Svets till cykeln

Dingovalle

Ny medlem
Ska bygga en long John lastcykel. Godset i en cykelram är 1,5-2 mm. Jag har en gammal pinnsvets men det är svårt att svetsa i så tunt gods. Det smälter ner godset och blir hål. Någon som har tips på bra pinnar till så tunt gods. Överväger köpa en mig-svets. Men med flaska blir det till slut en dyr cykel. Tips på teknik för pinnsvets mottages tacksamt alternativt tips på billig mig-svets som fixar 1,5-2 mm gods.
 

Milistern

Medlem
Det är nog svårt att räkna hem en svets på ett rambygge. Mitt vanligaste självbedrägeri är att köpa dyra begagnade verktyg med argumentet att jag ska sälja dem igen när projektet är klart. Vilket såklart aldrig händer.

En möjlighet om du inte ska bygga i exklusiva finrör är en billig fluxcore svets. Internet kommer att säga att de är helt värdelösa, men jag har fått bra resultat och de funkar på tunnare gods. De ryker ganska friskt så utomhus är att föredra.
 

Antoon1

Ny medlem
Går ju även att knacka bort höljet på en annan elektrod och använda som tillsatsmaterial, är lite pilligt i början.använd dom minsta elektroderna du kan få tag i gärna Philips eller oerlikon och låg amp.
Tror vissa brukar fylla de rör som ska svetsas med argon,har inte provat det själv
 

Bengt-re

Aktiv medlem
TIG och köra med rotgas är metoden för att få bra svetsar enkelt i tunnaväggiga för.

MMA är som du konstaterat svårt att få bra på tunt gods speciellt när det skall svetsas runt.

Hårdlöding med muffar är rimligt enkelt. Hårdlödning med fillet brazing är svårt att lära sig - och du kommer att vilja ha accetylen om du skall göra det. Där blir det lite dyrt med flaskor och svets.

Svetsing är en materialsport.... och som i all sport finns det de som kortsluter logiken och klarar av att uträtta väldigt svåra saker med usel utrustning. De har talang... Vi andra får köpa bra prylar istället om vi vill ha bra resultat.
 

Dingovalle

Ny medlem
Nä, jag kan inte räkna hem svetsen på EN ram. Får jag till en schysst ram blir det kanske flera i takt med att ungarna blir studenter och inte vill ha bil☺. Men jag drar mig för att köpa en till (mig)svets när jag redan en pinnsvets. Det blir trångt i garaget.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Dingovalle sa:
Nä, jag kan inte räkna hem svetsen på EN ram. Får jag till en schysst ram blir det kanske flera i takt med att ungarna blir studenter och inte vill ha bil☺. Men jag drar mig för att köpa en till (mig)svets när jag redan en pinnsvets. Det blir trångt i garaget.
Har du en svetslikriktare redan så är det ju bara slangpaket och misonflaska du behöver köpa.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Dingovalle sa:
Jo materialsport var ordet. Har aldrig prövat hårdlödning eller TIG. Är inte TIG svårare att lära sig än MIG?
Vet inte. Jag har svetsat gas, TIG, MMA men aldrig MIG pinsamt nog. TIG är ganska enkelt - TIG i alu är svårare och tråkigare, men inte jättesvårt det heller med en bra svets. Pedal gör livet enklare i det fallet, men det går utan
 

emmer

Ny medlem
Är inte 1,6mm OK63.20 okay?
1,5-2mm är ju inte så tunt, men fogbearbetningen för rör är ju alltid lite pillig, och gasen/luften i röret måste ju kunna "andas" om svetsen ska bli bra (dvs ett litet andningshål i avslutade rör om det riskerar bli tätt).
 

Bengt-re

Aktiv medlem
emmer sa:
Är inte 1,6mm OK63.20 okay?
1,5-2mm är ju inte så tunt, men fogbearbetningen för rör är ju alltid lite pillig, och gasen/luften i röret måste ju kunna "andas" om svetsen ska bli bra (dvs ett litet andningshål i avslutade rör om det riskerar bli tätt).
Jo. Jag har testat dem förr. Svårsvetsade tyckte jag. Och att mata runt ett litet tunnt rör med MMA elektroder är inte superenkelt. Är man duktig går det säkert, men lätt är det inte.
 

emmer

Ny medlem
Har du bara pinnar som återvänder lätt så är det enklare att svetsa mot små krökta ytor. Finns iofs fler än Esab:s 63.20 men någonstans ska man ju börja :) Resten handlar om fogbearbetning och renlighet (från olja/slagg/etc.)
 

Dingovalle

Ny medlem
emmer sa:
Har du bara pinnar som återvänder lätt så är det enklare att svetsa mot små krökta ytor. Finns iofs fler än Esab:s 63.20 men någonstans ska man ju börja :) Resten handlar om fogbearbetning och renlighet (från olja/slagg/etc.)
Ok, jag får ta mig till en bra butik och köpa pinnar!
 

Pajas

Medlem
Jag skulle isåf testa Oerlikon spezial istället......
Jag skulle dock aldrig närma mig en cykelram med varken MMA eller Mig/Mag men jag är väl yrkesskadad
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Pajas sa:
Jag skulle isåf testa Oerlikon spezial istället......
Jag skulle dock aldrig närma mig en cykelram med varken MMA eller Mig/Mag men jag är väl yrkesskadad
Nej. Klok låter det snarare som....


Men som sagt tidigare. En bra MMA likriktare går ju använda för TIG också. Inte lika smidigt som en riktig TIG med knapp och automatisk gasventil, men visst tusan går det bra.

https://svetsochtillbehor.e-line.nu/?id=K6271432&gclid=Cj0KCQiAkfriBRD1ARIsAASKsQIEDepuSAvOiIE2qUoQxo0I4_WvpsEoeD8WsGRCTP0QQ4EcLomgK3IaAgi5EALw_wcB
 

Pajas

Medlem
Fördelen med Tig är att du kan värma och sedan tillsätta matrial.... med dom andra har du inget val direkt och kan vara svårt att få upp smältan ordentligt på så korta avstånd som det blir med klena rör.
Det ska helst hålla oxå...
Sedan finns det en sak folk glömmer bort, kvittar hur dyr svets man köper om man inte ser.
Det är på skicket på svetshjälmen du ser om det är en svetsare eller inte....
 

Rsdea

Ny medlem
Hitta ett rör som passar inuti ramen. Sen kör du typ 2mm spalt mot det när du skarvar med typ en 1.6mm pinne så ska det nog gå bra
 

ms88

Medlem
Är du närheten i Varberg kan ja svetsa har både tig och mig/mag brukar bli bra låg ström och stadig hans inga problem. MVH Daniel
 

Dingovalle

Ny medlem
Hu så svårt! Milda Matilda så fult det blev???. Plockade fram pappas gamla pinnsvets och prövade svetsa på en bit cykelram. Det märks att det var 30 år sen sist. Så fult som det blev kan jag inte stå ut med. Körde med låg ström och en lätttänd elektrod (6320). Men icke vackert. Antingen blev det hål eller så blev det bara kludd. Antingen måste jag träna väldigt mycket eller byta svets. Kanske både ock ?. Är det stor skillnad att svetsa med en mig-svets?
 

Dingovalle

Ny medlem
Alltså jag har för dålig koll! Har försökt läsa på men blir inte så mkt klokare. Har en pinnsvets som stått i 30 år. Lärde mig lite mig och gas i gymnasiet. Men det är ju preskriberat. Det jag läst får Tig att framstå som svårare.
 

bellasoda

Aktiv medlem
Dingovalle sa:
Alltså jag har för dålig koll! Har försökt läsa på men blir inte så mkt klokare. Har en pinnsvets som stått i 30 år. Lärde mig lite mig och gas i gymnasiet. Men det är ju preskriberat. Det jag läst får Tig att framstå som svårare.
Vissa TIG-maskiner har en klar fördel iaf, och det är att man kan styra strömstyrkan steglöst (med t ex fotpedal). Man drar alltså på mer och mer tills det börjar hända grejer. Med pinne eller MIG så finns det en lägsta nivå för att hur lågt man kan köra. Det gör det lättare att inte bränna hål på tunna rör.

TIG har ju helt klart sina utmaningar också, för att få ett resultat som på bilden ovan så krävs det en hel del träning.
 

Bech

Ny medlem
En liten 1-fas MIG-svets med liten gasflaska fylld med CO2 behöver inte kosta så mycket och klarar lätt av godset i en cykelram. MIG är lättast att lära sig men det är ändå viktigt att kunna ställa in svetsen rätt men med två rattar för justering är det lätt att komma igång. Är pinnsvetsen du har en transorfmatorsvets eller inverter? Invertern brukar vara lättare att använda och bättre för tunnare gods, det går att svetsa i de tjocklekarna du nämner men kräver en del teknik.

Träna mycket och lycka till!
 

Dingovalle

Ny medlem
Det är en gammal transformatorsvets. Mitt tålamod kommer att tryta med den. Måste hitta en beg mig. Budade på en igår som tyvärr gick mig ur händerna utan att jag riktigt förstod varför. Tyvärr är det en djungel med för den okunnige?.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer