ta bort vevarm: bultstorlek och hylsa?

juggec

Medlem
Hej, första inlägget på forumet även om jag varit hangaround ett tag för att suga in en del av all kunskap som finns här.

I processen att göra om en gammal mtb till ss stötte jag igår på patrull när jag skulle ta bort vevarmarna (tänkte byta lager). Det är gamla vevarmar, tror de heter Shimano Acera X eller liknande anno ca 1994. Så för att ta bort vevarma så är det först en bult (sexkantsbult, inte insex) som ska bort innan man kan skruva in vevarmsavdragaren.

Vad jag funderar på är vad det är för storlek på den bulten samt om inte mina hylsors ytterdiameter är större än hålet. Gjorde en snabb mätning idag innan jag åkte till jobbet, verkar som att bulten är nånstans runt 13mm (skjutmåttet gick inte att få in, lite trångt så det blev mätning med skjutmått + ögonmått) och största storlek på hylsans ytterdiameter skulle vara runt 20-21 mm. tror dock att mina 13mms hylsor är större än så...

Så, cykelallvetare, är det en standardstorlek på denna bult och vilken typ av hylsa borde jag använda? Alla tips mottages tacksamt. Jag skulle vilja få bort armarna så jag ser vilket lager jag ska beställa som ersättning....

/Jugge

hmmm, tror som sagt att ytterdiametern på mina 14 & 15 hylsor är större än vad som går in i hålet... gjorde lite snabba mätningar med skjutmått och fann att alla var för stora. Är det bara jag som har stora hylsor? Får väl ta en sväng förbi clas ohlson ikväll och mäta lite...

/Jugge

Så enkelt är det inte. Du får köpa en vevarmsbultsnyckel eller slipa ned hylsan.
Du riskerar att sabba gängorna till avdragaren.

Jo, det funkar alldeles utmärkt med en tunnväggig 14-hylsa, det finns säkert på CO.

Tack Stewe, hittade en fast 14-nyckel med hyffsat tunna väggar på CO som gjorde tricket.

Nästa problem uppstod när vevlagret skulle bort, får inte bort det på vänster sida (som väl ska moturs?). Höger sida lossnade efter lite hopp (medurs). Visst blir det väl så att om man fäster en vevlageravdragare så ska den dras med hävstång som om man trampade på båda sidor?

Om jag nu gör rätt, har ni några tips på hur jag kan gå vidare? Såg eventuellt ut att vara lite rost på den sidan som jag faktiskt fick bort, knakade till en hel del när det väl gav upp också. Kan lite 5-56 hjälpa? Har sett tidigare att andra satt nyckeln i ett skruvstäd och använt hela ramen som hävstång, den möjligheten har jag dessvärre inte. Jag är fast med ett cykelförråd och en hyffsat fylld verktygslåda.

/Jugge

juggec skrev:
> Visst blir det väl så att om man
> fäster en vevlageravdragare så ska den dras med
> hävstång som om man trampade på båda sidor?

Ja, det är rätt. Synd att du inte kan sätta fast hylsan i ett skruvstycke, det brukar funka perfekt, kolla om inte det finns typ nån verkstad i närheten där du kan låna ett skruvstycke en liten stund.

Jag brukar dutta på med 5-56 då och då och låta det dra lite, vet inte om det funkar men det skadar ju inte. (eftersom du har fått loss på högersidan, så bör du komma åt därifrån)

Som förlängare till nyckeln kan du använda t.ex ett damsugarrör eller liknande.
Om du är orolig att hylsan ska slinta ur, så kan du trä igenom en snabbkoppling och lite brickor så håller det ihop bättre.

Senast ändrad:
Jaha, får bli till att dra på lite 5-56 ikväll och göra ett nytt försök lite senare.

Under tiden kan jag ju passa på att reka närområdet efter nånstans att låna ett skruvstäd (har en cykelmek på Grindsgatan på Söder rätt nära där jag bor som borde kunna hjälpa mig men hans öppettider passar inte mina arbetstider så bra). Nu kommer jag i alla fall åt att mäta så jag kan beställa nytt lager och vevparti på CRC. Förhoppningsvis hinner jag få bort grejerna innan det jag beställer kommer hem.

/Jugge

Tillbaka
Topp