sx trail eller torque eller annan

andreaso

Ny medlem
Nu är jag förbannat less på att gå omkring och sura över trasiga ramar och att åka omkring på reservhojar större delen av tiden. Jag fick nog av det redan förra sommaren. Jag har egentligen inte råd men nu funderar jag på att skaffa nånting som är snäppet mer åt freeride light-hållet och som tål att lekas med och kanske kan användas för lite lättare utförsåkning.

De ramar jag tittat mest på är Specialized sx trail och Canyon Torque. Endast ram+bakdämpare alltså. Problemet är att sx trailen verkar vara slut överallt. Enligt rykte på mtbr verkar det inte som Specialized kommer kunna skaka fram fler den närmsta tiden. Just nu väntar jag på svar från Bike scene för att se om de kan få tag i nån. Helst vill jag ha den rostfärgade, den blå är jag inte så sugen på. Canyon verkar inte kunna säga när de får hem Torquen heller. Några tips på ställen som kan tänkas ha sx trailen hemma? Ni får gärna ge mig tips på liknande ramar som jag borde titta närmare på också. Den måste gå att handla från ett seriöst ställe (gärna nätbutik inom EU) och leveranstiden ska helst vara under ett par veckor.

Specialized och Canyon, är det inte rätt stor prissklillnad mellan dem?

När får du delar till Titusen?

Kommer dröja innan jag vågar byta ram, enda som skulle kunna locka just nu skulle vara en ReignX, för coildämparens skull...

Är inte Moto-Lite just lite åt freeride-light-hållet? Sen är ju frågan om den pajade pga materialfel eller om du helt enkelt kör för hårt för den ramen, om fallet är det senare kommer det ju aldrig kännas riktigt tryggt att åka på den även efter att du fått nya delar..

Reign är ett billigt alternativ som helt klart verkar funka otroligt bra. Runt 10 kkr kan man nog hitta dem för, ramarna.

Jag skulle kolla in en Giant Reign X också om jag var du. VPP-länkage, 170mm bak i en lätt ram, och bra pris. Finns i sobra färger också och går att trampas.

ReignX1.jpg

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Är inte Moto-Lite just lite åt
> freeride-light-hållet? Sen är ju frågan om den
> pajade pga materialfel eller om du helt enkelt
> kör för hårt för den ramen, om fallet är det
> senare kommer det ju aldrig kännas riktigt tryggt
> att åka på den även efter att du fått nya
> delar..

Jag har inte kört så himla hårt med den tycker jag, inte jämfört med vad andra verkar göra iaf. Tror jag hade otur med en svetsfog men jag vill ändå ha nånting mer robust känns det som även om det är en underbar ram i övrigt. Ska kolla lite mer på reign men med risk för att starta ytterligare ett krig om bakdämpardesignen så måste jag erkänna att jag lite lite skeptisk.

Alternativ är väl också SC Nomad eller Iron Horse 6 alt 7. Ingen av dem är väl direkt lättfångad till rimligt pris inom EU :/

Reign och Torque ger kanske mest bang for the buck.

42Hz skrev:
> Specialized och Canyon, är det inte rätt stor
> prissklillnad mellan dem?

Konstigt nog inte. Canyon har väl gått och blivit fintyskar och höjt priserna :)

> När får du delar till Titusen?

Det undrar jag också. Det har "bara" gått en månad nu så jag får väl hålla ut. Till saken hör att jag har beställt/betalat ett kullagerkit (till ramen) som enligt uppgift var på väg för ett par månader sen och jag väntar fortfarande... Om det tar lika lång tid för ramdelar så ser det inte så ljust ut.

> Kommer dröja innan jag vågar byta ram, enda som
> skulle kunna locka just nu skulle vara en ReignX,
> för coildämparens skull...

Du vill köpa min Azonic. Dyrt.

Det spelar nog mindre roll faktiskt. Min Enduro tog 3-4 månader att reklamera när Specialized hade svensk representation och att skicka ett paket över atlanten går väldigt fort, några dagar med usps express (dvs amerikanska posten).

Tjata på dem Andreas, tror inte du blir mer nöjd med en annan ungefär likadan hoj än med Titusen, ge den en chans till.

Jag fick besked idag (igår numera, faktiskt) att delarna har kommit till Arlanda och kommer att levereras till mig imorgon. Jag borde har varit på dem mer för att få sakerna hit snabbare. My bad.

andreaso skrev:
> Helst vill jag ha den rostfärgade, den blå är jag inte så sugen på.

Nu förstår jag inte hur du tänker?
Alla cyklar föds blå. Att dom sedan som ungcyklar tappar den blå färgen tyvärr är ett resultat av
att man avlat med dåligt omdömme. Så varför köpa en cykel med taskig stamtavla som du ändå inte kommer kunna ställa ut eller avla på?

Blått e flott, så det så :)

jomper skrev:
> Det spelar nog mindre roll faktiskt. Min Enduro
> tog 3-4 månader att reklamera när Specialized
> hade svensk representation och att skicka ett
> paket över atlanten går väldigt fort, några
> dagar med usps express (dvs amerikanska posten).
>
> Tjata på dem Andreas, tror inte du blir mer nöjd
> med en annan ungefär likadan hoj än med Titusen,
> ge den en chans till.

okay då :D specialized är oxå kända för att ta tid på sig, eller i alla fall deras svenska återförsäljare :D

Lustigt hur pass dyra Canyons lösa ramar är i förhållande till de kompletta cyklarna. Känns nästan som att det skulle kunna funka att köpa en komplett cykel och sälja delar för mer än mellanskillnaden.

Går det att köpa Commencals ramar löst inom budget? De verkar trevliga.

Transition har ju fler skojiga ramar än Dirtbag som föreslås ovan (kanske lite för frirajdig).

/Johan

JojjeM skrev:
> Lustigt hur pass dyra Canyons lösa ramar är i
> förhållande till de kompletta cyklarna. Känns
> nästan som att det skulle kunna funka att köpa
> en komplett cykel och sälja delar för mer än
> mellanskillnaden.

Ja det är lite märkligt. Prisskillnaden mellan ram och komplett hoj med bra komponenter är ungefär vad man får ge för bara framgaffeln. Nackdelen är att det verkar kunna ta precis hur lång tid som helst för dem att leverera kompletta hojar om man har otur. Samma pris på komplett FRX 9.0 som FR 9.0 också, FRX:ens 200 mm vore ju mums men 17.8 kg känns lite tungt om man vill kunna trampa sig fram också.

är ju lika me scott, kolla på scott scale 30, typ 23000 för hel hojj, med LX o en fin fox gaffel. 17000 bara för ramen löst typ

JojjeM skrev:
> Lustigt hur pass dyra Canyons lösa ramar är i
> förhållande till de kompletta cyklarna. Känns
> nästan som att det skulle kunna funka att köpa
> en komplett cykel och sälja delar för mer än
> mellanskillnaden.

Marknadsföring. De kompletta cyklarna får bättre rykte/status om de lösa ramarna är dyra. Jfr Fox-gafflar, som är svindyra lösa samtidigt som man hittar dem på tyska Radon-hojar för 1200 EUR.

Fredrik Larsson skrev:
> Ursäkta att jag frågar men vad f-n ska man med
> 200mm slaglängd till om man ska trampa sig fram?

Man kanske vill trampa sig fram mellan roliga ställen? Och även kunna köra utförs? Man måste ju få drömma lite. Och så är det alltid kul att ha en cykel som avviker från det accepterade så mycket att happyfolket sliter håret av sig i ren vrede. Jag känner flera som trampar runt på hojar med mer slag än så och de verkar ha väldigt roligt. Läskigt va? :)

Håller med andreaso. Det finns folk som trampar runt med så mycket slag utan att blinka. Fort går det också!

Sen vet jag iofs inte var man eg. behöver 200mm slag förutom i Åre och liknande... :P

Jag väger inte många gram över 66 kilo, och jag trampar runt med 170mm både fram och bak. Cykeln väger drygt 15.5 kilo och den har ALDRIG känts för tung. Den passar lika bra på 6 timmars epics i lunsen som i Alperna. Köp det du tycker ser kul ut och snyggt ut, inte det happyjuryn tycker att du ska ha.

Bike Scene sa som alla andra - inga fler sx trail tillgängliga förrän 2008-modellen kommer i höst.
Vi får se vad som händer. Vad det än blir så ska jag ha ringklocka på den, var så säkra!

Efter många veckors velande och många veckors väntande så dök det visst upp ett paket till slut. Vad kan det vara? En ultrasnabb svettocykel i kolfiber? En överbyggd hoj som får happykorrektpolisens SWAT team att göra en akututryckning? Sibas senaste gratishoj?

Bilagor

• P1070454.JPG
    P1070454.JPG
    106.7 KB · Besök: 26
det som får mig att tveka på canyon ä att det står bikeguard, borde ju stå nå tyskt om det va dem tycker man, men rent färgmässigt om man ser till kartongens färg så borde det ju vara dem :D

Canyon skickar alltid sina grejor i en Bikeguardlåda, kostar obligatoriska 15 euro (utalas som europa) eller något därikring. Iofs kan andra använda sig av bikeguradllådor oxå men jag gissar ändå på canyon :)

bilder!
så såg inte min torque-kartong ut... tror det är något annat.
fan vad nöjd jag är med min torque 7.0 förresten.
jag har lärt mig manual och cykla på bakhjulet på den, det gick inte med min ht :) kan bero på att jag har spd på ht:n iofs.
nu återstår att ställa in bakdämparen (spv)

apropå att trampa en torque. Jag cyklade min mest tekniska slinga på 14 minuter med den, kanske kan pressa på lite mer och köra på 13. Mitt rekord med ht (gammal cresent gram) är 10:30 minuter. det är stor skillnad

Min Torquekartong var inte sådär tufft svart, jag får nog köpa en till för att testa känslan i den nya lådan. Men visst borde det vara Canyon med tanke på "Bikeguard".

Edit: Osså en sak till.... BILDER! :P

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp