Surly Straggler - hjälp mig med mitt drömbygge!

Användare

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte bygga min första cykel från grunden upp och vill gärna ha er hjälp.

MålBekväm och snabb drömpendlare.Ska med fördel hålla i en evighet (med lite kärlek såklart).
Ändamål80% asfalt och 20% grusväg eller stigcykling.Halvbekväm sittställning och något som är lite snällare (dämpande) än min cykel idag. Här är specs för min pendlare idag (21").
PrioritetKvalitet, utseende och någonting jag verkligen vill ha om det möter de krav jag har.Jag vill såklart inte kasta pengar i sjön men om något ska avvägas går kvalitet, utseende och något jag verkligen vill ha före pris. Viktmässigt är det ett dött lopp redan från stålram men ni får gärna hjälpa mig att hålla vikten nere, såklart. Vissa saker är pendlarspecifika, typ ramlås och stänkskärmar och nödvändigt ont.
StorlekLängd 176cm med 82cm inseam.
KörstilCyklar ofta fort och bromsar ganska hårt.Ska användas i stadsmiljö och främst på cykelvägar utanför stan. Mycket till och från träningar (dvs. jag kan cykla fort utan att vara rädd för att svettas).

Bor i Uppsala. För det mesta är det ganska platt där jag cyklar men det kan stundtals vara lite backigt. Där jag oftast cyklar är det 85% platt, 15% backigt skulle jag säga, så jag vill optimera för platt.

Att växla eller inte växla - det är frågan
Tanken från början var att bygga en single-speed då det är enkelt, lätt och kräver väldigt lite underhåll. Men en sida av mig tycker också att det hade varit bra med 9-11 växlar.

Gillar att pressa ganska mycket och jag använder nästan bara de 5-6 högsta växlarna bortsett från vissa gånger från start. Har 31/48 med 11-34 kassett, så utväxling ca. 2.3-4.3 (baserat på dreven 11-13-15-17-19-21). Den lilla framklingan har jag i princip aldrig använt, vilket talar emot att flytta över det jag har idag. Kedjelinjen är lite också halvers på ytterligheterna tycker jag. Det bästa hade varit om någon av er kunde tipsa om ett bra vevparti med singelklinga i fram som ändå kan funka med bakväxeln jag redan har så att jag kan använda det som finns utan att behöva köpa något. Kruxet är väl eventuellt passande body till nav men det visar sig, se nedan.

Förslag på alternativ är välkomna! Begagnatmarknaden är också bra alternativ. Om jag byter vevparti siktar jag nog på 165-170mm-vevar för bekvämligheten och för att spara på knäna lite.

Hjulbygge
Tänkte att det kan vara kul att handplocka delar till hjul och lämna in till LBS för bygge. Vill gärna ha ett högljutt men lågfrekvent frihjul. Det är inte bara för att jag är en tönt som gillar ljudet utan också för att det är säkrare i stadsmiljö att höras och folk kan flytta på sig utan ringklocka.

Är det smartast att välja ett nav med en passande body och köra spacers+individuellt drev istället för att köra på ett singlespeed-ämnad motsvarighet? För det senare kan nog det här och ett Halo Clickster-frihjul vara ett alternativ. Finns det någon anledning att välja det ena framför det andra?

Kriterier
  • 135mm bak, 100mm fram med 10mm axlar.
  • Vill inte ha QR utan bolts.
  • Vill gärna ha ett högljutt men lågfrekvent frihjul.
  • Inte kolfiberfälgar, dels för priset men också hållbarheten i förhållande till användningsområdet. Om cykeln mot förmodan blir stulen så blir det ändå tråkigare och dyrare.
  • Behöver inte tubeless, för mig är enkelheten med slangar överordnat viktbesparingen.
  • Fälgar ska passa 43mm däck (skulle tippa på att ett bra spann kan vara 32mm - 45mm däckbredd).
Specifikation
Fetstilta namn är sådant jag redan har köpt eller beställt (dvs. har inom kort). Tänker att jag kopierar och uppdaterar tabellen eftersom. Kom gärna med förslag på allt som inte är fetstilt!

KomponentDelkomponentNamnKommentar
RamRamSurly Straggler 54 cmSvart
VevpartiVevpartiBegagnat kan vara alternativ.
Vevlager
PedalerRose Pro 219 pedals
BromsarFramFormula Cura 4
BakFormula Cura 4
Skiva FramMonolitic 6-bolt Disc Rotor 160mm
Skiva BakMonolitic 6-bolt Disc Rotor 160mm
DistanserDisc Brake Adapter for 160 mm RotorsIS to PM
StyreStyreHitta begagnat. Rakt och riser. Vill ha halvbekväm sittställning, inte för upprätt men inte överdrivet utsträckt heller.
StyrstamHitta begagnat. Lång reach på ramen så räknar med en väldigt kort styrstam.
Handtag
StyrlagerChris King NoThreadSet Sotto Voce (svart)Extremt dyrt och definitivt overkill, men snyggt och passar ramen. Antagligen det utöver bromsarna som är mest overkill. Vet inte om det är en bra idé men överväger det. Finns definitivt billigare och likvärdiga styrlager. Frågan är om det finns några billigare som är lika snygga?
HjulNav FramBegagnat kan vara alternativ.
Fälg FramBegagnat kan vara alternativ.
Nav BakBegagnat kan vara alternativ.
Fälg BakBegagnat kan vara alternativ.
Drev/Kasett BakOklart om SS eller ej.
VäxlarBakOklart om SS eller ej.
DäckFramPanaracer Gravelking SS Plus+ Black 43mmSå mycket dämpning som möjligt (läs stora däck) med yta
BakPanaracer Gravelking SS Plus+ Black 43mm
StänkskärmarFram/Bak
SadelSadelstolpeHitta begagnat.
Sadel

Brooks C17 All Weather Black
Begagnat kan vara alternativ.
LåsBakRamlås Axa Solid PlusFlyttar över från nuvarande.

Lovar att ladda upp bild när det är klart!

Senast ändrad:
Jag har en straggler som jag kör SS och hade också som krav att att bultade nav. Fram så blev det Surlys eget nav och jag vet inte om det finns något annat skivbromsnav som har den funktionen. Egentligen skulle jag vilja ha haft genomgående axlel på gaffeln, och det är nog det enda som skiljer den från att vara den perfekta cykeln egentligen. Du har träffat mitt i prick på många av dina val ovan.

Jag kör med White industries eno nav och frihjul bak (ej eccentric). Ger perfekt kedjelinje med en NW-klinga på yttern på ett vanligt dubbelvevparti. Ger också helt rätt ljud.

Du vill ha skärmar och där passar PDWs full metal fender precis.

Lägg pengar på ett bra vevlager också, och sedan på Thomson stam och stolpe.

Litelok bygellås så du får behålla cykeln lite längre också.

För pendlare urbant skulle jag köra på SS, mindre strul och väldigt kul!

Jag har en Surly cross check som gick som pendlare i centrala Stockholm något år(innan jag flyttade ut från stan).
Den är Single speed och heltäckande skärmar. Torkade av och smörjde kedjan ibland annars bara rullade den på.

Kör du ryggsäck eller ska du ha en korg/pakethållare?

Jag hittade en hel del smått och gott på Blu Lug( https://global.bluelug.com/)

IMG_8932.jpeg

Nice. Jag kör Surly Ultra New baknav på pendlaren och är inne på mitt andra eller tredje BLB-frihjul. Det har blivit helt tyst och jag vill minnas de förra också blev det. Kör fälgbroms och flip flop-funktionen kom bra till pass i förra vintras då frihjulet frös men det har jag å andra sidan aldrig varit med om på ett vanligt nav. Jag tror inte du ångrar att bygga på ett bra vanligt (dvs växlat) nav. Det går ju fint att köra ss på det med om det är så, möjligen till en början?

Surlys cyklar är skönt mångsidiga och långlivade. Jag hade en Cross-Check i nästan 20 år och trots det fanns ett andrahandsvärde i ramen!

Den började sitt liv som CX-kittad cykel med bockstyre och 2x9 växlar från Campa men kördes i många år som SS, först med bockstyre och sedan med rakt. Sen blev det lite tungt att dra cykelkärra upp för backar med SS så den fick växlar, den här gången 1x10 Shimano, skärmar och pakethållare.

Såldes egentligen bara för att jag inte riktigt hade plats att ha den kvar och jag oftast cyklar Brompton eller Bullitt numera. Sen saknade jag skivbromsar men det har ju Stragglern.

För mig som efter tre år som SS precis konverterat min Surly till växlad är jag väldigt nöjd över att jag inte hade ett SS-nav utan körde ett vanligt+distanser. I priaktiken är ju nackdelarna extremt få, estetik i princip. Speciellt om du velar så borde ju valet vara lätt.

Angående nav så undrar jag varför du absolut vill ha bultar? Funkar det inte med QR och sen byta ut QR mekanismen mot exempelvis Hexlox axlar? Då finns ju många fler nav att välja på såsom Shimano XT M8000 som ju är trevliga ur de flesta aspekter. Jag antar dock att risken för att det glider om du kör SS finns men det finns ju lösningar på det exempelvis tuggnut.

Senast ändrad:
Straggler har inbyggda kedjespännare i dropoutsen men de behöver (helst) en axel som går hela vägen genom dropouten för det är väldigt liten anläggningsyta på de skruvarna. Som lite tyngre cyklist så tycker jag också att det blir mindre problem vid hård inbromsning med en genomgående axel även där. Med bolt on blir det i alla fall lite bättre än QR.

För mig som efter tre år som SS precis konverterat min Surly till växlad är jag väldigt nöjd över att jag inte hade ett SS-nav utan körde ett vanligt+distanser. I priaktiken är ju nackdelarna extremt få, estetik i princip. Speciellt om du velar så borde ju valet vara lätt.

På min SS-mtb fick jag skav av däck mot kedjestaget på drivsidan pga hjulet flexar mer åt det hålet med asymmetrisk ekring och SS ger större krafter uppför branta backar (och cykeln har Boost). Skulle gärna har haft en SS nav för att undvika det. Nu kör jag en tand färre bak och 3 mm förflyttning av hjul har löst det.

På min SS-mtb fick jag skav av däck mot kedjestaget på drivsidan pga hjulet flexar mer åt det hålet med asymmetrisk ekring och SS ger större krafter uppför branta backar (och cykeln har Boost). Skulle gärna har haft en SS nav för att undvika det. Nu kör jag en tand färre bak och 3 mm förflyttning av hjul har löst det.

Undrar hur mycket det har att göra med hjulet och hur mycket med ramflex. Men vill man ha jämn ekerspänning kan man ju bygga med fälgar med offset.

edit: lite snabbt skrivet

Senast ändrad:
Till min frus två Surly 1x1, en med och en utan växlar, har vi byggt hjulen med Shimano Hone-nav. Det är växelnav med bultad axel. Ska man köra växel så krävs det dock en Shimano Hone (kanske Saint? Minns inte..) växel för sådana nav och jag gissar att de inte är helt enkla att komma över numera. Centerlockskiva om man har preferenser.

Sen är det lite meck att justera hjulet rakt efter punkafix t.ex.

Det kan vara så att jag har ett nav hemma som ligger ock skräpar, minns inte riktigt.

Undrar hur mycket det har att göra med hjulet och hur mycket med ramflex. Men vill man ha jämn ekerspänning kan man ju bygga med fälgar med offset.

edit: lite snabbt skrivet

Ramen flexade mer än jag hade hoppats. Men det är tydligt att dishning av hjulet påverkar för att däcket tar i bara på drivsidan. Man känner också att större kraft behövs för att komma nära kedjestaget icke-drivsidan.

Om jag visste det förut hade jag letat efter hjul med offset fälg eller byggt själva. Utbud av starka och relativt lätta kring 35 mm breda MTB-fälg med offset är/var dock inte stor. OT, men På min gruscykel har jag 6 mm kedjestag-offset och 3 mm offset i fälgen som ger helt symmetrisk ekring.

Det hade dock varit kul med SS-nav.

Kul med så mycket svar, tack för input!

Tänker att jag siktar på att sätta ihop två alternativ på drivlina (en dedikerad SS och en för växlar) så har jag två konkreta alternativ att välja mellan. Det kan också förtydliga om det är någon större kostnadsskillnad, kvalitetsskillnad eller så. För växlad konfiguration vill jag ha singelklinga fram (50t) och max 11 växlar som är mer landsvägsorienterade i stegring eftersom jag kör i stadsmiljö ändå. Ni får gärna komma med förslag på nav och bra växelsystem. Har 2-delat GRX800 (11s) idag med så om det kan återanvändas helt eller delvis är det ändå bättre!
Jag kör med White industries eno nav och frihjul bak (ej eccentric). Ger perfekt kedjelinje med en NW-klinga på yttern på ett vanligt dubbelvevparti. Ger också helt rätt ljud.
Kikade lite på WI-navet tidigare men jag har inte lyckats hitta ett som inte är eccentric, har du kanske någon gammal länk liggandes? Övriga SS-alternativ jag kollat på är Paul Components.

Är det någon som har erfarenhet av att använda 12mm till 10mm-axlar? I sådana fall får man lite större frihet att kunna välja bland axle-through-nav också. Spontant känns det som att centrering av nav borde kunna bli ett problem och glidning längs axeln. Hypotetiskt sätt skulle jag helt enkelt då kunna flytta över mina nuvarande hjul till en början också, utan att behöva köpa nya.
  • Einbaumaß Vorderradnabe: 12 x 100 mm (Steckachse) <-- Axle-through fram
  • Einbaumaß Hinterradnabe: 5 x 135 mm (Schnellspanner) <-- QR bak
Tror att det är dessa hjul fast inte en centerlockmodell. Det ska erkännas att det kliar lite i inköpsfingret på tanken att köpa något nytt och smaskigt som är exakt det jag söker dock.

Du vill ha skärmar och där passar PDWs full metal fender precis.
De där rackarna såg riktigt fina ut, bra tips! Efter googling har jag bara hittat dem hos bikemonger eller hos tillverkaren där det finns frakt till Sverige, känner du till någon annan ÅF som har dem?

Litelok bygellås så du får behålla cykeln lite längre också.
Har ett Hip Lok sedan tidigare, glömde skriva det. Bra poäng annars, nyckeln är att alltid låsa fast i någonting.

Uppdaterad specifikation

RamRamSurly Straggler 700C - 54 cmSvart
Vevlager
BakFormula Cura 4
StyreStyreHitta begagnat. Rakt och riser. Vill ha halvbekväm sittställning, inte för upprätt men inte överdrivet utsträckt heller. Tänker mig ett ganska brett - minskar reach men gör cykeln mer lättstyrd och alert givet vikten.
StyrstamHitta begagnat. Lång reach på ramen så räknar med en väldigt kort styrstam.
Handtag
StyrlagerChris King NoThreadSet Sotto Voce (svart)Extremt dyrt och definitivt overkill, men snyggt och passar ramen. Antagligen det utöver bromsarna som är mest overkill. Vet inte om det är en bra idé men överväger det. Finns definitivt billigare och likvärdiga styrlager. Frågan är om det finns några billigare som är lika snygga?
DäckFramPanaracer Gravelking SS Plus+ Black 43mmSå mycket dämpning som möjligt (läs stora däck) med yta
StänkskärmarFram/BakPDW Full Metal Fenders 700x55mmHitta ÅF.
Sadel

FramHip Lok GoldFlyttar över från nuvarande.

Senast ändrad:
För pendlare urbant skulle jag köra på SS, mindre strul och väldigt kul!

Jag har en Surly cross check som gick som pendlare i centrala Stockholm något år(innan jag flyttade ut från stan).
Den är Single speed och heltäckande skärmar. Torkade av och smörjde kedjan ibland annars bara rullade den på.

Kör du ryggsäck eller ska du ha en korg/pakethållare?

Jag hittade en hel del smått och gott på Blu Lug( https://global.bluelug.com/)

Visa bilaga 746440
Fin cykel! Ja, det är inte lätt att bestämma sig. Jag är lite rädd med SS att jag kommer att hamna i något mellanträsk där jag ibland tycker att det är för lätt utväxling och ibland alldeles för tung.

Cyklar med ryggsäck, men korgen och racket fram såg nice ut! Vad är det för modell? Ditt rack/korg ser mycket bättre ut än det här där det finns skjutbara stag i huvudsakliga belastningsriktningen som låses med skruvar. Man ser nästan direkt på konstruktionen att det ser sketchy ut och riskerar att glida under belastning.

Har testat någongång att montera på ett rack på en äldre cykel och jag tyckte cykeln blev alldeles för framtung och fick märklig styrning som konsekvens. Kändes också väldigt ostadigt att bromsa hårt då vikten fördelas så mycket framåt. Det är inget som stör dig?

Angående nav så undrar jag varför du absolut vill ha bultar? Funkar det inte med QR och sen byta ut QR mekanismen mot exempelvis Hexlox axlar? Då finns ju många fler nav att välja på såsom Shimano XT M8000 som ju är trevliga ur de flesta aspekter. Jag antar dock att risken för att det glider om du kör SS finns men det finns ju lösningar på det exempelvis tuggnut.
Bultar är för att minimera risk för glidning, framförallt för SS. Sedan tycker jag att QR mest känns sladdrigt. Läste på lite andra forum att folk haft problem med glidning med QR när de kört SS på Straggler och rekommenderade bolts.

Ska kika på Hexlox-axlar, såg bra ut vid första anblick! Minskar kanske risken för tråk.

Fin cykel! Ja, det är inte lätt att bestämma sig. Jag är lite rädd med SS att jag kommer att hamna i något mellanträsk där jag ibland tycker att det är för lätt utväxling och ibland alldeles för tung.

Cyklar med ryggsäck, men korgen och racket fram såg nice ut! Vad är det för modell? Ditt rack/korg ser mycket bättre ut än det här där det finns skjutbara stag i huvudsakliga belastningsriktningen som låses med skruvar. Man ser nästan direkt på konstruktionen att det ser sketchy ut och riskerar att glida under belastning.

Har testat någongång att montera på ett rack på en äldre cykel och jag tyckte cykeln blev alldeles för framtung och fick märklig styrning som konsekvens. Kändes också väldigt ostadigt att bromsa hårt då vikten fördelas så mycket framåt. Det är inget som stör dig?

Jag har ett Pelago Rasket https://pelagobicycles.com/rasket/

Om jag lastar alldeles för tungt blir det konstig styrning, men en ryggsäck med matlåda dator osv är inga konstigheter.
Men har å andra sidan lastan den med en platta öl, utan plattan då, och det fungerar också även om styrningen känns då.
Aldrig haft problem med bromsningen pga vikt utan endast styrningen.

Jag älskar verkligen korg fram, ingen svettig rygg. Cyklar man på våren och blir varm, bara tryck ner jackan där också. Och så har man uppsikt över allt så ingen noja över att något ska bli stulet när man står vid något rödljus eller så.

har dessutom ett litet lastnät över så går verkligen att proppa ner jacka mössa ja du fattar

Jag visste inte att det finns 9 och 10 mm axlar till QR. Passar de båda i alla ram? Jag köpte en 12x100 till QR adapter från Son till sonens MTB som funkade bra.

Gällande utväxling känns det stor med 50t fram. Du kan använda gamla drivlinan och tar bort minsta drevet fram. Kanske behövs det distanser isf drevet.

Ibland påstås bak vara 10 och fram 9. Det verkar inte som det är nåt att bry sig så långt jag förstår

Jag visste inte att det finns 9 och 10 mm axlar till QR. Passar de båda i alla ram? Jag köpte en 12x100 till QR adapter från Son till sonens MTB som funkade bra.

Gällande utväxling känns det stor med 50t fram. Du kan använda gamla drivlinan och tar bort minsta drevet fram. Kanske behövs det distanser isf drevet.
Jag resonerade genom att jag idag har 11 växlar och enbart använder stora drevet (48t) på de 6 högsta växlarna. Genom att öka till 50t så förskjuter jag utväxlingen uppåt, vilket gör att jag fortfarande har lägre växel än vad jag oftast använder idag men jag har fler växlar att kunna cykla snabbare med eller att hitta ett passande utväxling med. 31/48 med 11-34 ger att lägsta utväxling är 1,47 och det tror jag är lågt nog.

Anledningen att inte behålla gamla drivlinan helt är att jag helt enkelt inte använder den lilla klingan och kedjelinjen blir sämre för de lägre växlarna.

Kikade lite på WI-navet tidigare men jag har inte lyckats hitta ett som inte är eccentric, har du kanske någon gammal länk liggandes? Övriga SS-alternativ jag kollat på är Paul Components.

Man väljer bara ”straight axle” på options så får man den raka.

De där rackarna såg riktigt fina ut, bra tips! Efter googling har jag bara hittat dem hos bikemonger eller hos tillverkaren där det finns frakt till Sverige, känner du till någon annan ÅF som har dem?

Den butiken har mycket fint.
Har ett Hip Lok sedan tidigare, glömde skriva det. Bra poäng annars, nyckeln är att alltid låsa fast i någonting.
Jag råkar veta att ett Hiplok tar 15 s att ta sig igenom med vinkelkap. Litelok tar 10+ minuter.

Ursäkta dubbelciteringen men jag fattar inte hur jag justerar det.

Det är samma konstruktion som deras touringrack och de jag har på mina cyklar har suttit still i 15 år, trots friskt bortseende från rekommendationerna kring maxlast.

Man väljer bara ”straight axle” på options så får man den raka.
Tack! 🦸‍♂️

Den butiken har mycket fint.

Jag råkar veta att ett Hiplok tar 15 s att ta sig igenom med vinkelkap. Litelok tar 10+ minuter.
Ajdå, även Hiplok Gold-varianten som jag har? Hittills har jag fått behålla min cykel i alla fall (2-3 år).

Tack! 🦸‍♂️

Ajdå, även Hiplok Gold-varianten som jag har? Hittills har jag fått behålla min cykel i alla fall (2-3 år).
Tjuven kapade av bägge byglarna till hänglåset och stack snabbare än vad en normal person tar på sig att få upp telefonen ur fickan och börja filma. Med en batteridriven vinkelkap går det fort.

Tänker att jag skapar en växlad och en SS-konfiguration.

Single-speed konfiguration
Det här skulle eventuellt kunna vara ett prisvärt bakhjulsalternativ, men då blir det svarta nav och jag tror att jag kanske vill ha i en annan färg, antagligen polerad silver. Tycker konstigt nog att det var ganska knepigt att hitta bra fram-nav som inte är QR.

VevpartiVevpartiSugino SG75 (DD2) 165mm
VevlagerSugino MB-608Hur bra funkar det på väg? Oklar sealing.
Klinga1/8" 48tOspecificerat, skulle kunna vara en Sugino Zen eller något helt annat som passar
KedjaKMC Z1 Wide 1/8"
BakFormula Cura 4
StyreStyreHitta begagnat. Rakt och riser. Vill ha halvbekväm sittställning, inte för upprätt men inte överdrivet utsträckt heller. Tänker mig ett ganska brett - minskar reach men gör cykeln mer lättstyrd och alert givet vikten.
Handtag
HjulNav Fram
Fälg FramDT Swiss R 470 DB 135 OLD (32h)Ta bort klistermärken på fälg
Nav BakWhite Industries ENO straight axle (32h) 135mm - polished silver
Non-eccentric
Fälg BakDT Swiss R 470 DB 135 OLD (32h)Ta bort klistermärken på fälg
FrihjulHalo Clickster 17t48/17 ≈ 2.8 utväxling
StänkskärmarFram/BakPDW Full Metal Fenders 700x55mmHitta ÅF.
SadelBrooks C17 All Weather BlackBegagnat kan vara alternativ.

Växlat
Om jag vill behålla Ultegra-kassetten jag har idag så har jag tagit fram två alternativ som verkar ganska straight forward.

Alternativ 1
Tydligen görs inte RX800-1 i kortare än 170mm.

Alternativ 2
  • Något Hollowtech II-vevlager
  • Flytta över mina Shimano FC-RX800-2 (172.5mm)
  • Använda stora 48t-klingan som redan sitter på men plocka bort lilla.
  • Flytta över nuvarande kassett
  • Flytta över nuvarande GRX-växel
Finns det några bättre eller billigare alternativ som ni ser det? Hur stor roll spelar det vad jag har för serie på vevpartiet så länge jag har en NW-klinga? Hur mycket skiljer sig kedjelinjen på 1 vs. 2-delat? Ett annat alternativ är såklart att jag bara säljer min nuvarande cykel som den är och köper helt nya grejer både fram och bak som är exakt så som jag vill ha till denna cykel men det kostar mer och är kanske lite onödigt.

En delvis anledning till att jag vill byta vevparti är att jag tror att bekvämligheten och min kropp skulle uppskatta lite kortare vevarmar. Det finns mer att vinna på kortare och mer att förlora på längre tror jag, läste någonstans att effekttappet bara är ~5% med skillnaden på vevarmslängden. Sen är det såklart en känsla eller vanesak vad man gillar, egentligen blir det nog bra vilket som skulle jag tro. Har inte räknat på hur ramgeometrin med 172.5mm-vevar skulle passa med min kropp vs 165mm.

Single-speed
För en singlespeed-konfiguration - måste jag försöka matcha kedjelinjen på millimetern eller vad är en acceptabel diff annan det blir problematiskt? Såg att något nav hade 47mm chainline och ett annat 52mm, det är ändå en halv centimeter. Det ska sedan passa ihop med vevpartiets kedjelinje.

Senast ändrad:
Hej,

Tänkte bygga min första cykel från grunden upp och vill gärna ha er hjälp.

MålBekväm och snabb drömpendlare.Ska med fördel hålla i en evighet (med lite kärlek såklart).
Ändamål80% asfalt och 20% grusväg eller stigcykling.Halvbekväm sittställning och något som är lite snällare (dämpande) än min cykel idag. Här är specs för min pendlare idag (21").
PrioritetKvalitet, utseende och någonting jag verkligen vill ha om det möter de krav jag har.Jag vill såklart inte kasta pengar i sjön men om något ska avvägas går kvalitet, utseende och något jag verkligen vill ha före pris. Viktmässigt är det ett dött lopp redan från stålram men ni får gärna hjälpa mig att hålla vikten nere, såklart. Vissa saker är pendlarspecifika, typ ramlås och stänkskärmar och nödvändigt ont.
StorlekLängd 176cm med 82cm inseam.
KörstilCyklar ofta fort och bromsar ganska hårt.Ska användas i stadsmiljö och främst på cykelvägar utanför stan. Mycket till och från träningar (dvs. jag kan cykla fort utan att vara rädd för att svettas).

Bor i Uppsala. För det mesta är det ganska platt där jag cyklar men det kan stundtals vara lite backigt. Där jag oftast cyklar är det 85% platt, 15% backigt skulle jag säga, så jag vill optimera för platt.

Att växla eller inte växla - det är frågan
Tanken från början var att bygga en single-speed då det är enkelt, lätt och kräver väldigt lite underhåll. Men en sida av mig tycker också att det hade varit bra med 9-11 växlar.

Gillar att pressa ganska mycket och jag använder nästan bara de 5-6 högsta växlarna bortsett från vissa gånger från start. Har 31/48 med 11-34 kassett, så utväxling ca. 2.3-4.3 (baserat på dreven 11-13-15-17-19-21). Den lilla framklingan har jag i princip aldrig använt, vilket talar emot att flytta över det jag har idag. Kedjelinjen är lite också halvers på ytterligheterna tycker jag. Det bästa hade varit om någon av er kunde tipsa om ett bra vevparti med singelklinga i fram som ändå kan funka med bakväxeln jag redan har så att jag kan använda det som finns utan att behöva köpa något. Kruxet är väl eventuellt passande body till nav men det visar sig, se nedan.

Förslag på alternativ är välkomna! Begagnatmarknaden är också bra alternativ. Om jag byter vevparti siktar jag nog på 165-170mm-vevar för bekvämligheten och för att spara på knäna lite.

Hjulbygge
Tänkte att det kan vara kul att handplocka delar till hjul och lämna in till LBS för bygge. Vill gärna ha ett högljutt men lågfrekvent frihjul. Det är inte bara för att jag är en tönt som gillar ljudet utan också för att det är säkrare i stadsmiljö att höras och folk kan flytta på sig utan ringklocka.

Är det smartast att välja ett nav med en passande body och köra spacers+individuellt drev istället för att köra på ett singlespeed-ämnad motsvarighet? För det senare kan nog det här och ett Halo Clickster-frihjul vara ett alternativ. Finns det någon anledning att välja det ena framför det andra?

Kriterier
  • 135mm bak, 100mm fram med 10mm axlar.
  • Vill inte ha QR utan bolts.
  • Vill gärna ha ett högljutt men lågfrekvent frihjul.
  • Inte kolfiberfälgar, dels för priset men också hållbarheten i förhållande till användningsområdet. Om cykeln mot förmodan blir stulen så blir det ändå tråkigare och dyrare.
  • Behöver inte tubeless, för mig är enkelheten med slangar överordnat viktbesparingen.
  • Fälgar ska passa 43mm däck (skulle tippa på att ett bra spann kan vara 32mm - 45mm däckbredd).
Specifikation
Fetstilta namn är sådant jag redan har köpt eller beställt (dvs. har inom kort). Tänker att jag kopierar och uppdaterar tabellen eftersom. Kom gärna med förslag på allt som inte är fetstilt!

RamRamSurly Straggler 54 cmSvart
Vevlager
BakFormula Cura 4
StyreStyreHitta begagnat. Rakt och riser. Vill ha halvbekväm sittställning, inte för upprätt men inte överdrivet utsträckt heller.
Handtag
StänkskärmarFram/Bak
Sadel

Lovar att ladda upp bild när det är klart!
Mycket seriös uppställning, I like!

PS. ”Hålla en evighet” är kod för ”jag bygger dyrt och tröttnar fort eftersom jag vill bygga en dyr cykel till”. 😀 DS.

Verkar eventuellt som att jag får ge efter lite på 10mm bolt-on-nav om jag vill köra växlat då de flesta kompatibla (eller nära kompatibla) kör QR. Spelar mindre roll om jag köper Hexlox-axlar ändå. För hållbarheten letar jag efter >=32h nav.

Jag kämpar överlag för att hitta något bra nav som passar Shimano 11s road-kassett och som har <=10mm axel. De flesta disc-hubbarna är ämnade för MTB, vilket gör att de är specade för det ändamålet. Med andra ord har de flesta intressanta nav en HG M body som inte funkar med 11s landsvägskassett. Till exempel Hope Pro 5, där jag inte heller hittat någon body att byta till.

Hur ska jag tänka och vad bör jag leta efter? Funkar HG M body även fast det inte är specificerat så? Är det någon som känner till något passande hjulset kan det vara ett alternativ också.

Tror jag frågat tidigare men är det någon som har erfarenhet av att använda konverteringsaxel för 12mm --> 10mm? I sådana fall kanske det kan bli lättare att hitta ett passande nav.

Senast ändrad:
VevpartiVevpartiShimano GRX FC-RX600-1 Hollowtech II 165mm
VevlagerBBR60 Hollowtech IIStörre lager än Dura-Ace och bättre hållbarhet
DrevWolf Tooth 46T NWNW borde hantera ytterligheterna bättre än originalklingan. Denna storlek är den största jag hittar som passar vevpartiet. Inte så stor skillnad mot 48T idag ändå. Kompenserar också utväxlingen lite mot ökad hjul och däckstorlek (bygger mer). Går lite emot ökad utväxling men det är nog fine. Om jag inte vill ha kvar mitt 172.5mm GRX-vevparti är det lättare att sälja med båda klingor på, vilket är en faktor i detta köp.
PedalerReverse Escape pedals
BakFormula Cura 4
StyreStyreTruvativ Hussefelt CompBörjar med ett billigare i den stil jag tror att jag vill ha så kan jag uppdatera om jag känner behov av det. Rakt och riser. Vill ha halvbekväm sittställning, inte för upprätt men inte överdrivet utsträckt heller. Tänker mig ett ganska brett - ökar reach men gör cykeln mer lättstyrd och alert givet vikten.

Width:700 mm
Rise:40 mm
Backsweep:9°
Upsweep:5°
Stem Clamp:31.8 mm
StyrstamThomson Elite X4 40mm 0°Lång reach på ramen så räknar med en kort styrstam. Styrröret lutar 17° redan, så stammen kommer peka lite uppåt ändå. Blockdesign på 40-60mm-varianten.
HandtagErgon GA2 Fat
HjulNav FramHope Pro 4 28hMed QR end caps.
Fälg FramDTSwiss GR531dbValet stod mellan dessa och EX471 (marginellt lättare och bredare) men 24mm innerbredd ger ett bättre spann för de däck som passar ramen. Även högre viktgräns (130kg) om jag skulle vilja bikepacka någon gång. Profilen passar eventuellt även bättre för tillämpningen här.
Nav BakHope Pro 4 28hMed QR end caps. Ska byta fett mot olja.
Fälg BakDTSwiss GR531db
QR-axlarHexlox QRFram och bak
Drev/Kasett BakUltegra CS-HG800-11, 11-34
VäxelBakShimano GRX RX810 11s
StänkskärmarFram/BakPDW Full Metal Fenders 700x55mm
SadelSadelstolpeThomson Elite 410 mm / SB 16 mmØ27.2mm. Vet att den är brutalt lång, men det väger inte så många gram extra och i värsta fall får jag väl kapa lite. Tänker att den öppnar upp för att flyttas till framtida cyklar om det skulle vara så. Ber till gudarna att jag faktiskt vill ha set-backen och att jag inte behöver komma längre fram för att få knät över tån på pedalen.
SadelFlytta över den nuvarande tills vidare

Alright, här kommer en uppdatering. Ramen är införskaffad och jag har även kommit över ett par Hope Pro 4-nav. Jag har bestämt mig för att jag vill köra med 11-växlat. Nu ska jag bara trycka på knappen för att beställa grejerna och bekräfta hjulbygget hos min lokala näringsidkare. Lite osäker på exakt hur de ska byggas men jag ska diskutera det närmare med verkstaden. Jag tror att det lutar åt följande alternativ
  • 2x i fram och 3x i bak. Lite fetare ekrar i bak (2.34) och normalfeta ekrar i fram.
  • 3x I fram och 3x i bak. Lite fetare ekrar i bak (2.34) och normalfeta ekrar i fram.
Ni är välkomna med input, helst innan jag trycker på knappen!

VevpartiVevpartiShimano GRX FC-RX600-1 Hollowtech II 165mm
VevlagerBBR60 Hollowtech IIStörre lager än Dura-Ace och bättre hållbarhet
DrevWolf Tooth 46T NWNW borde hantera ytterligheterna bättre än originalklingan. Denna storlek är den största jag hittar som passar vevpartiet. Inte så stor skillnad mot 48T idag ändå. Kompenserar också utväxlingen lite mot ökad hjul och däckstorlek (bygger mer). Går lite emot ökad utväxling men det är nog fine. Om jag inte vill ha kvar mitt 172.5mm GRX-vevparti är det lättare att sälja med båda klingor på, vilket är en faktor i detta köp.
PedalerReverse Escape pedals
BakFormula Cura 4
StyreStyreTruvativ Hussefelt CompBörjar med ett billigare i den stil jag tror att jag vill ha så kan jag uppdatera om jag känner behov av det. Rakt och riser. Vill ha halvbekväm sittställning, inte för upprätt men inte överdrivet utsträckt heller. Tänker mig ett ganska brett - ökar reach men gör cykeln mer lättstyrd och alert givet vikten.

Width:700 mm
Rise:40 mm
Backsweep:9°
Upsweep:5°
Stem Clamp:31.8 mm
StyrstamThomson Elite X4 40mm 0°Lång reach på ramen så räknar med en kort styrstam. Styrröret lutar 17° redan, så stammen kommer peka lite uppåt ändå. Blockdesign på 40-60mm-varianten.
HandtagErgon GA2 Fat
HjulNav FramHope Pro 4 28hMed QR end caps.
Fälg FramDTSwiss GR531dbValet stod mellan dessa och EX471 (marginellt lättare och bredare) men 24mm innerbredd ger ett bättre spann för de däck som passar ramen. Även högre viktgräns (130kg) om jag skulle vilja bikepacka någon gång. Profilen passar eventuellt även bättre för tillämpningen här.
Nav BakHope Pro 4 28hMed QR end caps. Ska byta fett mot olja.
Fälg BakDTSwiss GR531db
QR-axlarHexlox QRFram och bak
Drev/Kasett BakUltegra CS-HG800-11, 11-34
VäxelBakShimano GRX RX810 11s
StänkskärmarFram/BakPDW Full Metal Fenders 700x55mm
SadelSadelstolpeThomson Elite 410 mm / SB 16 mmØ27.2mm. Vet att den är brutalt lång, men det väger inte så många gram extra och i värsta fall får jag väl kapa lite. Tänker att den öppnar upp för att flyttas till framtida cyklar om det skulle vara så. Ber till gudarna att jag faktiskt vill ha set-backen och att jag inte behöver komma längre fram för att få knät över tån på pedalen.
SadelFlytta över den nuvarande tills vidare

Alright, här kommer en uppdatering. Ramen är införskaffad och jag har även kommit över ett par Hope Pro 4-nav. Jag har bestämt mig för att jag vill köra med 11-växlat. Nu ska jag bara trycka på knappen för att beställa grejerna och bekräfta hjulbygget hos min lokala näringsidkare. Lite osäker på exakt hur de ska byggas men jag ska diskutera det närmare med verkstaden. Jag tror att det lutar åt följande alternativ
  • 2x i fram och 3x i bak. Lite fetare ekrar i bak (2.34) och normalfeta ekrar i fram.
  • 3x I fram och 3x i bak. Lite fetare ekrar i bak (2.34) och normalfeta ekrar i fram.
I mina öron låter det helt onödigt med lastcykeldimension på ekrarna.

Nu finns det andra på forumet som är betydligt mer nördiga när det gäller hjulbygge, men jag har aldrig lyckats få ett hemmabyggt hjul vint, trots underdimensionerade ekrar.

Brukar köra 2.0-1.5-2.0, och hänger ofta på för mycket grejor på cykeln. I och för sig är jag rätt spinkig med mina 70 kg.

I mina öron låter det helt onödigt med lastcykeldimension på ekrarna.

Nu finns det andra på forumet som är betydligt mer nördiga när det gäller hjulbygge, men jag har aldrig lyckats få ett hemmabyggt hjul vint, trots underdimensionerade ekrar.

Brukar köra 2.0-1.5-2.0, och hänger ofta på för mycket grejor på cykeln. I och för sig är jag rätt spinkig med mina 70 kg.
Så mycket viktskillnad är det väl inte mellan ekrarna ändå? Detta är en jämförelse mellan 265mm så en underskattning. Antag att vikten skalar linjärt med längden på ekrarna så borde den verkliga viktskillnaden vara ca. 295/265 ≈ 11,3% större än nedan.

2.34mm: (350g/64 ekrar)*28 ekrar ≈ 153g/28 ekrar [DT Champion J-Bend 2.34 mm]
2.0 mm: (311g/64 ekrar)*28 ekrar ≈ 136g/28 ekrar [DT Swiss Competition J-Bend Rund 2/1.8 mm]

Det skiljer alltså 17g per hjul i 265mm eller 19g i 295mm.

Det kanske ser dumt ut dock? Tänker mer att om jag kan bygga en pansarvagn för 19g istället för en pansarbil ser jag liten anledning till att inte göra det, mer än om det är något estetiskt.

Jag väger 95±3 kg förövrigt. Förhoppningsvis mindre efter att jag börjat göra mil med min nya stålhingst.

Alright, här kommer en uppdatering.
Jag har bestämt mig för att jag vill köra med 11-växlat.
Men ingen kedja (om jag inte har missat den?)?
På just 11-delat har jag bra erfarenhet av den slitstarkare CN-E8000, läs mer här.

Lite osäker på exakt hur de ska byggas men jag ska diskutera det närmare med verkstaden. Jag tror att det lutar åt följande alternativ[/FONT][/SIZE]
Som @velovin skriver: hjulet blir inte starkare med fetare ekrar, snarare tvärtom

Detta eftersom den stora ekerspänningsförändringen när ett hjul belastas är en ekerspänningsminskning, kolla GIFen
ansys_spoke_tension-gif.614152

Från: w4kz0k4AdI4
"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."

En ekerspänningsminskning ända ner till noll ökar kraftigt risken för utmattningsbrott. Det är en av anledningarna till att man vanligen använder reducerade ekrar som är två mm i ändarna och 1,8mm i mitten, de kan då flexa lite mer än en ordeucerad 2,0mm eker och på så sätt minska risken för utmattningsbrott. En 2,34mm eker är ju förstås ännu stummare.
Fördelen med att hålla alla hjulets ekrar spända är också anledningen till att många hjultillverkare använder ännu tunnare och flexiblare ekrar på vänster sida i bakhjul och höger sida i (skivbromsade) framhjul.
Ekerstyrka är i praktiken inget problem eftersom den även hos tunna ekrar är klart högre än vad både vanliga fälgar och (alu-)nipplar klarar. För en 1,5mm eker, tex Sapim Laser eller DT Revolution, ligger brottgränsen på nästan 2kN.
Men tunna 1,5mm ekrar kan vara svåra att bygga med, därför kanske din hjulbyggare inte vill använda dem?

Vill du välja delar som ger starka hjul bör du välja nav o fälgar med fler än 28-ekrar, helst 32, 36 är förstås ännu (lite) bättre men det kan vara svårt att hitta moderna nav o fälgar med 36-hål.

Jag väger 95±3 kg förövrigt. Förhoppningsvis mindre efter att jag börjat göra mil med min nya stålhingst.
Ännu större anledning till att välja fler, och mer elastiska, ekrar

Men ingen kedja (om jag inte har missat den?)?
På just 11-delat har jag bra erfarenhet av den slitstarkare CN-E8000, läs mer här.

Som @velovin skriver: hjulet blir inte starkare med fetare ekrar, snarare tvärtom

Detta eftersom den stora ekerspänningsförändringen när ett hjul belastas är en ekerspänningsminskning, kolla GIFen
ansys_spoke_tension-gif.614152

Från: w4kz0k4AdI4
"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."

En ekerspänningsminskning ända ner till noll ökar kraftigt risken för utmattningsbrott. Det är en av anledningarna till att man vanligen använder reducerade ekrar som är två mm i ändarna och 1,8mm i mitten, de kan då flexa lite mer än en ordeucerad 2,0mm eker och på så sätt minska risken för utmattningsbrott. En 2,34mm eker är ju förstås ännu stummare.
Fördelen med att hålla alla hjulets ekrar spända är också anledningen till att många hjultillverkare använder ännu tunnare och flexiblare ekrar på vänster sida i bakhjul och höger sida i (skivbromsade) framhjul.
Ekerstyrka är i praktiken inget problem eftersom den även hos tunna ekrar är klart högre än vad både vanliga fälgar och (alu-)nipplar klarar. För en 1,5mm eker, tex Sapim Laser eller DT Revolution, ligger brottgränsen på nästan 2kN.
Men tunna 1,5mm ekrar kan vara svåra att bygga med, därför kanske din hjulbyggare inte vill använda dem?

Vill du välja delar som ger starka hjul bör du välja nav o fälgar med fler än 28-ekrar, helst 32, 36 är förstås ännu (lite) bättre men det kan vara svårt att hitta moderna nav o fälgar med 36-hål.

Ännu större anledning till att välja fler, och mer elastiska, ekrar
Tack för detta, intressant!

Helt rätt, har glömt att lägga in kedja. Har kikat lite på KMC X11 då jag är ett fan av snabbkopplingarna men jag har inte lagt någon vidare kärlek i att jämföra och kolla på olika kedjor än. Ska kika på din länk.

Valet på 28 ekrar är gjort och det grundade sig mest i att jag kom över naven till lite bättre pris hos en handlare. Initialt var jag inställd på 32 men jag tror inte att det ska vara några problem att överleva på 28 ekrar ändå.

Ska diskutera med byggaren och höra vad de tror och tycker, tänker att de borde veta betydligt bättre än jag. Tar med mig din input, uppskattas.

Att ha ett styvt bakhjul (eftersom det driver) borde väl vara positivt förutsatt att det håller?

Att ha ett styvt bakhjul (eftersom det driver) borde väl vara positivt förutsatt att det håller?
Om du inte hittar helt oreducerade ekrar utan i stället väljer DT Alpine/Sapim Strong (2,3-2,0-2,3) blir skillnaden i styvhet mot tex DT Comp liten, detta eftersom ekrarna är 2,0mm mitt på, däremot ökar risken för ekerbrott jmf med DT Comp/Sapim Race (2,0-1,8-2,0)

Är du låst till 28-ekrar får du troligen bästa möjliga hjul med DT Comp/Sapim Race (2,0-1,8-2,0)

Uppdatering!

Hjulbygget var den mest utdragna processen någonsin. Beställde fälgar från Velotek som tog mer än ett kvartal att komma fram. Deras leverantör verkar hopplös att jobba med. När de väl var framme och jag lämnat in naven för bygge och allt var byggt och klart så visade det sig att de hade beställt fel fälgar och att ena fälgen var skadad. Skapligt less vid det laget. Köpte fälgar själv och lämnade in igen, så var det klart inom ungefär en vecka eller två. Synd på upplevelsen, för de som jobbar på Velotek är väldigt trevliga och verkar bra att ha och göra med.

Det var också extremt dålig tajming då jag hade hoppats få ihop bygget tidigare i vår så att jag skulle ha tid att göra det i lugn och ro och kunna använda cykeln men nu har det krockat med köksbygge, plugg och jobb istället. Har inte haft så mycket tid för att greja med andra ord. Men idag har jag varit ledig och fått ihop en hel del så nu börjar det äntligen närma sig!

Ångrade mig på uppdelade höljen till bakväxeln nu, kör nog heldraget av rent estetiska skäl och drar det parallellt med hydraulslangen till bakbromsen. Ska iväg och fixa hölje nu tänkte jag.

IMG_7766.webp

Uppdatering!

Hjulbygget var den mest utdragna processen någonsin. Beställde fälgar från Velotek som tog mer än ett kvartal att komma fram. Deras leverantör verkar hopplös att jobba med. När de väl var framme och jag lämnat in naven för bygge och allt var byggt och klart så visade det sig att de hade beställt fel fälgar och att ena fälgen var skadad. Skapligt less vid det laget. Köpte fälgar själv och lämnade in igen, så var det klart inom ungefär en vecka eller två.
Trist med allt strul
Vad beställde du för fälgar och vilka fälgar blev det som du köpte själv?

Ångrade mig på uppdelade höljen till bakväxeln nu, kör nog heldraget av rent estetiska skäl och drar det parallellt med hydraulslangen till bakbromsen. Ska iväg och fixa hölje nu tänkte jag.
Jag har flera ggr skrivit om fördelarna med helkapslade lågfriktionsvajrar + höljen
och då oftast om de helkapslade lågfriktionsvajrarna från Jagwire
Jagwire Elite Sealed de är riktigt bra både för mekaniska växlar och bromsar(även om de inte är aktuella för dig på den här cykeln)
De är lite pyssligare att installera men såpass långlivade att de inte behöver bytas särskilt ofta.
(Omdömet att de skulle vara "pyssligare" att installera säger kanske mer om mina mekförmågor)

Trist med allt strul
Vad beställde du för fälgar och vilka fälgar blev det som du köpte själv?

Jag har flera ggr skrivit om fördelarna med helkapslade lågfriktionsvajrar + höljen
och då oftast om de helkapslade lågfriktionsvajrarna från Jagwire
Jagwire Elite Sealed de är riktigt bra både för mekaniska växlar och bromsar(även om de inte är aktuella för dig på den här cykeln)
De är lite pyssligare att installera men såpass långlivade att de inte behöver bytas särskilt ofta.
(Omdömet att de skulle vara "pyssligare" att installera säger kanske mer om mina mekförmågor)
Det blev DT Swiss GR531db (se bild). Sitter på Hope Pro 4-nav.

Tack för tipset, ska ha de höljena i åtanke till nästa gång! Nu blev det några rätt standard Shimanohöljen tror jag, svängde förbi Velotek och köpte det de hade bara. Vajern löper fint i den just nu i varje fall, får se hur länge det håller.

Tillbaka
Topp