Sweet Protection Knee/Elbow Guards & Hövding3 I spåren...!?

Moses95

Aktiv medlem
Hallå!

Jag är ny i mtb världen och har/håller på att bygga en ht för sommaren, den har jag nog pli på så inga frågor där.
Jag undrar såklart om skydd, jag kommer cykla runt i Göteborgsområdet, besöka någon bikepark och har en resa med delvis mtb spikat i Åre.

Fråga 1, Vad tror ni då om Sweet Protection Knee/Elbow Guards?
Min lillebror jobbar på XXL som säljer de och kan ge mig sjyssta priser i baren och de ser inte ut att vara så stora, lite som köksbunken runt knät eller armbåge.

Jag förstår att ett skydd kanske inte passar både när jag sakta rullar över rötter i ÄGB och rullar lite snabbare ner för Åres branta backar? Eller? Jag är som sagt inte så snabb, men jävligt teknisk..!
Har ni förslag på andra skydd jag kan köra på som inte kommer blöda ur min lilla plånbok mer än min cykel redan gör?

Fråga 2, som kanske är känslig här, superkittade volvo-farsor behöver inte svara..
Fungerar hövding model 3 när man cyklar mtb?

Ja, jag skojar om hövding, så till fråga 2,
Får man åka i skogen med en bmx/skate/pendlingshjälm?
Jag har den till alla ovanstående aktiviteter och när jag kikar runt så ser inte jag anledningen till att pröjsa en massa pengar på en hjälm när jag redan har en?
Det är mips som sägs ska vara bra!
Förstår om det sticker i ögonen på vissa!

Må väl och cykla i medvind!

Från en som nyligen gjorde en OTB (drulle över styret) och slog huvudet i en sten (dock togs största krafterna upp av min armbåge) så rekommenderar jag en hjälm med MIPS. Detta gjorde att jag lyckades undvika eller iaf mildra hjärnskakning.

Dock har jag själv köpt fler skydd efter varje vurpa men i efterhand var det dumt att vänta. Sweet verkar ha bra grejer men har inte testat själv.

Jag beställde hem Sweets skydd (både pads och guards) för två veckor sedan för att prova men var tyvärr inte särskilt imponerad. Rätt besviken då jag i övrigt är väldigt förtjust i deras grejer, äger bland annat MTB-hjälm, skidhjälm samt flera plagg och väldigt nöjd med e andra produkterna.
Men skydden tyckte jag för det första inte satt särskilt bekvämt (då beställde jag två olika storlekar), de var mycket sömmar som jag kände skulle skava och sedan så satt de på tok för hårt så man får säkert dålig cirkulation efter ett tag. Därtill var de ganska långa så man blir nog riktigt varm, spelar i och för sig inte så stor roll om man skall cykla DH, då blir man ju dyngsur av svett ändå.

Jag beställde samtidigt för stigcykling ett par IXS flow EVO+ armbågs- och knäskydd och de sitter mycket bättre, är tunnare och strechigare i tyget men rejälare i padsen (jämfört med Sweet Guards). Har inte provat IXS grövre skydd (som är Carve & Hack) men själva strumpan är väl densamma och den är riktigt bekväm - kan varmt rekommendera. Hack har väl dock av bilderna att döma en lite annorlunda strumpa.

Det kan även vara värt att funder vad du tänker använda din cykel till. Tänker du använda din HT även i bikeparks, om inte köp skydd för stigcykling, för när man hyr DH-cyklar ingår allt som oftast skydd (rejälare grejer).

Senast ändrad:
Det finns inga lagkrav på skydd när man cyklar,
Däremot är hjälmar, eller andra skydd eller vadsomhelst avsedda för ändamålet oftast bäst för ändamålet när man väger samman alla aspekter, i detta fall ffa skyddsnivå och ventilation.
Mips är ett system för att minska rotationskrafter på huvudet vid sneda krascher, men det finns andra sätt, och om man har hår så minskar behovet av mips e.d.
Kraschtestdockorna har gummihud med ganska mycket friktion och pga det så funderar åtminstone Folksam på att sätta på ett mellanlager mellan hjälm och dummy i framtida hjälmtester.

Min son var riktigt nöjd med sina Sweet Protection knee guards, tills tom töjde för mycket efter 1,5 år av användning. Vid skydd rekommendera jag att prova. Viktigt är att dom sitter bra. Om man kör långsamt behöver man inte mest rejäla skydd.

För hjälm skulle kanske BMX funka, men det kan blir (för) varmt. Skate och pendlingshjälm går ofta inte tillräckligt mycket ner kring öron och i nacken.

Generellt skulle jag säga såhär:
- Hövding som skydd för mtb: inte ok på något sätt.
- Röka en hövding: inte ok enligt Svea rikes lag, men i övrigt, whatever.

(Jag tycker du har fått vettiga svar i övrigt så jag bidrar med lite trams istället.)

Jag beställde hem Sweets skydd (både pads och guards) för två veckor sedan för att prova men var tyvärr inte särskilt imponerad. Rätt besviken då jag i övrigt är väldigt förtjust i deras grejer, äger bland annat MTB-hjälm, skidhjälm samt flera plagg och väldigt nöjd med e andra produkterna.
Men skydden tyckte jag för det första inte satt särskilt bekvämt (då beställde jag två olika storlekar), de var mycket sömmar som jag kände skulle skava och sedan så satt de på tok för hårt så man får säkert dålig cirkulation efter ett tag. Därtill var de ganska långa så man blir nog riktigt varm, spelar i och för sig inte så stor roll om man skall cykla DH, då blir man ju dyngsur av svett ändå.

Jag beställde samtidigt för stigcykling ett par IXS flow EVO+ armbågs- och knäskydd och de sitter mycket bättre, är tunnare och strechigare i tyget men rejälare i padsen (jämfört med Sweet pads). Har inte provat IXS grövre skydd (som är Carve & Hack) men själva strumpan är väl densamma och den är riktigt bekväm - kan varmt rekommendera. Hack har väl dock av bilderna att döma en lite annorlunda strumpa.

Det kan även vara värt att funder vad du tänker använda din cykel till. Tänker du använda din HT även i bikeparks, om inte köp skydd för stigcykling, för när man hyr DH-cyklar ingår allt som oftast skydd (rejälare grejer).

Fint att höra från dig, som testat de jag tänkte! Testade du både knä & armbåge eller endast knä? Jag har dögrävar skiftet på jobbet och då är det fullt accepterat att surfa he interwebs till 09. Jag har dock efter 1h hittat IXS Carve Evo+, eller Hack Race, de ser ut att vara rätt chunky tho! Kanske blir Carve Evo+.

Har precis köpt Carve Evo+, både knä- och armbågsskydd. De är helt klart lite rejälare än vissa andra, men verkar sitta väldigt bra så här långt. Jag ville också just ha lite längre knäskydd för att täcka lite mer på smalbenen. Grym passform som sagt.

Har precis köpt Carve Evo+, både knä- och armbågsskydd. De är helt klart lite rejälare än vissa andra, men verkar sitta väldigt bra så här långt. Jag ville också just ha lite längre knäskydd för att täcka lite mer på smalbenen. Grym passform som sagt.
Vad skönt, jag beställde de imorse så hoppas de passar mig också! Hade lite andra saker som slutför HT bygget som var 1st i lager, så klickade snabbt med knäskydden för nu! :)

Jag beställde samtidigt för stigcykling ett par IXS flow EVO+ armbågs- och knäskydd och de sitter mycket bättre, är tunnare och strechigare i tyget men rejälare i padsen (jämfört med Sweet pads). Har inte provat IXS grövre skydd (som är Carve & Hack) men själva strumpan är väl densamma och den är riktigt bekväm - kan varmt rekommendera. Hack har väl dock av bilderna att döma en lite annorlunda strumpa.

Hur är skillnaden mellan pads och guard? Köpte hem ett par guards tidigare som jag använder när jag tränar hopp och dropp osv men dom känns lite overkill för en kvällsrunda i hemmaskogen. Är för övrigt nöjd med dom skydden men har inget att jämföra med heller för den delen.

XXL kör 20% nu på sweet protection så tänker om pads skulle funka som komplement? Från början tänkte jag köra utan skydd men det var ändå en rätt bra känsla med ett par knäskydd på :)

Hur är skillnaden mellan pads och guard? Köpte hem ett par guards tidigare som jag använder när jag tränar hopp och dropp osv men dom känns lite overkill för en kvällsrunda i hemmaskogen. Är för övrigt nöjd med dom skydden men har inget att jämföra med heller för den delen.

XXL kör 20% nu på sweet protection så tänker om pads skulle funka som komplement? Från början tänkte jag köra utan skydd men det var ändå en rätt bra känsla med ett par knäskydd på :)

Vad jag ser så har XXL endast Guards, men jag har som sagt inte testat något så mer än så kan jag inte kommentera! :)

Padsen kändes väldigt tunna och mjuka, tunnare än IXS Flow. Oklart hur mycket stötskydd de faktiskt ger, min upplevelse var att det gick att pressa igenom padsen relativt enkelt. Delvis därför jag gick på IXS Flow, som också är mjuka, men ändå rejälare i skyddet än Sweet pads.
Min uppfattning var också att guards var overkill för stigcykling, men padsen kändes å andra sidan för klena samtidigt som jag inte gillade passformen/värmeutvecklingen.

Padsen kändes väldigt tunna och mjuka, tunnare än IXS Flow. Oklart hur mycket stötskydd de faktiskt ger, min upplevelse var att det gick att pressa igenom padsen relativt enkelt. Delvis därför jag gick på IXS Flow, som också är mjuka, men ändå rejälare i skyddet än Sweet pads.
Min uppfattning var också att guards var overkill för stigcykling, men padsen kändes å andra sidan för klena samtidigt som jag inte gillade passformen/värmeutvecklingen.

Menar du verkligen Sweet Protection Knee Pads, eller Knee Guards, som är lättare?
Jag har knee shin pads och dom känns reella. Antar att dom har samma pads som knee pads.

Kikar på deras hemsida nu, verkar som att Knee Pads kostar 999kr och är tuffare, mer åt enduro/dh enligt dem, medan Knee Guard kostar 699 och är mer åt vad dom kallar "mountain biking"..

Knee Guard

Knee Pads

Lite producerande, jag hade känt mig tryggare bakom ordet guard än pad..

Menar du verkligen Sweet Protection Knee Pads, eller Knee Guards, som är lättare?
Jag har knee shin pads och dom känns reella. Antar att dom har samma pads som knee pads.
Ja förlåt jag menar de tunnare som heter Guards. Som sagt förvirrande med deras nomenklatur, tycker också "Guard" låter som rejälare än "pad".

Tillbaka
Topp