Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
Här känns det som ngt blivit fel ...
1625557150249.png

Sverigetempot 2021
Ja, dessvärre kastade jag in handduken imorse. Inte ens finnfrukost med silverbestick fick det att kännas bättre förr bak. Problem med skav gjorde det svårt att sitta på sadeln. Tror inte jag pallar att ståcykla resten.

Bilagor

• 20210706_072611.jpg
    20210706_072611.jpg
    664.9 KB · Besök: 275
Sverigetempot 2021
Man är ju lite nyfiken hur det ser ut längs vägarna söderut nu när hjältarna börjar komma till de lite mer befolkade delarna av landet. Har folk gått man ur huse och står och hejar vid vägkanten eller har polisen helt enkelt fått stänga av tillkomsten till vägarna för att undvika supporterkravaller, bengalorsakade skogsbränder och möjliggöra en säker framfart för cyklisterna?

Sverigetempot 2021
Om man istället extrapolerar på det totalsnitt han haft efter Östersund får man drygt 99h. Kan bli målfoto. Men för all del, han kanske har en kanin i hatten. Men det kan också bli 103h. Det börjar i Skövde, som kitzblitz sa ;)
Möljigt att det är en bättre predikator. Känns dock som att det är tämligen gott om felkällor hur man än gör så extrapoleringarna ska förstås tas med en lastbilslast med salt. Jag tycker dock att om man tittar på hur skattningen utvecklas över tid så ger det en liten känsla för hur det går.

Sen, om det bara skiljer en timme mellan totalsnittsmetoden och metoden baserad på snitt efter Östersund säger det mig att han håller tempot uppe på ett mkt bra sätt.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Om han totalsnittar 25 km/h från Gullspång till Skövde borde han vara vid kitzblitz-starten runt kl 14. Gissningsvis är det väl där vi härnäst har skaplig sannolikhet för en rapportering!?

Sverigetempot 2021
En av de stora osäkerhetsfaktorerna i predikterande av sluttid är rimligen hur mkt stopptid han tar kommande natt. Gränsen för 100 timmar går alltså i morgon kl 13.00.

De med rutin får väl säga emot men om han blev tvungen att stanna för att han somnade på cykeln den gångna "natten" så känns det som att han rimligen inte är tillräckligt utvilad för att det ska vara rimligt att försöka köra in till mål utan någon form av pausande i liggande läge. Om det sen är en sammanhängande sömnperiod eller ett antal powernaps som det kommer att bli är ju svårt att veta.

Sverigetempot 2021
Enig att att det är väldigt svårt att spå om hans chanser att klara sub100, då han som sagt haft mycket fina perioder även långt in i loppet.

Han cyklade väldigt imponerande igår - hade då också vilat relativt länge i Östersund.

Erfarenhetsmässigt har det gångna dygnets mer improviserade sovstopp gett sämre vila så absolut allt tyder på att han kommer behöva sova ytterligare innan målgång.

En försvårande faktor är att det tycks bli både motvind och pissregn ner förbi Hyltebruk. Även om deltagarna skrek efter svalka häromdagen är nattligt regn definitivt en nackdel i det här skedet.

Sverigetempot 2021
Sen har människor dött även i lopp med support, t.ex. RAAM. Med detta bara sagt att support inte eliminerar detta problem även om ett bra supportteam säkerligen kan minska riskerna,
Ja en av de stackarna var väl en riktig veteran, 2 avslutade rundor och nybliven pensionär som bara skulle en gång till, läkare till yrket och vältränad, familjen i följebilen bakom när han fick en plötslig hjärtinfark och så var det över.

Sverigetempot 2021
Det förstår jag Lukkeloven är ju avskaffad

Missnöje och missnöje... Jag har cyklat några av ARDs breveter på Sjælland och det är inte just nattöppet som är utmärkande för bansträckningarna.

Detta är faktiskt något man bör vara uppmärksam på i Sverigetempot också. Man kan tro att det finns god service i det relativt tätbefolkade södra Sverige, men snart man kommer bort från huvudorter och motorvägarna är Sverige stendött mellan 21 och 09. Det är väldigt påtagligt under loppets sista 30-40 mil.

Sverigetempot 2021
Ja en av de stackarna var väl en riktig veteran, 2 avslutade rundor och nybliven pensionär som bara skulle en gång till, läkare till yrket och vältränad, familjen i följebilen bakom när han fick en plötslig hjärtinfark och så var det över.
Jo, det finns ju alltid risk att man kan dö under ett lopp. Just det där låter ju inte som primärt orsakat av sömnbristinducerat "trafikosäkert beteende", vilket väl var lite av det som detta handlade om så som jag förstod det. Även sådant har ju inträffat i RAAM om jag inte minns alldeles galet - människor som somnat på cykeln och de i följebilen har sett cyklisten åka över i motsatt körfält och frontalkrocka med ett fordon.

Därmed på inget sätt sagt att det skulle vara mindre traumatiskt för familjen och övriga crew.

Sverigetempot 2021
Enligt SMHI:s prognos ser det ut som regnet i natt kommer att vara i 4-5 timmar om jag tolkar animeringen av förväntad utveckling för regnet korrekt.

Sverigetempot 2021
Någon som har koll vem som ligger först på vägen?

Max Lindberg rapporterades nyss in från Ulricehamn (1758 km; 357 km kvar). Ska man gissa på en målgång i morgon bitti/fm för hans del? Finns det de som flyger (eller kanske snarare cyklar) under radarn och kan tänkas anlända ännu tidigare till målet?

Sverigetempot 2021
Om han totalsnittar 25 km/h från Gullspång till Skövde borde han vara vid kitzblitz-starten runt kl 14. Gissningsvis är det väl där vi härnäst har skaplig sannolikhet för en rapportering!?

8 mil, snart 5 timmar sen - nu tvivlar jag på att vi får en incheckning i Skövde.

Edit... kan visst inte räkna... det är bara 4 timmar. Och jag har ändå bara internetcyklat - där kan ni se hur hårt det här loppet är.

Sverigetempot 2021
8 mil, snart 5 timmar sen - nu tvivlar jag på att vi får en incheckning i Skövde.

Edit... kan visst inte räkna... det är bara 4 timmar. Och jag har ändå bara internetcyklat - där kan ni se hur hårt det här loppet är.
Eller så är det du som inte inser hur hårt internetcykling tar på hjärnan!? Efter några dygn börjar småfelen komma krypande ... :sneaky:

I sak håller jag dock med. Skövde-rapportering börjar framstå som mindre sannolik.

Sverigetempot 2021
Där dök han istället upp i Stöpen efter 1665 km, d.v.s. med 45 mil kvar.

Oroväckande kommentar dock:
Visa bilaga 499443

Krävs alltså 45 mil på drygt 23 timmar för sub-100. Om alla värden vore korrekta skulle det innebära att han behöver hålla 19,4 km/h i totalsnitt på resten.
Han har alltså sedan senast cyklat 7 mil på tre och tre kvart. Svårt att veta om det finns t.ex. lunchtid inkluderad i det, men som sådant är det lite långsammare fart än den som krävs på resterande del för en sub-100-tid.

Och för den som är lika obevandrad som jag vad gäller Skövde kommuns geografi ligger Stöpe alltså en liten bit norr om Skövde:
1625576610651.png

Sverigetempot 2021
Han har alltså sedan senast cyklat 7 mil på tre och tre kvart. Svårt att veta om det finns t.ex. lunchtid inkluderad i det, men som sådant är det lite långsammare fart än den som krävs på resterande del för en sub-100-tid.

Och för den som är lika obevandrad som jag vad gäller Skövde kommuns geografi ligger Stöpe alltså en liten bit norr om Skövde:
Visa bilaga 499446
Han sov en stund

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Där dök han istället upp i Stöpen efter 1665 km, d.v.s. med 45 mil kvar.

Oroväckande kommentar dock:
Visa bilaga 499443

Krävs alltså 45 mil på drygt 23 timmar för sub-100. Om alla värden vore korrekta skulle det innebära att han behöver hålla 19,4 km/h i totalsnitt på resten.

De gångna 23 timmarna (dvs sen Älvdalen) har han cyklat ca 42 mil, så en smula bättre flow skulle behöva hittas.

Mycket tyder på att sömnigheten är eller iallafall har varit högst besvärande.

Knäna är svårare att uttala sig om... det är såklart inte bra, men sånt kan gå att bita i sig.

Sverigetempot 2021
De gångna 23 timmarna (dvs sen Älvdalen) har han cyklat ca 42 mil, så en smula bättre flow skulle behöva hittas.

Mycket tyder på att sömnigheten är eller iallafall har varit högst besvärande.

Knäna är svårare att uttala sig om... det är såklart inte bra, men sånt kan gå att bita i sig.
Han har haft problem med knäna till och från ett bra tag. Men han ger sig inte. Han har precis fyllt på vattenflaskor och är påväg igen.

Tillbaka
Topp