Swedish Ultrabike 610 2017

Spacekitty sa:
Typ om man känner någon i Fellingsbro, är det ok då att denna erbjuder vatten?

Om man typ plagierar Transcontinental Race regler så är det strikt otillåtet. Tills våra regler har mognat och kommit ut i en ny upplaga är det tillåtet. OK!

Läs och begrunda: Andreas Holm Gylling svepte igenom Lesjöfors 21.43. Det är 32.6 i snitt. För att klara vår bonusgräns krävs 32.1. Klarar han det???

Det gick snabbt uppför Närkes Muur.

Det går rikti rikti bra för Anton o Martin. De stämplade i Lesjöfors någon minut innan Holm trakterade backen åtta mil längre fram på vägen.

Jaha, fler faller ifrån får jag veta precis nu. Nu finns det inga kvar bakom Anton och Martin! Einarsson bröt ptecis i Sunne pga dåligt knä och Marshall lämnade in på 40-milsstrecket, vi vet inte vad. Rostad dnf:ade för några timmar sedan. Är denna bana så tuff?

SUb610 ultra har en ny rekordtid och den är imponerande: 18.53.24! Snitthastighet 32,3. På något under 5000 höjdmeter.

Det har varit närapå idealiska vindförhållanden. Temperaturen var fem sex nattgrader i Värmland och nio vid mål.

Andreas Holm Gylling presterade en effektiv och vacker cykling. Det har varit en fröjd att se honom i aktion. Tråkigt att de övriga bröt.

Nu återstår att följa Anton och Martins cykling. Deras målsättning var 24 timmar och just nu ser den ut att gå i lås.

ohellstrom sa:
Verkligen!

Bra för loppets framtid att det sattes ett ordentligt banrekord. Något att jaga.

Trevlig reflektion!
Vi bjöd in 21:åringen Andreas Holm Gylling till nästa års lopp på stående fot 3.05 på lördagnatten. Igår tog vi kontakt med förre årets segrare Anders Strömnes och tryckte okänsligt på hans ömma punkt när vi påpekade att han inte längre är snabbast. Förhoppningsvis har vi båda dessa starka cyklister på startlinjen nästa år. Och några till vore trevligt.

Petert sa:
ohellstrom sa:
Verkligen!

Bra för loppets framtid att det sattes ett ordentligt banrekord. Något att jaga.

Trevlig reflektion!
Vi bjöd in 21:åringen Andreas Holm Gylling till nästa års lopp på stående fot 3.05 på lördagnatten. Igår tog vi kontakt med förre årets segrare Anders Strömnes och tryckte okänsligt på hans ömma punkt när vi påpekade att han inte längre är snabbast. Förhoppningsvis har vi båda dessa starka cyklister på startlinjen nästa år. Och några till vore trevligt.

Vad tror du ohellstrom, skulle vara en rimlig tid för dig(kanske assisiterad av din vapenbroder NLC) för nästa års Ultra?

Hmm, bra fråga... det är ju ganska stor skillnad på om man kör randoklass eller med support. De senaste 60-milarna jag och NLC kört har vi haft ett rullsnitt på ganska precis 30, sen har det gått 1.5-2 timmar till kontroller, defekter oh annat. Tiden rinner iväg även om man närmast springer genom mackarna. Höjdmeter vs. Söderns motvind kanske går på ett ut...

Med support TROR jag att jag (för isåfall är det ju tal om solocykling) hade klarat mig på väldigt lite stopptid. Vidare hade jag då försökt använda tempocykel så mycket som möjligt. Planen hade varit att gå efter rekordet, men sen är det såklart en del som ska klaffa.

En s.k "vi hade iaf tur med vädret" lyckönskan till den som ger sig på den.
OT I tråden men finns det ngn kul tid för "Skåne runt" - permanenten, den är väl på 600-ish?

Haha, ja jag var ju tvungen att slänga in en brasklapp. Jag vet från en ytterst säker källa att natten på årets upplaga var allt annat än mild och öm. Nog för att jag och NLC (också) är ganska kompetenta på att hantera misär, men nog sänker det tempot alltid.

Mig veterligen är det ingen som har gett sig på att cykla full fart runt Skåne så där bör ett banrekord vara inom räckhåll.

Jenny W sa:
Petert sa:
GoranS sa:
Vad är tidsgränsen för att kvala till RAAM?

32 timmar. Det verkar möjligen generöst men är betydligt tuffare gräns än RAAM:s gräns i deras egen kvalserie i USA. Det är upp till arrangören att bestämma.

Waaaa!? Var det inte 18 timmar som gällde förra året?

Förra året gav loppet ingen kvalificering för RAAM men gränsen för officiell sluttid var då liksom i år 32 timmar. 19 timmar var gränsen för bonuspengarna. Hade du deltagit i år hade du varit kvalificerad för RAAM nu. Med en ännu bättre tid för ii år blåste det knappt. Vill du kunna köra RAAM? Då ses vi kanske här i Västmanland nästa år...

Petert sa:
Jenny W sa:
Petert sa:
GoranS sa:
Vad är tidsgränsen för att kvala till RAAM?

32 timmar. Det verkar möjligen generöst men är betydligt tuffare gräns än RAAM:s gräns i deras egen kvalserie i USA. Det är upp till arrangören att bestämma.

Waaaa!? Var det inte 18 timmar som gällde förra året?

Förra året gav loppet ingen kvalificering för RAAM men gränsen för officiell sluttid var då liksom i år 32 timmar. 19 timmar var gränsen för bonuspengarna. Hade du deltagit i år hade du varit kvalificerad för RAAM nu. Med en ännu bättre tid för ii år blåste det knappt. Vill du kunna köra RAAM? Då ses vi kanske här i Västmanland nästa år...

Hehe jorå. Det krävs kanske en och annan praktikalitet till utöver kvalificeringen, som jag inte har möjligheter till för närvarande.
Fast tanken har slagit mig och man vet ju aldrig... om 10 år eller så?... Hur länge gäller kvalificeringen?

Bara kör! Det var vackra vägar och kul mest hela tiden förutom när temperaturen droppade till 2-3 grader. Då bromsade jag i nedförsbackarna för att inte frysa ihjäl, trots dubbla merinounderställ på överkroppen, jersey, regnjacka och reflexväst (med mera). Varken jag eller Anton brukar frysa särskilt lätt, men det var faktiskt vidrigt. Så jag rekommenderar verkligen en värmande jacka.

Det här har jag missat. Verkar ju hur kul som helst och kanske är randorundor i parklass med ett lättare tävlingsinslag framtiden? :-)

Klart du ska köra nästa år, Ingvar! Det hade varit kul med lite motstånd i samma klass. Vi blev passerade av dansken ganska tidigt (men han cyklade faktiskt inte så farligt fort så vi låg rätt nära bakom honom en längre tid och passerade igen när lättade på trycket...). När vi sedan stannade första gången för att fylla på vatten (som tog drygt två minuter extra) blev vi passerade av en engelsman som vi sedan jojo-körde ganska länge med i backarna. Det var peppande liksom att hans supportteam i följebilen hejade på oss varje gång de passerade oss.

Det finns helt klart utmaningar med randoparkörning i tävlingsformat, t.ex. var man får tag på risgrynsgröt ;) Att veta att andra är ute på samma bana gör kanske att man pressar sig lite mer, och det kan man ju få sota för flera timmar senare. Och det är ju bra om man är synkade (eller kanske osynkade) inom paret så att inte båda är trötta samtidigt. Fast under natten vore det nog bara jobbigt för då kunde i alla fall inte jag samarbeta.

Risgrynsgröt kan man iallafall ha med sig - 2x2 Magnum är betydligt besvärligare :)

På tal om synkning hade jag och NLC några festliga morgontimmar på Vänersborgs 600k där vi turades om att berätta för den andre att "bad luck - det är för kallt för att ta sovpaus, du får trampa".

Nu är min erfarenhet av 60-milare fn begränsad till en och på Täbys körde vi väldigt långa pauser. Faktiskt intressant att se hur korta pauser man kan ta, hur det påverkar orken överlag samt vad man på två man kan åstadkomma för snitt. På Täbyrundan var vi 8 man ner till 5 fram till 42 mil och sedan var vi 3 som fortsatte genom natten. Självklart påverkar gruppens storlek (= hur långa dragningar och hur ofta man behöver ligga först), den totala snitthastigheten.

Att ha ett antal plastkorvar med risgrynsgröt i bakfickan kan ju också förstås förbättra totalsnittet avsevärt :-)

Det är (väl?) en vedertagen sanning att stopptiden blir ohjälpligt längre i en större grupp. Även om alla är eniga om att man kör korta stopp så blir stoppen längre.

I ett definierat parformat är det givetsvis enklare att på förhand avtala exakt vad man ska ha eventuella stopp till. Tanka vatten, köpa mat, äta maten, gå på dass, kaffe på maten, ringa mamma, intervjua lokala flickor, vila, sova, etc.

Man ska vara ganska samspelta för att lösa detta i stridens hetta, eller snarare kyla, när man bara sitter och blänger kl 3.43 på morgonen och det fortfarande regnar.

ohellstrom sa:
Det är (väl?) en vedertagen sanning att stopptiden blir ohjälpligt längre i en större grupp. Även om alla är eniga om att man kör korta stopp så blir stoppen längre.

Man ska vara ganska samspelta för att lösa detta i stridens hetta, eller snarare kyla, när man bara sitter och blänger kl 3.43 på morgonen och det fortfarande regnar.

Och samspelta kan man ju säga att Lindberg et Henrysson är. Senast utan regn.

Petert sa:
ohellstrom sa:

Och samspelta kan man ju säga att Lindberg et Henrysson är. Senast utan regn.

Torrt men kallt den här gången ja. Men oavsett vad bjuder den här umgängesformen på rikliga mängder lågkvalitetskvalitetstid ?

ohellstrom sa:
Petert sa:
ohellstrom sa:

Man ska vara ganska samspelta för att lösa detta i stridens hetta, eller snarare kyla, när man bara
Torrt men kallt den här gången ja. Men oavsett vad bjuder den här umgängesformen på rikliga mängder lågkvalitetskvalitetstid ?

Tydligare kan det ej sägas!

ohellstrom sa:
I ett definierat parformat är det givetsvis enklare att på förhand avtala exakt vad man ska ha eventuella stopp till. Tanka vatten, köpa mat, äta maten, gå på dass, kaffe på maten, ringa mamma, intervjua lokala flickor, vila, sova, etc.

Du menar väl en bra genomtänkt excellplan? ;-)

Finns det förresten en solo randoklass? Undrar om det egentligen är någon fördel att vara ett par? Jag vet att Lindberg et Henrysson cyklar grymt bra tillsammans (och är övertygat om att Nils och Oscar också gör det), men 24 timmar är väl ingen rekordtid på 60 mil. Jag har cyklat i trakterna ganska mycket och kan inte heller tänka mig att banan kan vara så fruktansvärt jobbigt.

Men vad vet jag? :-) Grymt att följa och barnrekordet är riktigt tufft!

Anton strax innan Söderbärke.

36731338902_9273b77910_k.jpg

Fler bilder finns på https://www.flickr.com/photos/jswg/sets/72157688297201235

kitzblitz sa:
ohellstrom sa:

Du menar väl en bra genomtänkt excellplan? ;-)

Finns det förresten en solo randoklass? Undrar om det egentligen är någon fördel att vara ett par? Jag vet att Lindberg et Henrysson cyklar grymt bra tillsammans (och är övertygat om att Nils och Oscar också gör det), men 24 timmar är väl ingen rekordtid på 60 mil. Jag har cyklat i trakterna ganska mycket och kan inte heller tänka mig att banan kan vara så fruktansvärt jobbigt.

Men vad vet jag? :-) Grymt att följa och barnrekordet är riktigt tufft!

Lite excel har aldrig skadat :D

Menar att det fanns solo rando också. Skulle gissa att det går ungefär lika fort som att cykla i par. Man måste vara ett BRA par om det ska vara en stor fördel.

Av olika anledningar är 600km den enda vanliga brevetdistansen som jag aldrig cyklat solo så jag har tyvärr inget grundlag för en jämförelse på just denna distans. De snabbaste har cyklats som par (med NLC) medan det alltid gått långsammare i större konstellationer. Men det beror ju också på ambitionen från start, ibland ska man bara släppa på gasen 2% för att kunna hålla ihop gruppen och om ambitionen var att hålla ihop gruppen så gör man det.

Tillbaka
Topp