Sverigetempot 2024

Sverigetempot 2024
Till er som ska cykla och läser detta kan jag säga att del 3 är ändrad så vänta med att ladda ner den. Eller irritera er över att ha gjort det i onödan... :-(.
En person med stor lokalkännedom hade vettiga invändningar mot utfarten ur Eslöv, som jag rekade för ett tag sedan. Ändringen på drygt en mil innebär en liite tristare väg på ett ställe men det blir avsevärt mindre trafik på dagtid och tre kilometer kortare.
är detta åtgärdat i fil som ligger uppe?

Sverigetempot 2024
Ja, https://ridewithgps.com/routes/46957226 är uppdaterad.

Gamla rutten:
Screenshot 2024-06-20 at 10.51.49.png

Nya rutten:
Screenshot 2024-06-20 at 10.52.02.png

Sverigetempot 2024
För att slippa stå med mössan i hand väl på plats så undrar jag lite över förfarandet med cykeltransportemballage.
- Om jag packar cykeln i en kartong, finns det möjlighet att avyttra denna på plats utan att behöva klippa ner den till konfetti och stoppa i brevlådor och springor i brädgolvet? Jag vill helt enkelt kasta emballaget på ett schysst och trevligt sätt.
- Om jag väljer att resa med cykeltransportväska som är mjuk men ändå skrymmande, finns det plats i bil/släp för att få denna avlämpad på serviceställe á la instruktionerna för förbetalt porto och skeppning till Smyge?

Tack på förhand!

Sverigetempot 2024
För att slippa stå med mössan i hand väl på plats så undrar jag lite över förfarandet med cykeltransportemballage.
- Om jag packar cykeln i en kartong, finns det möjlighet att avyttra denna på plats utan att behöva klippa ner den till konfetti och stoppa i brevlådor och springor i brädgolvet? Jag vill helt enkelt kasta emballaget på ett schysst och trevligt sätt.
- Om jag väljer att resa med cykeltransportväska som är mjuk men ändå skrymmande, finns det plats i bil/släp för att få denna avlämpad på serviceställe á la instruktionerna för förbetalt porto och skeppning till Smyge?

Tack på förhand!
Hej, bra att du frågar nu och att du vill avyttra emballaget på ett snyggt sätt.

- det går att källsortera i Katterjokk.

- stort som smått som ska skickas med PostNord, kör vi till ombudet i Abisko i en släpvagn. Bilen är för övrigt en liten skåpbil så vi har gott om plats.

Hade jag uppfattat frågorna rätt? ?

//Peter Tonér

Sverigetempot 2024
Hej, bra att du frågar nu och att du vill avyttra emballaget på ett snyggt sätt.

- det går att källsortera i Katterjokk.

- stort som smått som ska skickas med PostNord, kör vi till ombudet i Abisko i en släpvagn. Bilen är för övrigt en liten skåpbil så vi har gott om plats.

Hade jag uppfattat frågorna rätt? ?

//Peter Tonér
Av svaren att döma så tolkar jag det som att du uppfattat frågorna rätt. Jag fick iaf. den information jag önskade :)

Tack tack!

Sverigetempot 2024
Testcyklade sista biten idag! Såg bra ut! Grinden ser ut så här:
grind.jpg

Såg inga problem med dressinspåret, annat än att någon precis har påbörjat sin dressinfärd och är på väg att korsa vägen!

Litet vägarbete i slutet av Häckeberga, väl skyltat! Högt gräs på sidorna av vissa partier i Häckeberga, lyckades skrämma iväg en råbock som låg i gräset. Så tänk på att det är gott om djur i Häckeberga!

Sverigetempot 2024
Testcyklade sista biten idag! Såg bra ut! Grinden ser ut så här: Visa bilaga 707026

Såg inga problem med dressinspåret, annat än att någon precis har påbörjat sin dressinfärd och är på väg att korsa vägen!

Litet vägarbete i slutet av Häckeberga, väl skyltat! Högt gräs på sidorna av vissa partier i Häckeberga, lyckades skrämma iväg en råbock som låg i gräset. Så tänk på att det är gott om djur i Häckeberga!
Grinden kan möjligen frustrera de snabbaste som sniffar på fyradygnsgränsen. Även om det bara handlar om sekunder. (100-timmarsgränsen gissar jag ryker. Nej, förresten båda)

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Grinden kan möjligen frustrera de snabbaste som sniffar på fyradygnsgränsen. Även om det bara handlar om sekunder. (100-timmarsgränsen gissar jag ryker. Nej, förresten båda)
Jag tror att vägarbeten kan vara en större frustration. Några bilder på den omtalade sträckan mellan Älvdalen och Mora ?

Sverigetempot 2024
Öhum, Alltså, om jag hade haft kapaciteten & inspiration att cykla > 30 mil per dygn i en vecka så hade jag dragit iväg själv på långa turer. Ner till S europa, eller runt bottenviken. Norge kanske. När det passar och närsomhelst, no need to sign up for races or follow rules. Valt en egen väg. ?

Men nice med dotwatching oxå.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
i andra gpxen så går rutten från Älvdalen till Mora, men i pdfen till mat så tipsas det om Evertsberg och Venjan, det ligger lite off från dragningen, så är det en miss någonstans?

Sverigetempot 2024
Öhum, Alltså, om jag hade haft kapaciteten & inspiration att cykla > 30 mil per dygn i en vecka så hade jag dragit iväg själv på långa turer. Ner till S europa, eller runt bottenviken. Norge kanske. När det passar och närsomhelst, no need to sign up for races or follow rules. Valt en egen väg. ?

Men nice med dotwatching oxå.

Två helt olika saker som inte heller behöver utesluta varandra. Lopp är roligt då andra gör/utsätts för precis samma sak, så just att man inte väljer egen väg kan vara grundpelaren i det som lockar.

Som att bygga förväntan genom den här tråden.

Sverigetempot 2024
i andra gpxen så går rutten från Älvdalen till Mora, men i pdfen till mat så tipsas det om Evertsberg och Venjan, det ligger lite off från dragningen, så är det en miss någonstans?

Tipsen kunde ha tagits bort men det var rätt plötsligt som informationen om vägarbetets status kom och väldigt nära utskicket.

Vägarbetet från Evertsberg och 18 km västerut, som vi har valt att undvika och ersätta med en omledning via Mora, har jag inte sett själv men som jag skrev i brevet har vi fått information från flera cyklister från Mora CK. De avråder från cykling pga underlaget och ljusreglering av trafiken. Det är inte säkert att cyklister blir framviftade. Det är en smal väg.

Vad gäller diskrepansen mellan Trafikverkets information och cyklisternas; se min rad om det I brevet den 6/6! ?

Sverigetempot 2024
Jag kom på att jag borde ha kvar den mest graverande kommentaren om de 18 kilometerna och faktiskt:

”Vägen mellan Evertsberg och Tennäng är skadat och stora delar av vägen är översta asfaltytan skrapat av. Absolut inte att rekommendera att köra med racercykel!
Det finns även rejäla vägskador.
Det finns även delar med trafikljus med lång väntetid, som gäller ALLA trafik (förutom blåljus såklart)
Alltså hela sträckan är under stor renovering”

Sverigetempot 2024
Om ni inte redan visste det så kommer här ytterligare varningar på samma tema. Åkte precis mellan Kiruna och Åsarna.
Sista 14 km fram till Slagnäs från Arvidsjaur är det grusväg på E45an. Svårt att bedöma stenstorleken, men minst 0-63. Mycket är ju packat som tur är, men även en del löst.
Sen är det även ett trumbyte med omledning norr om Arvidsjaur. Där var det nog 0-90 grus till och med, men det är ju bara en sträcka på ca 100 m.

Sverigetempot 2024
Om ni inte redan visste det så kommer här ytterligare varningar på samma tema. Åkte precis mellan Kiruna och Åsarna.
Sista 14 km fram till Slagnäs från Arvidsjaur är det grusväg på E45an. Svårt att bedöma stenstorleken, men minst 0-63. Mycket är ju packat som tur är, men även en del löst.
Sen är det även ett trumbyte med omledning norr om Arvidsjaur. Där var det nog 0-90 grus till och med, men det är ju bara en sträcka på ca 100 m.
Bra spanat.
Jag har sett Slagnäsjobbet på kartan. Tänkte sammanställa de största vägarbetena på rutten till de som ska cykla.

I år är det ovanligt många arbeten i Dalarna enligt lokaltidningarna (mer pengar till ny beläggning). Det är sannolikt tre arbeten som påverkar loppet under sammanlagt 48 km. Arton av dem har vi styrt undan (Evertsberg) och ett kommer vi kanske att behöva lura med hjälp av en parallellväg (jag hade tänkt på det innan gpx-filerna skickades men det blev inte av.) Det är dock inte klart om det har påbörjats. Jag ska försöka få svar på det imorgon.

Det tredje som är 18 km mitt på sträckan Lillhärdal och Älvdalen får alla acceptera. Om det ens hinner komma igång. Datumen som anges på Trafikverkets karta är spann. Starten på ett visst arbete kan fördröjas åtskilliga veckor. Eventuellt åker jag upp den vägen bara för att få ett hum om läget, för vad det är värt.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Min 1030 började tvärstrula strax innan Östersund, glad jag hade min 810 med som skötte sig tills den kom igång igen. Men det hade funkat med telefonen med.

Några IG-konto att börja följa? Vad har vi för tagg? Enormt pepp på att det drar igång och hade egentligen verkligen velat vara med :)

Dalapop heter jag.

Kommer försöka uppdatera vartefter och lite reels lär nog dyka opp.

Sverigetempot 2024
Kom där och jag fick leda cykeln lång bit trots 37/40 mm däck.

Sverigetempot 2024
På flyg brukar cykelkartonger ha maxmått, om man läser baggageregler. Sen beror det på om incheckningspersonalen är glada eller bakfulla.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Hej, ankommer 1/7 14:55 via Arlanda-Kiruna med cykeln i en kartong. Vad finns det för möjligheter att ta sig till Katterjåkk samma dag? Ja, cykla är ett alternativ. Kikar på buss/tåg (15:55) men har för dålig lokal kännedom. Finns det fler som har samma utmaning?

Sverigetempot 2024
Här finns några sätt. Är ni några som delar på resan blir det nog inte så dyrt.

Flygbuss/Taxitransfer:
Köp biljett direkt: Kiruna Buss
Kiruna Buss: tel +46 980-12400
Taxi Kiruna: tel 0980-12 02

En uppstickare som heter Abisko Taxi och Bus (...) såg jag också.

/Peter Tonér

Sverigetempot 2024
Jag kom på att jag borde ha kvar den mest graverande kommentaren om de 18 kilometerna och faktiskt:

”Vägen mellan Evertsberg och Tennäng är skadat och stora delar av vägen är översta asfaltytan skrapat av. Absolut inte att rekommendera att köra med racercykel!
Det finns även rejäla vägskador.
Det finns även delar med trafikljus med lång väntetid, som gäller ALLA trafik (förutom blåljus såklart)
Alltså hela sträckan är under stor renovering”
Peter, kunde du förtydliga? Är denna sträckan du talar om här med på rutten, eller inte?

Tillbaka
Topp