SVT dissar cykelsporten i morgonsoffan.

• Trådstartare Trådstartare Doh
  • Start datum Start datum
Någon som har ett referat på vad Vacchi o Adamsson sa? Man är ju på jobbet så man missar TdF-sändningen...

SVT borde sluta sända skidåkning, TV4 friidrott, Canal + och TV4 Serie A-fotbollen, Canal + baseball, Viasat amerikansk fotboll... Vad har jag glömt?

ttfh skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här är för övrigt ett ämne där vi
> svenskar är väldigt nationalistiska och
> trångsynta. Många svenskar är helt övertygade
> om att doping är nåt utlänningar sysslar med.
> En svensk idrottare skulle aldrig befatta sig med
> sånt, han/hon äter bara gröt som Gunde...

Det tycker jag åxå är så roligt. Men faktum är ju att svenskarna är ju minst lika bra på att dopa sig som andra. Linda Haglund, Ricky Brush, Ludmilla, den där svenske cyklisten som jag aldrig lär mig vad han heter (CSC va?). Och det finns säkert fler... Svenks blåögdhet i ett nötskal...

Stalle

RobRoy skrev:
> kan man dopa sig i segling och F1??
För segling så tror jag att speed är väldigt bra. För F1 tror jag att betablockerare är the shit.

Markus F skrev:
> RobRoy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kan man dopa sig i segling och F1??
> För segling så tror jag att speed är väldigt
> bra. För F1 tror jag att betablockerare är the
> shit.

borde inte dessa sporter också sluta sändas? jag menar spionaget som uppmärksammades i våras McLaren och Ferrari, sen var det tidigare var det något om någon vinge och sen fusket med vikten m.m.

Jag tycker att SVT ska sluta sända fotboll pga filmningar. I hockey är det ju hur mycket fusk som helst med alla hakningar, tripping och allt vad det heter. Allt det är ju fusk, precis som doping!

Ang programledaren Elisabeth H, så här sa hon 2004:

"SVT:s Elisabeth Höglund hoppar på Ulf Karlsson (Publicerad 21 december 2004 - 07:10)
Med anledning av att den förre kaptenen i friidrott, Ulf Karlsson, sagt att ordet dopning inte existerade på 1970-talet kritiseras han av journalisten Elisabet Höglund.
-Det är lögn. Vi talade om dopningslistor. Ordet dopning existerade redan då, säger Höglund, fd elitcyklist, i en krönika i Radio Stockholm. Ulf sov en Törnrosasömn.
-Tro fan att hon har en jävla kunskap om dopning som har suttit på en cykel. De fuskade ju så in i helvete, fräser Karlsson till Aftonbladet. Dopning förbjöds 1974."

/BTW

Rocky_W skrev:
> SVT borde sluta sända skidåkning, TV4 friidrott,
> Canal + och TV4 Serie A-fotbollen, Canal +
> baseball, Viasat amerikansk fotboll... Vad har jag
> glömt?

håkky

Kung Stalle skrev:
> ttfh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det här är för övrigt ett ämne där vi
> > svenskar är väldigt nationalistiska och
> > trångsynta. Många svenskar är helt
> övertygade
> > om att doping är nåt utlänningar sysslar
> med.
> > En svensk idrottare skulle aldrig befatta sig
> med
> > sånt, han/hon äter bara gröt som Gunde...
>
> Det tycker jag åxå är så roligt. Men faktum
> är ju att svenskarna är ju minst lika bra på
> att dopa sig som andra. Linda Haglund, Ricky
> Brush, Ludmilla, den där svenske cyklisten som
> jag aldrig lär mig vad han heter (CSC va?). Och
> det finns säkert fler... Svenks blåögdhet i ett
> nötskal...
>
> Stalle

Axelsson tänker du på som tävlar för Selle Italia

Är det nån i det här långa landet som uppfattar någon av de där 4 clownerna som experter? Inte jag iaf, kändes mer som lulliga surr-fredag i Virtanens soffa eller nåt sånt. Skräp? javisst!

RobRoy:
Man kan dopa sig i alla sporter. Kaffe (koffein) var länge med på dopinglistan för att bla seglare "dopade" sig under långseglingar. Hur det är med kaffe idag vet jag inte.

Åtminstone för ett antal år sen så var det de internationella förbunden som bestämde vilka preparat som var förbjudna inom just deras sport.

Jag har för mig att skytte har alkohol på dopinglistan eftersom en lite mängd kan skärpa din konsentration.

Snowbord hade ju hash på dopinglistan (FIS alltså) som enda förbund i vinterOS för tio år sen eller nåt.

F1....ja... nåt avtrubbande borde ju hjälpa.

Stalle

Thomas skrev:
> Är det nån i det här långa landet som
> uppfattar någon av de där 4 clownerna som
> experter? Inte jag iaf, kändes mer som lulliga
> surr-fredag i Virtanens soffa eller nåt sånt.
> Skräp? javisst!

CH har jag träffat en gång. Väldigt kunnig - på fotbollstrivia. Han får ju kommentera allt det ingen annan vill titta åt på SVT: plastbandy, hockey-utan-tacklingar-på-stor-is-med-boll och lite annat sånt där trams. Han kanske ska hålla sig till bollar.

MEK borde väl för övrigt veta hur man dopar sig. (Liksom Maria Akraka som i går satt i Radiosporten och ondgjorde sig över cykelsporten.) Friidrott tillsammans med längdskidåkning och just cykling är väl de individuella sporter som har störst problem, frånsett rena kraftsporter då.

I fallet Pamela Andersson går det ju inte att låta bli att raljera, med det namnet... Tyckte illa om henne redan när hon var på min gamla lokaltidning. Och Håret expert? Nä.

Oj oj oj. Tre sporttyckare anser att cykelsporten har trovärdighetsproblem! Är det så konstigt? Den som leder Tour de France, Rasmussen, har ju inte ens förtroendet från sitt eget förbund. Sen finns det väl frågetecken kring Patrik Sinkewitz, T-Mobile, som lämnade touren första veckan om hans testosteronvärden. Eller är han helt friad ?
Det går inte heller att komma runt det faktum att ingen vet vem som egentligen vann ToF förra året. Den officiella listan är ju inte spikad än i dag.
Jag följer turen varje dag och tycker det här är tråkigt på många sätt. Men jag är inte förvånad över att många som står utanför cykelsportens hejarklack är tveksamma.

Stisse skrev:
> >
> Jag nämnde att hockey-bröderna Sedin, de byggde
> ju upp typ 18 kg muskler på ett år då de gick
> från Elitserien från NHL, det tyckte jag var
> märkligt för nog att de tränar hårdare i NHL,
> men kom igen, inte SÅ mycket hårdare än
> Elitserien, eller? Jag bara spekulerar, för de
> gjorde de ju i TV-panelen också...

Ur EFFEKTIV BODYBUILDING av Ove Rytter:

"Du ska vara nöjd med att lägga på dig ca 1kg muskler per år - om du tränar drogfritt.

Personer med extremt bra anlag kan de tre första åren lägga på sig så mycket som 2-4 kg muskler per år!"

Är det inte NHLspelarna som man inte får testa för doping? säger väl en hel del om det nu är så. Eller är det en skröna?

Såg nyss inslaget och blev tokförbannad!! Håller på med både cykel och OL, och det var pinsamt att höra på dem och deras osanningar. Har mailat Albert Svanberg och klagat. Känns ruttet att behöva betala för sånt där skit!!

/Dalkullan

MÖ skrev:
> Oj oj oj. Tre sporttyckare anser att cykelsporten
> har trovärdighetsproblem! Är det så konstigt?

Har du sett inslaget? Grova svepande generaliseringar blandat med rena faktafel som fick stå helt oemotsagda. Att säga att trion påtalade cykelsportens trovärdighetsproblem är väldigt förskönande.

Dalkullan skrev:
> Såg nyss inslaget och blev tokförbannad!!
> Håller på med både cykel och OL, och det var
> pinsamt att höra på dem och deras osanningar.
> Har mailat Albert Svanberg och klagat. Känns
> ruttet att behöva betala för sånt där skit!!

Man behöver inte nödvändigtvis betala för det.

Chris som annars brukar vara en ganska påläst herre gjorde bort sig lite tyckte jag. Skrev följande brev till SVT's redaktion i morse

--------------------
Till Chris Härenstam med anledning av framträdandet i Gomorron Sverige 23/7

Såg Gomorron Sverige i morse (23/7) där du kategoriskt dömde ut cykelsporten och ansåg att vi helt skulle ignorera den på grund av all doping. I samma inslag får man höra dig resonera ganska nyanserat kring problemen inom friidrotten. Jag dristar mig till att påstå att du är för lite insatt i cykelsporten för att kunna göra några uttalanden alls. Fördöm gärna, men var åtminstone konsekvent. Med ditt resonemang skulle väl SVT bojkotta all friidrott?

Du är en mycket duktig sportjournalist, men det blir bara pinsamt att du trots grav okunskap om rådande förhållanden har så kraftiga åsikter. Du är visserligen fri att tycka och säga precis vad du vill, men när SVT tar ut en lagstiftad licens under opartiskhetens flagg kan man som tittare kräva att dess journalister inte utgår från sina egna preferenser av idrott och experttycker därefter.
Hur många tester har genomförts av proffscyklister senaste åren?
Hur många sett procentuellt åker dit vid tester i jämförelse med friidrott, och tycker du inte det är lite konstigt att provsvaren från ett test taget på Sinkewitz för mer än sju veckor sedan publiceras först mitt under pågående tour?

Jag tror vidare inte en sekund att tyska ZDF trodde innan TdF att cykelsporten inte hade problem, utan att det snarare handlar om att man är sur över att ännu fler tyskar åkt dit. Vad mer kan man göra inom cyklingen annat än att testa utövarna undrar jag, och dessa tester kommer under många år framåt leda till att fler dopade upptäcks. Men då vill jag inte för varje sådant fall behöva höra att sporten ska läggas ner om upptäckterna är ett resultat av att man arbetar för en förändring.

Vänliga hälsningar
----------------------

Så nu har jag också gjort en anmälan.

Jag tycker att alla ska maila sin åsikt till SVT-sportens chef, Albert Svanberg.

albert.svanberg@svt.se

Föraren kan grunda med ett par stadiga groggar innan start i F1. Det kan förbättra modet och
reducera rädsla i fullfartsböjarna.
I segling vet jag inte. Får väl bli något uppåttjack för att hålla sig vaken.

<<Det tycker jag åxå är så roligt. Men faktum är ju att svenskarna är ju minst lika bra på att dopa sig som andra. Linda Haglund, Ricky Brush, Ludmilla, den där svenske cyklisten som jag aldrig lär mig vad han heter (CSC va?). Och det finns säkert fler... Svenks blåögdhet i ett nötskal...

ööööööhhhh, marcus ljungqvist? skulle inte tro det, finns inga som HELST anklagelser över det. inga misstankar, ingenting. vad snackar du om?

Fast problemen med doping ÄR ju faktiskt en realitet inom cykelsporten. Samtliga aktiva både i Sverige och i utlandet säger att doping är oacceptabelt. Varför hyllar samma människor då Pantani. Alla vet ju vad han har gjort men vi kan väl inte påstå att han, Landis eller Jan.U skall vara ett bra föredömme för dom 18-19 åringar som börjar köra och tävla. Det är väl bra att diskusionen lyfts?

Problemet är ju att det inte blir en diskussion när tre tomtar sitter och lallar på oemotsagda med tveksamma fakta.

MÖ skrev:
> Oj oj oj. Tre sporttyckare anser att cykelsporten
> har trovärdighetsproblem! Är det så konstigt?
> Den som leder Tour de France, Rasmussen, har ju
> inte ens förtroendet från sitt eget förbund.
> Sen finns det väl frågetecken kring Patrik
> Sinkewitz, T-Mobile, som lämnade touren första
> veckan om hans testosteronvärden. Eller är han
> helt friad ?
> Det går inte heller att komma runt det faktum att
> ingen vet vem som egentligen vann ToF förra
> året. Den officiella listan är ju inte spikad
> än i dag.
> Jag följer turen varje dag och tycker det här
> är tråkigt på många sätt. Men jag är inte
> förvånad över att många som står utanför
> cykelsportens hejarklack är tveksamma.

DCU är inte Rasmussens förbund eftersom han inte har dansk licens.
Däremot har DCU och MR diskuterat en OS-plats i MTB och därför har DCU sökt MR vid två tillfälle för tester. MR har varit sent inne med sin planering kring sin uppehållsort och därför har UCI get han två varningar för detta.

Planeringen har legat till grund för DCU:s oannoserade kontroller, men de var ju inte inne i tid till UCI.

BFS skrev:
> Problemet är ju att det inte blir en diskussion
> när tre tomtar sitter och lallar på oemotsagda
> med tveksamma fakta.

Tråkigt att dom satt ensamma och oemotsagda. Men det verkar vara så dom flesta som inte cyklar aktivt anser om cykel sporten efter alla skandaler. Naturligtvis kommer någon från förbundet att med kraft och styrka bemöta alla dessa angrepp på det kollektiva cykelsverige och resten av världen, i morgon, i tv soffan?

E.M: såklart tror ju ickeinsatta att det bara är doping som gäller inom cykling. Det är ju helt tyst om cykling om inte det är nåt dopingrelaterat. Skulle vara kul om de vågade ställa upp sina "experter" mot lite mer riktiga fakta. Och att använda sig av argumentet "Man vet ju inte vem som vunnit" i ett någotsånär seriöst sammanhang är ju löjligt. Vilken sport har inte ändrat resultattabellerna i efterhand? Men, det "vet" ju alla...Alla dopar sig ju inom cyklingen.
Att utrycka sig tarvligt/felaktig/kräkande bara för att sätta igång en seriös diskussion hör knappast hemma i ett offentligt rum. Om det ens funkar.

Fast dom i TV soffan skall väl vara lite provocerande och lyfta en diskusion? Det verkar dom ha lyckats med, jag menar att du och alla vi andra reagerar på det här forumet t.ex

> > RobRoy skrev:

> > > kan man dopa sig i segling och F1??
> > För segling så tror jag att speed är
> väldigt
> > bra. För F1 tror jag att betablockerare är
> the
> > shit.

Betablockerare kan väl funka i Åre åxå?

E.M skrev:
> Fast problemen med doping ÄR ju faktiskt en
> realitet inom cykelsporten. Samtliga aktiva både
> i Sverige och i utlandet säger att doping är
> oacceptabelt. Varför hyllar samma människor då
> Pantani. Alla vet ju vad han har gjort men vi kan
> väl inte påstå att han, Landis eller Jan.U
> skall vara ett bra föredömme för dom 18-19
> åringar som börjar köra och tävla. Det är
> väl bra att diskusionen lyfts?

Pantani åkte aldrig dit i en dopingkontroll, vi kan tro att han var dopad men varken du eller jag kan med säkerhet påstå att så var fallet.

E.M: de har alltså (medvetet?) på ett bristfälligt sätt skapat en debatt här på Happy. 95% är arga, men 5% debatterar. Man ska inte vara negativ och se det halvtomma glaset? Att resten av Sverige får än ännu skevare bild på cykelsporten än innan är inget problem? Då är det ju bra med allt som skapar en diskussion/reaktion. Och det är väl okej om man provocerar fram lite bjäbb på jobbet om man är uttråkad, men i det offentliga rummet får man fan hålla sig till sanningen. Tycker jag.

Oj vad jag önskar att jag hade varit med imorse:

"Malin, är det alla från Bulgarien, Rumanien och Grekland som man ska inte lita på, eller bara friidrottare?"

E.M skrev:
> Fast dom i TV soffan skall väl vara lite
> provocerande och lyfta en diskusion? Det verkar
> dom ha lyckats med, jag menar att du och alla vi
> andra reagerar på det här forumet t.ex
>

jovisst, men jag tycker inte det är okay när man gör det genom att inte ta upp fakta. att inte diskutera båda sidor. som de nu gjorde, så piskade de bara upp stämningen mot cykel som sport. nu blire ännu fler "vanligt" folk som anser att cykel = doping, att det måste vara så.

Miss Lycka skrev:
> Det gjorde han efter karriären precis som
> Salming, Borg med flera.

Så det ursäktar missbruk eftersom våra storheter Salming, Willander och Borg har gjort det? Jag anser fortfarande att de inte är föredömmen vi behöver. -Det gick bra för dom, trots eller kanske tack vare att dom missbrukade. Tankar som är lätta att få när du är ung och naiv. Du verkar väl initierad som vet att Pantani inte tog kokain under sin aktiva tid, vad bygger du det på?

Alla friidrottare är dopade.

Alla fotbollsdamer är lesbiska och dopade.

Hela lag är lesbiska med tanke på namnet. LdB = lesbiska damboll.

Det mest tragiska i detta är att folk som inte har någon koll på sport förutsätter att de i soffan har järnkoll på alla sporter. På något sätt har jag gjort det i alla fall.
Jag kan tänka mig att folk från hästsporten och ett gäng med orienterare är rejält upprörda nu också.

-Sänd inte orientering på tv för jag är helt ointresserad (Pamela Andersson) Bra kommentar Pamela, verkligen

De enda sporter de har koll på verkar vara Fotboll, hockey och friidrott.
Sen är det ju rätt kul att se Malin Everlöf dissa doping. Klart man inte åker dit i dopingtest när det inte förekommer några.

Det var ingen som tog upp problemet med dopade hästar?! Jag kan se på lång väg att hästarna är dopade.
Förbjud fälttävlingar och bygg bike parks på hästbanorna istället. Hästkött är gott dessutom.

Tycker nästan den fullständigt obefogade kängan mot orienterare var värre faktiskt. Var ju en bloggare på Aftonhoran som gjorde ett liknande utfall mot just cyklister och orienterare för några månader sedan (det kom upp här på happy också). Det roliga är just att det är folk som inte har någon insikt alls i sporten som får uttala sig.

Vore kul att sitta i den där soffan, och bara tokdissa fotboll, boxing eller nåt annat hjärndött. "De bara springer runt som förvirrade höns. Det är skittrist att kolla på. Borde verkligen inte sändas på TV." Precis lika givande.

PS: Kan inte någon hänvisa till den här diskussionen i något av era brev? Vore kul om Chris eller någon av de andra kunde skriva ett litet svar här i tråden...

Tillbaka
Topp