Svinginfästning i kolfiberram har lossnat. Hur åtgärda? (Epic 26")

desmo

Aktiv medlem
Hej.

Jag fick ta över en cykel av en arbetskamrat för en symbolisk summa. En vad jag och han tror är en Specialized S-Works Epic 26" från 2012. En cykel som har gått många mil! Det syns på alla lackskador och annat. Han berättade även om ett glapp i svingen så jag visste att det var jobb att göra. Jag har nu kommit till det stadiet att jag har hittat två glapp i svingen, varav ett är värre än det första. Jag kommer säkert ha frågor rörande båda glappen, men tänkte fokusera på det jag tror är allvarligast just nu.

epic26.jpeg

Den nedre länkagepunkten (på engelska heter det väl pivot? på mc-lingo är det väl svinginfästning? men vad heter det i cykelvärlden?) som sitter strax ovan vevlagret sitter löst. Kolfibern har helt tappat greppet om metallhylsan. Jag ska posta bild från telefonen i nästa inlägg. Detta vore såklart ett jobb för kid1000, om det inte vore för att ramen är omodern och jag inte tänkt göra några större ekonomiska utlägg på den. Får jag ihop cykeln i körbart skick så tänkte jag att farsgubben skulle få den att cykla grusvägar på.
Så hur kan jag åtgärda detta?
Jag vill minnas att jag läst en tråd där någon limmat fast en vevlagerhylsa med epoxi och dammsugare. Men hittar inte tråden nu. Vill minnas att det fanns fler bra idéer i den tråden. Vad har ni för tips? Eller ska jag bara skrota ramen och använda delarna till annat?

//Tobias

image.jpg
image.jpg

Hylsan glappar rätt rejält. På ena sidan har jag skrapat bort lite lack/kolfiber och som synes så är det en "bricka" ytterst. Kanske för att få större greppyta mot kolfibern? Kanske för att fördela tryck? Antar att jag måste slipa bort så mycket kolfiber att epoxin kan rinna in bakom brickan? Om det är det spåret på lagning som blir aktuellt.

Då bumpar jag upp tråden såhär på kvällskvisten och ser om det kommer några kreativa förslag!

Behöver man inte få inträgning bakom hylsan/mellan väven? Eller kommer limmet dit ändå av kappilärkrafter? Jag är osäker.
Jag kan inte sånt här men tror att det skulle kunna funka att injicera ex epoxi under tryck. Oklart om det finns så små pryttlar då du vill åt utrymmet mellan hylsan och ramen, typ borra i eller precis utanför delningsplanet mellan hylsa och bricka. Kräver ju hål på bägge sidor på varsin sida om hylsan och extremt liten nippel så oklart om det finns grejer.

M

Ingen som minns tråden där vevlagerhylsan återlimmades på gott "gör det själv"-vis? Jag hittar den inte.

Den där limmet sögs in mha dammsugare?
Kommer du åt och det inte är värre än att hylsan är lös kan du garanterat limma det där själv!

/T

Den där limmet sögs in mha dammsugare?
Kommer du åt och det inte är värre än att hylsan är lös kan du garanterat limma det där själv!

/T
Ja, jag tror det är den tråden jag tänkte på. Vill minnas att det dök upp fler tips på lösningar där.
Kommer åt? Ramen är ju isär så jag kommer åt. En fråga är hur mycket jag ska skrapa bort kring hylsan.

du bör nog efterforska noggrannt vilken kvalitet på epoxy som kan var lämplig. kanske bör man ordna med angreppspunkter.

kör du in den under tryck kan den lätt hamna där du inte vill ha den inne i vevpartiet aka en massa jobb få bort skiten.

tror inte kid1000 stjälper din kalkyl med cykeln. skulle föreslå att kontakta honom. det här är ett känsligt ställe med stora påfrestningar.

Jo, jag har låtit Mattias laga kolfiber åt mig tidigare. Men just på denna ramen känns det lite ovärt. Bara postens avgifter tur-retur blir en slant. Och sedan Mattias arbete såklart. Men jag får kanske fråga honom ändå.

Men ingen som minns tråden jag yrar om? Jag lyckas inte hitta rätt sökord.

Ja, jag tror det är den tråden jag tänkte på. Vill minnas att det dök upp fler tips på lösningar där.
Kommer åt? Ramen är ju isär så jag kommer åt. En fråga är hur mycket jag ska skrapa bort kring hylsan.

Kommer åt att limma alltså, får du ut hylsan är det ju en baggis, sitter hylsan kvar är det svårare.

/T

Tusen tack! Letade inte tillräckligt långt bak i tiden. Inte riktigt mitt problem, men går kanske applicera ändå.

Kommer åt att limma alltså, får du ut hylsan är det ju en baggis, sitter hylsan kvar är det svårare.

/T
Det knepiga är att jag inte riktigt vet hur hylsan är konstruerad. Verkar som om det är flera metallbitar tillsammans. Men jag skulle kunna skrapa bort kolfiber på ena sidan för att bättre förstå hur den är konstruerad.

Jag tror inte du kommer lyckas fixa det där så det håller ngn längre tid. Jag hade kasserat ramen.

Hej. Det var jag som limmade min vevlagerhylsa med en dammsugare och en äggkopp.

Det går inte att trycka in epoxi då det härdar för snabbt under tryck (och utvecklar värme). Du behöver få undertryck för att kunna suga in epoxi och kan i stort sett använda vilken sort som helst så länge den är rätt blandad och det är rätt viskositet till det du gör. Har kört med loctite och Biltemas lamineringsepoxi. Bra att tänka rätt torktid med, gärna ett långsamhärdande 60min - 24h.

Köper man lamineringsepoxi så är den ofta rätt tunnflytande. Det är att rekommendera om man vill få den att komma in i små utrymmen. Jag har med framgång använt injiceringssprutor med spetsen nedslipad. Titta ned i sadelröret och jämför före och efter du tryckt in epoxy. Ser du skillnad därnere så kanske du har nått framgång.

Tusen tack @LasseB och @Kid1000 för lite hopp om ramen.

Det går ju att skapa undertryck i utrymmet så det är kanske en bra ide.
Och Biltema har ju epoxi som Lasse skrev: https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000020523

Då återstår sprutor. Men det är typ något sådanthär du menar Mattias: https://nettomedical.se/shop/143-sp.../473-normoject-tvaakomponentspruta-6-ml-luer/
Vanlig plastspruta? Var handlar man sådana? Apoteket?
Tror du jag ska försöka lägga någon bit väv över allt efteråt? Eller är det bara onödigt kladd?

Jag brukar handla en stor påse sprutor med kanyler från asien. Att förstärka med väv utanpå kan hjälpa. Lycka till!

Tillbaka
Topp