Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
Är inte startlistan på hemsidan?
L15 är Jonatan Sigemo, just nu under 100timmar
Det är klart jag kan ta reda på det. Det jag menade var att texten här blir mer lättolkad med namn istället för startnummer. Då jag gissningsvis inte är ensam om att känna till ett antal av personerna bakom numren blir det också mer personligt med namn.

Du gör självfallet som du vill i det du skriver. Var bara min synpunkt på det hela.

Sverigetempot 2021
Är inte startlistan på hemsidan?
L15 är Jonatan Sigemo, just nu under 100timmar
Att han just nu ligger på en snittfart som skulle ge en sub100-tid (vilket jag antar är vad du avser) behöver inte betyda så mkt. Om jag inte minns helt fel så brukar totalsnittet sjunka vartefter; ohellstrom eller kitzblitz får väl rätta mig om jag är ute och cyklar här.

Sverigetempot 2021
Att han just nu ligger på en snittfart som skulle ge en sub100-tid (vilket jag antar är vad du avser) behöver inte betyda så mkt. Om jag inte minns helt fel så brukar totalsnittet sjunka vartefter; ohellstrom eller kitzblitz får väl rätta mig om jag är ute och cyklar här.
Haha, jag skulle gärna försöka rätta om du hade fel Göran, men man glömmer snabbt bort alla snitt vid detta läget. Men, ja för oss var det absolut så att den sänktes senare i loppet.

Men det betyder inte att det blir så för Jonathan. Grymt kört så här långt!!

Sverigetempot 2021
C298EC9B-473E-46EA-B6E3-69B03344B027.jpeg
Mer lagom temperatur på natten.
Fick släppa allt sällskap i värmen. Så solo mot Östersund. L10

Sverigetempot 2021
Försökte få lite info om var bröderna Mölleborn befinner sig via https://rider.sverigetempot.se. Den info jag hittar är "Riksgränsen 2 juli 09.00". Värdelös sida.
Tur att går att se deras inlägg på FB, de har ivf passerat Östersund.
Sidan är helt beroende på att de själv lägger in livstecken där. Det finns inget tracking och mycket få bemannade kontroller som skulle kunna göra det åt de. De stämplar på vägen, levererar kortet till mål och behåller förhoppningsvis bra randominnen därefter. Vi dotwatchers får nöja oss med det åkarna levererar utanför detta ;-)

Sverigetempot 2021
Sidan är helt beroende på att de själv lägger in livstecken där. Det finns inget tracking och mycket få bemannade kontroller som skulle kunna göra det åt de. De stämplar på vägen, levererar kortet till mål och behåller förhoppningsvis bra randominnen därefter. Vi dotwatchers får nöja oss med det åkarna levererar utanför detta ;-)
Som sagt - premiumevenemang!

Sverigetempot 2021
Är luftskåpet upptaget?
Minns när jag och Ola S hittade en öppen toalett vid en mack i någon kylig älv dal i Norge under UT, elementet var på och var ljuvligt varmt efter vi upptäckt att bageriet inte öppnade 04.30.

Aldrig förr eller senare har ett toa golv sett så inbjudande ut för en tupplur, bilden är från en powernapp i ett dike några timmar tidigare.
736FC48E-CBD3-4123-8FF6-B85C16CDB811.jpeg

Sverigetempot 2021
Lite trådarkeologi ger att OTI-trion (ohellstrom, kitzblitz och personen vars namn inte ska nämnas) 2016 gjorde 71 mil första 31 timmarna och nådde Vemdalsskalet halvvägs, d.v.s. efter 1085 km, på 49 timmar. Därmed bör andra halvan i runda slängar tagit 56 timmar, d.v.s. sju timmar mer än första halvan.

Om detta ska tas som en indikator bör cyklister med sub100-ambitioner alltså nå halvvägspunkten på under 47 timmar.

Sverigetempot 2021
Yes, denne (är det någon som känner honom?) Jonathan Sigemo cyklar på alldeles utmärkt.

Om han setts vid Oviken vid 5-snåret har han gett sig av från Östersund något innan 4 och alltså spenderat ca 7 timmar där. Säg att han lyckats sova 5-6. Det är riktigt lyxigt och han har fina chanser att cykla på bra idag.

Natt tre kan bjuda på utmaningar…
Uppdatering: ser att det är risk för regn i Dalarna kommande natt. Det försvårar onekligen logistiken kring kommande sovpauser.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Sigemo i Sveg 11:59, låt oss kalla det 51 timmar blankt. Om han kostar på sig en liten lunch ligger han väldigt jämnt med rekordschemat, som dock saknar lite precision då vi stämplade i Vemdalen (9:45 för att vara precis). Han var snabbare igår men tog betydligt mer paus i Östersund än vad vi hade 2016. Kan visa sig klokt.

Har dålig koll på huruvida det finns "ghost riders" där ute. Om inte så har Sigemo en ganska stor ledning i loppet.

Nästa segment av banan är där den skiljer sig allra mest från förra gången då den i år inte går via Särna och alltså har hela 5 mil kortare väg till Älvdalen, så han BÖR dra ifrån igen.

Som en ytterligare bemärkning kring detta vore det enklast för alla om ett eventuellt nytt rekord sätts med så stor marginal att det BÅDE är kortast totaltid och högst snittfart. Så slipper vi asterisker och småtjuriga ohellstrom och kitzblitz de kommande tre åren ;)

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Allra festligast vore ju dock om personen vars namn inte ska nämnas skulle dyka upp och vara trilsk om rekordet ifråntogs personen i fallet att årets raskaste person har en kortare totaltid men lägre snittfart än vad som var fallet vid gällande rekord.

Sverigetempot 2021
Peter Lundgren, som väl får anses ha förtjänat epitetet "Sverigetempoveteran", i Sveg drygt 1.5 timme efter Sigemo. Är han tvåa i spåret tro?

Sigemo har rullat vidare till Lillhärdal utan markant paus. Lundgren brukar ju kunna gneta på. Vi får se hur det går!

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Om man extrapolerar Sigemos 52.17 på 1164 km till tid vid Smygehuk (2115 km) skulle det alltså bli 95 timmar så än så länge ser det bra ut för ny rekordtid.

Sverigetempot 2021
Om man extrapolerar Sigemos 52.17 på 1164 km till tid vid Smygehuk (2115 km) skulle det alltså bli 95 timmar så än så länge ser det bra ut för ny rekordtid.
Det ser bra ut för rekord ja, men sannolikt inte 95h (som du såklart vet).

Man ska ju komma ihåg att första dygnet sover ingen av de snabbaste, men följande dygn är med garanti annorlunda.

För att komma i mål på 95h ska han hålla ca 22 km/h resten av vägen. 22 är ganska preci vad han hållit sedan han lämnade Östersund imorse (och rimligen inte stoppat för annat än mat och vatten). Med ytterligare två nätter att avverka tror jag 100 blir kärvt.

Sverigetempot 2021
Håller helt med. Sub-100 vore riktigt starkt att greja och rekord är absolut inte gjutet men om det flyter på utan kroppsligt eller mekaniskt strul och vädergudarna är hyggligt snälla tycker jag det bör finnas förutsättningar för en putsning av tiden.

Om det nu stämmer som det står på loppets sida att årets längd är 2115 km och det 2016 var 2165 km så är det 50 km kortare i år. Om snittfarten ska bli högre än 2016 krävs därmed en tid på 102 h 31 min eller bättre.

Sverigetempot 2021
Peter Lundgren, som väl får anses ha förtjänat epitetet "Sverigetempoveteran", i Sveg drygt 1.5 timme efter Sigemo. Är han tvåa i spåret tro?

Sigemo har rullat vidare till Lillhärdal utan markant paus. Lundgren brukar ju kunna gneta på. Vi får se hur det går!
Peter körde ju starkt häromveckan på Köping-100-milaren...

Om jag inte har missat något så ligger de såhär just nu:

1244,7km kl 15:58: L15 J.S.
1135,1 kl 13:36: L06 P.L.
1076,5 kl. 14:23: L01/L02/L11 Magnus Källström/Christian Persson/Rasmus Enlund (fun fact: triathleten Rasmus kör uppenbarligen utan tempopinnar ;-)

Dvs. L06 P.L. ligger ungefär två timmar efter J.S. (vid 25 km/t) och tre-gruppen ligger drygt 5 timmar efter J.S. just nu.

Tillbaka
Topp