Sympatisk överträning?

Kalle Kula

Aktiv medlem
Sympatisk överträning?
Jag har varit förkyld och hostig ett par veckor nu och legat lågt med träning under tiden. Detta efter att under senaste månaderna trappat upp min träningsvolym rätt kraftigt, till upp emot 20h/vecka under toppveckorna. Ca. 2/3 löpning och 1/3 cykling. Till saken hör att jag knappt varit sjuk en enda gång under de senaste fem åren. Jag började använda min nästan 20 år gamla pulsklocka (Polar) igen i december och har sedan dess gjort pulstester i stort sett varje morgon med klockans inbyggda pulstestfunktion (ortostatiska tester). De senaste veckorna har jag haft ovanligt höga pulsvärden (liggande vilopuls, peak HR då jag reser mig, samt puls vid stående) och klockan har indikerat status = "Effekt av hård träning" eller "Akut överträning" trots ingen eller ganska beskedlig fysisk aktivitet. Idag indikerade klockan ffg. status = "Sympatisk överträning".

Jag har läst en del om överträning i allmänhet men känner mig inte så hemma med olika typer av överträning (akut överträning/over reach, sympatisk överträning, parasympatisk överträning etc.). Jag hittar inte så mycket om dessa olika typer i svenska källor på nätet, men det tycks finnas en hel del om det i engelska källor på nätet. Dock verkar det finnas många olika varianter på beskrivningar och inte ens forskningen verkar vara överens om definitioner etc. Jag är dessutom osäker om resultaten från pulstesterna bara är en konsekvens av att jag är sjuk, eller om det verkligen är överträning. Jag litar inte 100% på klockans "diagnoser". Det skulle ju även kunna vara så att förkylningen är en konsekvens av att jag tränat för mycket en tid, utan tillräcklig återhämtning.

Hur som helst börjar jag bli rätt less på att vara sjuk nu, med förkylning, hosta, trötthet och höga pulsvärden i flera veckor och tänkte höra om det är någon här på forumet som har erfarenhet av något liknande och hur det i så fall föll ut. Finns det något mer man kan/bör göra förutom att bara försöka vila sig i form och hoppas på att det löser sig med tiden?

Sympatisk överträning?
Hög vilopuls och sjukdom hänger nog ihop. Har du varit sjuk och rosslig några veckor och legat lågt med träningen några veckor så låter det inte som överträning de senaste veckorna.

Sympatisk överträning?
Jag har varit förkyld och hostig ett par veckor nu och legat lågt med träning under tiden. Detta efter att under senaste månaderna trappat upp min träningsvolym rätt kraftigt, till upp emot 20h/vecka under toppveckorna. Ca. 2/3 löpning och 1/3 cykling. Till saken hör att jag knappt varit sjuk en enda gång under de senaste fem åren. Jag började använda min nästan 20 år gamla pulsklocka (Polar) igen i december och har sedan dess gjort pulstester i stort sett varje morgon med klockans inbyggda pulstestfunktion (ortostatiska tester). De senaste veckorna har jag haft ovanligt höga pulsvärden (liggande vilopuls, peak HR då jag reser mig, samt puls vid stående) och klockan har indikerat status = "Effekt av hård träning" eller "Akut överträning" trots ingen eller ganska beskedlig fysisk aktivitet. Idag indikerade klockan ffg. status = "Sympatisk överträning".

Jag har läst en del om överträning i allmänhet men känner mig inte så hemma med olika typer av överträning (akut överträning/over reach, sympatisk överträning, parasympatisk överträning etc.). Jag hittar inte så mycket om dessa olika typer i svenska källor på nätet, men det tycks finnas en hel del om det i engelska källor på nätet. Dock verkar det finnas många olika varianter på beskrivningar och inte ens forskningen verkar vara överens om definitioner etc. Jag är dessutom osäker om resultaten från pulstesterna bara är en konsekvens av att jag är sjuk, eller om det verkligen är överträning. Jag litar inte 100% på klockans "diagnoser". Det skulle ju även kunna vara så att förkylningen är en konsekvens av att jag tränat för mycket en tid, utan tillräcklig återhämtning.

Hur som helst börjar jag bli rätt less på att vara sjuk nu, med förkylning, hosta, trötthet och höga pulsvärden i flera veckor och tänkte höra om det är någon här på forumet som har erfarenhet av något liknande och hur det i så fall föll ut. Finns det något mer man kan/bör göra förutom att bara försöka vila sig i form och hoppas på att det löser sig med tiden?
Jag är inte någon läkare så mitt svar är egentligen inget av värde.
Överträning är nog egentligen inte många som lyckas med. Dålig återhämtning, för lite sömn och nedbrutet immunförsvar som följd är nog desto fler som drar på sig. Hur mycket har du sovit under träningsperioden och under sjuktiden? Högre vilopuls är ju inget konstigt om man har en infektion i kroppen.

Sympatisk överträning?
Vila och ät ordentligt. Inte ovanligt alls att energiintaget hamnar i underkant med så pass hög träningsvolym som 20 timmar.
Energiunderskottet bidrar då till bland annat högre infektionskänslighet och så blir man sjuk.

Sen ett tips i all välmening, fokusera mindre på vad klockan visa och mer på vad du känner själv. Är benen tunga, ha du svårt att nå effektmålen, hur sover du? Det finns massor med parametrar som spelar in och bygger stress. Grunden är enkel träna - ät - sov och repeat :) men det är det där med hur mycket av varje och under vilka tidsramar.

I ditt ställe hade jag tagit en vecka "ledigt", kanske gått lite lugna promenader och bara verkligen fokuserat på vila, äta och sova bra, sen brukar det reda aig.

Sympatisk överträning?
Tack för allt engagemang! Som jag skrev i en annan tråd har jag inte riktigt orkat ta tag i och grotta i det här problemet, men det verkar envist hålla i sig.

https://happyride.se/forum/threads/visa-din-misaer.1761672/post-4467649

Fick rätt märkligt resultat på pulstestet i morse, 144 bpm, i topp-puls då jag reste mig under det ortostatiska testet. Har aldrig legat så högt tidigare. Det högsta värde jag tidigare uppmätt under ca. 5 månader är 95 bpm. Kan vara någon felmätning av klockan, men lite fundersam blir jag iaf.

Sömnen är nog rätt ok. Jag sover 6-8h/natt så jag ser inte direkt något onormalt där. Jag sammanställde pulsvärdena jag skrivit ned de senaste veckorna i den tabell jag använt tidigare. De har legat tydligt över median i princip hela perioden jag varit sjuk, sedan omkring 20 mars.

1713505617595.png

Nedan är en jämförelse med hur det såg ut med pulsvärdena under testerna ett par månader tidigare. Där låg i princip alla pulsvärden på eller under median.

1713505769681.png

Sympatisk överträning?
Hög vilopuls och sjukdom hänger nog ihop. Har du varit sjuk och rosslig några veckor och legat lågt med träningen några veckor så låter det inte som överträning de senaste veckorna.
Jag hoppas att det är så. Att det har med sjukdomen att göra. Men nu har det gått fyra veckor sedan jag blev förkyld och det sitter i fortfarande. Men kanske är det bara en ovanligt envis förkylning, som inte vill släppa taget. Snuvan är dock i princip borta, men jag har fotfarande en envis hosta, som inte vill släppa. Inte så att jag hostar hela tiden, som det var i början, men då jag andas in extra djupt eller anstränger mig en smula.

Sympatisk överträning?
Klockan känner ingen skillnad på förkylning och när man är sliten av träning. Pulsen reagerar på samma sätt.
Ibland råkar man ut för en långförkylning, tyvärr.

Tillbaka
Topp