Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
GoranS sa:
Fortfarande 31 personer som är inkognito. En hel del av dessa är utländska men även en del svenska flaggor finns.

En notering:
Om jag inte är helt blind så står det inte på anmälningssidan att det kommer att släppas fler platser när anmälan öppnar i januari. Kanske skulle vara värt att lägga till en mening om detta så att potentiella deltagare inte ger upp hoppet om att få köra och bokar in sig på något annat? Lite relaterat, hur är det med väntelistan som nu nämns på anmälningsknappen, kommer den att vara aktuell innan januari? Om inte så skulle det snarast kännas mer logiskt om knappen säger "Anmälan" och när man trycker på den så får man upp information om när anmälan (åter) öppnar. Och om en väntelista skulle vara aktuell innan januari så skulle kanske en antydan om ungefär när den är på plats vara på sin plats!?

Tack för påpekandena och förslagen!

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
GoranS sa:
jonas-ni sa:
GoranS sa:
Noterar anmälda från Europa, Nordamerika, Sydamerika, Asien och Oceanien. Saknas bara någon med flagga från ett afrikanskt land. Läge för en reklamkampanj i Sydafrika? Eller kanske Eritrea eller Etiopien som ju haft några proffs på senare tid?

Vi har haft ett fåtal besökare från Sydafrika nu de senaste dagarna. Känns som att det skulle vara värt med en liten riktad kampanj. Om vi skulle få deltagare till start från Afrika och Sydamerika skulle vi haft deltagare från alla kontinenterna.
Sydamerika verkar ju redan fixat eller ...?

Sen är ju förvisso Antarktis en kontinent men det finns ju ingen bofast befolkning så den är ju körd.

På cykel i Antarktis, http://www.hanshuttel.dk/wordpress/2018/02/01/paa-cykel-i-antarktis/ , så kanske ändå?

Aurelio är från Brasilien men en föranmäld känns inte bergsäkert.

Sverigetempot 2021
jonas-ni sa:
GoranS sa:
jonas-ni sa:
GoranS sa:
Noterar anmälda från Europa, Nordamerika, Sydamerika, Asien och Oceanien. Saknas bara någon med flagga från ett afrikanskt land. Läge för en reklamkampanj i Sydafrika? Eller kanske Eritrea eller Etiopien som ju haft några proffs på senare tid?

Sydamerika verkar ju redan fixat eller ..

Aurelio är från Brasilien men en föranmäld känns inte bergsäkert.

Jag tycker att vi ska räkna alla föranmälda som föranmälda och då är det kul att konstatera att vi har en person som bor i Brasilien som är föranmäld.☺.Och det är inte en utlandsvensk så man kan säga att loppet har nått långt utanför gränserna.

Sverigetempot 2021
Ni får väl kontakta honom och se till att han känner sig lite speciellt välkommen såsom långväga gäst!

Vet inte hur randoscenen ser ut i de olika sydamerikanska länderna. På Giro delle Dolomiti som jag kört ett antal gånger har jag knalla fall sett cyklister från Brasilien och Colombia. Fast colombianerna kanske mer trakteras av berg (om man nu ska ha lite fördomar baserat på deras proffscyklisters styrkor)!?

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Filmen lenght of Sweden bör ha promotat sverigetempot en hel del?

Eller är detta vara självförverkligandets tid?

Jag erbjöd min chef att jag kunde cykla om jag fick betald semester. Det blev ett nej och det var bäst för båda tror jag.

Sverigetempot 2021
NickPick sa:
Filmen lenght of Sweden bör ha promotat sverigetempot en hel del?

Eller är detta vara självförverkligandets tid?

Jag erbjöd min chef att jag kunde cykla om jag fick betald semester. Det blev ett nej och det var bäst för båda tror jag.
Har du inte minst 25 betalda semesterdagar redan?

Sverigetempot 2021
Hejsan,
helt färsk på randocykling o har lyckats komma med i föranmälan:)
Vad skall man ha för cykel till detta äventyr? Vad får man ha? Har sett att många har tempopinnar o tyckte mig se på någon liknande tävling att det va en som hade en tempocykel.
Vad är era rekomendationer helt enkelt?
//Peter

Sverigetempot 2021
Såhär svarar jag, som deltog i ST 2016 och har kört ett 10-tal brevetlopp, på dina frågor:
1. Beror på vilken typ av "resa" du tänkt dig, vilket mål du vill klara eller upplevelse du vill ha.
2. Det mesta är väl tillåtet, så länge det är du allena som står för framdriften. Liggcykel, tempo, velomobil är alltså OK. Elcykel ej OK.
3. I brist på mer information kring fråga 1. så rekommenderar jag en cykel du tycker är rolig att cykla långa sträckor på.

Sen en detalj som kan påverka valet av cykel, Sverigetempot är ingen tävling.

Sverigetempot 2021
RE sa det bra. Du ska cykla på en hoj som är bekväm för dig. Du bör absolut lära känna cykeln (och dig själv...) genom att cykla några längre sträckor innan Sverigetempot. Du identifierar eventuella svaga punkter när det gäller sittställningen, t ex. Det mesta går att justera.

Med längre sträckor menar jag förslagsvis de distanser som de vanligaste brevetloppen har, dvs upp till 60 mil på max 40 timmar. Se den aktuella kalendern på www.randonneurs.se. Obs att det inte är obligatorikt att köra någon speciell distans. Vi utgår från att alla tränar och kan bedöma sin förmåga.

Regler och indirekta tips finns i form av en FAQ på www.sverigetempot.se. De "frågor och svaren" kommer säkert att bli fler så titta till dem då och då.

Sverigetempot 2021
Lundin84: Sverigetempot 2016 var min första ultradistans. Hade dock cyklat brevetar upp till 60 mil, ibland under tuffa väderförhållanden. Cyklade på en aerohoj, inkl. -17° 110mm-styrpinne utan tempopinnar som några veckor innan fört mig runt Vättern på 7.34.

Samma aerohoj har senare fört mig många mil och en hel del lopp och randoneer på runt 160 mil. Efter Sverigetempot borde jag hajat att man har stor nytta av pinnarna. Tog många månader innan jag återfick känsel och rörlighet i alla fingrar.

Har nyligen skaffat ny (aero-)cykel men samma hoj förde mig utan en enda domning till andraplatsen i årets Race Around Denmark (UE), nu med Syntace C3 med Di2-knappar (och synchro shift).

Har inte skaffat den, men Apiduras ganska nya Racing Handlebar Pack kan fästas på pinnarna istället för styret, vilket jag tror kan vara smart om man exempelvis vill få med en ultralätt sovsäck och likaledes ultralätt liggunderlag.

Cykelvalet är annars mycket personligt. En av världens bästa ultracyklister, James Hayden, svär vid stål och Fairlight Strael (liksom en god vän till mig och tillika randonör/ultracyklist). Björn Lenhard och Fiona Kolbinger kör liksom min vän Mathias Dalgas Canyon Endurace (med pinnar och växlingsknappar).

En annan vän och meriterad långdistanscyklist är otroligt glad för komforten hans Specialized Diverge med 20mm fjädring fram ger honom. Han kan därmed susa ner för berg i 70 km/h liggandes i pinnarna :O Bättre i alperna, men ST har ju Vemdalen ;-)

Trek har IsoSpeed som många tycker om. Själv valde jag aerodynamik och fart igen iom Cervélo S3 disc Di2, men ramen fixar 30mm-däck, så det är där jag tänkt mig att hämta min komfort. Hade 28mm bak och 25mm fram under ST16.

Bilagor

• apidura-racing-handlebar-pack-5l-on-bike-2.jpg
    apidura-racing-handlebar-pack-5l-on-bike-2.jpg
    85.8 KB · Besök: 263
Sverigetempot 2021
Misstänker att jag kan få svårt att genomföra detta.
Årets två olyckor med tunga skador skapar ju inte direkt form. Prognosen på sista smällen fotledsbrottet är upp till 18 mån rehab; ev med ny operation om 10-12 mån för att plocka ut plåtbitar.

Just nu är målet att cykla alls.

Sverigetempot 2021
Usch, 18 månaders rehab är banne mig inte att leka med. Hoppas verkligen att det går bra och att du kommer tillbaka på cykeln (snart).

Sverigetempot 2021
GoranS sa:
Usch, 18 månaders rehab är banne mig inte att leka med. Hoppas verkligen att det går bra och att du kommer tillbaka på cykeln (snart).

+1

Sätter ens egna små cykelkrämpor i perspektiv. Hoppas du åtminstone kan ägna dig åt någon annan form av aktivitet.

Sverigetempot 2021
Tack vänner. Kan inte hålla mig utan knäpper av Aircasken och kör rehab med ett gummiband mellan höglägena. Ibland hittar jag trasiga mjukdelar som gör att 18 månader inte känns helt galet, om än helt rubbat. Vi får se.

Sverigetempot 2021
Känner med dig! Fick fixa en nerv i handen efter PBP och drog ett ledband i tummen som lök på laxen. 2 månader minimal träning pga gips mm. Det är ju en västanfläkt mot 18 månader.
Slår ett slag för simning av egen erfarenhet, om det är möjligt. Skonsamt och hjälper till att hålla kondisen på en OK nivå. På köpet för du lite överkropp att stoltsera med.
Hang in there!

Sverigetempot 2021
heffe sa:
Raggamuffin sa:
Är det för tidigt att börja bli nervös?
Jag blev nervös direkt jag föranmält mig.

Det med, men nu går det i skov :)

Crocko sa:
heffe sa:
Raggamuffin sa:

Är mest nervös ör hur man får med sig cykeln på tåget, men är väl lite knäpp.

Jag förstår dig, jag kan själv fokusera på sådant som är runt omkring mer än racet i sig, för det har man kontroll på.

Sverigetempot 2021
Fjärdebrunn sa:
Misstänker att jag kan få svårt att genomföra detta.
Årets två olyckor med tunga skador skapar ju inte direkt form. Prognosen på sista smällen fotledsbrottet är upp till 18 mån rehab; ev med ny operation om 10-12 mån för att plocka ut plåtbitar.

Just nu är målet att cykla alls.

Kämpa!

Sverigetempot 2021
Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
GoranS sa:
Crocko sa:
heffe sa:
Raggamuffin sa:

Är mest nervös över hur man får med sig cykeln på tåget, men är väl lite knäpp.
Tåg? Du kan väl cykla till start och mål. Brukar jag alltid göra på stockholmsloppen. Har t.ex. hela tre mil till Täbystarten. ;-)

Hade varit nåt, jag har mindre än fyra mil till målet i smyge..

Sverigetempot 2021
Raggamuffin sa:
GoranS sa:
Crocko sa:
heffe sa:
Raggamuffin sa:

Är mest nervös över hur man får med sig cykeln på tåget, men är väl lite knäpp.
Tåg? Du kan väl cykla till start och mål. Brukar jag alltid göra på stockholmsloppen. Har t.ex. hela tre mil till Täbystarten. ;-)

Hade varit nåt, jag har mindre än fyra mil till målet i smyge..
Lite längre till starten då gissar jag ... Men du lär vara ordentligt uppvärmd!

Sverigetempot 2021
Jag spår hårda byiga sydliga vindar med orkaninslag, temperaturer mellan -2 och +4 grader, omväxlande regn, hagel och blötsnö samt periodvis tät dimma. Idealiska förhållande för episk misärcykling m.a.o.

Sverigetempot 2021
frankfurt sa:
bigmollo sa:
Det är väl dags att damma av den här tråden igen. Vilket väder tror ni att det blir?

Men får du ens köra? Eller undrar du om väder för att ligga på fördäck och lapa sol?

Det ska bli varm nordanvind och uppehåll.

Alltså jag kan ha lovat att inte köra men ju mer jag tänker på det så känns det som nåt man inte kan lova.
Det blir däremot ingen rekordrunda. Om jag kör så kommer jag höra det med usel uppladdning och bara förlita mig på turen att jag kommer i mål.

Sverigetempot 2021
bigmollo sa:
frankfurt sa:
bigmollo sa:
Det är väl dags att damma av den här tråden igen. Vilket väder tror ni att det blir?

Men får du ens köra? Eller undrar du om väder för att ligga på fördäck och lapa sol?

Alltså jag kan ha lovat att inte köra men ju mer jag tänker på det så känns det som nåt man inte kan lova.
Det blir däremot ingen rekordrunda. Om jag kör så kommer jag höra det med usel uppladdning och bara förlita mig på turen att jag kommer i mål.

Så lät det inte på en mörk parkeringsplats i Puttgarden om jag minns rätt :)

Jag har snart byggt ihop min nya cykel, det är väl det viktigaste?

Sverigetempot 2021
Raggamuffin sa:
bigmollo sa:
frankfurt sa:
bigmollo sa:

Ha ha! Man kan inte lita på vad som sägs på den parkeringen.. :)

Sverigetempot 2021
bigmollo sa:
Raggamuffin sa:
bigmollo sa:
frankfurt sa:
bigmollo sa:

What happens at a parkeringsplats in Puttgarden stays at a parkeringsplats in Puttgarden, typ!?

Sverigetempot 2021
GoranS sa:
bigmollo sa:
Raggamuffin sa:
bigmollo sa:
frankfurt sa:
bigmollo sa:

What happens at a parkeringsplats in Puttgarden stays at a parkeringsplats in Puttgarden, typ!?

Precis så. :D

Sverigetempot 2021
Fjärdebrunn sa:
Ge f*n i att bumpa den här.
Ber tusen gånger om ursäkt i förskott, men jag misstänker att jag kommer att göra ganska många inlägg i denna tråd, ffa under det att loppet pågår. Ser också fram emot att följa din framfart i nästa upplaga (2024?).

Sverigetempot 2021
5mån kvar.
Har äntligen köpt mig en vettig cykeldator så nervositeten för att cykla vilse har därmed minskat drastiskt. Fast det nervösa är nog konstant för nu ojar ja mig över andra val såsom vilken cykel ska ja välja, vilka väskor ska ja välja, vilka nya bibs som måste inhandlas.
ojojoj alla dessa val...

Tillbaka
Topp