SVT dissar cykelsporten i morgonsoffan.

• Trådstartare Trådstartare Doh
  • Start datum Start datum
D

Doh

Guest
Någon som såg inslaget?

Slutsatsen var väl att ingen sund människa kan eller ska titta på cykel och att media borde tysta sporten.

Det raljerades över Tour de France, dopingavslöjandet i touren (men vänta inte har någon avslöjats? men det undanhöll panelen), panelen uttryckte klart och tydligt att Rasmusen skulle uteslutas helt m.m

Det blir ju otroligt pinsamt att höra så kallade experter vara så opålästa och trångsynta.

Jag såg det, vi boerde skicka arga mail!
Var bland den sämsta och mest oinformerade debatt jag hört.
Det är INGET som säger att Rasmussen är dopad!
Sedan sitter dom och dissar alla sporter utan fotboll och hockey och tycker
man ska lägga ner sånt som cykelsport.
Sen att, som dom gör, sitta och prata om Svennis hur mycket som helst och tycka att det är
intressant är ju HELT OTROLIGT. En avdankad grå gammal värmlänning...vem FAN bryr sig...hans affärer har väl väldigt lite med sport att göra tycker jag!

// Christian

Senast redigerad av en moderator:
Det som gick att utläsa var:

1. Lägg ner fälttävlan
2. Lägg ner cykelsporten, alla är ju dopade
3. Lägg ner orienteringen, ingen TV sport utan en motionsform

Det tråkiga är ju att till exempel fotboll alltid på något sätt hyllas och ges enormt mycket tid. Visst ska den ha tid och utrymme då den engagerar många men att sedan sitta och klanka ner på andra sporter/idrotter med ogrundade och dumma kommentarer passar sig inte i en statsfinansierad tvkanal.

Eller så slutar ni kolla på skitkanalen, slutar betala radio/tv-dyngan och ser det från den ljusa sidan vilket är att färre idioter kommer börja med sporten.

Fast jag skulle inte bli det minsta lessen ifall de la ner fälttävlan. Det är ju en idrott som ligger ungefär på samma nivå som tjurfäktning.

Undrar hur många fotbollspelare i värdlden som tar otillåtna preparat?

Ett problem med de så kallade experterna i tv är att de inte skulle se på cykel även om
det inte fanns ett enda dopingfall. Jag kommer förmodligen att sitta spikad framför touren hur många som än visar sig vara dopade. Det är KUL att de på cykelsport! =)
För mig känns det mindre oroande om Rasmussen vinner en gång till skillnad från en Lance Armstrong som är totalt oslagbar(även av dopade superstjärnor) och tar sju(!) raka Tour de France...

// Christian

Det är förjävligt att mina licenspengar dår till sånt här. Okunskapens högborg är SVTs sportredaktion. Att sedan ha fyra personer som inte är insatta i en sport till att såga den det måste vara ett generalfel.

Jag mailade Albert och talade om vad jag tycker och tänker om deras repotage.

albert.svanberg@svt.se <albert.svanberg@svt.se>

Hittade detta om programledaren Elisabeth H på Svt.se
Elisabet Höglund är en av Aktuellts mest erfarna reportrar. Hon har jobbat på SVT sedan 1983 och var i många år reporter på Rapport....

Elisabets stora fritidsintressen är idrott och oljemålning. Hon har bland annat varit flerfaldig svensk mästarinna på cykel.

/BTW

Rock... vad skrev du till Albert?

Annar så... Den nya tidens journalistik. Okunniga människor sitter och orerar om saker de inte förstår. Förekommer dagilgen på alla kanaler och i alla dagstidningar. (dom är ute efter oss!)

Stalle

Jämför hur diskussionerna gick här på Happy för knappt ett år sedan då Landis vann TdF (eller inte).
Jag vet inte om alla "av oss" som tyckte man skulle lägga ner/låta bli att titta/etc. har kvar samma uppfattning i dag.

Kort sagt är det ett retoriskt knep att överdriva, för att få fart på en debatt.

Alltså, jag fattar inte riktigt hur man kan låta friidrottare (Ewerlöf) utala sig. Friidrottare är per defintion dopare och dopare ljuger alltid.

vad hände egentligen med de misstänkta spanska fotbollsklubbarna i Operacion Puerto?

och friidrottare kommer ju undan straff om de är "schyssta snubbar", som Sotomayor. Har för mig tennis brukar korta ner straffen också

hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> vad hände egentligen med de misstänkta spanska
> fotbollsklubbarna i Operacion Puerto?
>
> och friidrottare kommer ju undan straff om de är
> "schyssta snubbar", som Sotomayor. Har för mig
> tennis brukar korta ner straffen också

hehe, ja det kan man fråga sig. om albert svarar på mitt mail, vilket ja tvekar på, så ska ja nog ta o fråga honom :D

Är väldigt tråkigt att cyjkelsporten fått denna stämpel då den egentligen är den enda idrott som tar problemen på allvar, dvs. jagar de som fuskar och stänger av dem som åker fast.

Amerikanska friidrottsförbundet t.ex. agerar ju på precis motsatt sätt då de i möjligaste mån mörklägger de dopingfall som uppstår inom staterna.

Sen har vi ju godingen med det systematiskt dopade finska längdlandslaget för några år sen. Då skrattade jag faktiskt av skadeglädje eftersom cyklingen blivit så utpekat och t.ex längdåkningen ansetts som så ren och fin. Förresten är det ju först nu de börjar blodkontrollera orienterare...

När jag ser ett inslag som detta anser jag att man bör skicka ett kritiskt men sakligt mail till redaktionen (Gomorron i det här fallet, yes?), som ansvarar för programmet. I det mailet belyser man det osakliga och oseriösa i att en samling förståsigpåare tillåts sitta och såga en av världens största folksporter, i synnerhet när de representerar sporter och idrotter där dopingen är mycket mera utbredd, samt det olämpliga i att de drar egna slutsatser om hur det är ställt med dopingen inom sporten. Och i synnerhet är det viktigt att man ifrågasätter att sådant görs för licenspengar, som vissa av oss faktiskt betalar. (Tex jag, fast jag slutade se på SVT för många år sedan.) Så pass spekulativa inslag är inte public service. Och i och med att det handlar om public service kan man även kräva rättelse i nästa sändning, att man klargör att det faktiskt handlar om okunniga och oinsatta människors spekulationer, utan faktagrund. Sedan CC:ar man andra berörda parter, bl a kulturdepartementet (eller vad de kallar sig numera) och diverse chefer på SVT som också ansvarar för den här typen av program.

Kommer detta att göra någon omedelbar skillnad? Antagligen inte, men det kan i alla fall göra vissa ansvariga personer uppmärksamma på att vissa tittare är missnöjda med hur SVTs verksamhet sköts.

Peter_K -> Fick en ännu bättre idé, och anmälde programmet till Granskningsnämnden för radio och TV: http://www.grn.se/grn/pages/Page____602.aspx

Inte för att jag tror att det kommer att leda någonstans, men det är alltid bra att göra sådant som en ren markering. Tycker att inslaget bröt mot en hel del av de regler som listas här:

http://www.grn.se/grn/pages/Page____603.aspx

För SVT, SR, UR och TV4 gäller bestämmelser om t.ex.
* opartiskhet
* saklighet
* skydd av den personliga integriteten, och
* hänsyn till mediets genomslagskraft, som innehåller ytterligare regler om våldsskildringar och även innebär att programmen inte får vara diskriminerande eller uppmana till brott.

En anmäl till Radionämnden borde slå högre.

Utdrag ur radio- och tvlagen. Jag tolkar det som att soffpotatisarna klart bryter mot denna lag. Men jag är ingen juridisk expert, bara läskunnig.

Regler för SVT, SR, UR
Opartiskhet

Programverksamheten ska bedrivas opartiskt. Kravet har tre beståndsdelar:
o En klart utpekad part som utsätts för kritik ska ges möjlighet att bemöta kritiken.
o Kontroversiella ämnen eller händelser får inte behandlas på ett ensidigt sätt.
o En representant för programföretaget får inte ta ställning i en kontroversiell fråga.

Osv, läs hela här: http://www.grn.se/grn/pages/Page____1416.aspx

hehehe, då var ens mail vidarebefodrat till Chris him self :D:D detta ska bli intressant :D

o tack bruse, ännu ett argument att bomba med :D

Fy f*n ursäkta språket men jag blir så förbannad på dessa "experter" som gör en höna av en fjäder! Varför inte titta över det arbete som görs av cykelsporten mot dopningen?
Varför tas inget positivt upp?

Dessutom kan väl den där fd löperskan, vad hon nu heter, betraktas som en representant för en annan sport, som konkurrerar med andra sporter om uppmärksamhet i massmedia och sponsorpengar? Glömde att ta med det i min anmälan, men jag tror att jag fick med det mesta ändå.

Ewerlöf dissar ju alla bulgarer, rumäner och greker inom friidrott som dopade, vad är väl då en cykelklunga i en tävling;)

Hets mot folkgrupp Malin? Är inte det ett hatbrott?

För övrigt är panelens okunskap en sak, men bristen på perspektiv och omedvetenheten om de egna synsätten skvallrar om en bristande begåvning.

Rocky_W skrev:
> ...och nu går Vacchi till attack mot panelen i
> Eurosport. Strålande!

Går det att se nåt film eller ljudklipp på det också?

Kollade nyss på det ovan nämnda inslaget..
Kan bara säga att man blir förbannad!

det lilla ja hörde, så påpekade t.ex. adamsson att det där som Pamela sa om att inom cykel vet man inte vinnaren förän efter dopingprovet är klart, stämmer inom de flesta sporter, inte bara inom cykel. och påpekade de ju t.ex. om att det inte nämndes vad som görs mot doping osv. inom cykel, utan bara att cykel handlar bara om doping

Visst sätter man morgonkaffet i halsen när man hör uttalanden i stil med att "sporten borde läggas ner".

Men allvarligare är ju som alexcykel säger Malin Ewerlöfs grova generaliseringar. Att i ett svep avfärda alla bulgarer som dopade, även om dom historiskt sett har haft sådana problem, är mycket olyckligt. Oskyldig tills motsatsen har bevisats som sagt!

Det här är för övrigt ett ämne där vi svenskar är väldigt nationalistiska och trångsynta. Många svenskar är helt övertygade om att doping är nåt utlänningar sysslar med. En svensk idrottare skulle aldrig befatta sig med sånt, han/hon äter bara gröt som Gunde...

Go, Vacchi/Adamsson! Forza!

Man blir så trött, det enda som icke-cyklister vet om cykel är att "där dopar man sig". En snabb koll runt kaffebordet på jobbet när man pratar cykel så får man direkt glirningar, cyklister är idioter som cyklar omänskligt fort och långt, och för att klara det så är alla dopade. Sen kör dom som idioter på trottoarer också... Det har ju bombats in i medel-Svensson hjärna av massmedia.

Men då man kontrar och tar upp att doping troligen också är ganska vanligt i t.ex. ishockey, fotboll, golf då tar det hus i helvete minsann. Det är inte ens som att svära i kyrkan, det är som att pissa i dopfunten... Jag skulle t.ex. vilja se proffs-golfare, NHL-spelare, Premier League-spelare ställa upp på det dopingkontrolls-schema som en Protour-cyklist har.
Jag nämnde att hockey-bröderna Sedin, de byggde ju upp typ 18 kg muskler på ett år då de gick från Elitserien från NHL, det tyckte jag var märkligt för nog att de tränar hårdare i NHL, men kom igen, inte SÅ mycket hårdare än Elitserien, eller? Jag bara spekulerar, för de gjorde de ju i TV-panelen också...

SVT borde veta vid det här läget att när det kommer att snackas doping inom idrott i allmanhet (och cykling i synnerhet) att de ska försöka att inkludera någon sakkunnig. Vi har ingen brist på sådana här i Sverige. Mats Garle från Huddinge Dopinglab är en mycket bra förta val. Arne Ljungqvist är inte alltid lika tillgängligt, men är en Foundation Board member i WADA, President av IOC medical committee och RF och dessutom MD och PhD. Per Renström har också mångårigt erfarenhet inom IOC medical committee.

ttfh skrev:
> Det här är för övrigt ett ämne där vi
> svenskar är väldigt nationalistiska och
> trångsynta. Många svenskar är helt övertygade
> om att doping är nåt utlänningar sysslar med.
> En svensk idrottare skulle aldrig befatta sig med
> sånt, han/hon äter bara gröt som Gunde...

Åh vad äre för fel på gröt nurå?

bruse skrev:
> ttfh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det här är för övrigt ett ämne där vi
> > svenskar är väldigt nationalistiska och
> > trångsynta. Många svenskar är helt
> övertygade
> > om att doping är nåt utlänningar sysslar
> med.
> > En svensk idrottare skulle aldrig befatta sig
> med
> > sånt, han/hon äter bara gröt som Gunde...
>
> Åh vad äre för fel på gröt nurå?

Inget alls, gröt är the shit!

Tillbaka
Topp