Surly Ghost? Nej, Big Bro Brother byggtråd! 😊

Yonna

Aktiv medlem
Vad tycker ni, är det en bra idé ett rakt styre på en surly Ghost Grappler istf bockstyre? Och med 29” hjul och ca 100mm styrstam för att kunna ha två feedbags på styret?

Berk

Aktiv medlem
Ramen är riktigt lång för en cykel med bockstyre. Jag skulle nästan säga för lång. Så den kommer att funka bra med rakt styre. Jag undrar dock om den inte är bättre för styregenskaper att har en lite kortare stam än 100 mm.

Standover height är riktigt hög. Men du har långa ben, eller?

Yonna

Aktiv medlem
Bra, det är precis svaret jag vill höra! Då blir det en Ghost Grappler!

Ramen är riktigt lång för en cykel med bockstyre. Jag skulle nästan säga för lång. Så den kommer att funka bra med rakt styre. Jag undrar dock om den inte är bättre för styregenskaper att har en lite kortare stam än 100 mm.

Standover height är riktigt hög. Men du har långa ben, eller?
Jo, hälften av mig är typ ben. 171cm med 83cm ben. Faller också alltid mellan storlek S och M, men tror det blir nu M för jag vill ha en stor ramväska :)

Fattiglapp

Aktiv medlem
Vad tycker ni, är det en bra idé ett rakt styre på en surly Ghost Grappler istf bockstyre? Och med 29” hjul och ca 100mm styrstam för att kunna ha två feedbags på styret?
Ingen aning. Men den passar utan tvekan i ”fula hojar”-tråden🥴

jolov

Aktiv medlem
Borde funka fint med rakt styre.

Bikeinsight är vettig för att jämföra mot andra cyklar man kan ha använt också. https://bikeinsights.com/compare?geometries=620ab37aefed3e0023600968,5b85790248f3a30004789df5,
Skärmavbild 2022-09-01 kl. 22.27.29.png

Berk

Aktiv medlem
Borde funka fint med rakt styre.

Bikeinsight är vettig för att jämföra mot andra cyklar man kan ha använt också. https://bikeinsights.com/compare?geometries=620ab37aefed3e0023600968,5b85790248f3a30004789df5, Visa bilaga 578717

Det är ett trevligt verktyg!

Yonna tänkte dock att välja M. Som jag redan skrev, tror jag att 100 mm stam då blir för lång. Dessutom blir styrningen också bättre med en kortare stam. Jag vet dock inte hur feedbags kommer att passa då.

Yonna

Aktiv medlem
Hmm, det blir kanske svårt. Jag kan bygga själv mennnnnn jag är skitdåligt att välja cykeldelar (ram, broms, drivlina, hjul etc) för jag har ingen aning vad är bäst och vad funkar tillsammans. Inte heller vad är bäst stack och reach för min längd, ben, skostorlek osv. Har bara erfarenhet att cykla långt och hålla liv i cykeln och mig. Har inte heller det cykel-bygg-är-kul-känsla, vill bara cykla hela världen runt på en kul cykel.
Vill helst att en cykelaffär bygger den för mig, men kanske det blir för dyrt, har ingen aning. Eller köpa Ghosten som den är nu, sälja 27.5 hjulen plus bockstyret och köpa 29”, rakt styre och shifters. Men det blir förmodligen ännu dyrare.

Vad jag söker är en äventyrcykel, stål (också stålgaffel), 29” hjul, rakt styre, mekaniska skivbroms och många fästpunkter för flaskor/väskor/pakethållare os. Och inte för mycket sloping frame (som en Pugsley) för vill gärna ha större utrymme i ramen. Vet inte om jag vill ha navdynamo, den har ju nackdelar och kan gå sönder så får ändå ha powerbanks/laddare. Cykeln får vara enkelt, lätt att kunna laga utomlands och i mitten av ingenstans, och gärna utan skrikande bokstäver såsom KONA.
Vill använda den för södra delen av EDT (european divide tour, norra delen gjorde jag på Pugsley), offroad routes genom östeuropa, baltiska stater, Kirgizistan och sådana länder. Routes var det inte behövs en fatbike, hur frestande det än är, och då sparar jag även Pugsley för riktiga skitturer samt långa bikeraftturer. Bra plan, eller hur.

Men finns inte mycket val.

Surly Ogre förstås. Den har också mounts på gaffeln för 4 hållare (de flesta gafflar kan bara ha 2) och den kan ha 2.5 däck. Men den är i blå (vill aldrig ha en blå cykel) eller i champagnefärg (inte heller min favoritfärg). https://surlybikes.com/bikes/ogre

Tumbleweed Prospector, utan Rohloff. Kan ha 26x4 och 29x3 däck, så det är fantastiskt. Men är inte förtjust i ramen och vertikala dropouts. Och den är dyrt. https://tumbleweed.cc/products/prospector

Bombtrack Beyond + ADV. Den har triple mounts på båda sidor bakgaffeln och 29x3 däck men också carbon gaffel, Jones h-bar (ingenting för mig) och hydraulikbroms.
https://www.bombtrack.com/complete-bikes/beyond-plus-adv

Kona Unit X. Kan ha 29x2.6 men har hydraulik broms. https://konaworld.com/unit_x.cfm

Salsa Fargo men den har carbon gaffel. https://www.salsacycles.com/bikes/road/fargo

Marin Pine Mountain 2. Usch vad hemsk. https://www.marinbikes.com/bikes/2022-pine-mountain-2

Surly Bridge Club, Disc Trucker och tourcyklar är inte vad jag söker.

Ghost Grappler är lite spännande för den är ny i surly-landet. Men den har ju dropbar och kanske en nackdel till är att den inte kan ha mer än 29x2.1

Så egentligen vet jag inte vad jag ska göra, tror det blir en ram och får då bygga själv cykeln. Hemsk uppgift när man bara vill cykla.

Yonna

Aktiv medlem
Det är ett trevligt verktyg!

Yonna tänkte dock att välja M. Som jag redan skrev, tror jag att 100 mm stam då blir för lång. Dessutom blir styrningen också bättre med en kortare stam. Jag vet dock inte hur feedbags kommer att passa då.
Tror feedbags går också bra på mindre än 100 mm. Vet inte vad Pugsley har, förmodligen 90 eller ännu mindre och det finns bra plats för feedbags.

Akronym

Aktiv medlem

Bikzz

Aktiv medlem
Ett tips är att mäta viktiga mått på gamla cykeln, och sen se till att den nya har samma. Sadel->pedaler, Sadel horisontellt till grepp på styret, och höjd på styret jämfört med sadeln. Då blir det samma sittställning, och stor chans att det funkar bra.

Yonna

Aktiv medlem
Dom här är ju fräcka annars https://www.brothercycles.com/shop/frames/big-bro/
Sen bara köpa en hög grejer och betala nån för att snickra ihop det åt dig.

Bhoodimage-1200x900.jpg

Oj, den ser väldigt bra ut, framförallt den här röda. :love: Den vill jag gärna ha!
Tack för tipset! 😘

rodando-los-andes-goteras-de-la-patagonia-blog-post-image-5.jpg

Också den här feedbag. Har aldrig sett att det kan hänga en till. Kollade Wanderlust men kan inte hitta så snabbt.

Kan tyvärr inte läsa spanska men bilderna säger mer än ord:

Edit. Fel länk, det måste vara den här: https://monteadentro.cc/las-goteras-de-la-patagonia-y-el-covid-19/

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Kanske Nordest Sardinha II om man ändå skall kolla på lös ram? Strl M har lite lägre sadelrör (än Grappler strl M men högre än grappler strl S) lite lägre stack och mer slack styrvinkel. Kanske för slack? Reach snarklik Surlyn. Många fästen, tar 29 x 2.6

Det är väl nån här på forumet som är rätt aktiv långcyklare som kör en sån?
Tror jag följer han på instagram men kommer inte på vad han heter varken här eller där
Tror du menar Lars...

Alltid vilse

Aktiv medlem
Kona Unit X. Kan ha 29x2.6 men har hydraulik broms. https://konaworld.com/unit_x.cf

Jag skaffade mig en Unit, ss så inte Unit X, men ramen är exakt den samma..

Upplever den som väldigt bekväm att lasta och cykla långt med. Kanske inte den största triangeln. Den största fördelen är nog priset. Svårt att hitta annan stål ht i den prisklassen

Nu väntar jag på en custom ramväska, från l’ateljé i Norrköping, för att få så mkt plats i ramen som möjligt.

Bilagor

• 8DC43D4D-6087-40A1-AD5E-573D1EBD9240.jpeg
    8DC43D4D-6087-40A1-AD5E-573D1EBD9240.jpeg
    1.6 MB · Besök: 42

Yonna

Aktiv medlem
Kanske Nordest Sardinha II om man ändå skall kolla på lös ram? Strl M har lite lägre sadelrör (än Grappler strl M men högre än grappler strl S) lite lägre stack och mer slack styrvinkel. Kanske för slack? Reach snarklik Surlyn. Många fästen, tar 29 x 2.6
Den är också fint, framförallt i svart för jag tycker det är svårt med andra färger. Men kanske den är för liten för en stor ramväska? Ska kolla med Jolovs bikecompare-verktyg. Tack för tipset!

Yonna

Aktiv medlem
Tror du menar Lars...

Tack, då har jag nåt att läsa :)

jolov

Aktiv medlem
Men du, vad har du gjort? Väldigt clean jämför med den röda beasten på bilden jag postade!

Kan du berätta lite mer, har du t.ex kört med packning os? Och vilken storlek har den och var bor du? 😁
Det är en XL och Jag kör den som fixie, köpte den nu i för några veckor sen för att ersätta min singular som sprack i kedjestaget efter lång och trogen tjänst. Till vintern åker dubbdäcken på och blir den perfekta vintercykeln för att bröta runt på isvägarna :)

Inte kört den med packning, förutom en lite större ramväska full med snacks 🤷🏻‍♂️

Yonna

Aktiv medlem
Jag skaffade mig en Unit, ss så inte Unit X, men ramen är exakt den samma..

Upplever den som väldigt bekväm att lasta och cykla långt med. Kanske inte den största triangeln. Den största fördelen är nog priset. Svårt att hitta annan stål ht i den prisklassen

Nu väntar jag på en custom ramväska, från l’ateljé i Norrköping, för att få så mkt plats i ramen som möjligt.
Den är också fint, och jo den har en liten triangel, ännu mindre än en Pugsley.
Har ännu inte kollat priser, trodde alltid att Surly var billigt men kanske det har ändrats. Men får spara lite för har nu nästan ingenting (kan bara köpa en ram) och ska också sälja min världen-runt-cykel som jag aldrig använder längre. En fin cykel och har kört i många länder men det är dags för 29" med tjocka däck. Då blir världen större :)

Yonna

Aktiv medlem
Behöver på riktigt hjälp nu för det blir en Big Bro ram och ska försöka bygga cykeln själv. 😁
Den ska cykla långt så behövs ingen go-fast aerodynamic machine med shiny komponenter och sånt. Viktigaste för mig är:
. komfort (långa dagar i sadeln, i alla väder, på alla underlag)
. stark (en ultimat terräng/expeditionscykel för att cykla världen runt)
. enkelt (underhåll/byta delar mitt ute i ingenstans)

Och vill ha rakt styre, aero bars, 29” hjul med (till att börja med) Vittoria Mezcal däck, förmodligen mekaniska Avid BB5 och en 2x11 (mångsidigt) drivlina för att kunna köra på allt som finns, typ från asfalt till extremt branta stigar.

Tvivlade på ramstorleken för mina 171cm och 83cm ben. Finns ingen size-chart så jag mejlade Brother bikes. Fick svaret “We say Small for 162-173cm and Medium for 170-183cm. So you are in between. But you have long legs for your height though I think, so maybe a Medium.”
Jämförde båda S och M storlek med mina andra (långtur)cyklar men blev inte smartare så då blir det medium för jag har ju långa storkben. Men finns ingen ram att köpa nu (de lovar senare i år) så tänkte börja samla cykeldelar, de är ju alltid bra att ha.

Vilka hjul är då första frågan. Fälg, fälgbredd, ekrar, nav. Vill gärna som en fullpackad åsna cykla Bartang Valley (Tajikistan) och sådana vägar i icke-cykelländer, så hjulen måste vara superstarka.

Tänkte därför 36 ekrar bak och 32 fram. Triple butted (t.ex Sapim Force eller DT Alpine 3) eller bara dubbel?

Ramen kan ha 29" x 2.6" max och kollade några däck/fälg tabeller (vilken inre fälgbredd behövs med 29x2.6)) men de säger ofta nåt annat. Typ från 25 mm innerbredd till >33mm. Finns även som påstår att 21mm är bra. Vill inte cykla bara 2.6" så vill gärna ha ett mångsidigt fälgmått.
Och när jag just nu läste i den här artikeln https://bikerumor.com/tech-story-match-bicycle-tire-width-rim-width-best-results/You obviously wouldn’t want to run a 2.2″ tire on a fatbike rim” slutade jag läsa. Vadå självklart? Jag kom just hem från en några månader långtur (ca 80% offroad) med 2.2” på 65mm fatbikefälg och hade ingen alls problem.
Så bäst att fråga Happy, de vet ju allt :)

Kollade Alexrims MD serie (mellan 21 och 40c) men hittar inte mer info där, t.ex hur många ekerhål de har.

WTB i29 är kanske bra, eller WTB KOM Tough eller WTB Scraper?

DT Swiss har Gravel Racing King, GRC SPLINE (“great option for off-road bikepacking and adventure cycling adventures”). Men aerodynamic, high speed och bästa hjul för gravelbike nybörjare är inte vad jag söker. En nybörjare ska förmodligen inte pushcykla Bartang Valley eller köra på en annan självmordväg.

Hunt har “great all round bikepakcing wheelsets” med/utan Superdura Dynamo. Tvivlar på navdynamo för den har många nackdelar. Största är totala priset (en navdynamo som också kan laddas på snigelhastighet + laddadapter/laddningsregulator + buffer batteri + USB-lampor) och att den kan gå sönder så behöver ändå powerbanks, batterier, laddkablar, batterilampor etc.

Har ingen aning vilka nav är bra, jag vet bara att jag vill 11speed bak.

Så hoppas ni vet vilka hjul är bäst för min typ av cykling. Eller tips var i Sverige finns bra hjulbyggare för jag känner bara några i Holland.

Några BigBro frame specs:
Maximum tyre clearance: 29" x 2.6", 27.5" x 3.0" (note: not all drivetrains allow for these maximum tyre clearances)
Dropouts: Boost 12x148mm thru axle (included)
Fork: 4130 Chromoly tapered unicrown fork, ED coated. 15x110mm Boost thru axle (included)
Chainring clearance: 44-30t double, 38t single
Brake compatibility; 51mm IS disc brake mount, 180mm max rotor size

Och här lite inspiration. https://bikepacking.com/plog/bikepacking-pamir-highway/ och videon A Journey Beyond II från Marc Maurer. Han cyklade ca 3500 km i Kyrgyzstan och Tajikistan. Det är sådana långturer jag tänker göra med Big Bro, hoppas jag :)

Berk

Aktiv medlem
Håller med att du är emellan storleken. Ramen är dock relativt stor. Hur djupt/högt tänkte du att sitta och hur lång stam tänker du att köra med?

Tror att du vet själva bättre än de flesta här vad du behöver. Men jag kan säga att jag gärna undviker fälgar från både Axelrims och WTB. Tycker att som både kör för mjuka fälgar. DT Swiss är bra, men det finns mycket att välja emellan.

Om du vill köra både 2,6" och smalare däck skulle jag rekomendera fälgar med 30 mm innerbredde.

Du verkar inte har haft problem med Shimano nav på din fatbike, så varför inte fortsätta med dom?

Yonna

Aktiv medlem
Tror att du vet själva bättre än de flesta här vad du behöver. Men jag kan säga att jag gärna undviker fälgar från både Axelrims och WTB. Tycker att som både kör för mjuka fälgar. DT Swiss är bra, men det finns mycket att välja emellan.
Jaha, det visste jag inte. Ska då glömma dem.

Om du vill köra både 2,6" och smalare däck skulle jag rekomendera fälgar med 30 mm innerbredde.
Okej, tack!

Du verkar inte har haft problem med Shimano nav på din fatbike, så varför inte fortsätta med dom?
Hmm. Jo, jag har Shimano bak men har Surly Ultra New fram i fattien. Hade först också Shimano fram men eftersom lagren var trasiga efter några år (jag bytte dem) och ändå behövde ett annat framhjul (ville ha offset byggt bakhjul som framhjul) då valde jag Surly.

Håller med att du är emellan storleken. Ramen är dock relativt stor. Hur djupt/högt tänkte du att sitta och hur lång stam tänker du att köra med?
Jag vet inte, har inte tänkt på det (dumt svar förstås). Tänkte bara att mina andra cyklar är alla medium, förutom Pugsley för den är small. Och jag sitter bra på alla. Det är bara att Pugsley behövde en låååång sadelstolpe (tror 420mm) och därför sitter jag lite krökt och aggressiv. Har inget problem med det (tycker inte alls om att sitta rakt upp) men enligt många cyklister sitter man inte så där på en fatbike. 😆
På BigBro vill jag gärna ha aerobars (gillar dem på racern) så ska också ’ligga aggressiv’ på den :)

pugs  bigbro m.jpg

Big Bro small är nästan samma som en Pugs small.
pugs bigbro s.jpg

Kan tyvärr inte hitta alla ram specs av min andra tourcykel (TM), bara stack, reach och några till. Så kan inte jämföra den med Big Bro och Pugs i de flesta geometry database/compare tools. Men cykeln är handbyggd för min kropp och har cyklat i många länder utan problem. Och den är 19” så inte alls small.

Tack för hjälpen Berk!

velovin

Aktiv medlem
Jag brukar landa i Shimano-nav när jag bygger hjul. Enkla, prisvärda och, i ditt fall, möjliga att ersätta/laga i avlägsna länder. Håller i övrigt med Berk om att WTB och Alexrims känns mjuka, de är de enda två fälgtillverkarna jag haft opåkallade problem med i varje fall.

Kolla med Federico på https://tensegrity.se/sv/ vad gäller själva byggandet. Finns i Linköping men skickar såklart hjul utan problem.

Berk

Aktiv medlem
Kan tyvärr inte hitta alla ram specs av min andra tourcykel (TM), bara stack, reach och några till. Så kan inte jämföra den med Big Bro och Pugs i de flesta geometry database/compare tools. Men cykeln är handbyggd för min kropp och har cyklat i många länder utan problem. Och den är 19” så inte alls small

Stack och reach är det enda som behövs här. Vad är dom?

19" säger inte så mycket. Det är riktigt små för en racer och stor för en MTB.

Är du nöjd med positionen av styret på den? Hur lång stam kör du på den? Är stammen rakt, uppvinklad eller nedvinklad? Hur många mm distanser har du under stammen?

Antar att du skulle föredrar en medium ram (om den passar bra) för att den tar en större ramväska.

Yonna

Aktiv medlem
Jag brukar landa i Shimano-nav när jag bygger hjul. Enkla, prisvärda och, i ditt fall, möjliga att ersätta/laga i avlägsna länder. Håller i övrigt med Berk om att WTB och Alexrims känns mjuka, de är de enda två fälgtillverkarna jag haft opåkallade problem med i varje fall.

Kolla med Federico på https://tensegrity.se/sv/ vad gäller själva byggandet. Finns i Linköping men skickar såklart hjul utan problem.
Tack för tipset, ska kolla länken!

Stack och reach är det enda som behövs här. Vad är dom?

19" säger inte så mycket. Det är riktigt små för en racer och stor för en MTB.

Är du nöjd med positionen av styret på den? Hur lång stam kör du på den? Är stammen rakt, uppvinklad eller nedvinklad? Hur många mm distanser har du under stammen?

Antar att du skulle föredrar en medium ram (om den passar bra) för att den tar en större ramväska.
Stack 574 och reach 395. Styrstam är 110 (ser nästan rakt ut men är lite uppvinklad) och har 4cm under stammen.

Vet inte om det går att jämföra för dem är ju olika typ av cyklar, men om jag avrundar är det (stack x reach):
TM 57x40
Pugs 57x40
BigBro m 60x41
BigBro s 60x39

P1170471s.jpg

Den är en heavy-duty trekkingbike, för att köra på alla underlag och med mycket packning os.
Har alltid varit mycket nöjd med cykeln men efter alla äventyr med en Pugs är den nu tråkigt och gammaldags.

Jo, det är därför jag vill ha den så gärna. Allt är lite större och det är bra för en bikepackinghäst.

Tack igen för hjälpen Berk.

Berk

Aktiv medlem
Stack 574 och reach 395. Styrstam är 110 (ser nästan rakt ut men är lite uppvinklad) och har 4cm under stammen.

Vet inte om det går att jämföra för dem är ju olika typ av cyklar, men om jag avrundar är det (stack x reach):
TM 57x40
Pugs 57x40
BigBro m 60x41
BigBro s 60x39

För att har styret på samma positionen på BigBro M skulle du behöva en 70 mm stam och ungefär 20 mm distanser (20 mm distanser mindre skjuter stammen 9 mm fram och en kortare stam gör att styret hamnar lite lägre). Tycker att en 70 mm stam är bar på en cykel med rakt styre och då har du fortfarande utrymme till justering upp och ner.

Så jag säger: kör på M!

Berk

Aktiv medlem
En annan fråga är om positionen på din trekkingbike är optimalt eller om det finns något att förbättra.

Hur som helst finns det utrymme till justering på både BigBro S och M.

n3wton

Aktiv medlem
Ramstorlek medium, 30mm fälgar, Shimano nav, 70 mm styrstam, 20mm spacers och Avid BB7. Cykeln är nästan färdigt!
Tack för hjälpen! 😘
Låter som en bra plan!

Jag har egentligen ingenting negativt att säga om Shimanonav, men några tankar om hjul följer här nedan:

Tror att alla Shimanonav har centerlock-infästning på bromsskivan. Inga problem egentligen, men eventuellt bättre med vanligt 6-bultsfäste om det ska mekas bromsar i de Afganska bergen eller så.

Shimanonaven har justerbara lager och inte maskinlager. Elegant och bra egentligen, men man vill underhålla dessa emellanåt. Till skillnad från nav med maskinlager, där det enda man kan göra är att köra till det rasar och sen byter man lagren. Jag vet inte vilket jag skulle satsat på om jag skulle cykla jorden runt, men jag hade garanterat köpt ett par lite dyrare och kvalitetsmässigt bra nav. Jag har både Chris King- och Whitenav som är dyra men jag har cyklat för lite på dessa, samt Hopenav som jag kört enskilt längst på och aldrig haft några bekymmer. Därtill har jag ett par SON-dynamonav, vilka är lika driftsäkra som ett järnspett (dvs noll bekymmer). I det stora hela kommer några kronor extra på nav vara värt det på sikt tror jag.

Förutom lager som går åt skogen tänker jag att den största haveririsken ligger i att hjulen är dåligt byggda. Jag hade låtit någon förtroendeingivande hjulbyggare bygga hjulen, så man inte råkar ut för haveri när man är ute på riktigt.

Jag hade hellre valt lätt fälg och fler ekrar än tung fälg och få ekrar. Både tung fälg och många ekrar känns överkurs. Jag har försökt döda alla mina hjul genom att väga 80-90 kilo, lasta på tunga saker på cykeln samt köra som en galning, men ingenting händer med välbyggda och kvalitetsmässigt bra hjul. Mao borde du som är mycket lättare kunna använda fälgar som är lätta, vilket ger en roligare cykel även om man har packning på. Lätta fälgar och 30 mm är svårt att kombinera, och det mesta väger över 500 gram/fälg tror jag.

Svarta nav och svarta ekrar är tråkigare än döden.

Sen ska också sägas att det är svårt för dig att be om råd kring "riktig" långfärdscykling eftersom alla andra här kan räknas till riktiga soffpotatisar som sällan cyklar om man jämför med dig. Du vet förmodligen mer än de allra flesta vad du vill ha och vad som funkar.

Lycka till och jag ser fram emot byggtråd!😊

Berk

Aktiv medlem
Tror att alla Shimanonav har centerlock-infästning på bromsskivan. Inga problem egentligen, men eventuellt bättre med vanligt 6-bultsfäste om det ska mekas bromsar i de Afganska bergen eller så.

Bra poäng, men Shimano XT, som jag skulle köpa, kan man får med 6-bults infästning.

EDIT: men jag hittar XT 6-bults baknav bara med QR. Jag har ingen bra förslag för andra nav. DT Swiss var inte acceptabel för Yonna på fatbike. Kanske ok på en touringcykel, men dyr.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Bra poäng, men Shimano XT, som jag skulle köpa, kan man får med 6-bults infästning.

EDIT: men jag hittar XT 6-bults baknav bara med QR. Jag har ingen bra förslag för andra nav. DT Swiss var inte acceptabel för Yonna på fatbike. Kanske ok på en touringcykel, men dyr.
Jag är inte helt säker på att det bara finns med centerlock, men har fått den uppfattningen. XT är förmodligen smartaste nivån, prisvärt och antagligen ganska bra.

DT 350 verkar ju också vara bra och stabila nav. Både XT och 350/240 finns väl bara i tråk-svart vilket gör att jag inte tittat åt dem.

Jag hade kört Hope pro 4 och newmen SL A30 med 32 ekrar och mässingsnipplar.

Inte jättelätt, men väldigt driftsäkert
Hope Pro4 hade jag vågat lita på (har "alltid" haft minst en cykel med sådana nav, idag har jag två cyklar med dessa på). Roliga färger dessutom. Förut räckte det med 3000 kr för fram- och baknav, men tror de gått upp lite i pris.

Jag byggde precis hjul till min stigcykel och valde då Hope-nav, mässingsnipplar och DT Swiss XM481-fälg. Ganska snarlik fälg som Newmen vad det verkar, men valde DT eftersom det är DT, typ.. Newmenfälgarna ser inte ut att ha loggor som är klistermärken, och de kanske inte är det mest diskreta, medan DT-fälgarnas klistermärken är busenkla att bara riva av. Blev lite missnöjd med att jag kom över 2000 gram för hjulparet, men då är de tänkta som stighjul som ska få lida. Bikepacking tror jag de klarar helt odramatiskt under många många år. Ska man ha lättare hjul får man ta DT-nav och smalare fälgar.

Förvisso tror jag inte det är några problem att ta 25 mm breda fälgar (som väger strax över 400 gr istället för strax över 500). För min del upplever jag bara problem med för smala fälgar vid hård kurvtagning och sådant sysslar man inte med vid bikepacking. Min biffigaste bikepackingcykel har 19 mm innerbredd på 54 mm breda däck - noll bekymmer där!

Ska man köra biffiga däck så spelar ju 100 gram hit eller dit mindre roll, och jag vill verkligen inte göra det här till en weight weenie-tråd!😄

ADD

Aktiv medlem
Lite mer inspiration och tips. ToR Nepal på en Crescent Oden. Det gick det också.

Köp & Sälj

Topp