[svetto] Ont i huvudet efter hård träning

Atlas

Aktiv medlem
Jag och får ont i huvudet i flera timmar efter träningspassen. Det har till och med suttit i t.o.m nästkommande dag. Jag dricker nån resorb och massa vatten efter träning, det hjälper inte. Så prövade jag med lite godis igår och vips så försvann huvudvärken.

Bra så tänker ni men jag har ju slutat äta godis och dragit ner radikalt på allt raffinerat socker överhuvudtaget. Finns det något annat att göra?

Jag går på Bikram yoga, det är extremet svettigt och för en kille i min storlek även extremt jobbigt. Jag svettas 2-4 liter på ett pass. Innan jag fick inflammation i knä/vad/bindväv på skenben så sprang jag 10-20k varannan dag, det gav mig inte motsvarande problem.

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag och får ont i huvudet i flera timmar efter
> träningspassen. Det har till och med suttit i
> t.o.m nästkommande dag. Jag dricker nån resorb
> och massa vatten efter träning, det hjälper
> inte. Så prövade jag med lite godis igår och
> vips så försvann huvudvärken.
>
> Bra så tänker ni men jag har ju slutat äta
> godis och dragit ner radikalt på allt raffinerat
> socker överhuvudtaget. Finns det något annat att
> göra?
>
> Jag går på Bikram yoga, det är extremet
> svettigt och för en kille i min storlek även
> extremt jobbigt. Jag svettas 2-4 liter på ett
> pass. Innan jag fick inflammation i
> knä/vad/bindväv på skenben så sprang jag
> 10-20k varannan dag, det gav mig inte motsvarande
> problem.

Prova att dricka ordentligt mellan och före passen. Låter som vätskebrist.

Senast ändrad:
Jag har haft samma problem perioddvis och inte funnit någon lösning. Nu har min kropp vant sig vid hård träning så problemet är inte lika vanligt förekommande.

Nackmassage bara förvärrade.

Ibland kan jag få ont på "punkter" på skallen också. Dock mer sällan nu.

+1 på att dricka innan. Min huvudvärkskänsla efter f*tb*ll i sol och värme avtog markant genom att grunda med resorbvatten kanske två timmar innan start. Är man en kaffetunna får man tänka på det drickandet också då det är rejält vätskedrivande.

Hasse#7 skrev:
> +1 på att dricka innan. Min huvudvärkskänsla
> efter f*tb*ll i sol och värme avtog markant genom
> att grunda med resorbvatten kanske två timmar
> innan start. Är man en kaffetunna får man tänka
> på det drickandet också då det är rejält
> vätskedrivande.

Det tar tid att få ordning på vätskebalansen så det bästa är nog att dricka mer hela tiden.
/Eric

Jag har samma problem på långa hårda mtb-pass.
Det hjälper inte att dricka mer för mig. Har haft detta problem sedan jag började cykla mtb för 8 år sedan utan att hitta lösningen.

Du skrev att det försvann med godis, så där har du svaret.
Du har helt enkelt slut på kolhydrater, fyll på efter passet i lagom mängd. Alternativt kör med sportdryck när dy cyklar.

Jag har en kompis med samma problem. Han slutade cykla.

De konstaterade på sjukhuset att det var något med ansträngning.
Om inte pulsen går upp o ner å mkt har han nästan inga problem med jämn puls sa han. TESTA!

Kolla även blodtrycket så att du inte har förhöjt blodtryck. Annars tror jag nog vettigt drickande, kolhydrater under långa pass och se till att du har kläder som tillåter dig att hålla tempersturen utan att överhetta är metoden.

Mtb går tämligen långsamt och är tungt samt att man tenderar att klä på sig mer och thockare kläder vilket sammantaget kan innebära att man blir för varm.

wiknil skrev:
> Du skrev att det försvann med godis, så där har
> du svaret.
> Du har helt enkelt slut på kolhydrater, fyll på
> efter passet i lagom mängd. Alternativt kör med
> sportdryck när dy cyklar.

Jag tänkte samma sak. Jag hade en period med ont i huvudet och lite hängig. Sen svullade jag lite äppelpaj och sen kände jag mig mycket bättre. (jag äter normalt ganska lite socker och nästan inget godis)

En sak jag kan få ont i huvudet av är för hårt åtsittande hjälm. Ibland får jag släppa ett steg på den efter några kilometer.

Dt har kommit många bra tips men jag kägger väl till coreträning och träning av axlar armar nacke. Du kanske spänner dig?

Ät en banan istället för godis (bara ett tips) lägre GI och mer vitaminer men mycket socker ändå.

Lågt blodsocker är väl ingen hemlighet att man får huvudvärk av, har man dessutom förbränt sina snabba kolhydrater så får man en dipp innan det blir någon energi ifrån chips fettet..

Kör du någon diet eller äter du lite kolhydrater? En klassiker när kroppen har kolhydratbrist är ju annars att man börjar lukta gam ur munnen.

Hade detta problemet när jag gick på LCHF-kost, ständig huvudvärk efter träning.
Kör idag en normal kost, med kolhydrater och är problemfri.

Snuten skrev:
> Jag drack massor igårkväll och nu har jag ändå
> ont i huvudet. Spelar det roll vad man dricker
> tro?
Tror du drack för lite, hoppade du över 02.30 groggen?

barbapapa skrev:
> Kör du någon diet eller äter du lite
> kolhydrater? En klassiker när kroppen har
> kolhydratbrist är ju annars att man börjar lukta
> gam ur munnen.

Jag äter helt vanligt men minimerar raffinerade kolhydrater bara. Någon brödskiva eller lite potatis, flingor i filen et.c är helt ok.

Det som jag har slutat med är godis, läsk, stora mängder potatis, vitt bröd (nästan) och annat sött.

Skall ha med mig lite godis till träningen att fylla på med efteråt och en apelsin. Och ta resorb innan och efter. Så får vi se hur det funkar...

Lite snabba kolhydrater UNDER träningen kanske? Nu vet jag inte hur långa dina passa är och hur hårda de är, men det som att det är energirelaterat.

Det som kan ge pannknack så det står härliga till är saltbrist, men du blev botad av snarr, så det låter ju som att du går torrt helt enkelt.

Om du inte bantar hårt så ska du nog se till att äta så du orkar träna.

Tränar för mig galet hårt 90min. Känner både av konditionsträningen och styrketräningen i passen. Mestadels styrka, ligger precis över puls som gör det möjligt att samtala; Däremot så är det inga pauser så jag fattar inte när man skulle kunna samtala mellan "puhhhh, uuuummmfmf, pfffhhh, hhhhhhh - ahhh uh".

Jag har samma hållning som jag alltid haft: All min "bantning" består i ökat kaloriuttag genom träning. Träningen i sig gör att jag reflekterar mer över vad jag äter och dricker. Det första som får stryka på foten är då okynnesdrickande och raffinerat socker.
-Sjukt lite behållning för kalorierna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp