Swedish Ultrabike 610 2017

Anton kommer troligen bara att vara skinn och ben så jag kanske får köpa några kilo småländska isterband och bogsera honom de första 20 milen för att få fart på honom. Eller blir vi diskade då?

Undrar om reglerna säger något om isterbandsbogsering. Om inte så kan du ju dra isterbanden ett varv runt midjan, knyta till och sedan ha några meter hängande efter så att Anton kan sätta tänderna i och bli bogserad medan han äter sig ikapp dig och sedan gå upp och dra när han kommit upp i rygg på dig.

Nja, jag undrar om det där stämmer. Vätternrundan är ju inte bara lite lång, den är ju jäääääättelång. Är du säker på att det inte var Siljan runt han skulle köra?

GoranS sa:
Undrar om reglerna säger något om isterbandsbogsering. Om inte så kan du ju dra isterbanden ett varv runt midjan, knyta till och sedan ha några meter hängande efter så att Anton kan sätta tänderna i och bli bogserad medan han äter sig ikapp dig och sedan gå upp och dra när han kommit upp i rygg på dig.

Möjligt att isterband inte gick igenom översättningen helt klockrent men enligt säker källa ska amerikanen ha meddelat 'I'll allow it!'.

Gör som Anton Lindberg och Martin Henrysson som ska cykla i par i randoklassen. På fredag är anmälningsavgiften lite högre. Sista dagen överhuvudtaget för att delta i år är 10 augusti.

Lag Anton/Martin syns inte i startlistan och det beror på att de fick anmäla sig vid sidan om den tänkta vägen pga tillfälliga tekniska problem. Nu är det ordning och reda igen och man följer instruktionerna på hemsidan. www.sub610.se

Kl 8.00 startade Anton Lindberg och Martin Henrysson sin randorunda i Swedish Ultrabike 610. De räknar med att ta sig runt på 24 timmar. Deras ramväskor var fyllda med mat. De har uppenbarligen tagit till sig att matställena är sällsynta de avslutande 27 milen.

Efter dem.startade fyra cyklister i uktraklassen dvs med följebil. En norrman, en dansk, en engelsman boende utanför Uppsala och en svensk boende i Värmland... Några av dem har som mål att köra Race Across America, RAAM, och vill bli kvalificerade den här helgen. Andra vill testa den här tävlingsformen.

Ni ser deras positioner på
https://tracker.swedishultrabike610.se

En raceblogg finns på https://sub610.se/blog

/Peter

anto_martin_1.jpg

Martin och Anton på väg mot Smedjebacken.

A & M stämplade i Söderbärke 10.35. Nu är det kuperade småvägar som gäller ett tag. De avverkade nyss en knapp mil på sträckans enda parti med bred vägren.

Någon minut innan dem passerade dansken Andreas. Hans framfart ska också bli intressant att följa.

Hur är vindarna därborta. I Sthlm tycker jag det just nu fläktar lite mer än jag väntat mig baserat på gårdagens prognos.

Andreas Holm Gylling passerade Malingsbo camping prick 12. Det betyder 33, 34 i snitt den senaste timmen. Då har han ägnat minst en kvart åt den långa backen efter Smedjebacken, med bitvis 5-7% lutning.

Vindarna är svaga och i skogen märks de knappt. Vi väntar nu på A&M som bör dyka upp inom kort.

A&M vid campingen i Malingsbo 12.12. Chris Marshall överraskade med att passera endast två minuter senare.

Apropå vindarna så har de medvind sedan Björbo. Kantvind strax och de närmaste 16 milen håller de samma körriktning men de kommer inte att röra sig över öppna fält i någon utsträckning.

164 km på knappt 5 timmar för Holm enligt trackingen. Fortsätter han i den stilen är det knappt solen hinner gå upp innan han är i mål i morgon.

På alla bilder jag sett tycks Martin hålla sitt löfte att bogsera Anton. Men det KAN ju vara spel för galleriet? Nej förresten, sociala medier är alltid precisa avspeglingar av verkligheten. ;)

ohellstrom sa:
På alla bilder jag sett tycks Martin hålla sitt löfte att bogsera Anton. Men det KAN ju vara spel för galleriet? Nej förresten, sociala medier är alltid precisa avspeglingar av verkligheten. ;)

Haha, verkligheten stämmer mer överens med avbildningen än du tror. Alla rätt många gånger jag har sett dem idag har Martin plogat. Jag och fotografen Jonas Wiking står i ett motlut ca 5 km innan Holms passagenotering och här ligger Anton tre (3) meter bakom Martin. Hmm.

Chris Marshall är bara en knapp minut efter randonnörerna.

Petert sa:
ohellstrom sa:

Haha, verkligheten stämmer mer överens med avbildningen än du tror. Alla rätt många gånger jag har sett dem idag har Martin plogat. Jag och fotografen Jonas Wiking står i ett motlut ca 5 km innan Holms passagenotering och här ligger Anton tre (3) meter bakom Martin. Hmm.

Chris Marshall är bara en knapp minut efter randonnörerna.

Hehe, Anton har samlat ihop till att hoppa över några förningar. Det kan visserligen diskuteras om det verkligen kan vara Martin som skyller någon förningar.

Hursomhelst, starkt. Själv känner jag mig ganska sliten efter (den nästan avslutade) rando-säsongen.

177 km: Chris är 10 sekunder framför Martin och Anton.

Ursäkta mig men jag vill också cykla här. Fina vägar i vacker natur o ch fantastiskt väder. Svaga vindar och knappt några bilar förutom följebilarna. Såå härligt!

Marknadsföring? Självhävdelse? Egentligen är jag blyg men under extrema situationer som här i arrangörsbilen kommer andra sidor fram.

Ganska precis 30 km/h i totalsnitt de första 8 timmarna på A&M medan Holm de första 7,5 timmarna snittat drygt 32 km/h.

Senast ändrad:
Nr 4 Holm Gylling snurrade 300 grader i rundeln framför Selma Spa 18.28. Därmed har han nått den västligaste punkten på sträckan. Om knappt 20 minuter är han vid foten av Munkforshöjden, 5,5 km och 7-10% i några svängarna. Sen fortsätter det alldeles underbart kuperat drygt 15 km till Munkfors.

Anton och Martin vände vid Selma Spa 20.01. De mår förträffligt men är oroliga för vattentillgången för de återstående 27 milen. De kan kanske fylla på igen om tre mil men sen lär inget vara öppet med den farten hastigheten de håller.

Är det några som händelsevis känner till vattenkällor Lesjöfors-Gåsborn-Hällefors-Hjulsjö-Siggebohyttan-Lindesberg-Vedevåg-Rockhammar-Medåker..?

Här brukar dom vara öppna till rimfrosten kommer. Annars är det bara till och fylla i bäck eller sjö, ser ut att finnas gott om det på tracker-kartan.

Sen ska man ju vara medveten om att sjöar och vattendrag inte är hundraprocentigt säkra att dricka direkt ur. Även kyrkogårdar som tar vattnet från egen brunn kan det finnas risker med. Har ingen aning om hur det ser ut i aktuellt område på dessa fronter.

Jag fångade killarna i en backe strax efter Munkfors alldeles nyss. De ser fram emot kyrkogården Lindesberg eller akutintaget i samma stad...

Hur som helst trodde de inte på min bils termometer som visar 10 grader. De trodde snarare 5.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp