Svårt att välja, Anthem eller Trance

Robban

Medlem
Har idag en NRS 1 som nästan uteslutande går på stökig stig. Så vad ska man välja för stigkörning? Cykeln brukar varken hoppas eller droppas. Har hela tiden riktat in mig på Anthem men lite mer fjädring skadar kanske inte? Jag tänker då inte på TranceX som jag tror blir lite för mycket gung för mig.
Jag var ute och testade en HT nyligen och inser hur mycket nytta jag har av bakdämpningen då jag blev betydligt tröttare i benen på den vs FS.

Vad skiljer mer på dem rent körmässigt?

Jag vill byta pga att NRS:en har blivit för liten. Jag har dock ej växt utan är fortfarande 179. Jag satsade på en S för att cykla i stök och ha en liten och smidig cykel. Nu cyklar jag oftare och har fått mer fart och bättre teknik och inser att snabbaste väger runt är genom och då är en S lite för aggressiv. Det blir många kliv över styret. Jag vill nu ha en M och den ska vara ny.

Senast redigerad av en moderator:
Det beror på vad du tänkt använda cykeln till. Det beror på hur terrängen ser ut där du kör. Skall du ha cykeln till terräng som är lite stökigare med mycket rötter och sten och tänker använda den till mer kul-tränings-cykling så kan nog en Trance vara bra. Vill du ha en cykel som är mer inriktad på att kunna användas även i tävling på tex långlopp eller liknande så är nog Anthemen mer lämpad. Ju stökigare terrängen är ju skönare är det att ha lite mer slaglängd på fjädringen. Det hjälper en ofta att faktiskt köra snabbare i just stökig terräng och du behöver inte köra så mycket runt hinder. Det är mer bara att damma på. Men när du kommer ut på mer flat mark så är det skönare att inte ha så mycket fjädring för då försvinner mycket kraft i pendeleffekten. Men det finns säkert någon här som har en Trance på forumet som kan ge en recension. Tror att Anthemen har lite mer utdragen körställning. Lycka till.

Primärt långloppsterräng, köp en Anthem.
Rolig hela dagen hoj för stökiga trixiga stigar köp en Trance. Mycket mindre 'gå över styret' tendenser än på NRS/Anthem men ändå väldigt trampeffektiv (effektivare och mindre gungig än NRS tyckte jag).
Årets är ju också lite bantad så det går inte heller längre att klaga på att den är blytung. Visst ingen WW ram men helt okej vikt för att kunna bygga en kul,lätt och kivck stighoj.
Som sagt var, är det inte främst långlopp och grusväg/snälla stigar du cyklar tror jag att Trancen blir bäst. Har haft både NRS och Trance och bytet till Trance var helrätt för mig.

Titta på Specialized Epic eller Stumpjumper FSR.

Senast redigerad av en moderator:
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Titta på Specialized Epic eller Stumpjumper FSR.

Tack men jag måste begränsa mig lite annars kommer 10-20 andra modeller också in. Jag tittar lite på Epic men priserna är inget som passar mig. En Anthem 2 jag hitta ny för ca 13000 sek.

Jag har själv kört en Giant NRS Composite sedan 2004, på mest stökig stig. Cykeln i grundutförande är inte alls anpassad till Gbg-stigar. Med ett riser-styre och 10 cm framgaffel är den i stort sett körbar. Min nästa cykel kommer naturligtvis vara Giant Reign 2008. Den har gjorts lättare i år. Försumbart tyngre, men med 6" slaglängd.
Skogen är inte anpassad för 10 cm fjädring.

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykeln i
> grundutförande är inte alls anpassad till
> Gbg-stigar.

Ha ha ha ha ha ha ha ha.....

[trådkapning]

Vilken Trance är det som folk här brukar referera till?... läste samtliga(?) trancetrådar vid något tillfälle för ett par månader sedan, men har ännu inte förstått om det är 1, 2, x1, x2, 0 eller vad de nu heter...

Vilken är storsäljaren, klassikern" när man pratar trance?... priset varierar en del mellan dem...

Trance 0, 1, 2 eller vad dom heter är alla samma ram (geometri i alla fall) med 4,2" slag bak och 100mm slag fram.
Trance-X 0, 1, 2, eller vad dom heter är samma ram (geometri i alla fall) fast med 5" bak och 120mm slag fram.

Storsäljaren vete tusan men innan 2007 hade Trance 4" slag bak vet jag och en annan infästning på bakdämparen.
Jag har en Tranceram med 4,2" bak och 130mm fram och det funkar finfint på de stigar jag cyklar vilka mestadels är Hellas.

Tillbaka
Topp