ladda sa:
Hej! Vi är grupp som arbetar med ett projekt på JTH för att ta fram en laddstation till elcyklar som ska finnas i ett inhägnat cykelgarage på en arbetsplats/skola som enbart elever/ personal har tillgång till. Vi behöver synpunkter från er som använder elcykel och är tacksamma om ni har möjlighet att besvara några frågor.
Hur skulle du föredra att ladda batteriet? Ta loss batteriet och ladda separat eller ladda monterat på cykeln?
Jag föredrar att ladda på cykeln. Underhållningsvärdet i att bära batteriet fram & tillbaka är synnerligen måttligt.
Sen spar det ett moment jämfört med att ta loss batteriet först.
Men det styrande här är var jag kan komma åt att ladda.
Att leda in en vintersölig cykel på rena ytor inomhus är ännu tråkigare.
Och tar mer plats. Osv.
Nånstans finns en gräns där det blir enklare att ta in batteriet istället.
ladda sa:
Räcker det att det är ett inhägnat garage eller vill du ha möjlighet att låsa in batteriet?
Beror på hur många personer det är som har tillgång. Om det är 100+ så vill jag nog låsa in.
Och typ av övervakning. Med inpasseringskontroll och kameraövervakning kan jag nog tänka mig att klara mig utan inlåsning.
ladda sa:
Hur ofta laddar du batteriet på din skola/ arbetsplats?
Ytterst sällan. Kanske en av 100 resor. Troligtvis mindre.
Egentligen bara då jag glömt att ladda hemma kvällen innan. Men upptäckt det i tid för att ta med laddaren.
De största leverantörerna är dåliga på erbjuda olika batteristorlekar. Mitt räcker nästan hela veckan.
Om mitt syfte var att ladda så sällan som möjligt så skulle jag behöva ladda före hemresa på torsdag.
Men då är det enklare att ladda på onsdag, Och sen en skvätt under helgen istället. Då slipper jag ha med laddaren.
ladda sa:
Vad är viktigast? Att stationen är lättillgänglig? Säkerheten? Funktionell?
De där alternativen är för generaliserande.
Jag har väldigt bra laddmöjligheter hemma.
Och batteriet räcker 7, kanske 8 resor beroende på väglag och engagemang.
Mitt dagliga behov av att ladda på jobbet är ytterst litet.
Så för mig - och mitt nuvarande batteri - skulle jag nog prioritera "säkerhet" de gånger jag av någon orsak skulle vilja ladda på jobbet.
"Funktionell" vet jag inte riktigt vad ni lägger för betydelse i. Det är klart att laddstationen behöver fungera.
Att komma ut till ett anslutet men ej laddat batteri skulle jag inte acceptera särskilt många gånger.
Men hur mycket tror ni man kan krångla till två hål i väggen?
En timer med en manual maskinöversatt till svenska från kinesiska via kroatiska?
ladda sa:
Ni nämner inte laddaren någonstans.
Och om inte elbilsbranschen kan ena sig om en laddstandard så verkar det dubbelt omöjligt att cykelbranschen skulle göra det.
Så era chanser att tillhandahålla kompatibla sladdar - eller för cyklisten att köpa färdiga adaptrar - framstår som ytterst små.
Det finns en enkelt tillgängliga standard - vägguttaget.
Men då måst användare antingen frakta laddare fram & tillbaka, eller ha en laddare på jobbet.
Min laddare är nästan lika stor och tung som batteriet.
Att med den räckvidd/daglig sträcka/laddförutsättningar jag har hemma frakta laddaren fram & tillbaka är inte särskilt lockande.
De är rätt dyra också. Att ha en i varje ände kostar en slant.
Att ha en laddare in en skrivbordslåda/klädskåp, gå och hämta den för att sedan gå tillbaka ut till cykelparkering/laddstation verkar också stökigt. Då är det enklare att bara ta in batteriet.
Att elcykelpendlare lämnar en laddare i en laddstation hela dagen verkar opraktiskt för anläggningsägaren.
Och att få de som kommer tidigt att gå ut på lunchen för att koppla ur sina cyklar när de är färdigladdade för att ge plats åt andra verkar svårt. De har ingen motivation förutom ev omtanke för senare anländande kollegor.
Det mest troliga resultatet är att tidiga anländare blockerar "sin" laddstation hela dagen.
Vore det här mitt projekt skulle jag placera en låsbar låda framför varje plats i elcykelstället.
Ungefär som de bil/motorvärmaruttag som finns på en del bilparkeringar.
Lådan ska vara stor nog att rymma en laddare och ett vägguttag.
Om ägaren av installationen vill kontrollera energiförbrukningen kanske lådan ska ha en timer också som begränsar laddtiden.
Om det fortfarande finns cyklar på marknaden där batterierna måste tas loss för att laddas kanske lådan ska göras stor nog för att rymma ett batteri också.
Lådans lucka ska bilda en spalt mellan lucka och karm som är stor nog för att sladden kan komma ut utan att klämmas. Men liten nog för att en ev kontakt i änden inte ska gå att dra igenom.
Lådan ska vara tillräckligt nära cykeln så att en "normallång" sladd på laddarens lågspänningssida når fram till batteriet.
För extra poäng ang energihantering kan timern utrustas med en funktion där användaren anger tid för avresa. Om detta sammanställs centralt för alla laddstationer så kan de enskilda laddningarna koordineras för att minska toppbelastningen när "alla" ansluter sina hungriga cyklar ungefär samtidigt.
Men elcykelmarknaden är fortfarande rätt ung.
Det kanske blir lättare att välja batteristorlek efter förväntad körsträcka framöver.
En lättare cykel är ju alltid trevligt.
I en sådan framtid skulle ladda på jobbet bli intressant för flera. Och batterier med mindre kapacitet är lättare att ladda. Då kanske man skulle kunna ladda via USB. En trevligt tillgänglig standard.
Man skulle kunna tänka sig ett laddutag bakom en lucka med timerstyrt lås som öppnas när laddningen avslutas. Då skulle ngn annan kunna drar ur den första sladden och sen ansluta sin egen.
Men cykeln som stod där och laddade kommer ju att stå kvar.
Finns fortfarande ingen pålitlig drivkraft för cyklisten att flytta fordonet efter avslutad laddning. Det kommer snabbt bli trångt och rörigt. Eller dålig stämning när folk börjar flytta på andras cyklar.
Ett uttag per cykelplats är fortfarande den enklaste lösningen.