Supersonic
Aktiv medlem
Svenska skrivregler för forumister
Jag är medveten om att jag är en messerschmitt och gnällgubbe. Men jag börjar bli trött på att det allt som ofta är svårt eller omöjligt att förstå vad folk menar eftersom de inte orkar bemöda sig att använda en hyfsat korrekt skriven svenska.
1: Skriv meningar som börjar med stor bokstav.
2: Meningar avslutas med en punkt, utropstecken eller frågetecken.
3: Skriv inte meningar som är allt för långa, det blir svårt att hänga med i vad du menar.
4: Jag stavas med ett g i slutet.
5: Dela in texten i stycken så den blir mer lättläst.
6: Använd kommatecken på rätt ställen så texten blir mer lättläst.
7: Fjortissvenska lämpar sig över huvudtaget inte någonstans, och absolut inte i ett forum bland vuxna människor.
8: Namn inleds med stor bokstav.
9: Det är skillnad på talspråk och skrivspråk. Bedöm när du ska använda det ena eller det andra.
10: Svordomar är ofta onödiga och ska du tvunget använda sådana, gör det då med måtta (se punkt 7).
11: Lär dig skillnaden på när du ska använda de, dem och dom.
12: "lr" är en tids- och teckenbesparande förkortning av ordet "eller" som fjortisar använder i SMS. Det används inte i normal skriven text (se punkt 7).
13: Egenpåhittade stavningar av ord är sällan speciellt bra. Normal stavning är oftast bättre och fram för allt mer läsvänligt och du når bättre ut med ditt budskap.
14: Läs igenom det du skrivit innan du sänder det. Troligen kommer du hitta saker i din text som kan förbättras. Du når därmed lättare ut med det du vill ha sagt.
15:
1: Skriv meningar som börjar med stor bokstav.
2: Meningar avslutas med en punkt, utropstecken eller frågetecken.
3: Skriv inte meningar som är allt för långa, det blir svårt att hänga med i vad du menar.
4: Jag stavas med ett g i slutet.
5: Dela in texten i stycken så den blir mer lättläst.
6: Använd kommatecken på rätt ställen så texten blir mer lättläst.
7: Fjortissvenska lämpar sig över huvudtaget inte någonstans, och absolut inte i ett forum bland vuxna människor.
8: Namn inleds med stor bokstav.
9: Det är skillnad på talspråk och skrivspråk. Bedöm när du ska använda det ena eller det andra.
10: Svordomar är ofta onödiga och ska du tvunget använda sådana, gör det då med måtta (se punkt 7).
11: Lär dig skillnaden på när du ska använda de, dem och dom.
12: "lr" är en tids- och teckenbesparande förkortning av ordet "eller" som fjortisar använder i SMS. Det används inte i normal skriven text (se punkt 7).
13: Egenpåhittade stavningar av ord är sällan speciellt bra. Normal stavning är oftast bättre och fram för allt mer läsvänligt och du når bättre ut med ditt budskap.
14: Läs igenom det du skrivit innan du sänder det. Troligen kommer du hitta saker i din text som kan förbättras. Du når därmed lättare ut med det du vill ha sagt.
15: