Här är reseberättelse del 2/2.
Måndag 8/7: Östersund - Ulvsjön (i Mora norra vildmark, km 1215), 26 mil
Visa bilaga 713057
Propagandacykling
Rullade ut i strålande väder vid 8-tiden med Felix, Mats och en cyklist till. Jämtland bjöd på sitt bästa med Frösö-blomster, ängar med små lador och snöklädda berg i ren propagandacykling. Släppte sällskapet vid Oviken, föredrog att spara krafter till senare under dagen i de rätt kraftiga backarna. Men såg Felix cykla förbi igen i Svenstavik, där jag stannat på fin-förmiddagsfika på ett café i byn.
Visa bilaga 713049Klövsjö
Snabb-lunch på risgrynsgröt (från matsäcken, bra att göra den lättare inför klättring) utanför Tempo i Åsarna vid 13-tiden. Sen upp på småvägar, och snart första stigningen på 8%. Lagom uppvärmd, och pepp blåsmusik hjälpte. Kort paus i Klövsjö för att beundra utsikten och njuta av solen, innan toppen på Vemdalsskalet, där jag kort träffade några snabba cyklister från S-gruppen.
Dagens matpaus var i Vemdalens by vid 16-tiden. Sen började regnet. Satte på varmare kläder, och rullade ut genom fjällskogen mot Sveg i åska, blixtar och tidvis så mycket vatten jag hade önskat vindrutetorkare på glasögonen (eller kanske linser). Körde i kapp ett sällskap norrmän, som hängde på bakom mig ett tag.
Visa bilaga 713050
Lämnar Norrland
Proviantering vid 19-tiden på Coop i Sveg och lite fika på OKQ8 bredvid. En av norrmännen kunde bara lägga i ett par växlar bak, men jag kunde dessvärre inte hjälpa till. Efter Sveg upphörde regnet, och det blev fincykling igen. Brucker-tema på P2, och lyssnade på femte symfonin i cykelns högtalare med små härjedalska sjöar och enstaka gårdar passerande förbi. Lämnade civilisationen vid Lillhärdal och gav mig ut i vildmarken igen. En vacker kväll, med regnbåge i solnedgången, stora myr-vidder och forsar. I skymningen mötte jag ett par cyklister från Ö-vik, som tagit fotopaus vid länsgränsen. De hade då 10 mil(?) kvar till sitt bokade boende, men verkade vara på rätt bra humör trots detta. Gjorde kväll i en enkel glänta ungefär vid midnatt.
Tisdag 9/7: Ulvsjön - Silvergruvan (nära Hällefors, km 1483), 27 mil
Tisdagen blev en rolig cykeldag. Var på cykeln vid 10-tiden, och rullade in i Älvdalen vid 12-tiden för fika på byns mysiga konditori. På väg ut kom Petter Frygnegård (T71) ikapp i en uppförsbacke, och vi gjorde sällskap större delar av dagen. Vi cyklade längs Vasalopp-spåret, pratade om olika Vasalopp, och en bit efter Evertsberg såg vi norrmännen på håll. Vi körde i kapp dem i sann brödrafolken-anda, och drog sällskapet till Venjan för loppets - för min del - första glasspaus. I Vansbro kändes det ett tag som vi var ute på XC-lopp snarare än randonnée med skogsstig och smala broar. Hade ätit matsäck när norrmännen tog paus för fotbad, så rullade vidare själv när de tog in på pizzeria.
Resan gick genom gammal folkmusik-bygd till Nås, med oväntat många cyklister på vägen. Visade sig vara cykel-bingo, ordnat av en bygdeförening. Finns många sätt att komma ut och samla stämplar ... sen upp genom lite mer kullar till Fredriksberg. Träffade vid 21:30 ett gäng från Göteborg, där vi alla hade hittat det för dagen stängda bageriets picnicbord som lämpligt ställe för fikapaus och signering av varandras brevetkort.
Visa bilaga 713051
Nattcykling Fredriksberg - Hällefors
Hängde med Göteborgs-gänget, där två inte kört brevet alls innan de hängde på PBP förra året, i trevlig nattcykling. De skulle, med lite tvekan, köra natten igenom. Sade hejdå vid 00:20 och Silvergruvan, där jag spanat in en möjlig lägerplats. Svängde av in på grusvägen, som gick över skog och kraftledningsgata. Nu var det för första gången på länge faktiskt mörkt på riktigt. Döm om min förvåning när ett par stora ögon lyste i mörkret bara några meter bort, när jag tittade med pannlampa åt vänster. Björn? För smal. Rådjur? För stor. Älg? För liten ... men visade sig vara en tonårig älgkalv. Som nog blev lika överraskad som jag. Kunde sen sova gott vid Svartälven, även om vattnet var för strömt för att våga bada på egen hand.
Onsdag 10/7: Silvergruvan - Skövde (km 1711), 23 mil
Visa bilaga 713052
Badpaus
På rutten igen vid 10-tiden. Rullade in i Hällefors för snabbt fika på OKQ8; de hade sett flera cyklister vid det här laget. Ny cykelväg till Grythyttan längs stora vägen är bra, även om den omotiverat bytte till vänster sida i plankorsning halvvägs. Tog ett bad vid en liten sjö, hade inte tvättat håret på nästan två dygn. Fina kurviga vägar, små sjöar, rester av flera gamla järnvägar.
Visa bilaga 713053Visa bilaga 713054
Västergötland
Kort proviantering på liten Coop i Karlskoga. Gul varning för skyfall i Götaland och södra Värland. Under pizza-pausen i Degerfors vid 16-tiden kom det utlovade regnet. Inget att göra, bara till att köra. Smattrade ordentligt mot vindjackan. Regnade i skog, regnade över fält, regnade över Göta Kanal. Vid Lyrestad började det lätta, och rullade på fina småvägar över Västgötaslätten mot Skövde. Men innan vi kom dit, skulle rutten upp på Billingen både en, två och tre gånger. Tidvis rätt brant. Stämplade på hotellet vid 22-tiden. Var lite frestad att övernatta där, men sovsäcken var torr, och rullade ner i mörkret, upp på berget igen längs rutten, och till en lägerplats jag använt förr, med utsikt över stadens ljus från bokskogen på berget. Klar för kvällen innan midnatt.
Torsdag 11/7: Skövde - Simlångsdalen (km 1940), 23 mil
Visa bilaga 713038
Förmiddagsfika
Rullade iväg från Billingen vid 9-tiden. Mötte som hastigast Niklas Edvall (T90), kassör i Randonnör Stockholm. Fin-fika på Systrarnas konditori i Falköping, och sen riktig cykelpropaganda igen på den asfalterade banvallen från Västra Centraljärnvägen. Vid Vegby (en grannby till Köttkulla) kom en kort regnskur. Ställde in cykeln i en picnic-paviljong i parken, men tog själv en ordentlig simtur i sjön. Det är mysigt att bada i regn.
Visa bilaga 713041
Går som på räls
Visa bilaga 713039
Möte med annan randonnée
Visa bilaga 713040
Bemannad frivillig kontroll
Kom fram till Tranemo vid 15-tiden, och träffade på ICA flera randonnörer, men som visade sig vara ute på en 60-milare. Bland annat förbundsorförande Daniel Ridings själv. De hade längre kvar att cykla än oss på Sverigetempot, vilket på något sätt kändes upplyftande. Stannade kort för ett äpple i Sjötofta, och rullade sen vidare till Hyltebruk, delvis med Niklas i sällskap. Stämplade på en cyklistvänlig pizzeria, där också fler cyklister anslöt och gjorde sällskap en bit ut från samhället. Funderade ett tag i den vindstilla kvällen på att fortsätta ända till ett spanat vindskydd uppe på Hallandsåsen, men slog läger vid 22:30-tiden i en bokskog några meter utanför Simlångsdalens samhälle.
Fredag 12/7: Simlångsdalen - Smygehuk (km 2158), 22 mil
Visa bilaga 713047
Second breakfast
Rullade iväg vid 9-tiden. Gran- och bokskog började vika allt mer för öppna fält. Efter någon mil hittade jag tyska liggcyklisten Morten Himmel (T84) igen, som cyklade helt analogt - både GPS och telefon hade fått slut på ström. Han fick låna en powerbank, och vi rapporterade position så arrangörer och vänner kunde se att allt var i ordning. Lång paus på det fina konditoriet i Laholm för att ladda batterier bokstavligen och bildligt - men jag tackar inte nej till en ordentlig - vad som för mig blev - second breakfast.
Visa bilaga 713043Visa bilaga 713042
Som på kontinenten
Vi trampade uppför Hallandsåsen. Kände mig stark, men det kan också hjälpa att min Schlitter Encore är lite bättre på klättring än en M5 Highracer. Landskapet började bli helt annorlunda, med böljande öppna fält i stekande sol, svalkande tunnlar i bokskog, och små byar med gamla fina hus. Man skulle nästan kunna tro sig vara på Paris-Brest-Paris, och möta ett gäng hejande och dragspel-spelande bybor runt nästa hörn. Jag fick en oväntad punktering, men det var snabbt ordnat. Vi tog en matsäck-paus vid en liten sjö, och kom till Eslöv vid 17-tiden efter en tur förbi ett otal slott i tegel. Här fyllde vi proviant på Coop inför sista sträckan, och laddade med ett halvt kg glass per person. Gott.
Visa bilaga 713044
Solnedgång i Skåne
Visa bilaga 713045
Nästan framme
Visa bilaga 713046
I mål!
Sista sträckan gick i en guldfärgad solnedgång över vindmöllor, skånska gårdar och fält. Vi rullade bra i en varm motvind söderifrån, utöver en punka-paus igen som gick att ordna rätt snabbt. Hade blivit ett snitt i sidan på mitt GP5k bakdäck, så bytte till reservdäcket. Kvällen lade sig, och de blinkande röda ljusen på vindkraftverken blev som fyrar. Med några km kvar kom lukten och ljudet av hav i mörkret, och vid 23:50 kunde vi svänga in vid Smygehuks udde, och bli välkomnade av Marie Inkinen som skötte målet.