Ta bort tubdäckslim med Biltema förtunning

Kurre_75

Aktiv medlem
Hej!

Ska för första gången ge mig på att byta tubdäck. Kollat lite nätguider och förstått att allt lim måste bort och aceton + tygtrasa är vägen till framgång.

Bifogar bild på min fälg och den synen gör ju ingen människa glad.
Jag testade aceton och trasa men snabbt fram till att jag kommer tömma hela flaskan på nolltid och jag kommer behöva gå ner i arbetstid för att gå rent fälgen.
Testade runt lite bland alla möjliga grejer jag har hemma och hittade en burk med förtunning (Thinner) från Biltema. Testade på en yta av en decimeter ungefär med mycket framgångsrikt resultat.

Den verkar ju innehålla just aceton men även isobutanol.

Vill bara dubbelkolla här innan jag går vidare... Fälgen är ju i kolfiber men det är inga konstigheter att rengöra med? Vore typiskt mig annars och hitta nåt gött medel och hela fälgen smälter ner till backen...
Biltema Thinner LÄNK

Bilagor

• IMG_20220515_151930.jpg
    IMG_20220515_151930.jpg
    615.6 KB · Besök: 164
BTs lösningsmedel är ond. Det enda som funkade när jag senast skulle ta bort klotter på jobbet.
Skall bli spännande att höra om det funkar med kolfiberarmerad plast. Jag hade inte vågat.

Jag använder Effetto Mariposa Carogna Remover. Har funkat mycket bättre än aceton för mig. Acetonet använder jag för att få en fettfri yta att limma/tejpa nya tuben på.

Jag förstår hur ni ivrigt suttit i veckor och klickat på "uppdatera" för att höra återkopplingen.
Första hjulet avklarat. Jag har ingen tidsuppfattning men kändes som det tog en heldag. Thinner var galet mycket mer effektiv än aceton, trots det så är det ett evighetsarbete. Man får arbeta sig neråt fälgen millimeter för millimeter. Otroligt mycket gamla rimrester som skulle bort. Hade jag varit rik hade jag bara kastat hjulen åt skogen och köpt nya. Tur för klimatet kanske att jag inte är så tät....

När jag sedan fick lite tid över för framhjulet höll jag koll på klockan för att få en tidsuppfattning om hur lång tid det tar. Efter ca 1,5 timme uppskattar jag ha avverkat ungefär 20-25%. Senare på kvällen gick jag ner och körde ytterligare en halvtimme och fick bort lite till. Jag uppskattar det till framhjulet kommer ta ca 5 timmar. Är det verkligen normalt?

Ytterligare en klantgrej har dykt upp. Bakhjulet är tejpat och monterat. Det behövs ventilförlängare och de gamla var väldigt gamla så beställde hem ett par nya men monterade på den gamla på bakhjulet så länge.
Nu har de nya ventilerna kommit... men däcket är ju monterat, hur fan ska jag få på den nya ventilen?

Och jo, förresten. Den läcker nog luft. Kanske. Eller så var "den riktiga" ventil-ventilen inte riktigt ådragen. Hur som haver så har däcket släppt luft under de 2-3 veckor cykeln hängt i källaren.
Måste jag slita bort däcket och göra om alltihop med aceton/thinner för att få dit min nya ventil helt ådragen? Eller ska jag göra ett försök med tång/grip och slita av den på plats och dit med den nya?

Bifogar bild på ventilen.ventil.jpg

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

@landen levererar.

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

@landen levererar.
Fast om det är så där lite limrester kvar så är det ju bara att smeta på med nytt lim ovanpå. Då fäster nya däcket dessutom oftast bättre.

Fast om det är så där lite limrester kvar så är det ju bara att smeta på med nytt lim ovanpå. Då fäster nya däcket dessutom oftast bättre.
Jag hade tagit en Morakniv och pillat bort klumpar och smuts, sen låtit det mesta suttit. Hade jag tagit betalt för att göra det så hade jag varit mer noggran.
Min upplevelse av limborttagning är att tublimmet löses upp och smetas ut, det är lättare att låta det vara hårt och sitta med en kniv och skrapa.

Jag har aldrig rengjort en tubdäcksfälg. Jag har aldrig haft några problem med det på något sätt, men jag är heller inte en pedant. (Förresten så borde väl pedanten störas av det gamla limmet endast de minuter som går mellan att det gamla däcket krängts av och det nya monterats?)
Men jag måste säga att rengjörningskonstruktionen med fläkt ovanför var mycket kreativ!

Ta bort det grövsta, lösa klumpar, skräp som fastnat mm. Övrigt lim lämnas kvar när man när de nya däcken klistras.
Flera nu som tipsat om att jag inte behöver vara pedant... Jag har ju köpt hem däck och tejp, då kanske man ändå behöver vara mer noggrann med tejp än lim?

Hur som helst är jag äntligen färdig nu. Gick fortare nu på slutet. Putsade av det sista med diskmedel. En liten limklump trillade dock ner i hålet in i fälgen så den ligger där och skramlar lite :)

IMG_20220604_111147.jpg

Någon som har en lösning på problemet med ventilförlängaren som är monterad på bakdäcket?
Ska jag försöka vrida av den med verktyg på plats eller ska jag kränga av däcket igen?
Och om jag kränger av däcket, går det att återanvända den tejp som sitter på? (suttit på ca 3 veckor och rullat en runda på 7 mil).

Jag har aldrig rengjort en tubdäcksfälg. Jag har aldrig haft några problem med det på något sätt, men jag är heller inte en pedant. (Förresten så borde väl pedanten störas av det gamla limmet endast de minuter som går mellan att det gamla däcket krängts av och det nya monterats?)
Men jag måste säga att rengjörningskonstruktionen med fläkt ovanför var mycket kreativ!
En pedant stör sig såklart hela tiden, för hen vet ju hur det ser ut där under däcket.

Angånde ventilförlängaren så finns det ett par varianter. Kolla på det andra däcket du ej monterat hur den förlängaren ser ut. Ibland sätter man en förlängare på den ventil som redan finns i däcket, ibland skruvar du ut den befintliga och sätter en helt ny, längre.

Jag förstår hur ni ivrigt suttit i veckor och klickat på "uppdatera" för att höra återkopplingen.
Första hjulet avklarat. Jag har ingen tidsuppfattning men kändes som det tog en heldag. Thinner var galet mycket mer effektiv än aceton, trots det så är det ett evighetsarbete. Man får arbeta sig neråt fälgen millimeter för millimeter. Otroligt mycket gamla rimrester som skulle bort. Hade jag varit rik hade jag bara kastat hjulen åt skogen och köpt nya. Tur för klimatet kanske att jag inte är så tät....

När jag sedan fick lite tid över för framhjulet höll jag koll på klockan för att få en tidsuppfattning om hur lång tid det tar. Efter ca 1,5 timme uppskattar jag ha avverkat ungefär 20-25%. Senare på kvällen gick jag ner och körde ytterligare en halvtimme och fick bort lite till. Jag uppskattar det till framhjulet kommer ta ca 5 timmar. Är det verkligen normalt?

Ytterligare en klantgrej har dykt upp. Bakhjulet är tejpat och monterat. Det behövs ventilförlängare och de gamla var väldigt gamla så beställde hem ett par nya men monterade på den gamla på bakhjulet så länge.
Nu har de nya ventilerna kommit... men däcket är ju monterat, hur fan ska jag få på den nya ventilen?

Och jo, förresten. Den läcker nog luft. Kanske. Eller så var "den riktiga" ventil-ventilen inte riktigt ådragen. Hur som haver så har däcket släppt luft under de 2-3 veckor cykeln hängt i källaren.
Måste jag slita bort däcket och göra om alltihop med aceton/thinner för att få dit min nya ventil helt ådragen? Eller ska jag göra ett försök med tång/grip och slita av den på plats och dit med den nya?

Bifogar bild på ventilen.Visa bilaga 559279
Men behövs verkligen ventilförlängare på den där ventilen? Ser väl ut som om det borde gå att pumpa som det är nu?
Om inte så går det ju att skruva på en sån där dålig ventilförlängare där ventilkäglan sitter kvar. Den kan du ju om du vill använda tillfälligt endast när du pumpar.

Angånde ventilförlängaren så finns det ett par varianter. Kolla på det andra däcket du ej monterat hur den förlängaren ser ut. Ibland sätter man en förlängare på den ventil som redan finns i däcket, ibland skruvar du ut den befintliga och sätter en helt ny, längre.
Men behövs verkligen ventilförlängare på den där ventilen? Ser väl ut som om det borde gå att pumpa som det är nu?
Om inte så går det ju att skruva på en sån där dålig ventilförlängare där ventilkäglan sitter kvar. Den kan du ju om du vill använda tillfälligt endast när du pumpar.
Det är förlängare monterad på bilden.
Själva originalventilen är ett kort tomrör med en prestaventil med gängor längst upp.
Man skruvar bort prestaventilen och skarvar på med ett längre tomrör och monterar den lilla prestaventilen längst upp... Så det blir originaltomrör+förlängningstomrör+presta.

Att det försvunnit luft under 2-3 veckor är helt normalt med latextuber. Ha för vana att alltid pumpa till önskvärt tryck inför varje cykeltur.
Tack för upplysningen!

Jag ska ikväll montera på ny förlängare på framdäcket. Mäta upp 8bar på båda däcken och ta mig en cykeltur imorgon och kontrollmäta båda däcken imorgon efter turen och se om det är någon skillnad... Kan ju vara så att den gamla helt enkelt funkar och att jag inte alls behöver göra mig besväret att byta!

att sitta timmavis i thinnerångor dödar onödigt många av dina hjärnceller. några minuter med god vädring är möjligen acceptabelt. men du kanske har en lösningsmedelsmask?

hursom verkar det högst ineffektivt.

Tillbaka
Topp