Sverigetempot 2016

Sverigetempot 2016
jonas-ni sa:
ohellstrom sa:
JLarsson sa:

Samt att övernattning och matstationer "är ordnade". Om det var fallet hade jag velat veta det INNAN jag la mig i en insektskoloni i vägrenen utanför Vansbro kl 4 i onsdags...

Fast just vägren finns ju ordnad längs nästan hela vägen.

Det är sant. Vanlig ren såg vi dock bara sju styck av - fyra levande och tre döda.

Sverigetempot 2016
10 Svantesson och 17 Lundkvist nådde Smygehuk tillsammans kl 02:28 i natt.

109 Wiklund framme i Smygehuk kl 06:44. Därmed finns det inte längre någon från söndagens startgrupp på väg mot mål.

9 Verstegen och 15 Wöhler var i Kågeröd vid kl 01. Då tillfälligt tillsammans med 109 Wiklund.

7 Petters powernappade strax söder om Laholm enligt rapport kl 04:38. Laddade inför Hallandsåsen?

4 Blyckert och 5 Einarsson i Hyltebruk kl 03:45. Därifrån har de alltså 253 km och 17 timmar 15 minuter på sig för att klara 180 timmar.

34 Misawa hade tagit ett sista sovstopp i Norra Skåne. I Kågeröd kl 08:03.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2016
Kvar på banan:

33 Karlsson
34 Misawa
7 Petters
4 Blyckert tillsammans med 5 Einarsson
25 Weller
28 Tàhepòld

Det är längesedan 25 och 28 hörde av sig.

Sverigetempot 2016
Har vi nån spanare i Skåne? I Köpenhamn är det västlig vind vilket får anses bättre än den sydostliga vi hade i torsdags.

Men det blir en naglebitare att följa Einarsson och Blyckert. Kämpa!

Sverigetempot 2016
Så var 33 Karlsson också framme i Smygehuk, kl 10:25.

Det rapporteras om gynnsammare vindar än tidigare dagar från målet. Kan det räcka för Blyckert och Einarsson?

Sverigetempot 2016
34 Misawa i mål kl 12:24. Han avslutade starkt.
misawa_smygehuk_petert_20160723_123920.jpg

Senast ändrad:
Sverigetempot 2016
S.Englund sa:
... Vår lilla grupp hade tekniska problem både före start och under hela loppet. Det kändes förstås sådär att rulla ner från startplatsen med de andra, se dem ta första backen och sedan rulla tillbaka till hotellet för att bistå 112 efter hans två punkor före start som slutligen skulle bli hela elva stycken plus ett hjulbyte pga Bodystrul. Hade väl ingen direkt målsättning annat än att klara maxgränsen så resultatet på drygt 125 timmar är jag klart nöjd med. Loppet är tufft, mycket tufft och mitt tycke betydligt jobbigare att genomföra än tex PBP. En sak som slår det mesta är ju själva resan genom Sverige och hur vackert och skiftande landskapet verkligen är. Nu återstår bara att hitta en ny utmaning och något nytt att se fram emot.

Starkt kört! Det är inte många som varit snabbare än vad ni var. Kan tänka mig att allt tekniskt strul stal en del mental kraft om inte annat.

Krister behöver snart ingen karta va? Det var hans tredje Sverigetempot om jag räknat rätt.

Förutom att det är en del längre än PBP, vad tycker du det är som gör skillnaden?

Edit: verkar vara lite brist på menal/mental kraft hos skribenten

Senast ändrad:
Sverigetempot 2016
Måste erkänna att jag fram till nyligen trott att det var start vid treriksröset.
Är det mycket längre/omöjliga vägar, eller varför startar man inte där?

Sverigetempot 2016
1888 sa:
Måste erkänna att jag fram till nyligen trott att det var start vid treriksröset.

Treriksröset ligger inte direkt vid någon väg och den närmsta vägen söderut ligger i Finland. Dessutom är det betydligt knöligare att ta sig dit jämfört med Riksgränsen. Jag gissar bara på det är två anledningar.

Sverigetempot 2016
grondahl sa:
1888 sa:

Treriksröset ligger inte direkt vid någon väg och den närmsta vägen söderut ligger i Finland. Dessutom är det betydligt knöligare att ta sig dit jämfört med Riksgränsen. Jag gissar bara på det är två anledningar.

Och 50-60 personer behöver bo någonstans. Det är redan det en utmaning i Riksgränsen.

Senaste nytt från Smygehuk 28 Tàhepòld i mål kl 14:52.

7 Petters rapport från Flyinge Kungsgård, ligger fortfarande i fas för att klara 180-timmar med marginal, 55 km kvar.

Sverigetempot 2016
grondahl sa:
1888 sa:

Just det. Röset befinner sig 11 km in på en stig. Det ger 22 km stigcykling innan man kommer ut på asfalten igen. Jag har inte varit där men har för mig ha läst att en vanlig racer måste bäras en hel del.

Det finns varken tåg eller buss direkt från Kiruna eller Narvik. Treriksmiljön har inte den fantastiska fjällmiljön som trakterna i väster har.

Sverigetempot 2016
Petert sa:
grondahl sa:
1888 sa:

Just det. Röset befinner sig 11 km in på en stig. Det ger 22 km stigcykling innan man kommer ut på asfalten igen. Jag har inte varit där men har för mig ha läst att en vanlig racer måste bäras en hel del.

Det finns varken tåg eller buss direkt från Kiruna eller Narvik. Treriksmiljön har inte den fantastiska fjällmiljön som trakterna i väster har.

Jag bar min racer där 2006 när jag tog rekordet Smygehuk-Treriksröset. Mycket blött och svårt att gå med cykelskor. :-)
Dessutom är inte den Finska och Svenska busstrafiken samordnad, så det skulle förmodligen innebära en extra övernattning i Karesuando för att ta sig till starten.

Stort Grattis alla ni som kämpat er igenom årets Sverigetempo.
Har varit fantastiskt att följa er som internetcyklist. Jag vet ju av egen erfarenhet hur djupt man måste gräva i sin kraftreserv för att klara av det här loppet.
Tack för bra underhållning. :-)

Sverigetempot 2016
7 Petters framme. Avslutade så snabbt att bemanningen inte var på plats. De är på väg dit.

Lite grovt räknat:
Från Kågeröd till Flyinge Kungsgård, 47 km i 13.6 km/h.
Från Flyinge Kungsgård till Smygehuk 55 km i 18.3 km/h.

Inte undra på att bemanningen inte hann dit. Det måste vara årets spurt.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2016
Är jag rätt ute med att snöret vid målet dras kl 21 ikväll och att det är två stycken som vi hoppas ska hinna till mål innan dess?

Sverigetempot 2016
S.Englund sa:
Kul att läsa tråden så här i efterhand. Fantastisk prestation av tätgruppen och stort grattis till den nya rekordtiden. Vår lilla grupp hade tekniska problem både före start och under hela loppet. Det kändes förstås sådär att rulla ner från startplatsen med de andra, se dem ta första backen och sedan rulla tillbaka till hotellet för att bistå 112 efter hans två punkor före start som slutligen skulle bli hela elva stycken plus ett hjulbyte pga Bodystrul. Hade väl ingen direkt målsättning annat än att klara maxgränsen så resultatet på drygt 125 timmar är jag klart nöjd med. Loppet är tufft, mycket tufft och mitt tycke betydligt jobbigare att genomföra än tex PBP. En sak som slår det mesta är ju själva resan genom Sverige och hur vackert och skiftande landskapet verkligen är. Nu återstår bara att hitta en ny utmaning och något nytt att se fram emot.

RAAM? ;-)

Bra kört f.ö.

Av ren nyfikenhet, hade ni snackat ihop er om någon taktik innan eller var det mer att se hur det utvecklade sig? Hade ni några funderingar på att hänga på täten och i så fall fanns det funderingar på att försöka hänga med hela vägen?

Sverigetempot 2016
Verkligen kul att det inte blev någon som behövde bryta under andra halvan! Kan tänka mig hur surt det skulle kännas att behöva kasta inhandduken på slutet.

Tillbaka
Topp