Sverigetempot 2016

Sverigetempot 2016
Statusrapport från målområdet, allt är lugnt
DSC_3223.jpg

Gula sädesfält redan nu
DSC_3224.jpg

Sverigetempot 2016
Enligt hemsidan så stängdes det för anmälningar den 20 Juni. Har ingen aning om huruvida man kan få dispens om man frågar snällt, men omedelbart borde det nu vara helt riskfritt för alla att skriva i tråden :)

Sverigetempot 2016
Skönt att höra :-) Att det är riskfritt att skriva alltså.

Håller på att mecka ihop semesterplaner och troligen blir det så att målgångskommitté utgår men kan ev kan ersättas med spontan halvägshejarklack eller något annat längs vägen.

Sverigetempot 2016
Håller tummarna för er alla ffa för högre dygnstemperaturer och mindre nederbörd.
Misär kan vara kul för internetcyklister men på ultradistanser känns det som en onödig börda.
Regn dör man ju inte av men i kombination med kyla i flera timmar är det förödande i avfolkningsbygd.

Sverigetempot 2016
Ytterligare en nackdel med nederbörd och kyla är att rapporteringsviljan av någon outgrundlig anledning verkar avta jämfört med om det är soligt och fint. ;-)

Sverigetempot 2016
IMHO är problematiken med uppdatering vid regn främst att det praktiskt blir svårt att manövrera mobiler med pekskärm och därmed hålla omgivningen a jour med vad som händer på färden, inte nödvändigtvis att man vill beröva ev. följare på misärkonfekten...

Sverigetempot 2016
Har full förståelse för att det dels är svårare att fixa till rapportering och att fokus lite grann skiftar mot överlevnad i misärväder.

Då jag själv aldrig ägnar mig åt ngn liverapportering vid cykling har jag förstås noll rätt att klaga i sammanhanget. Har dock noterat att de gånger jag på cykelresor blivit tvungen att cykla i dåligt väder går jag in i någon slags få-det-överstökad-mod snarare än njuta-av-cyklingen-mod vilket gör att fotograferande brukar gå ner ordentligt.

Sverigetempot 2016
Dessutom har man ju oftast mobilen i någon form av vattentätt fodral vid misärväder vilket gör att eventuella bilder blir ännu sämre.

Men jo, det känns väl lite onödigt med 220 mil misär. Fast är det 20 grader och medvind hela vägen tror jag att jag blir väldigt förvirrad. för att inte tala om att jag i sådant fall har för mycket saker med.

Förresten, ni som varit med förr - duger det att proviantera i butiken i Riksgränsen om man är en väldigt okräsen rando-omnivor?

Sverigetempot 2016
Jovars, lite väderspekulation har man hunnit komma igång med. Just nu ser det ju ganska förnuftigt ut; lite regn i starten men det tycks ändå bli tvåsiffrigt. Redan kring Kiruna/Gällivare nånstans kan det bli riktigt behagligt.

Vad gäller det rent sportsliga verkar det vara några stycken som har ganska fint tryck i distansbenen, så det finns skäl att misstänka att det kan gå ganska fort ner till Östersund.

Sverigetempot 2016
kitzblitz sa:
Det lustiga med detta lopp är dock att det inte är slut i Östersund.

Slut? Nej, jag tänker att det börjar där nånstans så det är väl bäst att skynda sig dit så man kan komma igång ;)

Edit: 46% av distansen är det dit. Gissningsvis mindre än 46% av totaltiden.

I vägnoter är det drygt 10% och de flesta av dem är sista milen genom Östersund.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2016
Vad gäller rapportering så har jag ännu inte hört om något mer sofistikerad trackingfunktion.

Härinne borde det väl gå att skapa sig en någorlunda överblick då ganska många forumskribenter är förbundna med ganska många deltagare på diverse (a)sociala medier.

Om nu vädret blir så pass hyfsat torrt och "okallt" (varmt är väl en överdrift) så är det ju inget större projekt att hala fram mobilen ibland. Om man dessutom försöker vara lite duktig och tagga/nämna medcyklister samt andra man vet något om så blir det väl inte så illa.

Sverigetempot 2016
Lustigt att detta känns mer spännande än fotbolls em....

Jo - vägnötterna i norra delen blir väl rätt enkla med lååååång ben. Men blir inte beläggningen bättre längre söderut vilket borde ge bekvämare färd och färre punkor?

Sverigetempot 2016
Kan inte uttala mig om kvaliteten på underlaget utan bara spekulera... Ju längre söderut vi kommer desto mindre blir vägarna så det är inte givet att beläggningen är bättre.

Benen är verkligen långa i starten (370km mellan kontrollerna i Jokkmokk och Vilhelmina, även om det finns ett antal platser däremellan som man kan stoppa på) men nattetid är de ganska långa i södra Sverige också. Eftersom rutten här väljer bort de stora vägarna kommer man inte förbi speciellt många platser med nattöppet.

För all del ska det ju sovas lite också, men inte från kl 20-09 eller när den lokala ICA-handlaren nu har stängt. Så det blir till att bunkra upp på kvällarna.

Sverigetempot 2016
Dessutom skulle sannolikheten öka med den skånska/danska definitionen av Norrland. Man bör även notera att Dalälven INTE är Norrlandsgränsen ens med normal definition (såvida vi inte har några övervintrare från tiden före Gustav Vasa).

Sverigetempot 2016
Fördämningarna släpps och förlåten dras undan. I helgen fick vi det glädjande beskedet att trackingen från förra gången ska ligga klar i en moderniserad version lagom till starten av årets lopp!

Sverigetempot 2016
Petert sa:
Fördämningarna släpps och förlåten dras undan. I helgen fick vi det glädjande beskedet att trackingen från förra gången ska ligga klar i en moderniserad version lagom till starten av årets lopp!

Häääärrrrliigt [uttalat som Björn Ranelid]

Sverigetempot 2016
För en som är lite vankelmodiga mellan uppskattande av mystiken och en önskan att kunna följa drabbningen så får man väl blanda mellan att hurra och hoppas på en lagom kvantitet tolkningsförsvårande buggar i den nya versionen. ;-)

Sverigetempot 2016
GoranS sa:
För en som är lite vankelmodiga mellan uppskattande av mystiken och en önskan att kunna följa drabbningen så får man väl blanda mellan att hurra och hoppas på en lagom kvantitet tolkningsförsvårande buggar i den nya versionen. ;-)

Det ska nog lösa sig. Man kan misstänka att förvirringen tilltar efterhand; folk blir trötta, skriver fel och plötsligt har kanske någon slut på batteri.

Sverigetempot 2016
Bra att yr fortfarande hinner ändra sig någon gång innan start. Det börjar se lite fuktigt ut, ffa typ kring Östersund, Vemdalsskalet.

Grymt kul att det pirrar lite i magen redan :-)

Sverigetempot 2016
kitzblitz sa:
Bra att yr fortfarande hinner ändra sig någon gång innan start. Det börjar se lite fuktigt ut, ffa typ kring Östersund, Vemdalsskalet.

Grymt kul att det pirrar lite i magen redan :-)

Jodå, här ska det bli misär så det räcker och blir över.

Men "the silver lining" är ju att det får plats mer mat på cykeln om man har alla sina kläder på sig!

Det börjar pirra ganska gott ja :)

Tillbaka
Topp