Svensk cyklist i olycka på Mallorca

Konkret skrev:
-------------------------------------------------------
> låter.som att han kört för fort nedför.

Det gör man ju alltid när man sätter sig i fronten på en lastbil.

Riktigt hemskt. Verkar som att den svenska mannen var 69 år gammal. Ungefär en vecka tidigare blev en 63-årig cyklist påkörd.

Det ser ut att var på "Hilton road". Den där kurvan är riktigt tvär. Nästan alla kommer ut på fel sida där. Det brukar gå snabbt när man är påväg ner mot Arenal och om man inte känner till kurvan så är det väldigt lätt att göra ett misstag.

Senast ändrad:
Verkligen trist. Här cyklade jag i förra veckan så det känns lite mer påtagligt. Hilton Road vet jag inte om det kallas, men det är helt platt och åtminstone en mil innan man är hemma i S´Arenal. Vägarna i området är smala och har skymmande stenmurar på båda sidor. Förnamnet i Ultima Hora är felskrivet, ingen heter Arm.

Min upplevelse av apriltrafiken på Mallorca är att den är mycket cykelvänlig och hänsynsfull. Det blir säkert annorlunda när solturisterna kommer ner.

Ovanligt mycket bilar i år. Jag höll på att smälla med någon German på väg ner till Puigpunyent. Varför skär man i serperna!?

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Ovanligt mycket bilar i år. Jag höll på att
> smälla med någon German på väg ner till
> Puigpunyent. Varför skär man i serperna!?

För att man tror att man är Niki Lauda!

Otroligt tragiskt.

Det måste vara denna kurvan... Den är hemsk och sikten är obefintlig (är mycket mer trång än på Google Maps bredvinkel-bild) vare sig för bilarna eller för cyklisterna. Det finns nån spegel uppsatt åt nåt håll men vet inte om den fyller nån funktion egentligen. Det som gäller i den kurvan är att slicka sitt höger samt typ cykla i max 10 km/h. Mallorcas "trafikverk" borde dessutom sätta upp ett fett STOP-vägmärke, måla stop-linje samt typ, tvinga Hilton spränga muren på det stället för att öka sikten.

Sänder mina tankar till cerescyklistens anhöriga.

Bilagor

• hiltonkurvan.PNG
    hiltonkurvan.PNG
    93.9 KB · Besök: 66
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp