Vad bra tips, tack!
Tror att alla Shimanonav har centerlock-infästning på bromsskivan. Inga problem egentligen, men eventuellt bättre med vanligt 6-bultsfäste om det ska mekas bromsar i de Afganska bergen eller så.
Vill säkert ha 6-bultsfäste, det är ju bättre för att cykla jorden runt.
Förutom lager som går åt skogen tänker jag att den största haveririsken ligger i att hjulen är dåligt byggda. Jag hade låtit någon förtroendeingivande hjulbyggare bygga hjulen, så man inte råkar ut för haveri när man är ute på riktigt.
Jepp, hjulen ska helt klart handbyggas! Då kan jag också välja själv nav, fälg osv.
Sen ska också sägas att det är svårt för dig att be om råd kring "riktig" långfärdscykling eftersom alla andra här kan räknas till riktiga soffpotatisar som sällan cyklar om man jämför med dig. Du vet förmodligen mer än de allra flesta vad du vill ha och vad som funkar.
Jag följer inte så bra Happy så vet inte om det är sant. Men får alltid hjälp när jag undrar nåt, och det är ju huvudsak :) Men tack för dina ord!
Jag hade hellre valt lätt fälg och fler ekrar än tung fälg och få ekrar. Både tung fälg och många ekrar känns överkurs. Jag har försökt döda alla mina hjul genom att väga 80-90 kilo, lasta på tunga saker på cykeln samt köra som en galning, men ingenting händer med välbyggda och kvalitetsmässigt bra hjul. Mao borde du som är mycket lättare kunna använda fälgar som är lätta, vilket ger en roligare cykel även om man har packning på. Lätta fälgar och 30 mm är svårt att kombinera, och det mesta väger över 500 gram/fälg tror jag.
Är det inte så att starkare fälgar (som t.ex kan ha 120kg) är bättre? De kan ju ha tyngre smällar os? Tänkte också att det kan vara bra att hjulen kan ha en tyngre cyklist än jag, så jag behöver inte oroa mig när nån tjockis sätter sig tung på sadeln.
Därtill har jag ett par SON-dynamonav, vilka är lika driftsäkra som ett järnspett (dvs noll bekymmer). I det stora hela kommer några kronor extra på nav vara värt det på sikt tror jag.
Tror inte jag vill navdynamo, den kan vara bra som nav men inte som kraftverk på en bikepackinghäst. Då menar jag bikepacking med bikepackingbags och inte biketouring med stora/tunga tourpanniers (för dem som inte vet skillnaden). Tycker själv ff-balansen är största skillnaden (fun vs frustrating). ?
Men har läst många gånger om strul med navdynamo på långa offroad-bikepacking resor, framförallt med kablar och kontakter. De tycker ju inte om vatten, salt, sand, minusgrader os. Min erfarenhet på sådana resor är också att jag får plocka bort framhjulet tusen ggr (för att cykeln kan passa i en liten bil, båt, buss, rum, hiss, korridor, trappa mm), samma sak med bikerafting, man får ju ofta ta av/på hjulen. Tror inte kablar/plug/connector eller vad dem heter på svenska skulle uppskatta och överleva det.
Känner några bra hjulbyggare i Holland och frågade råd/offerter. Har nu de här på listan:
Nav (boost, 6-bolt, 12x148, 36 hål): DT 240, DT 350 och Hope Pro 4
DT 240 är enligt några hjulbyggare bäst. Vikt 147 + 245 = 392 gram total
DT 350 är också bra men saknas många år erfarenhet som 240:an har. Men den är billigare (150euro mindre) men tyngre (70g mer).
Hope Pro 4: tyngst (485 total) och priset mellan DT 350 och 240.
Fälg.
DT Swiss:
XR 391: 25mm, 445 g, max 90kg
XR 421: 25mm, 470g, 100 kg
XM 481: 30 mm, 540 g, 120kg
EX 471; 25mm, 530g, 130kg
EX 511: 30mm, 535g, 130kg
Finns också Notubes som är bra för vad jag vill: 29mm, 525g, 110kg
Ekrar: DT Alpine III (starkaste ekrar som finns) men de är inte i tråkigt svart.
DT Competition är lite mindre stark men starkare än andra, och de är dödlig svarta. ?
Nipplar: DT svart mässing
Pris är då mellan 600 och 800euro (allt inkl), vikt mellan 2022 och 2115 gram. Då får jag Hope eller DT nav, med XM 481 fälgar och 32/36 Alpine eller Competition ekrar med nipplar. Vad tycker ni om detta?