Svarta rostfria ramskruvar i stål?

BuTTuS

Aktiv medlem
Skruvar till flaskställ etc, M5, stål, svarta och rostfria, är det en omöjlig kombo eller bara svåra att hitta?

Typ sånna här lär väl rosta som tusan, eller?

Aldrig sett färgade rostfria nånstans. Kanske testa måla skallen svart med nagellack på en vanlig skruv? Är ju alkydfärg så borde sitta hårt. Skulle då avfetta först och sen måla runt skallen, sen skruva i skruven där den ska vara, sen måla inne i sexkantshålet så att det inte blir skador på färgen. Tänk på att det tar rätt lång tid innan alkydfärg är fullt hård. Flera veckor kan det vara.

Jag har t.ex. alu styrstam på stålgaffelrör, inga problem . Som sagt, fetta lite bara.
Sen finns ju massor med roliga färger att välja på också om man kör alu. Och man slipper rostrinningar mellan ram och skruven som annars lätt blir på sikt.
Om sen som t.ex. Lotus bygger ett helt chassi i alu, och skruvar fast en massa stora stålgrejer på det så finns det en poäng att lägga ett lager av typ ACF50 eller dylikt emellan men för ett flaskställ eller övriga små fästpunkter på en stålram är det verkligen overkill att börja jaga RF skruv.

Jag har t.ex. alu styrstam på stålgaffelrör, inga problem . Som sagt, fetta lite bara.
Sen finns ju massor med roliga färger att välja på också om man kör alu. Och man slipper rostrinningar mellan ram och skruven som annars lätt blir på sikt.
Om sen som t.ex. Lotus bygger ett helt chassi i alu, och skruvar fast en massa stora stålgrejer på det så finns det en poäng att lägga ett lager av typ ACF50 eller dylikt emellan men för ett flaskställ eller övriga små fästpunkter på en stålram är det verkligen overkill att börja jaga RF skruv.
ok, tack, min första stålram så jag har ingen erfarenhet, men dom blanka stålskruvarna den kom med stör mig lite, tänkte cykeln skulle bli endast svart och grön. Men då får det bli alu med fett! (och så får jag väl skippa bromsskivor :-)

karate-monkey-frameset-green-917913.jpg

Du kan på kemisk väg svärta skruvarna, googla på stainless steel blackening.

Osäker på om gamla hederliga metoden som inkluderar värme och olja funkar på rostfritt men då gör man så att man värmer skruven till den blir orange och sen slänger man ner den i olja. Poff så är den svart och lite lätt rostskyddad. Brukar ta den olja jag råkar ha framme, motorolja, hydraulolja, etc. Funkar fint på icke rostfritt, men aldrig testat det på rostfritt. Kanske man borde göra egentligen..

Svartkromaterade stålskruvar finns/fanns. Problemet är att det är 6-värt krom i dem och därmed omfattas av restriktioner numera. Dock så är de blanka, snyggt svarta och rostar inte - tack vare att skruven är av riktigt stål får den bättre egenskaper än A2 skruv. Som bonus skär den inte och är ofta lätt att demontera även efter lång tid.

Svartkromaterade stålskruvar finns/fanns. Problemet är att det är 6-värt krom i dem och därmed omfattas av restriktioner numera. Dock så är de blanka, snyggt svarta och rostar inte - tack vare att skruven är av riktigt stål får den bättre egenskaper än A2 skruv. Som bonus skär den inte och är ofta lätt att demontera även efter lång tid.
Du smörjer väl dina förband när du kör med A2?

Vanliga skivbromsskruv typ sram borde väl funka , jag har 6st på alla mina hjul ,
ingen rostar, inte ens på pendlaren inte rostfria men trögrostade iallafall.
Kanske fel gänga dock.
ABD01932-F6C7-4F38-819C-C753F292EBE0.png

Nu är du lite ute och cyklar med ISO standarden
De svarta skruvarna är obehandlade och har en svart yta som effekt av att de härdats till tex kvalite 10.9
Svart maskinskruv rostar lätt
Vill man ha en svart skruv får man hitta en som är eloxerad svart eller måla själv

Sedan är frågan. Hur vet du att gängan i din stålram inte är en nitmutter i kanske aluminium. Likväl som en aluram kan ha nitmutter i stål?
Flaskstället bär väldigt lite last så en eloxerad Aluskruv i den färg du vill ha med tätande vätska/fett på kommer funka fint oavsett vilket material ramen är i.
Det kommer även gå med en helt rostfri skruv men rostfritt är svårt att hitta i anna färg än metall. Lacka själv isfall

Senast ändrad:
Nu är du lite ute och cyklar med ISO standarden
De svarta skruvarna är obehandlade och har en svart yta pga add de är härdade till tex kvalite 10.9
Svart maskinskruv rostar lätt
Vill man ha en svart skruv får man hitta en som är eloxerad svart eller måla själv

Sedan är frågan. Hur vet du att gängan i din stålram inte är en nitmutter i kanske aluminium. Likväl som en aluram kan ha nitmutter i stål?
Flaskstället bär väldigt lite last så en eloxerad Aluskruv i dne färg du vill ha med entätande vätska på kommer funka fint oavsett vilket material ramen är i.
Det kommer även gå med en helt rostfri skruv men rostfritt är svårt att hitta i anna färg än metall. Lacka själv isfall

Det finns ju både svart 10.9 skruv och svartkromaterad skruv. Den svartkromaterade är/var dyr och användes mest till specialapplikationer, men när den blev otillåten i elekronik och senare även från bimindustrin så försvann den nästan helt och är svår att hitta idag.

Och kanske lika bra det - 6 värt krom har många miljömässiga problem.

Beställde titanskruvar från Kina på ebay, var ju lika billigt som alu.
Det går bra, men det är tyngre än aluminium och det kan man inte acceptera!
2,7 mot 4,5 g/kubikcm.

Jag köpte billiga titanskruvar från Kina. Grymt tunga men det var det värt.

Tillbaka
Topp