Svenska cykelforum

Martin O

Ny medlem
Svenska cykelforum
Det måste råda stor brist på svenska cykelforum.
Jag har aldrig sett en röra i något forum liknande det här. Och trots allt verkar här vara en hyfsad aktivitet.

Det enda cykelforum, som gav mig något var www.bikeforums.net Jag tycker också att forumen på www.utsidan.se var acceptabla.

Vad jag saknade var ett rent tekniskt cykelforum på svenska, så jag beslutade att starta ett själv.
Vi är inte så många ännu, men ett forum tar tid att växa till sig och formas med hjälp av medlemmarna.

Välkomna att kika in på http://www.cykelforum.se

/Martin

Senast redigerad av en moderator:
Svenska cykelforum
Förstasidan är som sagt lite mager just nu.
Tanken är att den skall innehålla artiklar och länkar i framtiden.
Nå'n som vet var man kan köpa extra timmar att lägga till dygnet ;-)

Det är själva forumet som skall vara hjärtat i sidan, så jag har lagt ner mest tid på det hittills.

Den som vill hoppa över startsidan kan gå in direkt på http://cykelforum.proboards77.com

/Martin

Svenska cykelforum
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> det funade i ie, men inte i FF

Funkade i min FF 1.0.7 på välpatchad XP och med build 1.5.0_05-b05 på min Java2-plattform.

Svenska cykelforum
Bra initiativ!

Skall jag vara ärlig så tror jag att du har lite för många kategorier för att få någon fart på forumet från början. Men det är ett alternativ till happy så det är kul att någon testar den vägen istället för att bara klaga här.

Lycka TiLL!!

Svenska cykelforum
Martin,

Det är inte så att det saknas andra forum på nätet direkt, det fanns gott om cykelforum redan innan jag startade happy. De flesta hade ett upplägg liknande ditt och alla saknade aktivitet och dynamik. Jag testade en annan variant och se, det fungerade.

Lycka till ändå både med forumet och med att hitta de där saknade timmarna ;)

Svenska cykelforum
Bra initiativ, dock skriver du ju själv i "om forumet" att det främst vänder sig till proffs i cykelbranschen (cykelreparatörer). Det tror jag kan skrämma bort många. Jag känner direkt att det inte är för mig i alla fall. Den roligaste läsningen på Happy tycker jag är trådarna som handlar om cykling snarare än cyklarna i sig och jag har inte hittat något bättre ställe.

/Johan (nykomling som tycker att Happy är kul trots röran)

Svenska cykelforum
Där fanns en kul tråd i alla fall!

dsc00166.jpg

HåkanC hade hittat dit! Så nu får väl rikard bege sig dit och...

Svenska cykelforum
Martin jämför äpplen och päron. Happy är en horisontal och hans mekforum är en vertikal. Det finns säkert utrymme för båda. Men de skall jämföras därefter oxå.

Svenska cykelforum
Jag vill ha en ny funktion på Happy! Jag vill kunna dölja alla trådar på indexsidan där ordet "forum" förekommer i något inlägg. Är det någon som försöker med en biologisk DOS-attack mot Happy genom att skapa upp en miljon nya trådar om hur forum bör se ut och vad de bör innehålla? Jag håller på att få spel på allt detta. Är det de seriösas hämnd mot oss flamsare?

Svenska cykelforum
Den som är konspiratoriskt lagd skulle kunna tro att Rangwald, DK och dessas gelikar är i maskopi med andra forumstartare som vill ha över folk eller någon som tröttnat på happy..... ;)

......och nu duckar jag för alla hot och tillmälen...... :)

Svenska cykelforum
Skönt med ett forum man inte behöver läsa, bara cykelreparatörer och endast tekniska frågor.
Läser redan i för många forum.
Sedan trodde jag att cykelmekar kunde den tekniska biten de behöver för att fixa en cykel eller läsa verkstadsmanualen (som går att ladda ner från nätet).

Lycka till med cykelforum

/sailor

Svenska cykelforum
cerberos skrev:
> att Rangwald, DK

FYI; Rangwald och DK är samma fysiska Internetadress och därmed högst sannolikt samma person.

Svenska cykelforum
the_TnT skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > att Rangwald, DK
>
> FYI; Rangwald och DK är samma fysiska
> Internetadress och därmed högst sannolikt samma
> person.
>

ok, känns logiskt, kan väl som hastigast bara påpeka att jag är tacksam att happy finns och att ni håller allt uppe och fungerande på er fritid jag ser inga stora anledningar till förändringar. Däremot kanske användarna bör tänka igenom sina inlägg innan de postas ibland, mig själv inkluderad :)

Svenska cykelforum
Martin O skrev:

> Vad jag saknade var ett rent tekniskt cykelforum
> på svenska, så jag beslutade att starta ett

Rent allvarligt och ärligt: Jag önskar att det fanns fler som gjorde som du. Dessutom tror jag att ditt forum, som är speciellt inriktat på just mekning kan bli riktigt lyckat genom att du redan från början klart har definierat de ämnen som får avhandlas. Men jag tror (obs spekulation, jag har inga belägg) att ditt forum skulle vinna på att inte ha så många kategorier. Det är ju ett mekforum, andra trådar har helt enkelt inget där att göra. Fast jag ska inte tycka en massa.
Överhuvudtaget, lycka till.

Vad gäller DK och Rangwald ser jag frågan som utagerad. Erik Öhman/OUT har ju ett utmärkt forum för dessa? personer.

Svenska cykelforum
Tack för all respons och kommentarer.
http://www.cykelforum.se tillkom för att jag är bestört över den låga kompetensen i branchen.
Flera mindre verkstäder håller på att ödelägga förtroendet och statusen för yrket.
Mycket är också samhällets fel då man gladeligen utdelar startaegetbidrag till svårplacerade på arbetsmarknaden, med inställningen "laga cyklar kan väl alla göra".

Det är i dag inte många vekstäder som klarar av att serva ett 7-växlat nav eller att bygga ett hjul.
Jag har sett så många skräckexempel där man t.ex. blandar galvade och rostfria ekrar, sätter 6-delad krans på 21-växlade cyklar.

Jag har jobbat i cykelverkstäder i 30 år och har lärt mig yrket från grunden. Jag har lärt mig rikta ramar och gafflar, alla förekommande nav, bygga hjul mm. Jag har alltid varit noggrann att vara up to date med min kunskap. Dessutom bygger jag i stort sett alla våra försäljningshjul själv. Jag har under mina år byggt minst ett hjul om dagen (det blir ett antal;-) ).

/Martin

http://www.cykelforum.se

Svenska cykelforum
Martin O skrev:
> Det måste råda stor brist på svenska cykelforum.
> Jag har aldrig sett en röra i något forum liknande
> det här. Och trots allt verkar här vara en hyfsad
> aktivitet.

"hyfsad aktivitet" måste vara dagens understatement;) Jag har kollat på ditt forum och tyckte att det var vältrukturerat och bra för proffsen. Så jag önskar dig bara lycka till och hoppas att du kan få stor aktivitet även där, Martin!

Tillbaka
Topp