Sverigetempot 2016

Sverigetempot 2016
Nu blev man ju sugen att köra igen. Mycket igenkänning på de känslorna de beskriver. Kroppen som hela tiden gör ont och ställer till det för huvudet som vill till mål. Meditationen och att inte tänka på något. Utdraget episkt lidande helt enkelt.

Sverigetempot 2016
Konkret sa:
ohellstrom sa:
Det ryktas ju att petert tänkt sig kvällsstart nästa gång så det kommer ändå förbli förvirrande...

Varför kvällsstart?

Jag vet ju inte exakt hur Peter resonerat och det är ju, naturligt nog med 3.5 år till start, heller inte slutgiltigt bestämt.

Men det skulle ändra dynamiken - med kvällsstart cyklar alla första natten vilket abslut är en upplevelse i midnattssol. Vidare hamnar man på nya platser på dagen respektive natten, oavsett om man håller längre eller kortare mat- och sovstopp.

Jag tycker det låter intressant, även om det nog blir störst skillnad för de som kör med 7 dagsetapper.

Edit: För god ordnings skull påpekas att det redan finns en tråd om Sverigetempot 2020 https://happyride.se/forum/read.php/1/3029396/page=1

Senast ändrad:
Sverigetempot 2016
Konkret sa:
ohellstrom sa:
Det ryktas ju att petert tänkt sig kvällsstart nästa gång så det kommer ändå förbli förvirrande...

Varför kvällsstart?

Jag kan tänka mig (baserat på en 40 mils brevet med kvällsstart) att man kan cykla längre innan vila vid första luftskåpet.

Jag var klart mindre mosig efter 400k kvällsstart än vad jag var efter 400 av de 600k när vi startade på morgonen.

Jag tycker det låter som en utmärkt idé med kvällsstart. Då kan man nog avverka 500-600k innan första vilan.

Sverigetempot 2016
Jag tar tacksamt emot fler synpunkter på det här med kvällsstart. Det är ju hur bra som helst att få autoenkäter i en så brännande fråga.

Sverigetempot 2016
Kvällsstart är ju läckert. På ett sådant här långt lopp (jag har inte kört ST) så är det rätt skönt att dra igenom första natten så man får lite extra distans. Man hinner ju på detta sättet 50-60 mil innan man tar första nattstoppet.
Skrev jag i tråden nu?
/J

Sverigetempot 2016
Och vad jag förstod från filmen var det ändå ingen som sov natten innan för att de var för nervösa. Fast med kvällstart bli ju natten innan natten innan natten innan (ja de går faktiskt att skriva så) så då kanske det problemet bara förskjuts en dag...

Sverigetempot 2016
Om jag skulle köra ST 2020 skulle jag vara så nervös att jag inte skulle få en blund i ögonen denna natt eller nästa eller nästa ...

Sverigetempot 2016
Arsozath sa:
Och vad jag förstod från filmen var det ändå ingen som sov natten innan för att de var för nervösa. Fast med kvällstart bli ju natten innan natten innan natten innan (ja de går faktiskt att skriva så) så då kanske det problemet bara förskjuts en dag...

Nu ska man nog vara försiktig med att låta tre personer tala för samtliga deltagare.

Jag sov utmärkt! En liten kvällsöl med kitzblitz och sen 6-7 timmar skönhetssömn medan regnat piskade utanför.

Det har påståtts av "vissa" att midnattsolen bidrog till dålig sömnkvalitet, men Katterjokk Apartments har ordentliga mörkläggningsgardiner så det påståendet ger jag inte mycket för. Nervositet däremot kan givetvis vara en faktor.

Edit: det var alltså inte i filmen man specifikt skyllde på midnattssol.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2016
Jag sov också bra. Under själva loppet sen sov jag bra två av fem nätter. Ett tydligt samband kunde ses när jag utvärderade efter loppet:

En öl + eget sovrum = god sömn
Ingen öl + sovsal = dålig sömn

Sverigetempot 2016
Dåligt försöksupplägg. Är ju omöjligt att veta om det var ölen eller det egna rummet som orsakade den bättre sömnen. Du blir helt enkelt tvungen att göra om experimentet. ;-)

Sverigetempot 2016
Jag sov utmärkt under loppet också, då helt utan öl.

Jag lutar åt (nu blir det faktiskt ett försök på seriös analys) att det mest sitter i huvudet, precis som så mycket annat i den har sporten: trampa fast man har ont, sova när man har chansen, vakna och komma igång igen när det är dags etc. etc.

Sverigetempot 2016
ohellstrom sa:

Jag lutar åt (nu blir det faktiskt ett försök på seriös analys) att det mest sitter i huvudet, precis som så mycket annat i den har sporten: trampa fast man har ont, sova när man har chansen, vakna och komma igång igen när det är dags etc. etc.

Hur var det med vätskebalans/energiintag? Nu har jag inte varit i närheten av att cykla så långt, typ ljusår ifrån. Men har jag cyklat långt och haft dåligt vätskeintag, eller kört slut på energi utan att direkt göra något åt det så sover jag väldigt dåligt. Kan tänka mig att man är olika känslig för det där, och att det inte direkt går att träna upp.

Sverigetempot 2016
me.I.am sa:
ohellstrom sa:

Hur var det med vätskebalans/energiintag? Nu har jag inte varit i närheten av att cykla så långt, typ ljusår ifrån. Men har jag cyklat långt och haft dåligt vätskeintag, eller kört slut på energi utan att direkt göra något åt det så sover jag väldigt dåligt. Kan tänka mig att man är olika känslig för det där, och att det inte direkt går att träna upp.

Vätskebalansen tror jag generellt var helt acceptabel, har inte för mig att jag cyklade runt några längre sträckor med tomma flaskor. Jag använder mig ganska mycket av salttabletter i dricksvattnet (däremot är jag måttligt förjust i energidricka utöver en flaska cola i ryggfickan) då jag har intrycket att de gör det lättare för kroppen att ta upp vätskan. Det är givetvis tacksamt ur vätskesynpunkt att det rådde ganska måttliga temperaturer. Fjärde dagen mellan Karlskoga och Skövde var det varmt (vilket också föranledde oplanerad vattentankning i en trädgård) och dag fem från Hallandsåsen och hem var det också varmt men i övrigt nånstans mellan kylslaget och kallt.

Energiintaget var rikligt men samtidigt definitivt långt under energiåtgången. Tyvärr vägde jag mig inte före resp. efter loppet men min fru menar bestämt att jag kom hem med en synlig viktnedgång (nånstans på instagram har hon lagt en bild där jag poserar i kalsonger). Men det är egentligen helt enligt planen - man har ju massor av fettreserver att använda sig av och DET kan man absolut träna upp.

Jag har arbetat aktivt med att klara mig på lite eller ingen energitillförsel under aktivitet och har t.ex. både sprungit marathon och cyklat en 300k brevet (inte efter varandra) på bara vatten. Som med så mycket annat handlar det om både en fysisk och mental tillvänjning.

(Snubben som cyklade genom Sverige på fastande mage är intressant men intensiteten var lite för låg för att en jämförelse här ska vara helt relevant)

Edit: skirvfel

Senast ändrad:
Sverigetempot 2016
Jeppe_E sa:
kitzblitz sa:
bigmollo sa:
...första nattstoppet.
/J

Nu förstår jag inte vad du menar.

Ja, alltså i Smygehuk....menar han...väl?

Nej, "första nattstoppet" = tidpunkten när de riktiga långdistansarna helt plötsligt märker att det blivit en så stor lucka bakåt att de tidigare medcyklisterna inte syns till. De funderar då lite på om de ska invänta eftersläntrarna men beslutar sig för att de lika gärna kan fortsätta till målet.

Sverigetempot 2016
GoranS sa:
Jeppe_E sa:
kitzblitz sa:
bigmollo sa:
...första nattstoppet.
/J

Nej, "första nattstoppet" = tidpunkten när de riktiga långdistansarna helt plötsligt märker att det blivit en så stor lucka bakåt att de tidigare medcyklisterna inte syns till. De funderar då lite på om de ska invänta eftersläntrarna men beslutar sig för att de lika gärna kan fortsätta till målet.

"Stopp" kan ju förstås på många olika vis. Kissepaus t.ex.

Sverigetempot 2016
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Jeppe_E sa:
kitzblitz sa:
bigmollo sa:
...första nattstoppet.
/J

Nej, ett stopp är ett stopp och en paus är en paus. Man behöver ju inte stoppa för att kissa :p Det är mer som en paus i trampandet (blir ju lite jobbigt om man kissar samtidigt som man trampar)

Sverigetempot 2016
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Jeppe_E sa:
kitzblitz sa:
bigmollo sa:
...första nattstoppet.
/J

Kunde inte sova igår så jag läste din blogg. Herregud säger jag bara! Innan den där specfilmen visste jag inte ens att det fanns ett sverigetempo.

Sverigetempot 2016
NickPick sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Jeppe_E sa:
kitzblitz sa:
bigmollo sa:
...första nattstoppet.
/J

Kunde inte sova igår så jag läste din blogg. Herregud säger jag bara! Innan den där specfilmen visste jag inte ens att det fanns ett sverigetempo.

Kul! Hoppas du fick sova tillräckligt till sist ;)

Tillbaka
Topp