Surly Big Dummy

Johan S

Ny medlem
Surly Big Dummy
(med risk för att vara sen, orkar inte söka)

Kul grej, Surly har kommit med en ram som man kan bygga ut till en riktig packåsna:

SURLY717-16_7.jpg

Inspirerade av de här påbyggnadskitten från Xtracycle:

base-frame.jpg

wideloader.jpg

longloader.jpg

Surly Big Dummy
Kommer troligtvis inte förran juni. Jag står först i kön här i Europa. Brevväxlade med designern om det så sent som i torsdags. Han var här för SSWC06 och tyckte mycket om Stockholm. Började att plugga svenska, faktiskt.

Surly Big Dummy
Jag tycker att det är en otroligt sympatisk idé att skapa/omforma cyklar för tunga transporter. Det skulle vara kul att se mer sådant på våra vägar.

Surly Big Dummy
Är inte så lite sugen själv. Lite funderingar jag har och som jag nämnde på din blogg Markus F ( tar mig friheten att citera dig) gäller hjulstorleken och lagligheten att skjutsa på den.

Markus F:"Jag tror inte att det finns någon lag mot att frakta passagerare på en cykel så länge fordonet är byggt för det. Och angående 559-hjul så finns det fördelar. Det är en stor och tung cykel som man ska manövrera, så hjulen kommer att göra den lite mer lättstyrd och det blir inte lika jobbigt att få den att börja rulla. Tänk på hur lätt det blir att få tag på dubbdäck, dom bästa är ju ändå Nokian!"

Markus du har en poäng i ditt resonenmang, det är mkt massa som skall igång. Vidare kan ju faktisk den höjdskillnad 26" vs 29"-hjul innebär vara till nytta för hanterbarheten om man som jag är tämligen kortväxt (174cm). (Har det lite snålt med standovern på min 29" inbred). Och så kan man ju återvinna hjulen från pendlarhojen!

En annan fråga jag kom att tänka på. Någon som provat en xtracycleförlängd hoj? Är de väldigt ostabila/klumpiga? Kan ju vara så att man har svårt att vänta tills i Juni...Pengarna blir iofs de samma om man skall sätta ihop en ny instignator/karate monkey.

//jns

Surly Big Dummy
Daner har ju en Xtracycle.. och eftersom han har kört den i snart två år så betyder det väl att han gillar idén om han väljer att skaffa en Big Dummy.

Själv tänkte jag göra mig av med LHT´n och plocka över hjul, vevparti, sadelstolpe osv till en Big Dummy.

Surly Big Dummy
Hade en Xtracycle...

Jag sålde den när Surly visade Big Dummy på Interbike, men nu när lanseringsdatum har skjutits fram från februari till juni önskar jag mig att jag hade väntat lite. Nu när jag är van med den vill jag inte vara utan en last-cykel så pass länge!

Tillbaka
Topp