Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har sålt två cyklar och ganska många
> komponenter den här hösten. Varje affär har gått
> väldigt snabbt, och köparna verkar nöjda.
> Uppenbarligen tar jag för lite betalt ;-)
Eftersom jag alltid gnäller över att du inte tar betalt för dina grejer så har vi ju diskuterat prissättningen innan. Du har haft rimlig prissättning, möjligen i nederkant. Och jag tror att det är därför du sålt så snabbt.
Jag läser rätt mycket annonser eftersom jag är biträdande annonspolis här på Happy.
Mina reflektioner när jag följt köp&sälj:
Just nu finns 178 kompletta cyklar till salu, annonserna är publicerade under se senaste två månaderna.
Mellan 10000 och 20000 är den vanligaste prisklassen. Jag tycker att det är rätt mycket pengar om man ska köpa cykel och skulle då starkt överväga att lägga till lite extra och köpa nytt, om man ändå ska ruinera sig.
Marknaden för rejsiga xc-hojar i prisklassen 12-20000 är mättad. Alltid, alla tider på året. På hösten när tävlingssäsongen är över är det särskilt mycket. Tittar man åt freeride/trail finns det inte lika mycket till salu, i alla fall om man håller sig under 20000. Här är det inte lika säsongsberoende, dessutom har jag en känsla av att det är mer ramar än kompletta cyklar som säljs.
Cyklar under 10000 börjar bli intressanta för många som köper sin första cykel, även om runt 5000 är intressantast. Bra cyklar som inte är äldre än två år under 10000 är rätt ovanligt. Under 10 hittar man framförallt äldre cyklar med dyrare nypris, samt instegshardtails som kostade upp mot 12000 nya. De äldre cyklarna är kanske inte så intressanta om man inte är van vid att skruva och köpt på sig den verktygsarsenal man behöver, eftersom det ofta finns en del att göra på dem.
Många av cyklarna under 10000 borde nog snarare ligga närmare 5000 än 10000. Det är till exempel orimligt att begära ens 5000 för en Kona Blast -05 som går på 7500 ny. Har man en Deore/LX-utrustad hardtail med anständig gaffel (typ RS Pilot, Manitou Axel, Marzocchi MZ) kan man inte förvänta sig att man ska få ut mer än max 5000 spänn. Även om den har XT-bakväxel eller har uppgraderats med en dyrare sadel.
Dyra cyklar med fantasipriser återkommer ständigt. När det gäller dubbelannonseringen som jag har ett litet korståg mot så noterar jag att många gärna tar i några tusenlappar extra på dyra cyklar och sedan lägger in en ny annons en tusenlapp lägre en vecka senare. Alltså en slags omvänt auktionsförfarande.(Varning: om man gör så kommer den senare annonsen raderas, en månads karens mellan annonstillfällena gäller)
Har man pengar nog att hosta upp över 20000 spänn på en cykel ska man nog få en jäkligt bra deal om man ska tycka att det är värt att köpa begagnat.
Men det finns i alla fall en någorlunda fungerande prissättning här även om den kanske är lite hög. Jämfört med Blocket är prissättningen på Happy ett under av konsekvens.