Svenska Cykelförbundet har valt en ny generalsekreterare.

GarryJones

Aktiv medlem

Det är Leif Karlsson.

Han är en person som har följt med i många på. Han har en bakgrund som tävlingscyklist.

Med en cykelanalogi ser jag Leif som den där cyklist som ligger mitt i klungan under ett linjelopp som ingen märker. Han bry sig inte om lönlösa utbrytningsförsök men sitter där med några små trevliga och uppmuntrande kommentarer. Då det blåser hårda sidovindar är han den där anonyma cyklist som går upp och får igång första echelongen. Med någon mil kvar och hårda motvindar gör han sitt och visar vägen för andra med ett leende på läpparna. Vid rätta tillfället tar han sedan plats och leder klungan in mot målet.

Jag har känt Leif i ca 10-15 år, kanske längre. Till skillnad från de flesta med åsikter om förbundet är Leif väldigt sansat. Han lyssnar mycket mer än han pratar men då han pratar lyssnar alla. Det är därför jag inte minns exakt då vi träffades första gången. Jag noterade igår att vi har varit Facebook vänner i exakt sju år i alla fall. Leif minns faktiskt mig från Laholms 6 dagars 1997 så det stämmer ganska bra det där om att vara med lite i bakgrunden. Han hjälpte mig med ett växelföre.

Hursomhelst är han en teamplayer med ledareegenskaper. Perfekt för SCF och svensk cykel.

Leif valdes in i SCF styrelsen mars 2016. Jag var Verksamhetsrevisor från mars 2015 - mars 2017. Utan hans proffsiga ideella insatser under februari då förbundet hade bekymmer med ekonomin är det inte säkert styrelsen hade fått ansvarsfrihet.

Med avhopp av en annan ledamot för en vecka sedan är vi nere i fem personer i styrelsen då Leif tillträder tjänsten. Dalarnas Cykelförbund hoppas därför att SCF adjungera två styrelseledamöter. Men den frågan avgör styrelsen själva.

Lycka till Leif

Garry Jones
Ordförande
Dalarnas Cykelförbund

Garrys inledande ord får ju en att känna sig väldigt positiv med det här nya ledarbytet.

Tillbaka
Topp