svårt att välja...26:a eller 29:a

rutan

Ny medlem
är intresserad av 2 cyklar...

1: grand canyon al 6.0..(den svarta)..26:a
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3008

2: Radon ZR Race 29er 6.0
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78464/zr-race-29er-6-0.html?mfid=52

vet inte riktigt vilken jag ska välja..tycker att canyon cykeln är en av de snyggaste jag sett,men undrar om en 29:er kanske är roligare att cykla på..

är 29:an lite bättre om man ska cykla lite längre sträckor nån gång(typ 2 mil)

har inte tänkt att cykla direkt i skogen å så...utan använda den lite i spåret,grusvägar,lite asfalt..m.m....

jag är inte intresserad av nån cyklocross..det är nån av dessa cyklar jag vill ha..

vilken tror ni kommer att passa bäst?

Mitt svar är ganska tråkigt...det är en smaksak helt enkelt...
Ta den som känns bäst i specen...då du ändå inte kommer att kunna testköra de olika cyklarna finns det tyvärr 100 olika råd att ge som är högst personliga...
Själv kör jag 26:a fs och e helnöjd, har även testat 29:a som oxå verkar kanon med en annan typ av känsla under cyklingen...trenden ligger ju dock mot att fler väljer 29:or...om det e bättre är som sagt en smaksak ;-)

29 är roligare på längre sträckor och flyter över mindre hinder. fördelaktligen HT.

26 är bättre för tekniska sträckor, du tjänar då ofta på fullgung.

jag använder själv en (två) 29" HT även till teknisk åkning och det fungerar fint.
29 eller 26 har även att göra med din körstil, och inte minst din längd, är du lång passar en 29 oftast bättre.

Jag har precis gått från ht 26a till en 29er. Nya cykeln flyter väldigt mycket bättre över bröt än vad 26an gjorde.

Jag hade rejält svårt att välja hoj i höstas, hade tre stycken hojar med likvärdig utrustning och jag gillade egenskaperna hos alla tre. Så jag valde den som var snyggast.

Polaren fick precis hem en radon 5.0 och den kändes riktigt bra kvick med mycket fina detaljer för det priset! Jag har kört 29a ett år nu och älskar den. Ibland kan jag sakna 26ans rapphet men den var å andra sidan pytteliten för mig och skulle jag gå ner en storlek på 29an skulle den känslan nog återkomma till viss del. Jag har kört många 26or som inte varit i närheten så rappa som min var så valet är inte bara 26 eller 29. Det finns många andra saker att väga in. Det man kan säga med fasthet är att båda hojjarna är mycket prisvärda!

Jag hade dock valt radonen! Men inte i den svarta fegisfärgen! Utan självklart denna !

http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78468/zr-race-29er-6-0-sram.html?mfid=52

Polaren tog sin i hemglassblå och den var riktigt snygg, fega inte ur!

ja den gröna är inte helt fel den heller..

ska fundera nån månad till..ska ju ända inte börja cykla förens april/maj när snön är borta.

Men om bådde 26 och 29:a är olika bra måste ju 28 vara bäst eller har ja missat nåt.

Ta 26:an! Inget att tveka på. Din längd plus att du knappt kommer att se stig enl din beskrivning tycker jag gör att du ska välja 26an. Dessutom tycker du att den är snyggare. En 26:a kan du göra till en riktigt snabb grusvägshoj med en stel gaffel samt mindre hjul som ger en lägre profil = mindre luftmotstånd.

Tillbaka
Topp