Sverige runt på vilken cykel?

Tänkte utveckla lite kring när jag cyklade Pacificbikeroute (Seattle - San Francisco) med en Cannondale cx9 + Bobyak:

Jag valde vagn utifrån en oprövad teori som var så här:
Om jag tar min snabba lätta alu-cross och kopplar en vagn till så kan jag koppla av vagnen och köra fort med crossen när andan faller på.

Jag köpte en BobYak i Seattle som lastades högt och tungt. Det tog några dagar innan jag lärt mig att packa den ordentligt. Efter ytterligare några dagar så skickade vi hem en massa prylar med post som vi inte behövde.

Vagnen är välgjord och i princip bra att cykla med.
Det som kan vara lurigt är att om man packar för tungt och med tyngdpunkten för högt så kan det bli rejält obehagligt i långa utförsbackar. Men på det hela taget så var det en underbar cykling som inte påverkades så mycket av vilka prylar vi använde. Vi träffade många cyklister utmed vägen. De flesta använde cykelväskor men även vagnar förekom.

När (om) Jag ska cykla typ jorden runt tänker jag välja ståltouringcykel med packväskor. Mest för att jag tycker att en välpackad relativt tung touringcykel med bra balans och rätt tyngdpunkt är väldigt maffig att cykla långt med. Den är lättmanövrerad när man stannar, åker färja, tåg eller buss.

Haha, detta gör mig nästan ännu me förvirrad! Någon är helt inne på vagn, andra tycker det är onödigt, en tredje tycker att det funkar.
Min cykling kommer ta mig runt Sverige utan transporter och jag tänkte bo i tält. Det blir absolut mest asfalterad väg men kan förkomma grusvägar också.
De flesta tycker en stål cykel med väskor och talar för att det är bra med en tungt lastad cykel då den blir stabil. Sen har jag en vän som har gjort en längre tur och han tyckte att det var henskt med så mycket packning på cykeln. Dock hade han packningen på en ryggsäck, vilket kanske är en stor skillnad? :)
Jag fick ett tips om att inte fundera för mycket, känns som jag gör de nu. Haha.

Bambam skrev:
-------------------------------------------------------

> Dock hade han packningen på en ryggsäck, vilket
> kanske är en stor skillnad? :)

Stor skillnad, ja. Det är nog mer likheter mellan att köra med kärra och köra med packväskor, än att jämföra packväskor och ryggsäck.

Jepp erfarenheter måste man skaffa sig själv.
Ingenting fungerar för dig innan du har testat.

Pröva - utvärdera är modellen.

Det är därför riktig cykling klår internetcykling alla dar i veckan.
prylarna är inte det viktigaste.
Det är din förmåga att ta hand om dig som är avgörande för din cykelupplevelse.

En varm tröja kan visa sig vara viktigare än en ett lätt bakhjul.

Tack för de svaren, det kändes bra. :) jag ska testa, utvärdera och skaffa mig erfarenhet. Ni har så rätt! :)
Kör man med vagn så får man reda på alla för och nackdelar, lika så om man skulle köra med väskor. Så internetcykla kommer alltid vara i underläge. Samt att de som fungerar för Pelle 37 kanske inte alls fungerar för mig :)

Kona Sutra får många lovord, jag skulle ta en titt på den i din sits. Levereras komplett i stål med pakethållare, low riders, skärmar, skivbromsar osv för endast en tusing. £ alltså. Enda kritiken jag ser är att low riderserna sitter för högt.

Bambam skrev:
> Sen har jag en vän som
> har gjort en längre tur och han tyckte att det
> var henskt med så mycket packning på cykeln.
> Dock hade han packningen på en ryggsäck, vilket
> kanske är en stor skillnad? :)

Han hade faktiskt inte packningen på cykeln utan på sig själv. Och det är en enorm skillnad. Ryggsäck på långfärdstur är en bra idé om man gillar smärta. Annars inte.

Både packväskor och vagn funkar ju. Nackdelen med vagnen är att ekipaget blir osmidigare och att cyklingen blir ryckigare. IMHO kommer vagnen främst till sin rätt om man ska ha med sig väldigt mycket packning. Dessutom lär vagn bli dyrare, givet samma kvalitet.

Men snöa inte in dig på detta utan fokusera på äventyret i stället.

a) Var vill du cykla? Vad vill du uppleva?
b) Köp en cykel som passar din kropp och plånbok
c) Ta med dig så lite prylar som absolut möjligt. Detta kan inte betonas tillräckligt.
d) Om inte c) får plats i cykelväskor så har du gjort fel och behöver rensa bort mer prylar

Spendera 90 % av dina förberedelser på a) och återstående 10 % på de övriga punkterna. Du ska ju cykla ut och upptäcka världen. Inte nätshoppa.

Senast ändrad:
Tack för att ni skakar lite vett i mig. Jag håller helt med här, jag ska ut och uppleva saker, därför är färdsträckan det absolut viktigaste. Jag har fått många bra tips på cyklar, väskor och dylikt. Vilket borde räcka för att klara av uppgiften. Nu blir det till att fokusera på resten. Och jag skulle gärna vilja veta lite vilket käk som folket här rekomenderar. Som tar både lite plats om som inte tar en hel kväll att fixa till? :) då jag kommer använda stormkök så funderar jag på frystorkad mat, är detta något att tänka på? :)

Visst funkar frystorkat som nödproviant men jag behöver vara mycket hungrig för att kunna äta det. Oftast blir det sånt när jag vandrar. På cykel passerar man oftare/enklare nän affär och där är jag inte riktigt lika känslig för några extra kilon i packningen fram till middagen. Blir ju bara någon till ett par timmar.

"Sen har jag en vän som har gjort en längre tur och han tyckte att det var henskt med så mycket packning på cykeln. Dock hade han packningen på en ryggsäck, vilket kanske är en stor skillnad? :)"

Jag är en ryggsäckshatare i samband med cykling. Tycker att det förstör nöjet ganska omgående. Som längst cyklar jag numera med en relativt liten och lätt rygga när jag tar racern till jobbet. Det är bara en mil men det räcker.

Frystorkat blir väldigt dyrt om du ska äta det två gånger om dagen. Den enda sort jag provat som Smakade ok är Norska Real, och den kostar 90 kr påsen.

Köp en kokbok för spritkök i stället. Det finns ett par bra på marknaden. Handla sedan det du behöver längs med vägen.

Bambam skrev:
> jag skulle gärna vilja
> veta lite vilket käk som folket här
> rekomenderar. Som tar både lite plats om som inte
> tar en hel kväll att fixa till? :) då jag kommer
> använda stormkök så funderar jag på frystorkad
> mat, är detta något att tänka på? :)

Frystorkat är dyrt och inte så gott. Att äta mat i naturen är en upplevelse i sig tycker jag.
Köp eller låna den här boken:
http://notbuying.blogspot.se/2014/01/bokonsdag-pa-en-laga.html

Om det ligger en bit fram i tiden kan du torka saker, och pröva dig fram med att laga god mat av det.

På vegosidan finns en del produkter som måste vart nån frilufsjeppe som kom på: torkat sojabönor i olika former, väger inget o har korta tillagningstider. Snabbast är nog sojalövbiffen. Rostade salta bönor, fräs grönsaker o lägg på bönorna sen. GoGreens är bra genast, men de på mellanösternhyllan är toksalta, jag sköljer av dem o torkar om dem.

Havremjölk har väldigt lång hållbarhet.
Ett paket fryst mjölk el havremjölk i kylväskan spar plats, en kylklamp kan inte ätas, o håller väskan kall i 5-7 dagar. Tinar långsamt o levererar små doser kaffemjölk.
Kokosmjölk +1 burk bönor+någon grönsak (torkad eller på burk eller färsk) +smaksättning (currypasta, chipotle, nån indisk gegga, vad du gillar) = gryta på 5 minuter.

Packa energitätt. Hellre en tub tomatpuré än en burk med krossade tomater tex.

Ha lättillgänglig påfyllning. Choklad, nötter, chips, stalles maktkakor, flapjacks, fröken etc.

Det låter som ett spännande äventyr!

Jag och sambon cyklade Nordkapp - Lindesnes i somras, ca 3100km på 32 dagar. Vi hade ungefär samma plan som du verkar ha mtp utrustning. Tält och stormkök bidrar till en härlig resa :-) God tur!

http://norgepalangs2014.blogspot.no/

Jag rekomenderar helt klart packväskor, gärna Ortlieb eller liknande. Vi hade 4 ortlieb och två billiga kopior. En av de billigare kopiorna föll sönder efter 9 dagar.

Styrväska är genialt, här hade vi allt som behövdes lättilgängligt. Mat köpte vi på vägen och hade en eller ett par dagars lunch/middagar med oss beroende på tillgängligheten på butik. Som oftast något som gick lätt att värma/steka på stormköket. Potatismospulver och pannbiff tex. Frukost var havregrynsgröt (med choklad!) eller yoghurt. Vi hade med några nödranson av frystorkat som låg i botten av väskan hela vägen.

Jag cyklade på en Planet X Kaffenback med packväskor fram och bak och sambon på en gammal hybrid.

20140711_190023.jpg

Har inte själv haft någon Surly LHT men hade nyligen nöjet att serva en som rullat jorden runt i 3½ år med alldeles för mycket packning. Lack och delar var rejält slitna men efter att kollat över ramen kunde jag inte hitta ett enda fel!
http://en.universewithme.com/

20150129_235219-ed2.jpg

För att spara pengar och kunna stanna ute längre brukar jag inför mina längre resorna istället välja att bygga upp äldre mtb-ramar från sent åttio och tidigt nittiotal.
Till skillnad mot dagens 'tupperwarecyklar' var dåtidens MTB:s avsedda för långa turer i bushen. Speciellt de i mellanprisklassen är idag riktiga kap med slagtåliga crmo-rör i lite tjockare gods och touring geometri, just så som Surly konstruerat dagens LHT!

Även komponenterna var då idiotenkla och gjorda för att klara rejält med slitage eller en vurpa och därför väljer jag oftast tum- eller styrändsreglage, 7-8 växlat och fälgbromsar. För att slippa fabriksbyggda hjul som strulat bygger jag mina egna hjul med 36h nav och lite bredare touringfälgar, helst med ceramic-belägg och tjocka fälgsidor.
Det enda jag skaffar nytt är slitdelar och pakethållare där Nitto och Tubus visat sig vara värda varenda krona! Även om man bör se till att hålla nere vikten för att klara hålla uppe tempot och slippa bekymmer och haverier, är ökning pga av dessa kraftigare komponenter bara en liten del av totalen.

Har flera ggr provat använda min BOB-vagn men alltid irriterats av hur bökigt och komplicerat det blir med extra reservdelar, vikt, ökat rullmotstånd och att koppla på/av. Väskor och pakethållare runt om på cykeln är mer än tillräckligt så BOB:en används numera bara för transporter hemmavid.

10-07-07_Fre_Trnaby_Sverige.jpg

10-06-25_Kaitokeino_Norge2.jpg

Vi gillar att planera maten riktigt ordentligt och brukar ha ingredienserna till varje måltid färdigpackat tillsammans med receptet. Då bär man inte på onödiga kilon, äter billig mat och fixar måltiden snabbt när så behövs. Vi brukar ha mat för 10 dagar i packningen och så räknar vi med att cykla på lokala har emellanåt. Problemet med att proviantera på vägen är att man ofta inte får tag i förpackningar i rätt storlek och därför drar på sig för mycket vikt med tiden. Undantaget är nudlar och allt som finns i lösvikt. Det kan man iofs göra riktigt fina måltider av med lite fantasi.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Honky Dory skrev:

> För att spara pengar och kunna stanna ute längre
> brukar jag inför mina längre resorna istället
> välja att bygga upp äldre mtb-ramar från sent
> åttio och tidigt nittiotal.
> Till skillnad mot dagens 'tupperwarecyklar' var
> dåtidens MTB:s avsedda för långa turer i
> bushen. Speciellt de i mellanprisklassen är idag
> riktiga kap med slagtåliga crmo-rör i lite
> tjockare gods och touring geometri, just så som
> Surly konstruerat dagens LHT!

Jäklar! Jag som just höll på göra mig av med mina gamla klenoder, nu kom jag helt av mig. De är ju jättebra o måste absolut sparas.

Nu fattar jag ingenting....
Varför 26"?
Till och med i skog och mark är det 29" (alltså 700C) som gäller?

Även på landsväg torde ett 700C hjul med passande däck vara betydligt mer komfortabelt än ett litet 26"?

Ratatorsk, ursäkta mig men strunta i vad jag skrev och hör av dig så hjälper jag till med att rensa bort allt skrot! ;)

Pfaff, kort sagt är 559 hjul starkare, rullar lika lätt och är mer komfortabla då man kan använda större däck än till touringcyklar med 622 hjul.
Begränsad erfarenhet av 29er men på väg spelar hjulstorlek ingen roll vilket även bekräftas av tester i Bicycle Quartely. Vill man ha lågt rullmotstånd, hålla hyfsad fart men samtidigt hög komfort är det betydligt viktigare att välja rätt däck och lufttryck. Skiljer enormt i prestanda mellan tex lätta och mjuka däck som tex Grand Bois eller Schwalbe Marathon Supreme och punkterings skyddade tunga däck som Marathon Plus och GreenGuard.

Honky Dory skrev:
> Ratatorsk, ursäkta mig men strunta i vad jag
> skrev och hör av dig så hjälper jag till med
> att rensa bort allt skrot! ;)

Återkommer om det:)

>
> Pfaff, kort sagt är 559 hjul starkare, rullar
> lika lätt och är mer komfortabla då man kan
> använda större däck än till touringcyklar med
> 622 hjul.
> Begränsad erfarenhet av 29er men på väg spelar
> hjulstorlek ingen roll vilket även bekräftas av
> tester i Bicycle Quartely.

Men när mina ben testar tycker dom inte det. Är de helt felkalibrerade?

Herregud, ni människor är helt fantastiska! :D Så många otroliga tips och trick. Jag är hemskt tacksam för allt ni ger mig. Det hjälper verkligen mig i planeringen! :D så nu börjar jag få koll på cykel och käk. Nu blir nästa fundering resvägen. Jag bor i Ystad och tänkte ta östkusten upp, runda Kiruna och bege mig hemåt på andra sidan.
Jag ser att många har cyklat många mil här inne och undrar om ni har några "måste se" ställen som ni tycker absolut inte skall missas? Jag är egentligen helt öppen för förslag. :) hit me! :D

Bambam skrev:
> Jag bor i Ystad och tänkte
> ta östkusten upp, runda Kiruna och bege mig
> hemåt på andra sidan.

Tänk på att östkusten är full av vajerväg = Håll dig 100% borta från E4.

Stora delar av Norrlands inland är rätt tråkigt med mil efter mil med granskog. Hur mycket tid har du på dig? Ett alternativ kan ju vara att svänga höger efter Kiruna i stället och ta dig hem längs med Finland, Baltikum och Polen.

Mina touringsnacktips:

Honung! Klämflaska med honung, dagsfärskt bröd. Slit isär brödet, kläm på honung. Verktygslöst mellanmål.

Korv! Salami. Även okorvvarianter av torkat kött.

Nötter.

Morötter! +annat. Vissa saker håller sig en vecka+ i en packväska trots väder runt 30 °C. Morötter tillhör den kategorin. Nektariner och bananer är sämre. En lär sig så länge en cyklar.

Lars.E skrev:
> Bambam skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Jag bor i Ystad och tänkte
> > ta östkusten upp, runda Kiruna och bege mig
> > hemåt på andra sidan.
>
> Tänk på att östkusten är full av vajerväg =
> Håll dig 100% borta från E4.

Och E22.

mmmrrrr skrev:
> Mina touringsnacktips:
>
>
> Korv! Salami. Även okorvvarianter av torkat
> kött.
>
>

Lidl har en billig och god lufttorkad chorizo som inte behöver kylning, ganska smal dubbelvikt i plastförpackning. I vissa butiker ligger den trots det i kylen om du ska leta.

Senast ändrad:
Riktigt bra tips med ostkust linjen. Den ska jag definitivt kolla närmre på.
Jag har bra med tid. Har räknat 40 dagar ungefär menskulle vilja ta mig runt Sverige den här första gången på grund av att jag vill se mer av vårt vackra land. Men milvis med granskog är kanske inte det absolut roligaste!..

Senast ändrad:
Precis byggt klart min Awol och till sommaren ska jag försöka hinna med i alla fall en 7 dagars tur i Sverige.

Byggde själv på ramkitet och allt som allt landade det på ca: 17500 inklusive flaskållare, flaskor, rack och väskor. Hade inga delar liggande hemma.

Ram - Specialized Awol Comp
Styrväska - Poler Camera Cooler
Panniers - Ortlieb Roller City 20L
Flaskor - Tacx Shiva
Innerslangar - Continental Cross 28
Styrlinda - Ritchey Pro Logic Cork
Vajrar - Jagwire Road Pro XL
Väskhållare fram - Tubus Tara
Flaskhållare - Tacx Uni
Tempopinnar - Deda Parabolica Due
Stjärnmutter - FSA Aluminium
Styrstam - ITM Alutech
Sadel- Selle italia Q-Bik Flow
Styre - FSA Omega Compact
Däck - Specialized Fatboy 700x45C
Bromsar - Avid BB7 Road
Hjul - Kinesis Crosslight Disc V3
Vevparti - Shimano 105 5800
Bakväxel - Shimano 105 5800
Kedja - Shimano 105 11-delat
Framväxel - Shimano 105 5800
Kasett - Shimano 105 5800 11-32
Växelreglage - Shimano 105 5800
Vevlager - Shimano Ultegra 6800

94f3cd7e-4447-4bc6-a234-2b3332cc0ced.jpg

Senast ändrad:
Jag tycker det är skönt att ha någon påse frystorkat som nödproviant. Speciellt om man kommer fram sent, det regnar och man är trött. Då är det snabb och enkelt att få i sig lite mat.
Vill man ha ett billigare alternativ finns pastapåsar hos tex Willys. De måste koka lite vilket gör åt lite mer gas och genererar lite disk. Men gott, speciellt om man tillsätter tomater och korv tex.
Lunch har jag oftast köpt.

Chapter 2 skrev:
> Precis byggt klart min Awol och till sommaren ska
> jag försöka hinna med i alla fall en 7 dagars
> tur i Sverige.

Spännande bygge! Jag skulle nog också vilja bygga en själv, men känner inte att jag har kompetensen riktigt än.

desmo skrev:
------------------------------------------------------
> Vill man ha ett billigare alternativ finns
> pastapåsar hos tex Willys. De måste koka lite
> vilket gör åt lite mer gas och genererar lite
> disk. Men gott, speciellt om man tillsätter
> tomater och korv.

Det var inte ett alls dumt förslag!! Jag använde själv sådana för några år sedan och hade helt glömt bort dem! Tack! :D

Hej,
Skulle jag cykla Sverige runt och bo i tält hade jag tveklöst valt en Bullitt. Låg tyngpunkt och all packning i en stor bag som man snabbt lyfter av vid behov.
Schwalbe supreme däck och 1x10 drivlina.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    29.2 KB · Besök: 43
Visst är det kul med Bullitt, men hade jag cyklat Sverige runt med packning och kanske siktat på 20-milaetapper hade jag nog valt en generösare utväxling än 1x10. Om man inte kör med en liiiten klinga fram förstås.

Vad är det för prylar du skulle vilja ta med som kräver lastförmågan hos en Bullit?

Det finns ju lika många sätt att resa som det finns människor. Personligen så hade jag packat minimalistiskt för att slippa hålla reda på en massa prylar.

Aron skrev:
> Vad är det för prylar du skulle vilja ta med som
> kräver lastförmågan hos en Bullit?
>
> Det finns ju lika många sätt att resa som det
> finns människor. Personligen så hade jag packat
> minimalistiskt för att slippa hålla reda på en
> massa prylar.

Senast ändrad:
Tillbaka