Ta bort växel.

Uksila

Medlem
Ta bort växel.
Hej!

Jag är lite sugen på att kasta växlarna på tippen och köra single speed. Jag undrar ifall det är så enkelt som att bara ta bort växlarna och sedan behålla bakhjulet med befintligt nav. Vill gärna att den ska stanna i 3e växeln då. Är detta möjligt?

Bilagor

• IMG_4357.jpeg
    IMG_4357.jpeg
    587.8 KB · Besök: 192
  • IMG_4358.jpeg
    IMG_4358.jpeg
    537 KB · Besök: 91
Ta bort växel.
Om du lossar vajren vid växeln lär du få reda på i vilken växel navet väljer att stanna i.
*liten nästan ohörbar suck*

Ta bort växel.
Med nån sorts vajerstopp där vajerhöljet slutar (och justeringen innan kedjan) borde du kunna justera in den växel du vill ha. Men, vill du köra ren ss kan du säkert få tag på ett rent en/oväxlat bakhjul ganska billigt.

Ta bort växel.
Jag har för mig att vajern drar ii en liten pinne som sitter med en fjäder, tar man bort pinne och fjäder så borde det bli 3an, kolla, det är en väldigt enkel konstruktion

Ta bort växel.
@LWB har kört fattigmans-SS flera gånger. Verkar funka perfekt.
Yes, har gjort så flera gånger i utprovningsskedet av nya byggen, men då med skillnaden att det har varit på cyklar med utanpåliggande växlar.

BAD65F6C-9449-4137-9AF1-D95DB8E81717.jpeg

Jag har för mig att vajern drar ii en liten pinne som sitter med en fjäder, tar man bort pinne och fjäder så borde det bli 3an, kolla, det är en väldigt enkel konstruktion
Just så vill även jag minnas och tro att det funkar. Ta bort vajrar och reglage och skruva ur den lilla pinnen med kedja ur navet. Men du kommer att få en mycket mer begränsad cykel än du har idag.

Man kan då ta en bild och lägga in den i Visa ditt fulmektråden. Bara en sån sak.
Fulmek, jag vet inte…

?

Ta bort växel.
I vilken riktning kräver det mest kraft att växla? Om det är mot 1 så kan du tar bort växelreglaget och stannar navet i tredje växel.

Tillbaka
Topp