Superstars hjul.

Superstars hjul.
Inte testat dessa - dock nyligen fått hem två hjulpar med Switch nav som funkat kanon de första turerna, bortsett från problem med passningen på end capsen fram (se annan tråd).
Men superstar har skickat nya nu så det är förhoppningsvist löst snart.

Superstars hjul.
Frihjulsbodyn på Fuel-naven verkar vara gjorda av mjukost, åtminstone den jag fick. Totalhaveri på andra turen. Sönderskjuvar inuti. Hjulet på väg tillbaka för garantireparation. Hoppas på ojämn kvalitet och materialfel som orsak.

Superstars hjul.
Jag köpte nyligen hjul med Fuel naven. Funkar för mig än, har iförisg bara åkt kanske 5-8mil.
Har några i klubben som köpt andra hjul men med Fuel nav, dessa har gått sönder i princip direkt.

Superstars hjul.
Jepp, samma här. Bodyn gav upp efter typ 10 rundor. Aluminiumet som stöder en av klackarna som gav med sig. Fick skicka tillbaka hela hjulet till Superstar för att de skulle byta ut den. Köpte Novatec nav istället och byggde om hjulet på det istället.

Superstars hjul.
Aha, så det är fler som har haft problem med Fuel-navet. Även på mitt nav var det aluklackarna som dom små fjäderbelastade klickmojarna sitter i som gav sig. Har fått erbjudande att uppgradera till det helt nya electro 102. Undrar om det är starkare.

Superstars hjul.
Även mitt Fuel nav havererade totalt efter ett par turer.
Fick det ersatt med ett electro nav på garanti hoppas det håller nu bara..

Superstars hjul.
Å nu var det min tur ?

Bilagor

• IMG_0637.JPG
    IMG_0637.JPG
    364.7 KB · Besök: 61
Superstars hjul.
"men det var ju så billigt ju!" jag har ultranav på mina superstarhjul...
Skrev en review när jag hade fått dom och poängterade att vikten var ganska fel. Den har dom inte lagt in än tror jag.

Superstars hjul.
Min erfarenhet är att Novatec och Hope är det som gäller. Speciellt Novatec-naven har överraskat stort i positiv mening.
Superstars härliga eloxeringar ihop med ett Novatec-nav vore asgrym vardags-bling!

Superstars hjul.
Jag fick tillbaka mitt hjul i torsdags och ska strax ut på en provtur med Electronavet. Det blir träningen till Ottarsloppet som blir elddopet för navet.

Superstars hjul.
plumse sa:
Min erfarenhet är att Novatec och Hope är det som gäller. Speciellt Novatec-naven har överraskat stort i positiv mening.
Superstars härliga eloxeringar ihop med ett Novatec-nav vore asgrym vardags-bling!

Min erfarenhet säger Hope o DT (samt vissa Bontrager o Roval-nav som ju använder DT's innanmäte)
Novatec är ok men inte så mycket mer, kan iof vara så att Novatec får dåligt rykte iom att dom tillverkar nav åt så många andra...

Superstars hjul.
plumse sa:

Shimano då? Alla mina Shimanonav har varit extremt långlivade. Bara man servar dem då och då

Superstars hjul.
larsaw sa:
plumse sa:

Min erfarenhet säger Hope o DT (samt vissa Bontrager o Roval-nav som ju använder DT's innanmäte)
Novatec är ok men inte så mycket mer, kan iof vara så att Novatec får dåligt rykte iom att dom tillverkar nav åt så många andra...

Mitt Pro2 Evo nav var det rätt många av lagren som blivit riktigt dåliga trots relativt lite användning och mestadels torr cykling med ett fåtal vinterrundor.
Inte impad alls över kvaliteten numera. Novatec har funkat bra på de hjul jag haft men den "lätta bodyn" som fanns då sprack på två nav. Efter byte till den mer rejäla var det inga problem. Men detta var några år sen så det är nog åtgärdat.

Dt är väl de som känns som högst kvalitutta, men samtidigt värdesätter jag också att det är enkelt att byta lager och serva. Att byta några lager då och då är ju inte hela världen om det går smidigt. Men självklart ska det inte behöva bytas stup i kvarten.

Switchnaven som jag har på nuvarande hjul har funkat bra än så länge, bortsett från end capsen fram som har en O-ring som inte riktigt är rätt storlek och ett helvete att få på plats bra (läs går typ inte).
Skulle fått nya end caps men de verkar posten slarvat bort då de inte kommit fram än trots att det gått 3 veckor...

Superstars hjul.
Har provar Electronavet nu och det funkade bra, låter mer dämpat än Fuelnavet som lät som en ilsken bålgeting på speed. Nu får vi hoppas att det håller.

Superstars hjul.
Det är ju inte direkt så att förtroendet för Superstars nav ökar med den här tråden. Måste slänga på mina hjul så att naven hinner paja innan säsongen är igång på riktigt...

Senast redigerad av en moderator:
Superstars hjul.
Superstars billiga MTB-nav som ser bra ut på pappret har ju uppvisat såna där plötsliga haverier efter kort användning i ett antal år. Antingen är de en clownkonstruktion eller så är de facto yield och QC i produktionslinan så dålig att en stor andel av naven som säljs är skräp. Vet någon om nån som kört länge med såna nav eller tidigare generationer av motsvarande?

Novatec gillar jag, men det är knappast lyxigt eller så på riktigt. Jag har några av deras finare nav på DH-hojen, OEM i polerad aluminium som är pålitligt konstruerade och finishen visar tecken på bra (inte top notch) kvalitet.

Som nämnts ovan så är väl standardsvaren för bra nav (utan att gå in på bling) Hope om man gillar smattrande när man frijhular, annars DT Swiss.

Superstars hjul.
Fast Hopenaven smattrar ju inte alls lika mycket längre. Däremot cyklade jag med en kille som hade Superstars Tesla tror jag det var, det smattrade duktigt.

Superstars hjul.
Köpte ett par Fuel Supra 35 hjul förra året och där var bakhjulet trasigt vid leverans, fick ett nytt men hann aldrig köra mer än ett par turer innan snön kom (så jag blir ju lite fundersam när jag läser denna tråden). Retur (som iofs gick smidigt) ihop med försenad leverans försenade bygget med ca två månader...

Såhär betedde sig hjulet när det kom fram (fattar inte hur man bäddar in videos så det får bli länk):

Superstars hjul.
PKJoacim sa:
Har provar Electronavet nu och det funkade bra, låter mer dämpat än Fuelnavet som lät som en ilsken bålgeting på speed. Nu får vi hoppas att det håller.

Fick besked idag att jag får skicka in bakhjulet så byter de ut fuel navet till ett electronav, hoppas det är ett hållbarare nav. De har så här långt skött kundservicemedarbetare exemplariskt, snabba svar o inget tjafs! ?

Superstars hjul.
Kört på electro-nav (Alpine30 hjul-set) i typ 500km sen februari, har funkat fint hittills. De lät inte så mycket i början, men efter ett tag börjar väl fettet försvinna för nu låter de rätt så mycket mer.

Superstars hjul.
Shrue sa:
Kört på electro-nav (Alpine30 hjul-set) i typ 500km sen februari, har funkat fint hittills. De lät inte så mycket i början, men efter ett tag börjar väl fettet försvinna för nu låter de rätt så mycket mer.

50 mil var väl ungefär vad bodyerna till mitt fuel-nav höll, men det låter ändå lite lovande. de har sagt att de ska byta även mitt nav till ett electro nu.

lite pinsamt att naven ska hålla på och låta så mycket dock. en känner sig ju som en sjuåring som satt en 88:an-pinne mot ekrarna för att det ska låta som en moppe.

Superstars hjul.
Rattnalle sa:
Det finns ju rätt gamla trådar om deras usla nav, ändå köper ni? ;)
Alla nav verkar inte ha varit usla och Fuel-navet har inte funnits allt för länge och när jag köpte så hittade jag inte info om att det var mjukost i bodyn. Så billigt är inte det navet, det kostar val kring 120 pund. Tidigare har dom haft problem med att lagren gick ner sig i förtid på vissa nav, men det påstår dom ju ska vara åtgärdat i och med att dom bytt till tätade lager från SKF.

Superstars hjul.
Mina var dock billiga. Tror jag gav 1100 för hela hjulsettet under mellandagsrean.
Så det vart lite av ett infallsköp när jag ville testa 23mm-fälgar och tubeless på min studentbudget.

Superstars hjul.
Jag gav också 1100kr för hjulset med fuel nav o 23mm tactic fälgar, behövde egentligen bara ett framhjul för 15mm axel men skog till då man fick paret för en struntsumma, är till min 4 år gamla HT så det blev budget köp. Hoppas på att elektronavet levererar. I avvaktan på det rullar jag på mitt gamla hjul med deorenav, pålitligt men lite skillnad på antalet POE, känns som vevarna snurrar 1/4 varv innan de greppar på shimanonavet ?

Superstars hjul.
Sådär ja, efter kvällens tur började mitt bakhjul låta minst sagt ledset när det snurrar fritt.
Ska man skruva upp det och kika efter, eller köra lite till och ser om det slutar driva helt?

Superstars hjul.
Hyfsat glad att man har switchnaven hahah. Har de på mtb och lvg med skivor fortfarande raka och funkar kalas trots en del hårda smällar (på mtb då).
Fuelnaven verkar ju gjorda av mjukost.

Tillbaka
Topp