Sverigetrampet 2.0 - Sub96 Attempt

EnPeter

Medlem
Efter att ha cyklat ner genom Sverige utan någon energitillförsel sommaren 2016 planerar nu Simon att försöka köra så fort som möjligt, helst under 96 h totaltid. Denna gång med fullt energiintag under hela resan.

"Detta kommer bli ytterligare ett häftigt äventyr att få möjligheten att genomföra!
Planen är att hålla mig i rörelse så mycket som möjligt och sova när jag behöver. Första 30-36h så kommer jag troligtvis inte sova någonting men sen kommer det bli 20-40min här och där. Går allt som planerat borde det gå att genomföra väl under 100h och troligtvis under 4 dagar. Snittfarten i aktivitet kommer ligga mellan 23-26km/h, uppskattat beroende på sträckprofil och yttre förhållanden.
Jag vill inte ha hjälp av någon med dragning och hantera t.ex. motvind. Jag vill göra det för egen maskin men med förändringen att denna gången intar jag mycket energi.
Därutöver kommer jag ha mycket bekvämligheter. En husbil nära till hands. Ett team som stöttar och har hand om allt praktiskt samt dokumenterar äventyret. Det är ett enskilt äventyr som inte är möjligt utan ett team.
// Simon"

Ska bli intressant att följa!

Mange.

Aktiv medlem
Jag är också väldigt pepp att följa detta. Hade varit kul att möta upp och cykla med honom en bit, Men han passerar inte direkt i närområdet..

Barrett

Aktiv medlem
Har han redan kört fel? Följer ju inte rutten :)

Någon som vet varför man väljer att köra från S till N? Kan väl vara mer gynnsamma vindar, men är väl fler höjdmeter?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Rimligtvis så går han i mål ~495 meter högre upp än starten, Det är ju inte så mycket förlust på 200 mil egentligen, om det nu är gynnsamma vindar vilket jag också tror så ger det nog betydligt mer.

GoranS

Aktiv medlem
Höjdskillnaden svarar rimligen mot mindre än en timmes tidsförlust. Bara en gnutta bättre vind över 200 mil lär klart kompensera för det.

bdn

Medlem
Önskar trackingen fungerade bättre :(. Vill tajma så jag slipper stå och vänta i en evighet innan han drar förbi. Stått still på positionen Hörby nu lite över 1,5 timme

knaper

Medlem
Nu har jag inte räknat på det, men tyngdkraften är sannolikt kraftigare i norr än i söder. Jorden buktar ju ut vid mitten pga rotationen, därför är tex Mount Everest topp inte den fjälltopp som är längst bort från jordens mitt.
Jag skulle tro att upplevda höjdmeter alltså är lägre än vad kartan säger.
Annars är det fint att inte ha solen så mycket i ögonen, även om han får midnattssol i ögonen ett par nätter.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Skönt driv att bara köra även fast det kanske inte går att genomföra "på riktigt" i slutänden. Misstänker att de flesta inkl jag inte kunnat motivera sig till att köra med de förutsättningarna.

Masjevel

Aktiv medlem
Är det någon som har hittat totalsnittet(rullsnittet) på färden?
Här https://umarasports.com/sverigetram...bd0d024d1&start_time=2020-06-08T08:00:00+0200 verkar det bara som att det är den aktuella hastigheten vid senaste mättillfället (eller om det är ett snitt på senaste fem minuterna).
Den totala snitthastigheten för hela resan är beräknad till 23,3km/h och det med hela 8h total stopptid på 4 dygn.
Snitthastigheten på hemsidan tror jag är för de senaste 5min.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Skulle förvåna om han grejar det. Även med följebil känns sömnfrågan kritisk. 23,3 i planerat rullsnitt ökar snabbt med färre rulltimmar än de beräknade 88.

WSMC

Aktiv medlem
Den totala snitthastigheten för hela resan är beräknad till 23,3km/h och det med hela 8h total stopptid på 4 dygn.
Snitthastigheten på hemsidan tror jag är för de senaste 5min.
Jo jag läste också om det planerade rullsnittet på dryga 23 km/h. Jag tänkte om det gick att hitta rullsnittet live, så man vet hur Simon ligger till allt eftersom. Det går så klart att räkna ut med informationen från livetrackern, men bekväm som jag är.... 🙂

WSMC

Aktiv medlem
Första 8 timmarna avverkades med ett snitt på ca 27,8 km/h.
Verkar även ha en lätt lätt sid/medvind under den sträckan.

mhenry

Aktiv medlem
Imponerande ambition så jag hoppas att det går vägen!

Totalsnittet de första 9 timmarna ligger på dryga 30 km/h så Simon verkar inte ha pausat särskilt mycket ännu. Om vindarna är goda är det ju bra att bygga upp en så stor buffert som möjligt, och om det nu är sid-/medvind borde han kanske ha kunnat haft ett par km/h högre snitt utan nån större ansträngning. Men nu spekulerar jag såklart hejvilt. Det kanske är en del av planen att gå ut så här. Rutten är också väldigt platt, vilket såklart också är gynnsamt. Hoppas att han får fint väder!

Som Fjärdebrunn är inne på kan sömnen bli avgörande givet att allt annat går bra. Fyra-fem timmar sömn på fyra dygn är ingen baggis, om inte allt klaffar men det är nog rätt val att cykla mot midnattssolen och inte tvärtom. Men sömnbehovet är väl ganska individuellt, och i alla fall för mig kan det variera väldigt mycket mellan olika rundor utan att jag riktigt har kunnat lista ut varför.

Nån som vet varför han började först klockan åtta på morgonen?

Kollade lite på min statistik från Uppsala-Trondheim-Uppsala som var 1 527 km. Jag hade knappt 7 timmar och 23 minuter stopptid, varav om jag minns rätt 2 timmar och 20-30 minuter sömn. Utöver en 20 min powernap efter Trondheim nånstans sov jag två timmar på en madrass vid en kontroll. Vaknade upp efter en timme och kände mig helt förstörd i kroppen, så tog paracetamol och ibuprofen och vaknade upp relativt fräsch. Nu var ju det osupportat med allt vad det innebär och det var såklart trevligt att prata med funktionärer och folk längs vägen, men jag cyklade också med andra de första 20 milen. Rullsnittet hamnade på 26,8 km/h.

mhenry

Aktiv medlem
Efter nio timmar är han för övrigt i Skillingaryd där jag och @kri fick avbryta vårt försök att cykla permanenten Lund-Stockholm. Det var en riktig misärrunda med spöregn och vägar som blev glashala framåt natten. Det tog oss 12 timmar och 39 minuter med ett rullsnitt på 23,6 km/h 😂

McPh

Medlem
Var vägarbete på 575 genom Tiveden för några veckor sedan, och då snackar vi stenkross. Får hoppas arbetet fortskridit, ska dock hålla på till 30/6 enligt Trafikverkets sida.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer