Syrgasturbo

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Syrgasturbo
En tub med 100% ren syrgas. Levereras komplett med flaskställ och slang med anslutning för näsan. Kan regleras med 2 eller 4 liter i min.

Är väl framtaget för personer med andningssvårigheter. Men vad ska de isådana fall på en cykel att göra?

Undrar ifall det är tillåtet på tävling :-)

/Anders

Syrgasturbo
Jag har för mig att rent syre är direkt onyttigt om man inhalerar det. Dessutom ska det inte ge så mycket extra i syrehöjning i blodet. NFL kör med det men är under debatt av hälsoskäl.

Syrgasturbo
Rent syre blir väl giftigt om dyker, och dyker för djupt? Försvarets attackdykare använder väl rent syre i slutna system för att det ska bli små tankar och inte bubbla?

Syrgasturbo
Tobe skrev:
Försvarets attackdykare använder väl rent syre i slutna system för att det ska bli små tankar och inte bubbla?

Nej dem har en blandning av syre och helium i slutna system, annars skulle det nog bli farligt för dem.

Bosse

Syrgasturbo
Slutna system är väldigt speciella, de blandar in syre i din utandningsluft så att du andas in din utandningsluft igen plus lite syre så att syreandelen i luften bibehålls.

Det skall tydligen vara väldigt coolt att dyka med slutna system eftersom du då slipper regulatorljudet och ljudet av bubblorna, det blir tyst när man dyker.

//Ola

Syrgasturbo
Jo, attackdykarna dyker med rent syre i flaskan. Slutet system. Dyker de djupare än ca 10 meter blir de akut förgiftade.

Syre-helium-blandning använder man när man dyker djupare än 50 (osäker på exakta djupet) meter eller så, har för mig att det är främst för att undvika kväveberusning/djupberusning men det börjar bli länge sen jag pysslade med sånt här.

Syrgasturbo
Vid 56 meter blir luft giftig. Det är därför maxgränsen för dykning med luft. Vid 40 meters djup med luft så får du i dig lika mycket syre som om du hade andats rent syre vid ytan/på land. Det är därför maxdjupet vid sportdykning är satt där. Vid andning av ren syrgas på land, t.ex. vid dykolyckor, så rekommenderas att inte andas syrgasen längre än en timme..

Och attackdykarna har som jomper säger ren syrgas med sig i helslutna system. Röjdykarna har halvslutna sytem med luft.

Syrgasturbo
WOW!!!! Detta har jag ju efterfrågat hur länge som helst!

Kombinera det ihop med det inhalationspreparat jag får tillsammans med syrgasen när jag kommer in med ett akut astmaanfall så kan jag ju fortsätta cykla i stället för att dra in till akuten. Klockrent!

Tillbaka
Topp