Svaga lårmuskler - Brompton el?

Jag har i stort sett samma problem. Använder sedan flera år en Jopo (från Helkama) med frontmotor (kanske inte saluförs numera). Den kräver ingen pedalkraft om det inte är uppförsbacke. Det räcker med att man roterar pedalerna. Med den här cykeln kan jag köra på alla (tre) växlar så länge batteriet (tre effektlägen) räcker (dessutom fungerar den bra också utan el-assistans - bekväm är den också, för både stora och små, jag väger ca 90 kg och har dryg medlelängd). Med cyklar som fungerar progressivt utgående från pedalkraft orkar jag inte långt.

Bilagor

• _DSC0463.jpg
    _DSC0463.jpg
    1 MB · Besök: 52
Vet inget om Bromptons elcykelkoncept men efter att tidigare jobbat med utvecklingen av ett system så vet jag att det finns momentsensorer och rörelsesensorer.
Man brukade säga att momentsensorer var bättre för själva upplevelsen då man kan styra motorns moment utefter hur mycket du själv pytsar in. Detta går inte med rörelsesensorer som i princip bara registrerar att man trampar, inte hur mycket kraft man lägger på.
Det finns absolut navmotorer med momentsensorkonceptet, det var det jag jobbade med.
Ofta cyklas elcyklar med låg kadens, det är iaf min reflektion.
Jag har för mig att man på drivlinor med rörelsesensorer (iaf vissa) kan laborera med att montera extra magneter på "ringen" då tror systemet att man trampar snabbare än man gör. (Iaf för några år sedan så var rörelsesensorerna nån form av ring med magnet/magneter på som följde vevarmen.)
Lycka till!
Momentsensorn gör att jag nästan inte kan använda min Swoop fatbike attacker. Utveckla gärna det här med extra magneter!

Momentsensorn gör att jag nästan inte kan använda min Swoop fatbike attacker. Utveckla gärna det här med extra magneter!
Jag vet eg inte mer än jag skrev från början. Vill klargöra att det handlar om speed sensor, inte momentsensorn.
Men i princip så var speedsensorn (den enklare varianten att styra elcykeln) en rätt enkel komponent som inte kunde avgöra hur mycket kraft du som cyklist matade in i systemet utan den kunde avläsa hastighet och om det blev ngn förändring på kadensen. Den sensor jag refererar till bestod av en ring med magneter på som satt på vevpartiet och en fast sensor som kände av när dessa passerade. Om man ändrar antalet magneter så lurar man systemet att man trampar snabbare än man eg gör. Styrningen skickar ut ström till motorn därefter.

Ett exempel:

Tillbaka
Topp