Ta bort SPV?

Aalex

Medlem
Ta bort SPV?
Tjenarehejsan!

Snackade lite med Dr.spoke om att plocka bort SPVn på min otroligt jobbiga Manipoo... Funderar nu på o ta tag i de hela men tänkte först kolla om de finns någon form av dokumentering av denna procedur på intranätet innan ja ger mig på min första bakdämpar meck...

Ta bort SPV?
cactuz skrev:
-------------------------------------------------------
> Är swinger-SPV kasst eller?

Är nog mycket en smaksak. Det är en effektiv plattform men jag tyckte min dämpare kändes lite okänslig även på lägsta SPV-tryck. Typ som att den led av för mycket stiction. Jag har å andra sällan bråttom så jag bryr mig om trampeffektivitet. Blir kul att prova om det blir någon skillnad.

/Johan

Ta bort SPV?
JojjeM skrev:
...
> Blir kul att prova om det blir
> någon skillnad.
>
> /Johan

T.o.m. Conan kommer köra ifrån dig. =P

Ta bort SPV?
s skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ...
> > Blir kul att prova om det blir
> > någon skillnad.
> >
> > /Johan
>
> T.o.m. Conan kommer köra ifrån dig. =P

Ja men fatta vilken small bump absorption jag kommer att ha :)

/Johan

Ta bort SPV?
Mårten skrev:
> Pilutta er, min bakdämpare kom utan plattform
> från fabrik. :P

Typ som ett fusk juh!

Men när ni nu oppererat bort plattformen, kan ni ställa low speed comp eller dylikt då? Eller har den en fabriksställd sådan? Till och med för Dörnhill vill man ofta ha lite motstånd som jag förstått det. :)

Ta bort SPV?
Mårten skrev:
> Nenja: Man ersätter den med en shim stack, så
> det blir internt ställbar kompression genom att
> byta shims/lägga till/ta bort.

Blir den där interna rackarinställningen oftast bra eller? Man kommer överens med fixaren ungefär hur mkt man föredrar osv? :P

Nästa gång jag har någon tusenlapp över för cykelprylar blir det eventuellt en pushning av DHX:en.

Ta bort SPV?
nenja skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nenja: Man ersätter den med en shim stack, så
> > det blir internt ställbar kompression genom
> att
> > byta shims/lägga till/ta bort.
>
>
> Blir den där interna rackarinställningen oftast
> bra eller? Man kommer överens med fixaren
> ungefär hur mkt man föredrar osv? :P

Det går alltid att göra om annars. :P

> Nästa gång jag har någon tusenlapp över för
> cykelprylar blir det eventuellt en pushning av
> DHX:en.

Ska försöka övertala en kompis som just hade sin 4.0:a inne på Pushning att skriva en liten grej om hur han tyckte det blev. Än så länge verkar han nöjd.

Ta bort SPV?
Så här skrev Phil i en annan tråd:

"Hade chans att servar en av Tim's moddade Swinger: han använd ett mycket mer genomtänkt shim stack än den från mtbshock - borde ger ett mer känslig kompression dämpning.

Jag brukar gör n'åt mitt emellan dom två, med ett steg som ger lite mer kompression dämpning i början - ett försök att har känslan inte så långt ifrån SPV men mycket mindre "av-och-på"."

/Johan

Ta bort SPV?
Efter att man shimsat en swinger så fungerar alla inställningarna ungefär likadant, frånsett det faktum att lufttrycket inte påverkar kompressionsdämpningen på samma sätt.

För att SPV skall fungera bra så måste man köra ganska fort/hårt. Tröskeln för att övervinna platformsdämpningen kan vara större än de flesta vill kompromissa på i termer av komfort.

Swingers är allmänt jobbiga att serva, så att ge sig på denna mot själv och dessutom få ut all luft ur systemet är en bedrift. Jag tror trickset är att inte ta ur den gamla oljan, utan endast lätta på bottomcap och shimsa om och sedan montera tillbaka.

Vore kul att testa hur det blir.

En fördel om inte annat är att man slipper kolla trycket innan man åker, för att vara säker att man inte sabbar den med ett för lågt tryck.

//K

Ta bort SPV?
Såhär inpå små timmarna känns de inte lika motiverat längre men en vacker dag när de kliar i meckar fingrarna så kanske de börjar hända grejjer...

Förstod inte riktigt de där me hur hårt man kör men jag anser iaf att ja bombar på rätt hårt... betyder de då att SPVn kan vara till fördel?

Om ja tröttnar o inte pallar mecka SPVn, är de FOX ja ska ha då? vilken modell kan vara trevligt på min bouncing betty?

pbpic3070362.jpg

Ta bort SPV?
Fox har propedal, men vrider man av den stör den knappasr. Den enda utan någon plattform alls är Marzocchi Roco WC. Vad jag vet iaf.

Avalanche kan förstås fixa... :P

Cane Creek har inte heller någon plattform vad jag vet, men justering av låg- resp. högfartskompression. S**toy har jag ingen aning om...

Tillbaka
Topp