Det är ju via internet som språket kan utvecklas mha av evolution och få bort skumma stavelser för 'tje-ljud', 'ske-ljud', 'eng-ljud' och 'ck' samt att lång och kort vokal fixas med efterföljande konsonanter. Tack vare internet och fjortis-språket så går utvecklingen fort framåt.
Tänk vad lätt det skulle vara för ALLA att lära sig att skriva om språket vore uppbyggt strikt med logik. Tänk vad lätt det skulle vara för yngre barn att lära sig att skriva innan skolstart och att de skulle kunna lägga denna 'vinsttid' till att lära sig något annat meningsfullt som matematik el. dyl.
Jag minns när min dotter och grabb lärde sig läsa och skriva långt innan skolåldern så var det diverse "human-ister" påpekade deras stavelser och hur de skrev, själv fallet blev jag rätt irriterad. Samt alla knepiga frågor som jag fick av ungarna varför 'tje-ljud', 'ske-ljud', 'eng-ljud' och 'ck' stavas så konstigt. Det enda svar som jag kunde komma med var att det fanns massa ryggdunkare på Svenska Akademin som ville även i framtiden kunna kvittera löner.
Som svar på ovanstående så tänker jag inte ställa upp på några konstiga regler som listat ovan. Förstår inte en eller flera läsare vad som skrivs i en tråd t ex. så var det inte riktat till dem. Visst, jag kan hålla med om att det ibland kan vara svårt att hänga med men då tillhör inte jag målgruppen.
Jag vet jag skriver som en kråka och det har inte varit till någon belastning inom mitt yrke eller i min karriär.