Ta bort fotbroms på barncykel - enkelt eller...?

Monglo

Aktiv medlem
Uppdaterar frågan: Hur ska jag övertala maken att köpa en vettig cykel till en treåring på ca 104 cm? Hur länge (till vilken längd) funkar en 16-tums cykel? Tänker på hur lång tid jag kan slå ut investeringen...

Tar gärna tips på bra knäskydd, handskar, armbågsskydd också.

Tidigare frågeställning: Går det att ta bort fotbromsen (på en barncykel) på ett enkelt sätt? Det är en klassisk fotbroms med bromsarm på navet. Eller är det att köpa ett nytt hjul som gäller om man vill bli av med fotbromsen. (Har fått en gammal barncykel men vill helst slippa fotbromsen).

Senast ändrad:
Monglo sa:
Går det att ta bort fotbromsen (på en barncykel) på ett enkelt sätt? Det är en klassisk fotbroms med bromsarm på navet. Eller är det att köpa ett nytt hjul som gäller om man vill bli av med fotbromsen. (Har fått en gammal barncykel men vill helst slippa fotbromsen).

Och ni som kör med småttingar, har ni bara frambroms eller bakbroms också?

Hur små?
Min då nyss fyllda 6-åring lärde sig handbroms fram o bak på några minuter, när han fick sin 20".
Ang ta bort fotbroms har jag ingen aning om hur man gör, men jag tror inte det är särskilt säkert att enbart ha frambroms då en panikbromsning lätt kan resultera i skador.

Själva fotbromsen är ju inbyggd i navet. Utan att ha provat så antar jag att det går att öppna upp och plocka bort beläggen och på så sätt terminera funktionen. Men för att det ska funka att konvertera till handbroms så måste det ju även finnas bromsytor på fälgarna. Så ett nytt hjul är antagligen bäst och enklast. Jag hade aldrig släppt iväg de små med enbart frambroms, tänk kombinationen nedförsbacke och lösgrus...

Hm. Han fyller 3 nästa vecka. Gillar som tusan att köra sin balanscykel i skogen men vill också cykla med 'sandaler'.

Cykeln vi har fått har en frambroms men ingen bak, bara fotbromsen. Hade en tanke om att skippa fotbromsen och bara ha handbromsar direkt. (Just, jag tänker ju lite fel, jag tänkte att en handbroms kan funka eftersom jag har det själv, men det är ju en bakbroms...)

Vi körde handbroms fram o bak på första trampcykeln som han fick när han fyllde tre. Justerade dock så att frambromsen inte tog så vådligt. Har gått bra, men det är mest bakbromsen som används.

Monglo sa:
Hm. Han fyller 3 nästa vecka. Gillar som tusan att köra sin balanscykel i skogen men vill också cykla med 'sandaler'.

Cykeln vi har fått har en frambroms men ingen bak, bara fotbromsen. Hade en tanke om att skippa fotbromsen och bara ha handbromsar direkt. (Just, jag tänker ju lite fel, jag tänkte att en handbroms kan funka eftersom jag har det själv, men det är ju en bakbroms...)

Bild på ramen (bakgaffeln)? Den kanske har bromsfästen...Eller om den är platt vid bakshjulsfästet så går det att köpa adapter till skivbromsfäste, men kan va svårt att få tag i små hjul med nav till skivbroms :-)

Undrar om det inte bara räcker att såga av bromsarmen. Då borde det inte gå att använda bakåttrampet för bromsning. Armens infästning i navet får sitta kvar.

Pfaff sa:
Undrar om det inte bara räcker att såga av bromsarmen. Då borde det inte gå att använda bakåttrampet för bromsning. Armens infästning i navet får sitta kvar.

Då börjar allt snurra och hjulet låser sig.
Här testat när fästet gick av......

Tomas m sa:
Pfaff sa:
Då börjar allt snurra och hjulet låser sig.
Här testat när fästet gick av......
Helt rätt. I allra bästa fall så ändrar sig bara lagerförspänningen, och i värsta fall kukar det ur totalt. Däremot kan man plocka ur bromskonan om man vill. Ett tiominutersjobb om man inte har tummen i röven. Men att göra en trampcykel till ett litet barn med bara en (medioker) frambroms betyder nog så vitt jag kan förstå att man mest uppskattar själva grejen med att göra dom men inte är så intresserad av att vårda resultatet...

Att inte ha bakbroms alls, låter som en dum ide. Personligen hade jag ju hellre offrat en frambroms innan jag offrade bakbromsen på en barncykel. Vad är fel med fotbroms?

Jensen sa:
Att inte ha bakbroms alls, låter som en dum ide. Personligen hade jag ju hellre offrat en frambroms innan jag offrade bakbromsen på en barncykel. Vad är fel med fotbroms?

Att många när de blir rädda sätter ner fötterna mot marken, då är det svårt att bromsa.

Dra om frambromsen till bakhjulet.

Jensen sa:
Vad är fel med fotbroms?

För våra grabbar har det gått fortare att lära in cyklingen utan fotbroms eftersom de bägge har "vilat" benen genom att trampa bakåt och därmed nitat och stupat. Så fort de fått till cyklandet har vi skolat in fotbroms med bra resultat. Inget fel med fotbroms alltså, men i vissa lägen har det gått bättre utan.

Handbroms anpassade för barnhänder alla dagar i veckan.
Då kan de coasta även med fötterna ståendes kom och hjälp mig eller ha fötterna i luften och ändå bromsa.
Aldrig bara frambroms.
Men som sagt det ska vara bra bromsar som är lätta för dem att greppa.
Vår islabikes cnoc 16 är helt suverän där. Sonen fick den för 1 månad sen drygt, lärde sig trampcykla och starta själv på nolltid och nu har vi precis varit på en 1 mils cykelutfärd. Absolut har han klotat några gånger när han nitat frambromsen på lösgrus / försökt svänga och bromsa men vi kör med knä och armbågsskydd och handskar så för det mesta dammar han av sig och kör vidare.
Mitt tips hugg en islabikes eller dylikt på k&s de håller värdet grymt bra så den faktiska kostnaden blir nog mindre än att börja med nya hjul och bromsar mm.

Är det inte ett lagkrav på att cyklar med en sadelhöjd mellan 435 mm och 635 mm ska ha fotbroms? Det har i alla fall varit så tidigare. Ett gissel för liggcyklister.

Milistern sa:
Är det inte ett lagkrav på att cyklar med en sadelhöjd mellan 435 mm och 635 mm ska ha fotbroms? Det har i alla fall varit så tidigare. Ett gissel för liggcyklister.
Har oxå för mig att jag sett denna info. E lätt att googla fram. Ringklocka e iaf lagkrav, t o m på tävling (tror ej det följs så bra).
Skaffa en lång sadelstolpe, mao.

Jodå, Transportstyrelsens föreskrifter
om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar, 2 kap 2 §.

Lyckligtvis gäller inte bestämmelserna sådana cyklar som lagligt får säljas i annat EU-land med godkännande där, t.ex. Islabikes, Frog m.fl. (Samma förordning, 1 kap 1 a §). Inte heller gäller kravet sådana cyklar som sålts före 2009).

Raggamuffin sa:
Dra om frambromsen till bakhjulet.

Nu vet vi ju inte hur den här cykeln ser ut, men det kan nog ofta bli svårt. Sällan man ser bromspinnar (eller skivbromsfäste) på en dedikerad fotbroms-ram? Och inte heller säkert att det finns bromsyta på fälgen?

Alltså i så fall så ska jag ju så klart sätta på en bakbroms. (Jag var lite trött i mössan förut och tänkte att den handbroms som finns är en bakbroms. Att ha en ettåring o en tvååring är som att vara konstant jetlaggad...).

Det är prima bromsyta på fälgarna.

Var ute med fotbromsen idag. Det funkar ju även om det inte känns optimalt, men tänker sen om man ska köra i skogen så blir det ju rätt kasst med fotbroms.

Hur monterar du bakbromsen på ramen? Finns det bromspinnar, skivfäste eller ett sånt hål i bryggan för ”central montering” a’la lsndsvägsbroms? Jag tänker att det kanske inte alltid finns på ramar avsedda för fotbroms?

Suck. Ok, jag ändrar min fråga. Hur ska jag övertala maken att få köpa en vettig cykel till en treåring på ca 104 cm? Han älskar att köra skog med balanscykeln (Wishbone) men jag tänker det är dags att börja öva in pedaler.

Monglo sa:
Suck. Ok, jag ändrar min fråga. Hur ska jag övertala maken att få köpa en vettig cykel till en treåring på ca 104 cm? Han älskar att köra skog med balanscykeln (Wishbone) men jag tänker det är dags att börja öva in pedaler.

Hahahaha. Waaaaahahahaha. Genom att träna honom (maken)i att skaffa nya barn några gånger i veckan - med alla tillbehör.
Sen får du nog köpa en sån här: https://spawncycles.com/yoji-16

Monglo sa:
Men kolla först, det kanske går att få dit en broms. Fast inte säkert att det man har i skrotlådorna passar så bra. Ett lite kortare bromshandtag med justerbar reach är bra, dessutom har ungarnas cantisar lite kortare armar än på mina cyklar... Så då kanske det kostar en slant?

Köp en beggad hoj istället. Tycker man ser dem här på KoS för 1000-1500:-. Det kan man ta i hushållsbudgeten?!? Din man märker säkert inte om det blir lite mer nudlar någon månad... ;-) Och skulle han behöva övertalas så är det bara att bli riktigt upprörd och förklara att ”jag minsann aldrig skulle utsätta mitt barn för risken att cykla med fotbroms, det är ungen för viktig för. Men DU kanske inte bryr dig?”

Jag har en orange Frog 16” som stått ett par år och borde få glädja ett nytt barn. Tyvärr 25mil från huvudstaden. Men släng ut en ”köpes” så löser det sig nog! Att cykla (i skog) med sina barn är helt fantastiskt!

Monglo sa:

Köp bara. Det är lättare att be om ursäkt än lov.

Köp en begagnad cykel, ha den till de två barnen, sälj den sen för nån tusenlapp mindre. God ekonomi, billigare än en skräpcykel!

(Inköpspris - försäljningspris) / antal år den används

Med syskon på kö så blir det fler användningsår.

När man gör ovanstående kalkyl så blir fincyklarna faktiskt inte mycket dyrare.

Multiplicera sedan ovanstående med ’cykellycka’ så är valet enkelt.

TBy sa:
Jensen sa:
Vad är fel med fotbroms?

För våra grabbar har det gått fortare att lära in cyklingen utan fotbroms eftersom de bägge har "vilat" benen genom att trampa bakåt och därmed nitat och stupat. Så fort de fått till cyklandet har vi skolat in fotbroms med bra resultat. Inget fel med fotbroms alltså, men i vissa lägen har det gått bättre utan.

Det är ju en aspekt jag inte hade tänkt på. Å andra sidan vet jag inte om det där ansågs som ett problem när jag var liten o man skulle lära sig cykla. O inte tog det särskillt lång tid då heller. Men kanske nå man får överväga när den dagen kommer för grabben. Alltid tänkt att me två handbromsar kommer barnet vid panik låsa framhjulet, men kanske är att tänka fel

Senast ändrad:
Jag startade en likande tråd för något år sedan men kom fram till att det inte var värt (för mig) att försöka trassla att koppla ur bromsen. Dottern fick till trampandet till slut, däremot fick hon aldrig till riktigt smidiga inbromsningar med fotbromsen. På den nya cykeln med rundtramp och handbroms både fram och bak funkar det klockrent...då hon cyklar på den gamla cykeln igen så tvärlåser hon däremot framhjulet och struntar i fotbromsen...=)

kogoyo sa:
Putte.w sa:
https://www.xxl.se/white-xc-160-pro-18-barncykel/p/1143936_1_style denna har mina tvillingar på 4 år och de är ca 104 cm.
Funkar bra och dom vill cykla hela tiden.
Just d...har för mig att det är lag på kedjeskydd - typ samma som fotbromslagen.
Man ska nog skilja på lagar (som gäller alla och alltid - som terränglagen och liknande) och harmoniserade standarder (ISO 8098:2014 - som gäller näringsidkare för kommersiella ändamål) som tillverkare använder för att uppfylla produktsäkerhetskraven.

Kan man öppna o sätta ihop ett baknav kan man få bromsen att sluta fungera.
Plocka bort bromsbackarna bara.
Att däremot få ”fritt” bakåttramp tror jag inte går.

Hej! Någon som monterat handbroms/ v broms på bakhjulet på barncykel?

Grabben på snart 4 kör en Riprock 16 och vill endast använda handbroms. Fotbromsen kan få vara kvar även om den inte fyller någon funktion :)

Tillbaka
Topp