Behöver på riktigt hjälp nu för det blir en Big Bro ram och ska försöka bygga cykeln själv. ?
Den ska cykla långt så behövs ingen go-fast aerodynamic machine med shiny komponenter och sånt. Viktigaste för mig är:
. komfort (långa dagar i sadeln, i alla väder, på alla underlag)
. stark (en ultimat terräng/expeditionscykel för att cykla världen runt)
. enkelt (underhåll/byta delar mitt ute i ingenstans)
Och vill ha rakt styre, aero bars, 29” hjul med (till att börja med) Vittoria Mezcal däck, förmodligen mekaniska Avid BB5 och en 2x11 (mångsidigt) drivlina för att kunna köra på allt som finns, typ från asfalt till extremt branta stigar.
Tvivlade på ramstorleken för mina 171cm och 83cm ben. Finns ingen size-chart så jag mejlade Brother bikes. Fick svaret “
We say Small for 162-173cm and Medium for 170-183cm. So you are in between. But you have long legs for your height though I think, so maybe a Medium.”
Jämförde båda S och M storlek med mina andra (långtur)cyklar men blev inte smartare så då blir det medium för jag har ju långa storkben. Men finns ingen ram att köpa nu (de lovar senare i år) så tänkte börja samla cykeldelar, de är ju alltid bra att ha.
Vilka hjul är då första frågan. Fälg, fälgbredd, ekrar, nav. Vill gärna som en fullpackad åsna cykla Bartang Valley (Tajikistan) och sådana vägar i icke-cykelländer, så hjulen måste vara superstarka.
Tänkte därför 36 ekrar bak och 32 fram. Triple butted (t.ex Sapim Force eller DT Alpine 3) eller bara dubbel?
Ramen kan ha 29" x 2.6" max och kollade några däck/fälg tabeller (vilken inre fälgbredd behövs med 29x2.6)) men de säger ofta nåt annat. Typ från 25 mm innerbredd till >33mm. Finns även som påstår att 21mm är bra. Vill inte cykla bara 2.6" så vill gärna ha ett mångsidigt fälgmått.
Och när jag just nu läste i den här artikeln
https://bikerumor.com/tech-story-match-bicycle-tire-width-rim-width-best-results/ ”
You obviously wouldn’t want to run a 2.2″ tire on a fatbike rim” slutade jag läsa. Vadå självklart? Jag kom just hem från en några månader långtur (ca 80% offroad) med 2.2” på 65mm fatbikefälg och hade ingen alls problem.
Så bäst att fråga Happy, de vet ju allt :)
Kollade Alexrims MD serie (mellan 21 och 40c) men hittar inte mer info där, t.ex hur många ekerhål de har.
WTB i29 är kanske bra, eller WTB KOM Tough eller WTB Scraper?
DT Swiss har Gravel Racing King, GRC SPLINE (“
great option for off-road bikepacking and adventure cycling adventures”). Men aerodynamic, high speed och bästa hjul för gravelbike nybörjare är inte vad jag söker. En nybörjare ska förmodligen inte pushcykla Bartang Valley eller köra på en annan självmordväg.
Hunt har “great all round bikepakcing wheelsets” med/utan Superdura Dynamo. Tvivlar på navdynamo för den har många nackdelar. Största är totala priset (en navdynamo som också kan laddas på snigelhastighet + laddadapter/laddningsregulator + buffer batteri + USB-lampor) och att den kan gå sönder så behöver ändå powerbanks, batterier, laddkablar, batterilampor etc.
Har ingen aning vilka nav är bra, jag vet bara att jag vill 11speed bak.
Så hoppas ni vet vilka hjul är bäst för min typ av cykling. Eller tips var i Sverige finns bra hjulbyggare för jag känner bara några i Holland.
Några BigBro frame specs:
Maximum tyre clearance: 29" x 2.6", 27.5" x 3.0" (note: not all drivetrains allow for these maximum tyre clearances)
Dropouts: Boost 12x148mm thru axle (included)
Fork: 4130 Chromoly tapered unicrown fork, ED coated. 15x110mm Boost thru axle (included)
Chainring clearance: 44-30t double, 38t single
Brake compatibility; 51mm IS disc brake mount, 180mm max rotor size
Och här lite inspiration.
https://bikepacking.com/plog/bikepacking-pamir-highway/ och videon A Journey Beyond II från Marc Maurer. Han cyklade ca 3500 km i Kyrgyzstan och Tajikistan. Det är sådana långturer jag tänker göra med Big Bro, hoppas jag :)