Svårt att bygga hoj?

cykla2010

Medlem
Svårt att bygga hoj?
Jag undrar hur svårt det är att ta delarna från en cykel och sätta dom på en ny ram. Har ögat inställt på en hoj som är sjukt prisvärd och vill veta om jag i framtiden enkelt kommer kunna byta ramen. Jag är inte speciellt händig.

Svårt att bygga hoj?
Kika lite i alla "ny cykel blir till", ebay-cykel, vinterbygge o.s.v. Där får du en idé om vad som behövs. Allt går med lite tid och noggrannhet. De som är vana, tycker inte att det är svårt.

Svårt att bygga hoj?
Vevlager och ev styrlager är det enda som du ev behöver hjälp med, allt annat är busenkelt.
(ja, å bygga hjul då om du inte köper färdiga)

/T

Svårt att bygga hoj?
Att få till en cykel som fungerar bra är lätt, men det sista som kännetecknar en duktig byggare kräver en del extra men , kan du bygga ihop en IKEA möbel av 100 delar så kan du säkert också bygga en cykel med rätt verktyg o manual.

Svårt att bygga hoj?
Byggde för första gången ihop en cykel i höstas och var lite nervös innan om det skulle gå eller inte. Men frågade här på forumet om de saker jag var osäker på innan jag satte igång sen gick det fint. Det finns enormt mycket kunskap på det här forumet samt personer som har tålamod med att förklara för en.

Läsvärt hjälper en hel del också. Annars funkar det mesta med lite sunt förnuft och eftertanke :)

Mvh
/Johan

Svårt att bygga hoj?
vevlagret, styrlagret kan vara knepigt om man är ovan som sagt. sen slänger du ihop allt, och orkar du inte göra klart går du ner till din lbs o låter dom göra klart det!

Svårt att bygga hoj?
Kid1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> Att få till en cykel som fungerar bra är lätt,
> men det sista som kännetecknar en duktig byggare
> kräver en del extra
men , kan du bygga ihop en
> IKEA möbel av 100 delar så kan du säkert också
> bygga en cykel med rätt verktyg o manual.

Jag är lite nyfiken på vad detta sista kan vara?

Svårt att bygga hoj?
> Jag är lite nyfiken på vad detta sista kan vara?

Alla vet ju att välja färger på styrlager och snabblås samt hitta anodizerade skruvar kräver erfarenhet och tid! massor av tid!

Seriöst så tycker jag du ska bygga en cykel själv. Det är lärorikt och skoj, verkligen inte särskilt svårt heller. Kan nog vara ngt moment som man kör fast på eller känner sig osäker inför men som ngn redan skrivit finns det ju otroligt mkt kunskap på happy och många hjälper gärna till.

Svårt att bygga hoj?
Jag flyttade samtliga delar från en ram till en annan, vilket är att precis det du funderar på att göra, för några veckor sedan utan tidigare cykelbyggarerfarenheter. Fixade detta på två kvällar efter jobbet.

Det enda jag behövde hjälp med var att pressa i styrlagret i den nya ramen. Detta löstes dock med ett kraftigt skruvstäd med tillräcklig slaglängd samt två plattor för att fördela kraften jämnt över lagerkopparna. Vill du inte göra detta själv eller få det mer proffsigt utfört kan du givetvis ta hjälp av din LBS för just detta momentet.

Mao tveka inte på att prova själv det är inte speciellt svårt men däremot både roligt och lärorikt. Hjälpen, om det skulle behövas, finns ju som några andra skrivit här på happy.

/Sebastian

Senast redigerad av en moderator:
Svårt att bygga hoj?
Jag har byggt några cyklar från grunden och tycker absolut att du ska prova! Egentligen är inget svårt förutom att bygga hjul (har jag inte gjort själv), styrlager kan vara en bitch men läser du lite guider här på happy så ska det gå fint också.

Det är dessutom djävligt skoj att bygga ihop sin egen cykel så gör det!

Svårt att bygga hoj?
Tänk på att sadelstolpsdiametern och sadelstolpsklämmans mått kan variera rätt mycket mellan olika ramar och att framväxlar finns i massa varianter.

Svårt att bygga hoj?
Klart du skall ta dig an ett sådant projekt!
Det är roligt och oerhört lärorikt.
Vevlagerverktyg finns på Biltema som funkar kanon (Bäst är att sätta verktyget i ett skruvstäd och vrida på ramen istället för tvärt om).
Förutom att kolla upp sadelstoldsdiameter som 42Hz tipsar om kan det vara bra att kolla upp så att inte styrrörslängden på gaffeln blir för kort.
Sen kan det hända att vajrar och höljen måste anpassas.

/D

Svårt att bygga hoj?
Skrivet av 42Hz idag 09:15 (Dölj användarens inlägg)

"Tänk på att sadelstolpsdiametern och sadelstolpsklämmans mått kan variera rätt mycket mellan olika ramar och att framväxlar finns i massa varianter."

Hur är det med framväxlarna, menar du att de växlarna som sitter på hojen jag vill köpa kanske inte passar till en ram som jag bestämmer mig för senare?

Svårt att bygga hoj?
cykla2010 skrev:
-------------------------------------------------------

> Hur är det med framväxlarna, menar du att de
> växlarna som sitter på hojen jag vill köpa
> kanske inte passar till en ram som jag bestämmer
> mig för senare?

Japp. Ramar har olika diameter på rören. Därför finns det framväxlar med olika storlekar på klämman.
/J

Svårt att bygga hoj?
Ja, olika ramar har dessutom olika lösninga för hur framväxelviren dras, top pull(swing)/bottom pull(swing). Vanligast tror jag är top pull sen finns det de som klarar båda, dual pull. =)

Svårt att bygga hoj?
Ett gammeldags vevlager med interna lager kan vara knivigt, iaf att få av. Men moderna vavlager med externa lager är busenkelt att ha att göra med. Rekomenderas.

Tillbaka
Topp