Sverigetempot 2016

Sverigetempot 2016
Stort lycka till och se till att hålla oss rikligt uppdaterade :).

Ni i snabbgruppen: kör inte sönder varandra för tidigt. Vore kul om ni drog till med ett rekord!

Sverigetempot 2016
antonlindb sa:
Stort lycka till och se till att hålla oss rikligt uppdaterade :).

Ni i snabbgruppen: kör inte sönder varandra för tidigt. Vore kul om ni drog till med ett rekord!

Jag är helt och hållet kapabel att köra sönder mig själv utan hjälp av kitzblitz och vice versa ;)

Skämt åsido, det har redan snackats lite taktik och preliminärt kan det sammanfattas som "hårt men förnuftigt".

Jag undrar dock fortfarande vilka skyltspurter som gäller :)

Sverigetempot 2016
S.Englund sa:
GoranS sa:
S.Englund sa:
Puh, det var nära. Höll på att åka av tåget för att väskan är för stor och att den innehåller en cykel. Enligt konduktören får man inte ha cyklar på tåget inte ens om de är i en väska!

Skönt att det gick vägen! Var det inte någon tråd om just det där i fjol och det slutade med att reglerna skulle ha tydliggjorts s.a. man får ha cykel om den just är nedpackad i väska, eller minns jag tokigt? Om jag minns rätt, finns denna info på sj.se? I så fall kanske man skulle se till att ha den till hands om man skulle få för sig att släpa med cykeln på tåget i en väska någon gång.

Var det inte Garry Jones som skrev till SJ och fick till en ändring när de förra sommaren fick för sig att inte tillåta sportredskap som handbagage? Minns det för frågan dök upp i samband med Ride Of Hope och folk skulle ta med sig cyklar till Lund o Stockholm. Själv åkte jag Snälltåget o då var de inga problem alls. Har egen kupé på nattåget så det borde inte bli några problem nu heller, eller...

Skönt att det inte blev bråk, SJs Bagageregler https://www.sj.se/sv/tagresan/pa-taget/bagageregler.html är uppdaterade men (ändå) inte riktigt väldefinierade - är en racer man kan plocka isär likställd med en "hopfällbar cykel" eller är det en ren vikcykel som avses? När jag åkte SJ X2000 förra året bokade jag avsiktligt platsen i 1a klass där två stolsrader står rygg mot rygg och petade in väskan därimellan. Tror inte ens konduktören (eller heter det tågvärd nu för tiden?) noterade att det var med trots min cykliga utstyrsel.

Sverigetempot 2016
GoranS sa:
Till nästa upplaga föreslår jag start med cyklarna liggande vid riksgränsen och cyklisterna uppradade på huvudgatan i Narvik och sedan, i en hyllning till Froomes lilla löptur igår, en äkta Le Mans-start där cyklisterna springer till cyklarna, hoppar på och börjar cykla. Låter inte det lockande? ;-)

Ska man då också (traditionsenligt) låta köra första stinten med oknäppt säkerhetssnodd?

Sverigetempot 2016
Första starten har gått.

Jag och kitzblitz rullade med en bit och kunde konstatera en ganska sur motvind som de kommer kämpa mot hela vägen till Kiruna.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    237.8 KB · Besök: 86
Sverigetempot 2016
Fast klart.se säger nordliga vindar i Kiruna redan kl.10 idag, så det kan nog bli bättre rätt snart.

I morgon ser det ännu bättre ut vindmässigt för den sträckan med 4 m/s NV vindar. Däremot verkar det bli regn vilket jag inte avundas er att behöva starta i.

Sverigetempot 2016
NLC sa:
S.Englund sa:
GoranS sa:
S.Englund sa:
Puh, det var nära. Höll på att åka av tåget för att väskan är för stor och att den innehåller en cykel. Enligt konduktören får man inte ha cyklar på tåget inte ens om de är i en väska!

Skönt att det gick vägen! Var det inte någon tråd om just det där i fjol och det slutade med att reglerna skulle ha tydliggjorts s.a. man får ha cykel om den just är nedpackad i väska, eller minns jag tokigt? Om jag minns rätt, finns denna info på sj.se? I så fall kanske man skulle se till att ha den till hands om man skulle få för sig att släpa med cykeln på tåget i en väska någon gång.

Var det inte Garry Jones som skrev till SJ och fick till en ändring när de förra sommaren fick för sig att inte tillåta sportredskap som handbagage? Minns det för frågan dök upp i samband med Ride Of Hope och folk skulle ta med sig cyklar till Lund o Stockholm. Själv åkte jag Snälltåget o då var de inga problem alls. Har egen kupé på nattåget så det borde inte bli några problem nu heller, eller...

Skönt att det inte blev bråk, SJs Bagageregler https://www.sj.se/sv/tagresan/pa-taget/bagageregler.html är uppdaterade men (ändå) inte riktigt väldefinierade - är en racer man kan plocka isär likställd med en "hopfällbar cykel" eller är det en ren vikcykel som avses? När jag åkte SJ X2000 förra året bokade jag avsiktligt platsen i 1a klass där två stolsrader står rygg mot rygg och petade in väskan därimellan. Tror inte ens konduktören (eller heter det tågvärd nu för tiden?) noterade att det var med trots min cykliga utstyrsel.

Själv bokade jag plats intill rullstolsplats när jag bröt en 60-milare förra året. Gott om utrymme. Packade in cykeln i sopsäckar och sadeln stack upp som bärhandtag. Konduktören såg och förstod helt klart men sa inte ett knyst. Verkar alltså vara helt godtyckligt mellan olika konduktörer, vilket såklart inte är speciellt optimalt.

Sverigetempot 2016
Första tracking-meddelandet från banan kom för en timme sen då Jonas Wiking (18) lyckats fixa en punktering efter drygt 5 mil. Med den takten hinner han med ett 40-tal innan målgång. ;-)

Sverigetempot 2016
Stod strax efter Björkliden vid Rakasjåkkaforsen efter knappt 3 mil och hejade på dagens startgrupp. Lycka till, ni såg starka ut!

image.jpg

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    283.9 KB · Besök: 84
  • image.jpg
    image.jpg
    259.2 KB · Besök: 82
  • image.jpg
    image.jpg
    257.8 KB · Besök: 80
  • image.jpg
    image.jpg
    313.8 KB · Besök: 86
  • image.jpg
    image.jpg
    300.9 KB · Besök: 74
  • image.jpg
    image.jpg
    301.4 KB · Besök: 87
  • image.jpg
    image.jpg
    311.7 KB · Besök: 91
  • image.jpg
    image.jpg
    327 KB · Besök: 93
  • image.jpg
    image.jpg
    273.9 KB · Besök: 91
  • image.jpg
    image.jpg
    310.9 KB · Besök: 80
  • image.jpg
    image.jpg
    316.7 KB · Besök: 87
  • image.jpg
    image.jpg
    299.3 KB · Besök: 83
  • image.jpg
    image.jpg
    332 KB · Besök: 70
  • image.jpg
    image.jpg
    300.9 KB · Besök: 80
  • image.jpg
    image.jpg
    308.1 KB · Besök: 75
Sverigetempot 2016
Hej, ni som har koll, när passerar de Halland? Jag är där i veckan som kommer och att ställa sig och heja är väl ändå en naturlag för en låtsasrandonneur som en annan är?

Sverigetempot 2016
IngvarW sa:
Hej, ni som har koll, när passerar de Halland? Jag är där i veckan som kommer och att ställa sig och heja är väl ändå en naturlag för en låtsasrandonneur som en annan är?

De snabbaste kan nog tänkas vara kring Hyltebruk sent på onsdag kväll.

Kan tipsa om publikguiden i min blogg.

Sverigetempot 2016
thisismycat sa:
Ah, man fick visst inte bjuda på dusch och mat...

Gäller det även på randonnélopp? Misstänker att en del passerar där jag bor i Sverige nämligen.

Detta är ett randonneelopp och om man är petig så är det bara tillåtet med support på kontrollpunkterna.

Andemeningen är ju att man ska klara sig själv och inte kunna åka runt och få langning och ombyteskläder från en följebil etc.

En viss pragmatism är såklart rimlig och det är verkligen ingen som tar illa upp om det bjuds på fika.

Sverigetempot 2016
bsandborgh sa:
thisismycat sa:
Ah, man fick visst inte bjuda på dusch och mat...

Gäller det även på randonnélopp? Misstänker att en del passerar där jag bor i Sverige nämligen.
Du får bjuda på vad du vill. Det är privat/egen support mellan kontrollerna som är fyfy.

Tack Bengt, fick inte riktigt till min förklaring av vad det är reglerna har för avsikt att motverka.

Sverigetempot 2016
Gäller en kompis som bor nära rutten och vill komma och heja på vid en enskild plats och ha en liten fika med "att bjuda på vad den vill" eller "langning"?

Sverigetempot 2016
20-tal? Jag ser 35 namn i startlistan för 177-timmarsgruppen och 12 i 144-timmarsgruppen. Nu vet jag inte hur många som startade i 177-timmarsgruppen och hur många som kommer att starta i den senare gruppen, men Petert kan säkert bringa klarhet i det hela.

Sverigetempot 2016
GoranS sa:
20-tal? Jag ser 35 namn i startlistan för 177-timmarsgruppen och 12 i 144-timmarsgruppen. Nu vet jag inte hur många som startade i 177-timmarsgruppen och hur många som kommer att starta i den senare gruppen, men Petert kan säkert bringa klarhet i det hela.

Det var 30 stycken som startade i första gruppen. En cyklist hade blivit sjuk under natten och kunde inte komma till start.

Sverigetempot 2016
Första rapporten från Gällivare i form av Tino Ehrich, nr 22, klockan 18.15, d.v.s. med 9.15 på de drygt 25 milen. Enligt klart.se är det regn där nu.

Sverigetempot 2016
Sverigetempot 2016
Flera inrapporterade från Gällivare där kosten verkar variera mellan kaffe och pizza. Samtidigt cirklar 144-timmargruppen runt i närheten av starten. Snart bara tolv timmar kvar till start för dem.

Verkar som det kommer att bli medvind första halvan och motvind andra halvan grovt räknat för snabbåkarna om prognoserna håller i sig. Ser dessutom lite bättre ut nederbördsmässigt. Troligen start i regn, men redan mellan Kiruna och Gällivare bör det vara slut på nederbörden.

Sverigetempot 2016
Det har nu regnat 18 timmar i sträck i Katterjokk men prognoserna säger ganska entydigt att det ska sluta under morgonen/förmiddagen.

Vinden har redan vänt så snabbgruppen verkar få en lättare resa till Kiruna, oavsett vad regnet gör.

Tillbaka
Topp