Superstars hjul.

Superstars hjul.
Dom packningarna ger jag inte mycket för. Navet trillar ju i bitar såfort man slutar hålla hjulet med kassetten mot skyn.

Då gjorde jag kanske rätt som inte orkade/vågade skicka in mitt hjul. Stora paket är dyra, och jag gillar ju faktiskt fälgen.

Har demonterat hjulet nu, kanske skickar in enbart nav, om jag hittar nån billig fraktfirma.
Vad det nu skulle tjäna till, är lite osäker på om jag nånsin skulle lägga ner mödan på att bygga upp ett hjul med ett nav man ändå inte litar på.

Superstars hjul.
Verkligen. Jag är varken förvånad eller sur på att grejjerna inte höll, fick nästan ett år, vilket var lite vad jag hoppades på.

Det enda oväntade var när jag kikade på hemsidan och såg att dom tar 179£ i nypris för ett Electro baknav!!!

Superstars hjul.
AddeKvark sa:
Fick idag ett meddelande om att de (Superstarcomponents) undersökt mitt Electronav där bodyn fastnat. Det hade (som jag misstänkte) korroderat fast, vilket inte täcktes av garantin då de hävdar att det endast kan ha orsakats av att vatten "tvingats" in. Navet är använt ca 2 månader i somras (ganska torrt väder vill jag minnas) samt att jag aldrig spolat med vatten direkt på navet. Jag har envist stått fast vid övertygelsen att de ändå "har bra service", men det här var nog droppen för min de och jag sällar mig till skaran som väljer bort deras produkter...

Ett svindyrt Onyx-nav är på ingång.

Segt och oseriöst av Superstar. Hur kan de bevisa att vattnet trängt in pga handhavandefel? Smått omöjligt.

Lite OT men följdfråga, var högg du Onyxnav?

Superstars hjul.
rayy sa:
AddeKvark sa:
Fick idag ett meddelande om att de (Superstarcomponents) undersökt mitt Electronav där bodyn fastnat. Det hade (som jag misstänkte) korroderat fast, vilket inte täcktes av garantin då de hävdar att det endast kan ha orsakats av att vatten "tvingats" in. Navet är använt ca 2 månader i somras (ganska torrt väder vill jag minnas) samt att jag aldrig spolat med vatten direkt på navet. Jag har envist stått fast vid övertygelsen att de ändå "har bra service", men det här var nog droppen för min de och jag sällar mig till skaran som väljer bort deras produkter...

Segt och oseriöst av Superstar. Hur kan de bevisa att vattnet trängt in pga handhavandefel? Smått omöjligt.

Efter lite letande slutade det med en beställning via ebay (365 cycles tror jag). Samma höga pris men en rimlig frakt på drygt hundra spänn. Direkt från USA skulle kosta 50 dollar i frakt vilket jag tyckte var lite väl. Nu har jag inte fått navet än så ska inte "ropa hej" ännu...

Superstars hjul.
Jensen sa:
Alltså lite så är det ju att man får vad man betalar för. Tyvärr ibland.

Absolut, så är det. Tyvärr lärde man sig för sent att 1 "billigt" + 1 dyrt nav är dyrare, än bara 1 dyrt. Samtidigt som N_sandstrom säger, så är det ändå ett nav för 179 £, det är väl i klass med Hope..?

Superstars hjul.
Ubu sa:
What? Är Superstarnaven fortfarande dåliga? Vem kunde anat...

Sjukast av allt är ju att mina funkar klockrent :) Vid närmare eftertanke var det överhuvudtaget länge sen jag hade sönder en cykeldel....eller nja det var ju det där dropper reglaget nyligen som tvärt gick av haha.

Superstars hjul.
Nästan så man blir lite sugen att ta av bodyn på electronavet som ca 80 mil och kolla hur det mår... Finns det något jag bör passa mig för, typ klackar som flyger iväg och landar långt i någon grannes källarförråd?

Superstars hjul.
Shrue sa:
Nästan så man blir lite sugen att ta av bodyn på electronavet som ca 80 mil och kolla hur det mår... Finns det något jag bör passa mig för, typ klackar som flyger iväg och landar långt i någon grannes källarförråd?

Jag fick faktiskt en varning från dem själva att det kan lossna delar vid borttagning av body. Fick aldrig uppleva det jag inte ens fick loss min body...

Superstars hjul.
AddeKvark sa:
rayy sa:
AddeKvark sa:

Efter lite letande slutade det med en beställning via ebay (365 cycles tror jag). Samma höga pris men en rimlig frakt på drygt hundra spänn. Direkt från USA skulle kosta 50 dollar i frakt vilket jag tyckte var lite väl. Nu har jag inte fått navet än så ska inte "ropa hej" ännu...

Kan ju bara gratulera till att du fått tag i ett grymt nav då, SJUKT nöjd med mitt, även om jag köpte det i sverige.

Superstars hjul.
Shrue sa:

När man väl tagit av den en gång så kan det bli så att den lossnar för lätt i framtiden.
Räcker med att ha hjulet av och luta det med kassetten nedåt för att det hela skall trilla av, och då blir det lätt klackar överallt.

Tar man dock av bodyn lugn och kontrollerat så stannar allt kvar rätt bra.

Superstars hjul.
AddeKvark sa:
Samtidigt som N_sandstrom säger, så är det ändå ett nav för 179 £, det är väl i klass med Hope..?
Det är standardpris för Hope men går att hitta något billigare. DT Swiss 350 baknav går att få tag på för €124 vilka väl också anses som pålitliga märkesnav.

Superstars hjul.
Passade på att plocka av bodyn när jag ändå var igång att servade cykeln. Tycker det ser fint ut, inga metallflisor/spån och navet har funkat fint i typ 50-100mil. Vad är lämpligast underhåll? Tänkte göra rent klackar/body/tätningar och sen fetta in tätningarna med vanligt fett, men vad ska jag har för fett/olja på klackarna? Har lite olika gaffeloljor hemma, kanske någon av de funkar bra?

Lite bilder på underverket
Photo2017-12-17174208.jpg

Photo2017-12-17174218.jpg

Photo2017-12-17174231.jpg

Photo2017-12-17174242.jpg

Photo2017-12-17174300.jpg

Superstars hjul.
Tycker klackarna ser imponerande rena ut, i förhållande till dom gråa fettresterna i navet.

Jag använde vanlig motorolja senast. Kändes lite lättflytande, men såg fortfarande OK ut när allt havererade.

Superstars hjul.
N_sandstrom sa:
Electro baknav efter dryga 100 mil.

Jag är inte säker på exakt vad dom runda alu-flisorna lossnat från, men kuggkransen kan rotera fritt i navet nu.
Hela frihjulsmekanismen ser frisk ut däremot! /…/

Nu har mitt Electro-nav gått sönder på exakt samma sätt efter ett år och kanske 700-800 mil. Kuggkransen roterar fritt, likadana spiraler har skalats ur navkroppen, frihjulsmekanismen oskadad.

Skickade du ditt till Superstar och godkände de reklamationen? De vägrar svara på om de ersätter denna typ av haveri på garantin, utan vill att jag betalar frakt så de kan göra en bedömning.

Superstars hjul.
freddag sa:
Nu har mitt Electro-nav gått sönder på exakt samma sätt efter ett år och kanske 700-800 mil. Kuggkransen roterar fritt, likadana spiraler har skalats ur navkroppen, frihjulsmekanismen oskadad.

Skickade du ditt till Superstar och godkände de reklamationen? De vägrar svara på om de ersätter denna typ av haveri på garantin, utan vill att jag betalar frakt så de kan göra en bedömning.

Nope, orkade inte krångla med det.
Övervägde hur mycket det var värt att få ett nytt nav som jag ändå inte skulle lita på, byggde nya hjul istället.

När mitt tidigare nav pajade (fuel) så skickade dom en fraktisedel, sånt blir så mycket smidigare som konsument.
Har svårt att tro att deras ersättningsbelopp räcker för vad det kostar en privatperson att få ett hjul till England.

Superstars hjul.
freddag sa:
N_sandstrom sa:

Jag är inte säker på exakt vad dom runda alu-flisorna lossnat från, men kuggkransen kan rotera fritt i navet nu.

Se mitt tidigare inlägg i denna tråd från den 7:e december om vad som kan hända om du skickar tillbaka för "bedömning". Kanske är värt det om du tänkt fortsätta använda det. Annars är tipset att titta åt ett annat håll...

Superstars hjul.
Frågan är om man ska beställa en ny body för ca. 40£ eller byta navet till nåt bättre?
Lite slitage på kuggarna finns det allt....

Bilagor

• IMG_20180703_103938570.jpg
    IMG_20180703_103938570.jpg
    212 KB · Besök: 103
Superstars hjul.
Nisse 40+ sa:
Min Switch-body? Iofs över 2 år gammalt så det får väl anses vara ok ändå trots allt....

Inte ok. Jag skulle aldrig köpa ett nav om jag visste att det bara skulle hålla två år. Mejla Superstar och klaga trots utgången garanti. Gör det jobbigt för dem att sälja skit. Jag ska just posta mitt trasiga Electro-nav till dem med brev och frimärken för 75 kronor på, även om jag ju misstänker att de kommer vägra med nån liknande bortförklaring som de gav till AddeKvark.

Superstars hjul.
freddag sa:
Nisse 40+ sa:
Min Switch-body? Iofs över 2 år gammalt så det får väl anses vara ok ändå trots allt....

Inte ok. Jag skulle aldrig köpa ett nav om jag visste att det bara skulle hålla två år. Mejla Superstar och klaga trots utgången garanti. Gör det jobbigt för dem att sälja skit. Jag ska just posta mitt trasiga Electro-nav till dem med brev och frimärken för 75 kronor på, även om jag ju misstänker att de kommer vägra med nån liknande bortförklaring som de gav till AddeKvark.

Mailade dem och klagade av mig lite. Hjälpte inte trots att de har 2 års garanti, då jag har köpt hjulen begagnade och saknar kvitto. Garantin gäller bara första ägaren....
Men de svarade ganska snabbt iaf!
Blir nytt (annat märke) nav då jag gillar hjulen f.ö.

Superstars hjul.
Utanför garantitiden och andra ägare? Klart de nekar.
Mina Switch håller fortfarande ihop två år senare så det kanske är dags snart =)
Precis så där sprack flera Novatec bodys för mig, actionsports nav dog också så där förut så inte ovanligt på andra märken heller.
Nytt nav kostar en slant och drygt att ekra upp nytt, jag hade nog varit lat och köpt ny body bara om hjulet är bra annars.

Superstars hjul.
glitch sa:
Utanför garantitiden och andra ägare? Klart de nekar.
Mina Switch håller fortfarande ihop två år senare så det kanske är dags snart =)
Precis så där sprack flera Novatec bodys för mig, actionsports nav dog också så där förut så inte ovanligt på andra märken heller.
Nytt nav kostar en slant och drygt att ekra upp nytt, jag hade nog varit lat och köpt ny body bara om hjulet är bra annars.

Mmmm....var inne på det oxå, men gillar inte tanken på att det kan rasa typ när som helst.... Dock vet man ju inte hur mycket man kan lita på det nya navet (Dartmoor) men det är ju inte erkänt dåligt iaf vad jag har kunnat hitta, och det gör att det känns lite bättre åtminstone.

Superstars hjul.
freddag sa:
N_sandstrom sa:

For the record så ersatte Superstar detta på garantin till slut. Jag skickade enbart navet, utan body och endcaps, och fick ner vikten så att det gick som skrymmande utrikes brev för 75 kr. Fick tillbaka ett nytt nav, utan body och endcaps. Efter att jag påminde dem och påminde dem igen fick jag även tillbaka fraktkostnaden.

Superstars hjul.
Hittade på web archive:

Wheel build data, using DT spoke calc:

PCD Left - 64mm
PCD Right - 64mm
Spoke hole ID - 2.5mm
Flange Left - 34mm
Flange Right - 18mm

Superstars hjul.
Leffe sa:
Shrue sa:
Någon som har konverterat ett Electro-nav till boost?

Behöver också göra det nu. Vad är det för mått på electronavet man ska utgå från och, flange diameter? Hur stort är det på Electro?

Köpte en end-cap från superstars för typ 80kr till mitt framhjul samt dishade om. Bakhjulet verkar kört, svårt att veta vilka eftermarknadskit som skulle passa och superstar vill inte hjälpa till i den frågan.

Superstars hjul.
Jag har haft superstarhjul, hade problem med deras fuel baknav men fick bytt till electro pågarantin. Fälgarna körde jag i drygt 3 år å hjulen höll sig raka å fina. Jag skulle def köpa igen när de rear som nu. Novatec naven som är på de du länkar är väl helt ok till det priset, köp!

Wiciman sa:
Slant nästan på köpknappen när jag råkade surfa in på denna tråd.

Är det hål i huvudet att beställa dessa boosthjul med Novatec-nav för 1300SEK till ett budgetbygge av en Nukeproof Scout 275?

Alltså med tanke på allt som står i tråden om Superstars hjulbyggen?

https://www.superstarcomponents.com/en/essential-wheels-clearance-boost-15148mm.htm

Superstars hjul.
Det är ju mest "ratcheten" deras "egna" nav som krånglat i tråden och är det Novatecnav så är de lika bra som Novatecnav från alla andra (som funkar helt okay IMHO)

Superstars hjul.
Wiciman sa:

Är det hål i huvudet att beställa dessa boosthjul med Novatec-nav för 1300SEK till ett budgetbygge av en Nukeproof Scout 275?

https://www.superstarcomponents.com/en/essential-wheels-clearance-boost-15148mm.htm

Jag googlade på navmodellen och det är de som skeppas med Santa Cruz billigare specar, hittade forumpostning där några SC-ägare kommenterat dem. https://forums.mtbr.com/santa-cruz/novatec-hubs-specced-sc-bikes-1059901.html Ser liknande ut i konstruktion som de tidigare nav Superstar skeppat, kostar som de billigaste naven löst och kan uppenbarligen vara rätt opålitligt för vissa, men resten kör på och är väl nöjda? :)

Superstars hjul.
ja det var ju ingen rolig läsning i mtbr-forumet det...

tror jag passar på dessa... får försöka hitta någon schysst deal på dt-hjul istället.

qma sa:
Wiciman sa:

Jag googlade på navmodellen och det är de som skeppas med Santa Cruz billigare specar, hittade forumpostning där några SC-ägare kommenterat dem. https://forums.mtbr.com/santa-cruz/novatec-hubs-specced-sc-bikes-1059901.html Ser liknande ut i konstruktion som de tidigare nav Superstar skeppat, kostar som de billigaste naven löst och kan uppenbarligen vara rätt opålitligt för vissa, men resten kör på och är väl nöjda? :)

Tillbaka
Topp