Svenska skrivregler för forumister

Ja det är klart att jag glömde fallen där månad inleder en mening.

Annars är ju det viktigaste att budskapet går fram och att man slipper missförstånd. Det finns ju rätt gott om trådar där folk blir missuppfattade för att de har skrivit ogenomtänkt.

Det är ju via internet som språket kan utvecklas mha av evolution och få bort skumma stavelser för 'tje-ljud', 'ske-ljud', 'eng-ljud' och 'ck' samt att lång och kort vokal fixas med efterföljande konsonanter. Tack vare internet och fjortis-språket så går utvecklingen fort framåt.

Tänk vad lätt det skulle vara för ALLA att lära sig att skriva om språket vore uppbyggt strikt med logik. Tänk vad lätt det skulle vara för yngre barn att lära sig att skriva innan skolstart och att de skulle kunna lägga denna 'vinsttid' till att lära sig något annat meningsfullt som matematik el. dyl.

Jag minns när min dotter och grabb lärde sig läsa och skriva långt innan skolåldern så var det diverse "human-ister" påpekade deras stavelser och hur de skrev, själv fallet blev jag rätt irriterad. Samt alla knepiga frågor som jag fick av ungarna varför 'tje-ljud', 'ske-ljud', 'eng-ljud' och 'ck' stavas så konstigt. Det enda svar som jag kunde komma med var att det fanns massa ryggdunkare på Svenska Akademin som ville även i framtiden kunna kvittera löner.

Som svar på ovanstående så tänker jag inte ställa upp på några konstiga regler som listat ovan. Förstår inte en eller flera läsare vad som skrivs i en tråd t ex. så var det inte riktat till dem. Visst, jag kan hålla med om att det ibland kan vara svårt att hänga med men då tillhör inte jag målgruppen.

Jag vet jag skriver som en kråka och det har inte varit till någon belastning inom mitt yrke eller i min karriär.

man är borta några dagar, kommer tillbaka och det är ett jävla gnäll om regler och skit! vart är forumet på väg dessa dagar egentligen? Denna kår så uppdelad och sprucken, utan heder och samvete- låt den så förbli.

"Jag vet jag skriver som en kråka och det har inte varit till någon belastning inom mitt yrke eller i min karriär."

I min tänkta karriär skulle det kunna leda till ganska stora problem om allt jag skrev innehöll syftningsfel och andra oklarheter...

En "oskriven" regel vad gäller löpande kommunikation via skrivna ord på nätet (forum, chat eller vad det nu kan vara) är att inte anmärka på grammatiska felaktigheter så länge budskapet går fram.

Detta fick jag i alla fall till mej i början av nittiotalet och jag lever efter den devisen fortfarande.

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> "Jag vet jag skriver som en kråka och det har
> inte varit till någon belastning inom mitt yrke
> eller i min karriär."
>
> I min tänkta karriär skulle det kunna leda till
> ganska stora problem om allt jag skrev innehöll
> syftningsfel och andra oklarheter...

örgelgörgel skrev:
> Du har inget yrke än Mårten =)

Jag har, liksom Mårten, ännu inget yrke så mitt svar kanske också är lätt att avfärda med hänvisning till bristande pondus.

Jag måste ändå säga att om det är något som förenklat mitt liv så är det att jag stavar ganska bra och kan bygga hyfsat syftningsdugliga* meningar. Visst kan man hävda att fjortis-/msn-/SMS-svenskan är en del av den "språkliga utvecklingen" och att stavning och grammatik ändras över tid, men det är ändå ett faktum att förmåga att uttrycka sig i skrift på ett sätt som i dagsläget är vedertaget korrekt är en otroligt stark tillgång. Språk är makt helt enkelt, och om man någon gång vill nå en målgrupp som inte uttrycker sig som "jamen looool orka bry sej om rett stavning å sånt skit" finns risken att man inte blir tagen på allvar.

//Kristin

* Öh, fast apropå hemmasnickrade ord så var nog detta ett sådant. Jag hoppas att målgruppen förstod.

Mårten, i ditt tänkta yrke så är det väl det som är meningen, att kunna skriva en lång text som är obegriplig för alla utom om möjligt dina kollegor, om än knappt de. Eller? rätta mig om jag har fel :)

ah, sätt in pengarna då.

file=102079

Helt rätt där Kristin huvudet på spiken så att säga.
Skriver man som en idot så blir man nog ofta dömd som det eller i allafall avfärdad.
Och ja jag har känt mig ganska maktlös många gånger på grund utav att jag är helt urusel på att både skriva och stava en begriplig text.

Mårten skrev:
> "Jag vet jag skriver som en kråka och det har
> inte varit till någon belastning inom mitt yrke
> eller i min karriär."
>
> I min tänkta karriär skulle det kunna leda till
> ganska stora problem om allt jag skrev innehöll
> syftningsfel och andra oklarheter...
>
Vi har ev. lite olika yrken. Man granskar i regel allt i en formell granskning innan det publiceras oavsett om det är kontrakt, kontraktsunderlag, specifikationer el. dyl. Så har det varit under hela min yrkestid i olika tjänster jag har haft. Samma gäller för jurister av dess olika slag som jag har mött i olika konstellationer (kontraktjurister, patentjurister mm). Kan ios vara lite jobbigt om man är egen företager i ett enmansföretag men man kan ju alltid köpa en sådan tjänst.

örgelgörgel skrev:
> NilsK: Fan vad jag har letat efter den bilden,
> samma snubbe som med Rangerovern !!
> Kvällen är räddad.

Nu skrämmer du mig fan... :D

*dknf*?

Kristin: Det är ingen som tar mig på allvar även om jag anstränger mig och skriver korrekt. Vad gör jag för fel? :D

Stelben: Mnja, visst kan man göra så... Det beror lite på vad det är man sysslar med. I vissa fall kan det vara lönt att vara lite ful, men i andra relationer är det bättre att spela helt rent spel. :)

Juridisk text ska vara exakt och inte säga varken mer eller mindre än vad som är tänkt. Att lämna tolkningsutrymme ska vara ett medvetet val och får inte ske av en slump.

Mårten skrev:
> Juridisk text ska vara exakt och inte säga varken
> mer eller mindre än vad som är tänkt. Att
> lämna tolkningsutrymme ska vara ett medvetet val
> och får inte ske av en slump.
>
Jag skulle kunna ta några exempel från mitt förra arbete där vi medvetet skrev luddigt för att skapa tolkningsutrymme i bl a. systemspecar, background information listor mm dvs i dokument som kontraktet pekade på. Och det var av strategiska och taktiska skäl för att om någon part skulle dra det i en juridisk instans skulle det ta väldigt lång tid och kosta grymt mycket därmed skulle ingen skulle ge sig in i det. Och det har visat sig fungera mer än utmärkt. Så jag instämmer fullt med det du skriver. Allt som skriver kan alltid användas mot en själv, det är detta som är kul att ta fram och i regel är man aldrig ensam och alla felformuleringar, syftningsfel, stavfel mm fångas upp vid granskningar.

Tillbaka
Topp