Suuntotråden

Fokuspokus

Aktiv medlem
Suuntotråden
Sådär!
Allt som rör suunto funkar här.

Jag börjar med att fråga om nån har koll på hur & när man anger aktivitetsnivå.
Alltså, i suunto training manager lite kan man ange aktivitetsnivå:
Skrmklipp.JPG ht=358

Ska man skriva in det värde som står när man går in och kollar träningspass i klockan ?

Jag har en T3 och en bike pod (MTB)
(Ingen PC pod)

Nån som har koll ?

Suuntotråden
aktivitetsnivå kan du ställa in i personal settings på klockan. Det för att säga hur ofta/hårt du brukar träna

Saxat från FAQ på www.suunto.com nedan

>The Activity Class describes your overall physical activity. It varies from 0 to 10. It is needed to >calculate the most accurate kcal and Training Effect. The Activity Class is found in Suunto t3, t4 >and t6.

Jag har en T4 men antar att det är samma.

Det finns manualer att ladda ned från www.suunto.com om du har tappat bort din....

/Magnus

Suuntotråden
Ska man skriva in det värde som står när man går in och kollar träningspass i klockan ?

Ja, det som kommer i tre sekunder innan loggboken/träningspassen

Suuntotråden
Man börjar ställa in det manuellt som det är beskrivet ovan. Men när klockan tycker att det inte stämmer så föreslår den att ändra. Jag är dock lite förvirrad över detta. I manualerna står det att aktivitetsnivån baseras på hur många timmar i veckan man tränar. Men när klockan föreslår så verkar det vara mer baserat på hur många gånger i veckan man tränar.
Jag använder en T3.

Suuntotråden
Har inte kollat exakt, men vill nog påstå att min T3a går på antal timmar. Har bara varit med om att den justerat uppåt dock. Efter semester och längre vila har den inte justerat ner igen i alla fall...

Suuntotråden
När man använder pc-pod kommer all data upp för träningspasset. Om du då hade aktivitetsnivå 3 kommer det också med.

Sen är det som dem andra säger att äldre klockor (före 2008, som inte heter T3c, T4c etc.) inte justerar nedåt.

Suuntotråden
Nån som vill bli av med en pc pod ? :)
Ska räfsa runt lite på nätet å se om jag hittar en billig.
Bra med alla inputs här.
Kul att lära sig fler saker.

Suuntotråden
Min T3a är köpt i vår och den har nedgraderat mig till från 7.5 till 5 när jag tränat 3 till 4 gånger i veckan även om jag sammanlagt tränat 12-14 timmar. För att bli uppgraderad till 7.5 behöver jag logga cykelturerna till och från jobbet. Detta ger dock ett bättre värde eftersom det ju faktist är träning även om det inte är så hårt. Aktivitetsnivån är ju viktig för att träningseffekten ska bli användbar.

Suuntotråden
Hejhopp.

Min T4c är omöjlig att få fram Heartrate i. Har jag ingen puls ;-)

Den identifierar bältet men sen är det stopp, finns det några knep för att få igång det hela eller är det retur Suunto som gäller?

Den är 2månader..

Suuntotråden
Har du kollat att det är puls och inte träningseffekt som ska visas i mitten av klockan?

Du växlar mellan lägena genom att hålla in nedre vänstra knappen i träningsläget.

(Det tog mig en stund att lista ut också....)

Senast redigerad av en moderator:
Suuntotråden
Den enkla lösningen är att du råkat slå på visning av TE istället för puls. Kolla i manualen hur man växlar, på T3 så är det långt tryck på nedre vänsterknapp.

Sen är det ju det vanliga: Bra kontakt med kroppen (lite svettig hjälper), bra batterier och i slutändan retur. Suuntos returservice är dock så absurt bra att det nästan gör det roligt.

/Erik (inne på klocka nr 2 och pulsband nr 3. Haft lite otur).

Suuntotråden
Sänkte min till ett snäpp under det jag trodde att jag skulle ha.
Får se va den höjer till.
Jag låg också på TE 6.

Vill du fula till dig ett högre TE så loggar du inte de lugna passen :)
men de e för dopare :)

Suuntotråden
Ekfeldt skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som vill bli av med en pc pod ? :)
> Ska räfsa runt lite på nätet å se om jag
> hittar en billig.
> Bra med alla inputs här.
> Kul att lära sig fler saker.

Här köpte jag min T3a för några år sedan. Kan det vara billigt?
http://www.jpwsports.co.uk/html/pc_pod.html

/Robert

Suuntotråden
Jag tröttnade på att min T4 är så lättrepad så jag beställde en Invisible Shield för 10 bucks från ZAGG.

Då fick jag två stycken engångs rabattkoder på 20%, som gäller i 30 dagar. PM:a mig om du vill ha en.

/J

Suuntotråden
zintoo skrev:
> Jag beställde också Invisible shield, men de har
> hittills inte dykt upp (1.5 månad).

Jahaja. Bara att hålla tummarna då.

Suuntotråden
Dewe skrev:
> zintoo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag beställde också Invisible shield, men de
> > har hittills inte dykt upp (1.5 månad).
>
> Jahaja. Bara att hålla tummarna då.

Någon gång i förra veckan landade det ett litet kuvert här, cirka 10 dagar tog det alltså. Det är väl godkänt, tycker jag.

/J

Tillbaka
Topp