Svullet knä.... olika anledningar?

JockeS

Aktiv medlem
I lördags kväll kände jag att mitt högra ben kändes svullet, speciellt över knät.
Har inte gjort någon större ansträngning dom senaste 2 veckorna då jag gått på en pulverdiet.

På söndagen när jag vaknar ser jag att mitt knä är större än det andra och benet i sig känns svullet och jag har svårt att sätta mig på huk utan smärta.

Tog en tur på hojjen, landsväg i ca 2 timmar i lugnt tempo, och kom hem. Allt kändes ok.
På kvällen fick jag mer ont och knät blev mer svullet.

Nu går jag med olika teorier om vad som händer.
1 - Pulverdieten har gjort att jag förlorat mycket vätska och nu när jag återgått till normal diet och mer vätska så har det samlat i knät.

2 - Infektion i knät

3 - Skada i knät efter ett besök i ett vattenland med familjen på lördagen. (har inte slagit mig eller nåt sånt, utan bara ansträngt mig mer än normalt än vad jag gjort under 2 veckor)

Idag är knät dubbelt så stort och det känns som svullnad / vatten i knät.

Vad ordinerar happydoktorerna? Diagnos?

Vila knät och ring sjukvårdsupplysningen är väl en bra början tills de riktiga expertråden dyker upp i den här tråden.
Då kommer det säkert dyka upp förslag på intervallträning, flytta sadel och köpa nya pedaler +ANNAT.

Rätt intressant att folk vänder sig till happy för sådana här saker. Någon läkare lär det väl finnas här, men de flesta andra har inte en aning när det kommer till sådana saker. Dessutom lär man inte kunna göra en vettig bedömning av problemet över ett internetforum.

Gå till en läkare IRL och ansträng inte knät innan du vet vad problemet är.

Att skriva på Happy är som att ringa till sjukvårdsupplysningen, man får samma svar, men här känns det som man kan få något vettigt svar trots att personen i fråga inte är någon läkare.

Ringde sjukvårdsupplysningen tidigt imorse o fick till svar "boka tid hos din vårdcentral för en kontroll"

Var mest nyfiken om svaren man kunde få här då det händer att någon kommer med en sjudundrande förklaring ibland som faktiskt är rätt :)

Som sagt, gå till doktorn, men tills dess så föreslår jag RICE (Rest, Ice, Compress, Elevate). Bind ett bandage eller något runt knät och lägg på en påse is, sen lägger du dig i soffan med knät i högläge och vilar.

Eftersom knät var svullet redan innan du satte dig på cykeln så måste det väll ha varit något på vattenlandet?

> 1 - Pulverdieten har gjort att jag förlorat
> mycket vätska och nu när jag återgått till
> normal diet och mer vätska så har det samlat i
> knät.
Finns ingen anledning till att det ska samlas i ett av dina knän.

> 2 - Infektion i knät
Ilsket rött? Starkt värmeökat? Feber? Om inte, så troligen inte.

> 3 - Skada i knät efter ett besök i ett
> vattenland med familjen på lördagen. (har inte
> slagit mig eller nåt sånt, utan bara ansträngt
> mig mer än normalt än vad jag gjort under 2
> veckor)
Eller kanske bara överansträngt. Troligt.

> Idag är knät dubbelt så stort och det känns
> som svullnad / vatten i knät.
Svullnad är vätskeansamling. Finns inte så mycket annat som snabbt byter plats i kroppen.

> Vad ordinerar happydoktorerna? Diagnos?
Vila. Kolla att du inte har rörelseinskränkningar. Om ihållande besvär sök läkare, om inte annat för att få inflammationsdämpande recept.

Menisken svullnar inte så där, på mig åtminstone, det gör bara ont. Ska köra en magnetröntgen på min menisk på onsdag sedan nytt ställningstagande av ny läkare. Opererat två gånger redan...

Bytte för 3 år sedan jobb vilket innebar mer jobb under en period sittandes på knä och kröka rör,innan har jag inte jobbat med knäskydd men det gör jag nu.

Efter ca 2-3 veckor så fick jag prcis som du beskriver svullna knän och värken gick även efter ett tag ner i benen,och då åkte jag till akuten, vad jag råkat ut för var något som dom kallade för skurgummaknä och det fick tömmas på vätska samt medicineras med antiimflamatoriskt.

JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Att skriva på Happy är som att ringa till
> sjukvårdsupplysningen, man får samma svar, men
> här känns det som man kan få något vettigt
> svar trots att personen i fråga inte är någon
> läkare.
>
> Ringde sjukvårdsupplysningen tidigt imorse o fick
> till svar "boka tid hos din vårdcentral för en
> kontroll"
>
> Var mest nyfiken om svaren man kunde få här då
> det händer att någon kommer med en sjudundrande
> förklaring ibland som faktiskt är rätt :)

Det är ju precis samma svar som du fick här! Okej det kanske inte är så dumt med happy!

Valhalla_ skrev:
> Okej det kanske inte är så dumt med happy!

Jo, tyvärr så är happy mest dumt. Fast roligt.

jonel skrev:
> > 1 - Pulverdieten har gjort att jag förlorat
> > mycket vätska och nu när jag återgått till
> > normal diet och mer vätska så har det samlat
> i
> > knät.
> Finns ingen anledning till att det ska samlas i
> ett av dina knän.
>
> > 2 - Infektion i knät
> Ilsket rött? Starkt värmeökat? Feber? Om inte,
> så troligen inte.
>
> > 3 - Skada i knät efter ett besök i ett
> > vattenland med familjen på lördagen. (har
> inte
> > slagit mig eller nåt sånt, utan bara
> ansträngt
> > mig mer än normalt än vad jag gjort under 2
> > veckor)
> Eller kanske bara överansträngt. Troligt.
>
> > Idag är knät dubbelt så stort och det känns
> > som svullnad / vatten i knät.
> Svullnad är vätskeansamling. Finns inte så
> mycket annat som snabbt byter plats i kroppen.
>
> > Vad ordinerar happydoktorerna? Diagnos?
> Vila. Kolla att du inte har
> rörelseinskränkningar. Om ihållande besvär
> sök läkare, om inte annat för att få
> inflammationsdämpande recept.

+1 Allt ovan låter rimligt, men som sagt doktorn kombinerat med eget ansvar är bäst.

Jag har också haft kamelpucklar både i armbågen och i knät. I armbågen kom det troligen av att jag slog i utav bara h-e när jag vurpade baklänges i en stentrapp på vintern. Gjorde ont ända till sommaren när armbågen plötsligt svullnade upp utan att göra särskilt ont. Det var en ledkapsel som sprack på något vis. När svullnaden försvann så gjorde den gamla skadan inte ont längre. (Jag var hos doktorn). Knät drog jag sönder med supertung spinning, samma symptom men men helt självförvållat. Fick en punktsmärta i knät, sen svullnade det, sen försvann punktsmärtan och så småningom gick svullnaden ned och försvann. Jag spelade fotbollsmatcher med båda svullnaderna och hade dem hårt lindade, men det var det ingen doktor som sa att det var bra.

Det kan hända massor av saker med ett knä. En del är nämnt här ovan men det finns mer anledningar bland annat remautiska åkommor.

Jag tycker du ska söka läkare och få hjälp. Är det en enkel inflammation så är det inte en svår åkomma men ett skitproblem som är svårbehandlat och som läkarna inte har någon mirakelmedicin för. Är det inte det så måste du in i vårdapparaten snarast då det är köer till vissa knäoperationer eller undersökningar.

Egendiagnos kan du helt utesluta då det kan vara svårt för vana läkare att redan ut vad svullet knä är. I mitt fall så kunde de aldrig reda ut riktigt om det var vatten i knät eller svullnad kring knät typ "bursit".

Jag har sammanfattat lite av mina erfarenheter här: http://andersgustafsson.wordpress.com/2011/05/07/knat-antligen-har-jag-fatt-operationstid/

Tillbaka
Topp