Surly Straggler - hjälp mig med mitt drömbygge!
Hej,
Tänkte bygga min första cykel från grunden upp och vill gärna ha er hjälp.
Att växla eller inte växla - det är frågan
Tanken från början var att bygga en single-speed då det är enkelt, lätt och kräver väldigt lite underhåll. Men en sida av mig tycker också att det hade varit bra med 9-11 växlar.
Gillar att pressa ganska mycket och jag använder nästan bara de 5-6 högsta växlarna bortsett från vissa gånger från start. Har 31/48 med 11-34 kassett, så utväxling ca. 2.3-4.3 (baserat på dreven 11-13-15-17-19-21). Den lilla framklingan har jag i princip aldrig använt, vilket talar emot att flytta över det jag har idag. Kedjelinjen är lite också halvers på ytterligheterna tycker jag. Det bästa hade varit om någon av er kunde tipsa om ett bra vevparti med singelklinga i fram som ändå kan funka med bakväxeln jag redan har så att jag kan använda det som finns utan att behöva köpa något. Kruxet är väl eventuellt passande body till nav men det visar sig, se nedan.
Förslag på alternativ är välkomna! Begagnatmarknaden är också bra alternativ. Om jag byter vevparti siktar jag nog på 165-170mm-vevar för bekvämligheten och för att spara på knäna lite.
Hjulbygge
Tänkte att det kan vara kul att handplocka delar till hjul och lämna in till LBS för bygge. Vill gärna ha ett högljutt men lågfrekvent frihjul. Det är inte bara för att jag är en tönt som gillar ljudet utan också för att det är säkrare i stadsmiljö att höras och folk kan flytta på sig utan ringklocka.
Är det smartast att välja ett nav med en passande body och köra spacers+individuellt drev istället för att köra på ett singlespeed-ämnad motsvarighet? För det senare kan nog det här och ett Halo Clickster-frihjul vara ett alternativ. Finns det någon anledning att välja det ena framför det andra?
Kriterier
Fetstilta namn är sådant jag redan har köpt eller beställt (dvs. har inom kort). Tänker att jag kopierar och uppdaterar tabellen eftersom. Kom gärna med förslag på allt som inte är fetstilt!
Lovar att ladda upp bild när det är klart!
Tänkte bygga min första cykel från grunden upp och vill gärna ha er hjälp.
| Mål | Bekväm och snabb drömpendlare. | Ska med fördel hålla i en evighet (med lite kärlek såklart). |
| Ändamål | 80% asfalt och 20% grusväg eller stigcykling. | Halvbekväm sittställning och något som är lite snällare (dämpande) än min cykel idag. Här är specs för min pendlare idag (21"). |
| Prioritet | Kvalitet, utseende och någonting jag verkligen vill ha om det möter de krav jag har. | Jag vill såklart inte kasta pengar i sjön men om något ska avvägas går kvalitet, utseende och något jag verkligen vill ha före pris. Viktmässigt är det ett dött lopp redan från stålram men ni får gärna hjälpa mig att hålla vikten nere, såklart. Vissa saker är pendlarspecifika, typ ramlås och stänkskärmar och nödvändigt ont. |
| Storlek | Längd 176cm med 82cm inseam. | |
| Körstil | Cyklar ofta fort och bromsar ganska hårt. | Ska användas i stadsmiljö och främst på cykelvägar utanför stan. Mycket till och från träningar (dvs. jag kan cykla fort utan att vara rädd för att svettas). Bor i Uppsala. För det mesta är det ganska platt där jag cyklar men det kan stundtals vara lite backigt. Där jag oftast cyklar är det 85% platt, 15% backigt skulle jag säga, så jag vill optimera för platt. |
Att växla eller inte växla - det är frågan
Tanken från början var att bygga en single-speed då det är enkelt, lätt och kräver väldigt lite underhåll. Men en sida av mig tycker också att det hade varit bra med 9-11 växlar.
Gillar att pressa ganska mycket och jag använder nästan bara de 5-6 högsta växlarna bortsett från vissa gånger från start. Har 31/48 med 11-34 kassett, så utväxling ca. 2.3-4.3 (baserat på dreven 11-13-15-17-19-21). Den lilla framklingan har jag i princip aldrig använt, vilket talar emot att flytta över det jag har idag. Kedjelinjen är lite också halvers på ytterligheterna tycker jag. Det bästa hade varit om någon av er kunde tipsa om ett bra vevparti med singelklinga i fram som ändå kan funka med bakväxeln jag redan har så att jag kan använda det som finns utan att behöva köpa något. Kruxet är väl eventuellt passande body till nav men det visar sig, se nedan.
Förslag på alternativ är välkomna! Begagnatmarknaden är också bra alternativ. Om jag byter vevparti siktar jag nog på 165-170mm-vevar för bekvämligheten och för att spara på knäna lite.
Hjulbygge
Tänkte att det kan vara kul att handplocka delar till hjul och lämna in till LBS för bygge. Vill gärna ha ett högljutt men lågfrekvent frihjul. Det är inte bara för att jag är en tönt som gillar ljudet utan också för att det är säkrare i stadsmiljö att höras och folk kan flytta på sig utan ringklocka.
Är det smartast att välja ett nav med en passande body och köra spacers+individuellt drev istället för att köra på ett singlespeed-ämnad motsvarighet? För det senare kan nog det här och ett Halo Clickster-frihjul vara ett alternativ. Finns det någon anledning att välja det ena framför det andra?
Kriterier
- 135mm bak, 100mm fram med 10mm axlar.
- Vill inte ha QR utan bolts.
- Vill gärna ha ett högljutt men lågfrekvent frihjul.
- Inte kolfiberfälgar, dels för priset men också hållbarheten i förhållande till användningsområdet. Om cykeln mot förmodan blir stulen så blir det ändå tråkigare och dyrare.
- Behöver inte tubeless, för mig är enkelheten med slangar överordnat viktbesparingen.
- Fälgar ska passa 43mm däck (skulle tippa på att ett bra spann kan vara 32mm - 45mm däckbredd).
Fetstilta namn är sådant jag redan har köpt eller beställt (dvs. har inom kort). Tänker att jag kopierar och uppdaterar tabellen eftersom. Kom gärna med förslag på allt som inte är fetstilt!
Lovar att ladda upp bild när det är klart!
Senast ändrad: