Surly Ghost? Nej, Big Bro Brother byggtråd! 😊

jolov

Aktiv medlem
Lite mer inspiration och tips. ToR Nepal på en Crescent Oden. Det gick det också.

Vad är tipsen? Köpa stålradialdäck? Packa med sig ett extra bakhjul? Maskera cykeln med silvertejp? Använd vandringskängor och pedalkorgar?

Yonna

Aktiv medlem
Vad bra tips, tack!
Tror att alla Shimanonav har centerlock-infästning på bromsskivan. Inga problem egentligen, men eventuellt bättre med vanligt 6-bultsfäste om det ska mekas bromsar i de Afganska bergen eller så.
Vill säkert ha 6-bultsfäste, det är ju bättre för att cykla jorden runt.

Förutom lager som går åt skogen tänker jag att den största haveririsken ligger i att hjulen är dåligt byggda. Jag hade låtit någon förtroendeingivande hjulbyggare bygga hjulen, så man inte råkar ut för haveri när man är ute på riktigt.
Jepp, hjulen ska helt klart handbyggas! Då kan jag också välja själv nav, fälg osv.

Sen ska också sägas att det är svårt för dig att be om råd kring "riktig" långfärdscykling eftersom alla andra här kan räknas till riktiga soffpotatisar som sällan cyklar om man jämför med dig. Du vet förmodligen mer än de allra flesta vad du vill ha och vad som funkar.
Jag följer inte så bra Happy så vet inte om det är sant. Men får alltid hjälp när jag undrar nåt, och det är ju huvudsak :) Men tack för dina ord!

Jag hade hellre valt lätt fälg och fler ekrar än tung fälg och få ekrar. Både tung fälg och många ekrar känns överkurs. Jag har försökt döda alla mina hjul genom att väga 80-90 kilo, lasta på tunga saker på cykeln samt köra som en galning, men ingenting händer med välbyggda och kvalitetsmässigt bra hjul. Mao borde du som är mycket lättare kunna använda fälgar som är lätta, vilket ger en roligare cykel även om man har packning på. Lätta fälgar och 30 mm är svårt att kombinera, och det mesta väger över 500 gram/fälg tror jag.
Är det inte så att starkare fälgar (som t.ex kan ha 120kg) är bättre? De kan ju ha tyngre smällar os? Tänkte också att det kan vara bra att hjulen kan ha en tyngre cyklist än jag, så jag behöver inte oroa mig när nån tjockis sätter sig tung på sadeln.

Därtill har jag ett par SON-dynamonav, vilka är lika driftsäkra som ett järnspett (dvs noll bekymmer). I det stora hela kommer några kronor extra på nav vara värt det på sikt tror jag.
Tror inte jag vill navdynamo, den kan vara bra som nav men inte som kraftverk på en bikepackinghäst. Då menar jag bikepacking med bikepackingbags och inte biketouring med stora/tunga tourpanniers (för dem som inte vet skillnaden). Tycker själv ff-balansen är största skillnaden (fun vs frustrating). 😝
Men har läst många gånger om strul med navdynamo på långa offroad-bikepacking resor, framförallt med kablar och kontakter. De tycker ju inte om vatten, salt, sand, minusgrader os. Min erfarenhet på sådana resor är också att jag får plocka bort framhjulet tusen ggr (för att cykeln kan passa i en liten bil, båt, buss, rum, hiss, korridor, trappa mm), samma sak med bikerafting, man får ju ofta ta av/på hjulen. Tror inte kablar/plug/connector eller vad dem heter på svenska skulle uppskatta och överleva det.

Känner några bra hjulbyggare i Holland och frågade råd/offerter. Har nu de här på listan:

Nav (boost, 6-bolt, 12x148, 36 hål): DT 240, DT 350 och Hope Pro 4
DT 240 är enligt några hjulbyggare bäst. Vikt 147 + 245 = 392 gram total
DT 350 är också bra men saknas många år erfarenhet som 240:an har. Men den är billigare (150euro mindre) men tyngre (70g mer).
Hope Pro 4: tyngst (485 total) och priset mellan DT 350 och 240.

Fälg.
DT Swiss:
XR 391: 25mm, 445 g, max 90kg
XR 421: 25mm, 470g, 100 kg
XM 481: 30 mm, 540 g, 120kg
EX 471; 25mm, 530g, 130kg
EX 511: 30mm, 535g, 130kg
Finns också Notubes som är bra för vad jag vill: 29mm, 525g, 110kg

Ekrar: DT Alpine III (starkaste ekrar som finns) men de är inte i tråkigt svart.
DT Competition är lite mindre stark men starkare än andra, och de är dödlig svarta. 😍

Nipplar: DT svart mässing

Pris är då mellan 600 och 800euro (allt inkl), vikt mellan 2022 och 2115 gram. Då får jag Hope eller DT nav, med XM 481 fälgar och 32/36 Alpine eller Competition ekrar med nipplar. Vad tycker ni om detta?

Berk

Aktiv medlem
DT 240 och 350 brukade har identiska Ratchet. 240 var bara lättare och kanske bättre lager. Nya 240 har nya EXP ratchet som hade problem som ny verkar vara löst. Jag skulle köpa 350, med gamla provat teknik.

the_Dude

Aktiv medlem
Lite mer inspiration och tips. ToR Nepal på en Crescent Oden. Det gick det också.

Mikael Strandberg var under 80 och 90-t vår främste långcyklist och en stor källa till inspiration för mig. Hans böcker rekommenderas om inte annat för att studera hur man inte skall skriva. Första turen gick från Alaska hela vägen till Sydamerikas södra spets via det nästan ogenomträngliga malarianästet Darian Gap i Panama. Dessutom trampandes på en flera storlekar förstor herrcykel där bara högsta växeln av tre funkade under halva resan! 💪

Yonna

Aktiv medlem
DT 240 och 350 brukade har identiska Ratchet. 240 var bara lättare och kanske bättre lager. Nya 240 har nya EXP ratchet som hade problem som ny verkar vara löst. Jag skulle köpa 350, med gamla provat teknik.
Hmm. Om jag läser rätt finns det framförallt skillnad i lagren.

240 har rostfritt stål lager, 350 stål. Rostfritt: mindre korrosion/rost, mindre rullmotstånd, mest slitstarka och lever längre.
240 har också större lager (inre diameter är 17mm istf 10mm) så den har en större axel som är starkare och styvare.

DT-Swiss_Ratchet_EXP_Stiffness.jpg

Och en av 240 lager sitter under Ratchets EXP ring, så det finns större avstånd mellan lagren och det betyder längre hållbarhet. Och det ger även en starkare/styvare konstruktion (15%) som ger också längre livslängd.

240 endcaps är lite bättre för de har små/höga kanter vad gör det problemfri att ta bort.

De har en större fläns på vänster sida så ekerlängden kan vara identisk på båda sidor. Ingen aning varför det är bättre men det är iaf skillnad :)

Och 240 har färre delar, så färre delar att ramla på golvet eller studsa bort i gräset. Och det finns bara en fjäder, och den är rak så då behöver man inte se till att den sitter rätt.

De pratar också om pedal kickback, att 240 är då bättre att ha. Ingen aning vad de menar och förmodligen är det inte alls viktig för en BigBro för den är inte fjäderdämpad.

Att 240 är lättare är inte heller viktigt för mig men ändå kul att säga :)

Nu får BigBro ett hårt liv och ska köra många mil. Det går aldrig att tvätta, torka eller ta hand om den stackars cykeln, han får bara kämpa och lida. Så då låter DT 240 bättre än 350, eller hur? Men kanske är jag bara rädd, rädd för framtidens äventyr.

Hope har också rostfritt lager, men jag läste att den har mer ljud och det är nåt jag inte är förtjust i.

Yonna

Aktiv medlem
Finns tyvärr få hjulbyggare som förstår vad jag vill göra med cykeln, de flesta tror att jag är bara galen eller drömmer. Men jag vet precis vad jag vill och har också många år erfarenhet så jag blir lite irriterad när dem kommer med råd. Jag vet ju att saltvatten är dåligt för en cykel, det behöver dem inte säga. Vill inte heller förklara att det inte går att tvätta bort saltet när man är på en lång resa på sandstränder och sover varje natt i ett tält. Vill inte heller diskutera att 29” hjul är för stort för mig eller förklara varför jag har en fatbike som kör med två bakhjul. Och framförallt söker jag inte tourcykelhjul som väger en ton och klarar 50kg packning men bryter ihop i fjäll och skog. Blir lite förbannad och orkar inte längre skicka mejl eller fråga offert.

Så jag kollade BikeBoosting http://www.bikeboosting.nl/index.php?nna28d. Ernie Frieke, som är en känd holländska hjulbyggare och bygger race-, mtb- och heavy duty tourbikehjul. Han fattar vad jag vill och tjatar inte. Men han är dyrt. Och hans site är bara i holländska.
Han säljer förresten också några cykelgrejer som är gammal typ 1982 (6s kassett, shifters mm). Kanske värt att veta? http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=71,0,0,1,0,0

Finns också Paul Leentjens som är en mycket bra och känd hjulbyggare https://handgespaakt.nl/ Han vet också vad han pratar om.

Berk

Aktiv medlem
Hmm. Om jag läser rätt finns det framförallt skillnad i lagren.

240 har rostfritt stål lager, 350 stål. Rostfritt: mindre korrosion/rost, mindre rullmotstånd, mest slitstarka och lever längre.
240 har också större lager (inre diameter är 17mm istf 10mm) så den har en större axel som är starkare och styvare.

Visa bilaga 583390
Och en av 240 lager sitter under Ratchets EXP ring, så det finns större avstånd mellan lagren och det betyder längre hållbarhet. Och det ger även en starkare/styvare konstruktion (15%) som ger också längre livslängd.

240 endcaps är lite bättre för de har små/höga kanter vad gör det problemfri att ta bort.

De har en större fläns på vänster sida så ekerlängden kan vara identisk på båda sidor. Ingen aning varför det är bättre men det är iaf skillnad :)

Och 240 har färre delar, så färre delar att ramla på golvet eller studsa bort i gräset. Och det finns bara en fjäder, och den är rak så då behöver man inte se till att den sitter rätt.

De pratar också om pedal kickback, att 240 är då bättre att ha. Ingen aning vad de menar och förmodligen är det inte alls viktig för en BigBro för den är inte fjäderdämpad.

Att 240 är lättare är inte heller viktigt för mig men ändå kul att säga :)

Nu får BigBro ett hårt liv och ska köra många mil. Det går aldrig att tvätta, torka eller ta hand om den stackars cykeln, han får bara kämpa och lida. Så då låter DT 240 bättre än 350, eller hur? Men kanske är jag bara rädd, rädd för framtidens äventyr.

Hope har också rostfritt lager, men jag läste att den har mer ljud och det är nåt jag inte är förtjust i.

Ja, det är sant. Jag skulle dock vara mer rädd för ratchet mekanismen än lager på långtur. Och det du visar upp är nya 240. Gamla 240, som var "bäst" till uppför två år sen hade samma lagerkonstuktion som 350. Jag vet inte om den hade bättre lager. Hursomhelst har jag aldrig hört om problem med lager på 350 och gamla 240.

EDIT: gamla 240 hade samma konstruktion som 350.

Senast ändrad:

the_Dude

Aktiv medlem
Varför tror du det, har du också långa ben och kort överkropp?
Längre ben och kortare överkropp än 'genomsnittet' = kortare överrör = mindre storlek på ramen.
Beror lite på vilken sittställning man är van vid, geometrin tex 'reach' på ramen och om du är mitt emellan M och S. Upplever min Big Bro large som förhållandevis stor för mina 'proportionerliga' 182cm men det behöver inte gälla de andra storlekarna, bara mina fem cent. Hoppas du blir nöjd ändå! ;)

Yonna

Aktiv medlem
Längre ben och kortare överkropp än 'genomsnittet' = kortare överrör = mindre storlek på ramen.
Beror lite på vilken sittställning man är van vid, geometrin tex 'reach' på ramen och om du är mitt emellan M och S. Upplever min Big Bro large som förhållandevis stor för mina 'proportionerliga' 182cm men det behöver inte gälla de andra storlekarna, bara mina fem cent. Hoppas du blir nöjd ändå! ;)
Hmm, nu börjar jag tvivla. Samma sak vilka hjul är bäst. :unsure:
Tur att jag har ingen bråttom.

Berk

Aktiv medlem

Jag håller med att Big Bro är en relativt lång cykel. Men det är ingen problem om Yonna vill sitta som på hennes gamla touringcykel. Mycket bättre med en 70 mm lång stam än med 110 mm.

Jag är dock lite förvånad att en cyklist av 171 cm med relativt långa ben kan sitta bra med så lång avstånd mellan sadeln och styret.

Yonna

Aktiv medlem
låJag håller med att Big Bro är en relativt lång cykel. Men det är ingen problem om Yonna vill sitta som på hennes gamla touringcykel. Mycket bättre med en 70 mm lång stam än med 110 mm.

Jag är dock lite förvånad att en cyklist av 171 cm med relativt långa ben kan sitta bra med så lång avstånd mellan sadeln och styret.
Jag är mycket flexibel, som gummiband ;)

Men vill också gärna ha medium för att slippa låååång sadelstolpe, tycker det är inte alls vackert. Är därför väldigt glad att fatbiken bär så många grejer, så att den jävla långa stolpen är gömt bakom väskor, packraft, paddel osv. 😜

3P1090514S.jpg

Typ så här, ingen som ser. 🧐

DSC04189.jpg

Jag fuskar alltid lite när jag kör utan packning. Då ställer jag framhjulet lite högre så att sadeln ser inte så högt ut på bilder. Smart va?

31888801554_f23S.jpg

Enda fördel att ha en så lång stolpe är att det finns plats för en tjock sadelväska.

DSC04356.jpg

Här har jag GPS:en högt på styret så att sadelstolpen ser liiiite mindre lång ut. Men det är ju inte alls vackert.

DSC05140.jpg

Ibland sänker jag stolpen (så att jag snabbt kan hoppa av/på) men det ser fortfarande jävligt långt ut, eller hur?

DSC04948.jpg

Tur att Pugsley har ett extra stålrör mellan sadel- och överrör, som ram-förstärkning. Big Bro har det inte, så behöver kanske en ännu längre sadelstolpe, typ 450mm på en S ram. 😱

Bikzz

Aktiv medlem
Yep, och sen måste man ju ha nästan all packning i en stor jävla ryggsäck, då ser korten på fatbike med packning osv mkt coolare ut ! -:)

Yonna

Aktiv medlem
Följer med spänning :)
Tycker det är väldigt spännande! Hoppas allt går bra, att jag inte slutar med en för stor cykel som kollaps efter några mil.

Tänkte nu så här. Tourcykeln har Shimano nav, fatbiken har Shimano + Surly och racern har Campagnola. Alla tre körde många mil med packning och förutom vanligt underhåll (slitna freehub, lager mm) och lite otur (trafikolycka os) har jag aldrig haft navproblem. Och som ni sa tidigare är det också bra att ha ett helt vanligt Shimano nav i Mongolia och sådana länder.
Så tvivlen att köpa dyra DT 240 nav växer, de kostar ju mycket mer pengar.

Hur mycket bättre är rostfri vs stål nav, alltså för vad jag vill göra med cykeln. Är de alltid per definition bättre? Finns nämligen inte rostfri Shimano nav (om jag kollade rätt).

Yonna

Aktiv medlem
Nu är jag helt vilsen i poe, angle, pawl, hyperglide, microspline, steel/alu freehub problems, replaceable cartridge, loose ball bearings mm. 🤪

XT-naven är väl i aluminium?
Steel, alu, ceramic .. det är inte viktig längre efter den här XT vs DT 240s videon! Jag vill iaf inte ha ett ratchet nav som låter som en moped.

n3wton

Aktiv medlem
Nu är jag helt vilsen i poe, angle, pawl, hyperglide, microspline, steel/alu freehub problems, replaceable cartridge, loose ball bearings mm. 🤪

Steel, alu, ceramic .. det är inte viktig längre efter den här XT vs DT 240s videon! Jag vill iaf inte ha ett ratchet nav som låter som en moped.

XT-nav kommer säkert fungera utmärkt. Med Shimanonav får du inte: fräckt ljud, 7489 POE, maskinlager, 6-bultsfäste, cred från hipster-cyklister du möter på vägen. Om dom sakerna inte är viktiga för dig är det bara att köra på billiga men funktionella Shimanonav, tror jag.

Yonna

Aktiv medlem
XT-nav kommer säkert fungera utmärkt. Med Shimanonav får du inte: fräckt ljud, 7489 POE, maskinlager, 6-bultsfäste, cred från hipster-cyklister du möter på vägen. Om dom sakerna inte är viktiga för dig är det bara att köra på billiga men funktionella Shimanonav, tror jag.
Vill gärna ha nav med gammaldags kullager, som går att laga i en bar i Kaukasus med några glas potatissprit varm i magen, och som kan köra på billigt smör som fett. Typ :)

Läste förresten att XT inte längre är bra för heavy duty hjul, för att de har en större aluminiumaxel så därför har de också mindre lager, så lagren håller inte lika länge. De rekommenderar därför SLX eller LX, som har centerlock (bättre, starkare och enklare) eller 6-bolts (lättare).
Tänkte själv köpa mittlåsskivor (eller vad de heter på svenska) men vill också en 6-bolt adapter som reservgrej i sadelväskan. Eller är det överdriven?

Shimano: alla känner och använder den. Lätt att montera, smörja, byta delar och finns alltid att köpa/beställa.
DT: behövs rätt verktyg när man vill byta lager, har man det inte då är man kört.
Hope har jag ännu inte läst så mycket om. Ska göra det senare.

Vad får jag tänka mer på när jag ska köpa hjul? Handbyggd, nav, boost, maskinlager/lossa kullager, stål/alu, fälgbredd, ekrar, ekerhål, nipplar, mittlås/6-bult, färg, dekaler … har jag nu allt?
Förlåt för mina dumma frågor men att bygga själv en cykel är lite ny för mig :)

Senast ändrad:

wman

Aktiv medlem
Tycker det är väldigt spännande! Hoppas allt går bra, att jag inte slutar med en för stor cykel som kollaps efter några mil.

Tänkte nu så här. Tourcykeln har Shimano nav, fatbiken har Shimano + Surly och racern har Campagnola. Alla tre körde många mil med packning och förutom vanligt underhåll (slitna freehub, lager mm) och lite otur (trafikolycka os) har jag aldrig haft navproblem. Och som ni sa tidigare är det också bra att ha ett helt vanligt Shimano nav i Mongolia och sådana länder.
Så tvivlen att köpa dyra DT 240 nav växer, de kostar ju mycket mer pengar.

Hur mycket bättre är rostfri vs stål nav, alltså för vad jag vill göra med cykeln. Är de alltid per definition bättre? Finns nämligen inte rostfri Shimano nav (om jag kollade rätt).
Det tror jag nog att allt ska gå bra :)

Har inte alls någon erfarenhet av den typ cykling du sysslar med men har haft både Hope, Shimano och andra nav som tex de Hunt använder. Alla har fungerat bra för mig men de som låter väldigt mycket kan jag uppleva en aning störande medan andra verkar uppskatta ljudet.

the_Dude

Aktiv medlem
Yonna, Shimano nav med axel av stål är utmärkta och lätta att serva. Har kört med det sedan 80-t och inte haft ett enda problem. Ibland är muttrarna på axeln som håller konorna på plats lite hårt dragna men det justerar man enkelt. Däremot har det varit en del strul med andra nav som har maskinkulager med mindre kulor då de klarar belastningen över tid.

jolov

Aktiv medlem
Yonna, Shimano nav med axel av stål är utmärkta och lätta att serva. Har kört med det sedan 80-t och inte haft ett enda problem. Ibland är muttrarna på axeln som håller konorna på plats lite hårt dragna men det justerar man enkelt. Däremot har det varit en del strul med andra nav som har maskinkulager med mindre kulor då de klarar belastningen över tid.

Boostspacing.

Det har gått att beställa från Simple Bike Store i ca 3 veckor. Inom EU så förhoppningsvis blir det lite smidigare? Förslagsvis beställer man "direct mount" adapter för framväxeln samtidigt om man tänker ha 2x och "top pull" framväxel.

Yonna

Aktiv medlem
Det har gått att beställa från Simple Bike Store i ca 3 veckor. Inom EU så förhoppningsvis blir det lite smidigare?
Ingen aning om det skulle vara bättre eller billigare. Men när jag läste erolwis BigBroPreOrder inlägg hade jag bara 5min rast kvar på jobbet så det fanns ingen tid att tänka, tvivla, drömma, fundera, kolla, rådfråga osv. Så vad gör man när det finns bara 5 minuter, då trycker man förstås på köpknappen!
Vet inte om det var smart gjort, vet inte heller om Medium är bra storlek och jag ville gärna ha röd men den finns bara gul och moodland brown, och för att gul är gul tryckte jag på brun. Hade aldrig tänkt mig att jag skulle vilja ha en brun cykel men det får jag nu, en big brun bro brother. :love: Spännande!

Förslagsvis beställer man "direct mount" adapter för framväxeln samtidigt om man tänker ha 2x och "top pull" framväxel.
Oj, jag tänkte inte på det där. Har egentligen ingen aning vad behöves mer eller vad är bra, best och bättre, får också googla ’top pull framväxel’ för jag vet inte vad det är för nåt. Men har iaf nu en BigBro! Så nu börjar äventyret, härligt!

Tack alla för hjälpen!

Oj, jag tänkte inte på det där. Har egentligen ingen aning vad behöves mer eller vad är bra, best och bättre, får också googla ’top pull framväxel’ för jag vet inte vad det är för nåt. Men har iaf nu en BigBro! Så nu börjar äventyret, härligt!

Tack alla för hjälpen!
Då blir det minst två woodland brown Big Bro till Sverige! Blir skitläckert med death-metal-svarta hjul!!! 😊

Jag kommer att köra på Deore 2x10. 11-42 kassett bak och 36/26 fram. Tror det blir bra så som jag tänkt använda cykeln.

Jag sökte framväxel med klämma som klarar 51,8 "chainline" (boost) och hittade bara med "side swing" ( typ Deore FD-M4100 Side Swing Front Derailleur) dvs kabeln går ner längst främre diagonala ramröret. Big Bro har inga fästen för växelvajern där utan det får man lösa själv i så fall (=fult). James på Brothers rekommenderade istället t.ex "FD-M6025-D Down Swing/Dual Pull/Direct Mount" + adapter. Adapter finns hos Brothers...

https://www.brothercycles.com/shop/accessories/high-direct-mount-adapter/

Specifiera att det ska vara till 2022 Big Bro.

Hjulen kommer att byggas med DT Swiss 350 hybrid nav (36h fram och bak) + HX 531 29" samt (troligen, ej beställt än) DT Swiss alpine III . Blir starkt som brännvin!

Upplever 350 hybrid-navet som tystare än vanliga 350 (jämfört med youtube-klipp). Dom har inte samma ratchet system.

Hope Pro 4 rasslar som fan.

Senast ändrad:
Ingen aning om det skulle vara bättre eller billigare. Men när jag läste erolwis BigBroPreOrder inlägg hade jag bara 5min rast kvar på jobbet så det fanns ingen tid att tänka, tvivla, drömma, fundera, kolla, rådfråga osv. Så vad gör man när det finns bara 5 minuter, då trycker man förstås på köpknappen!
Vet inte om det var smart gjort, vet inte heller om Medium är bra storlek och jag ville gärna ha röd men den finns bara gul och moodland brown, och för att gul är gul tryckte jag på brun. Hade aldrig tänkt mig att jag skulle vilja ha en brun cykel men det får jag nu, en big brun bro brother. :love: Spännande!

Går säkert att avboka om du vill.

Jag beställde en ram från England för 1,5 år. Skickades efter 2 dagar men sen låg den hos postnord i en månad trots att jag betalade tull och moms direkt. Så jag föredrar att beställa från ett EU-land...

jolov

Aktiv medlem
Ironiskt då jag har två brother ramset.

Men jag är noll imponerad av Brother som märke. Varken finish, ramprep eller kundtjänst.

Räkna in kostnad för att rensa gängor från färg, plana vevlagerhylsa och bromsfästen. Brother anser det är helt normalt och något man ska förväntas göra innan man kan använda sin nya ram

n3wton

Aktiv medlem
Ironiskt då jag har två brother ramset.

Men jag är noll imponerad av Brother som märke. Varken finish, ramprep eller kundtjänst.

Räkna in kostnad för att rensa gängor från färg, plana vevlagerhylsa och bromsfästen. Brother anser det är helt normalt och något man ska förväntas göra innan man kan använda sin nya ram
Man får nog räkna in sådant när inte ramen kostar 15k eller mer, och alla cykeltillverkare har haft extremt mycket högre efterfrågan än kapacitet.

Att rensa gängor kanske man kan leva med, det är ju värre om det är undermåligt svetsarbete och annat (vilket man såklart hoppas inte är fallet!).

jolov

Aktiv medlem
Man får nog räkna in sådant när inte ramen kostar 15k eller mer, och alla cykeltillverkare har haft extremt mycket högre efterfrågan än kapacitet.

Att rensa gängor kanske man kan leva med, det är ju värre om det är undermåligt svetsarbete och annat (vilket man såklart hoppas inte är fallet!).

Jag håller inte med.

Ett ramkit i stål för 1000£ ska inte behöva ytterligare 1500-2000kr i arbetskostnader för att kunna montera delar

planet-x, saracen, surly, singular, osv har inte ens varit i närheten av lika dåligt. Jag var tvungen att dra fram färgborttagning och rakblad för att lösa det eftersom att närmsta butik med verktyg är 30+ mil bort

n3wton

Aktiv medlem
Jag håller inte med.

Ett ramkit i stål för 1000£ ska inte behöva ytterligare 1500-2000kr i arbetskostnader för att kunna montera delar

planet-x, saracen, surly, singular, osv har inte ens varit i närheten av lika dåligt. Jag var tvungen att dra fram färgborttagning och rakblad för att lösa det eftersom att närmsta butik med verktyg är 30+ mil bort
Jag håller såklart med dig, men jag förmodar att det där med extrem efterfrågan är främsta anledningen till sådana bekymmer som du upplevt. Alla fabriker har väl gått på maxbelastning med ny personal och dylikt, och då sjunker såklart kvaliteten.

Jag menar inte att det är acceptabelt ska sägas.

Yonna

Aktiv medlem
Då blir det minst två woodland brown Big Bro till Sverige! Blir skitläckert med death-metal-svarta hjul!!! 😊
Härligt! :love:
Tack för dina tips, och kul att läsa om din BigBro!
Ska du också långcykla?

Har tyvärr ingen tid att svara mer för jag fick många långa arbetspass (till sent på kvällarna) så kan bara jobbajobbajobba. Det är nackdelen när man cyklar långt, att man får jobba sig nästan ihjäl när man är tillbaka.

Kanske jag ska avboka och då beställa i ett EU-land, det låter bättre men vet inte om det är billigare. Hoppas det går att avboka, att det är inte för sent. Men annars tror jag inte det blir ett prblem att beställa direkt från Brother bikes. Att vänta längre är kanske inte så kul men har ändå ingen pengar att köpa alla cykeldelar innan november, så det spelar ingen roll.

Tack alla för tips och stöd igen! 😘

Härligt! :love:
Tack för dina tips, och kul att läsa om din BigBro!
Ska du också långcykla?

Har tyvärr ingen tid att svara mer för jag fick många långa arbetspass (till sent på kvällarna) så kan bara jobbajobbajobba. Det är nackdelen när man cyklar långt, att man får jobba sig nästan ihjäl när man är tillbaka.

Kanske jag ska avboka och då beställa i ett EU-land, det låter bättre men vet inte om det är billigare. Hoppas det går att avboka, att det är inte för sent. Men annars tror jag inte det blir ett prblem att beställa direkt från Brother bikes. Att vänta längre är kanske inte så kul men har ändå ingen pengar att köpa alla cykeldelar innan november, så det spelar ingen roll.

Tack alla för tips och stöd igen! 😘

Räknade lite och får det till några hundralappar fördel Simple Bike Store så kanske inte värt att krångla? Det var då i feb/mars 2021 som det var trögt hos postnord, verkar fungera bättre nu!

Har ingen erfarenhet av långfärdscykling men tänker skaffa. Har dock rest en del på andra sätt...

HejaSverige!

Aktiv medlem
jag fick många långa arbetspass (till sent på kvällarna) så kan bara jobbajobbajobba. Det är nackdelen när man cyklar långt, att man får jobba sig nästan ihjäl när man är tillbaka.
Hur gör du Yonna om man får fråga, vill inte snoka! 😊
men jobbar du i ett yrke där det efterfrågas folk hela tiden kanske, du jobbar mycket ett tag och slutar sen eller är det planerad semester när du åker(hojar!) iväg?

Yonna

Aktiv medlem
Räknade lite och får det till några hundralappar fördel Simple Bike Store så kanske inte värt att krångla? Det var då i feb/mars 2021 som det var trögt hos postnord, verkar fungera bättre nu!

Har ingen erfarenhet av långfärdscykling men tänker skaffa. Har dock rest en del på andra sätt...
Tack för hjälpen! Om det är bara några kronor skillnad ska jag inte avboka, ska också beställa den mount-adapter du pratar om.
Tycker att allt är så spännande, härligt känsla. :love:

Yonna

Aktiv medlem
Hur gör du Yonna om man får fråga, vill inte snoka! 😊
men jobbar du i ett yrke där det efterfrågas folk hela tiden kanske, du jobbar mycket ett tag och slutar sen eller är det planerad semester när du åker(hojar!) iväg?
Timvikarier inom vård, finns alltid jobb, dygnet runt, i hela världen, framförallt i en pandemi. Kan vara stor löneskillnad i olika länder och språket/kultur kan stå i vägen, men man lär sig snabbt och man lär sig mycket.

Kul att kunna försörja sig på en lång resa. Kan därför vara bra att inte bara fokusera sig på ett specifikt jobb (som man är utbildat i) men att vara lite mer flexiblare. Har själv t.ex också jobbat på skeppsvarv (jag kan svetsa mm), som kapten/bemanning på båtar (har olika körkort), på bondgårdar (får, häst, kor mm), kapat träd, plockat frukt, grönsaker, potatis, har varit cykelkurir, cykelguide, kört runt på cykel-taxi/hatchback bikes (bra dricks!), jobbat i pubar osv.
Mest tjänade jag på Canal Parade i Amsterdam (Gay Pride), men att bogsera en stor pråm fyllt med entusiastiska halvnakna människor som dansar på hög musik och viftar med stora uppblåsbara penisar medan mer än en halv miljon åskådare tittar och tar bilder, kan vara liiiite stressigt :)

Topp