Ta loss framgaffel på min världsmästarcykel???

Maiiis

Medlem
Kan någon tala om för mig hur jag får loss framgaffeln från ramen på min crecsent världsmästarcykel(?)?
Helt grön på det här, men man måste ju börja någon gång

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    187.3 KB · Besök: 302
Lossa kontramuttern på ovansidan. Du behöver hålla emot lagerkoppen som sitter under för att få isär dem. Saknar du två fasta nycklar av rätt storlek kan det gå med polygrip på den nedre.
Här är en fin genomgång av hur den typ av styrlager du har på din cykel är uppbyggd och hur den underhålls om det visar sig att du behöver göra det: http://www.parktool.com/blog/repair-help/threaded-headset-service

Problemet är väl främst att jag inte ens kan se någon typ av mutter eller något som fasta nycklar skulle kunna användas till. Båda ändar är ju helt runda? :S

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    132.4 KB · Besök: 188
Ovanför lamphållaren - alltså under på bilderna - sitter en mutter med ett runt hål, om jag ser rätt. Du behöver en haknyckel som grepper i hålet om inte du vill offra ytan med en polygrip.
Muttern bör va vanlig högergänga, av är alltså moturs.

Senast ändrad:
Den övre ringen är en låsmutter trots att den är helt rund. Det ska vara ett specialverktyg för att lossa den egentligen. Verktyget som låser runt ringen/muttern har en liten tapp som griper tag i det lilla hålet du ser på ringen. Går nog att lösa utan specialverktyg. Montera framhjulet och vänd cykeln igen. Hämta hammare och en dorn. Ställ dig framför cykeln vänd mot den med framhjulet mellan benen så du kan hålla det. Loss låsmuttern genom att sätta dorn i det lilla hålet på låsringen och knacka loss den. Jag tror att du skadar låsringen mindre på det sättet än om du använder kraftig polygrip eller rörtång. Sen är det bara att ta bort brickan som ligger mellan låsmuttern och lagerskålen. Lagerskålen skruvas av med handen bara. Prylarna är gängade år "rätt" håll.

Om du inte har någon haknyckel, vilket man ju oftast inte har, i varje fall inte för den dimension man för tillfället behöver, kan du prova med en polygrip eller ännu bättre med rörtång, lägg en bit kraftigt gummi runt muttern innan du klämmer åt så klarar sig förhoppningsvis ytan också.

Mvh Ulf S.

lasseihamre sa:
Den övre ringen är en låsmutter trots att den är helt rund. Det ska vara ett specialverktyg för att lossa den egentligen. Verktyget som låser runt ringen/muttern har en liten tapp som griper tag i det lilla hålet du ser på ringen. Går nog att lösa utan specialverktyg. Montera framhjulet och vänd cykeln igen. Hämta hammare och en dorn. Ställ dig framför cykeln vänd mot den med framhjulet mellan benen så du kan hålla det. Loss låsmuttern genom att sätta dorn i det lilla hålet på låsringen och knacka loss den. Jag tror att du skadar låsringen mindre på det sättet än om du använder kraftig polygrip eller rörtång. Sen är det bara att ta bort brickan som ligger mellan låsmuttern och lagerskålen. Lagerskålen skruvas av med handen bara. Prylarna är gängade år "rätt" håll.

Mycket bra tips! Nu ska jag nog kunna få av den :)

Ni verkar ju kunna det här så jag passar även på att fråga hur man plockar bort vevarmen och lagren.
Tycks inte vara några standard grejer alls på den här cykeln ;)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    300.6 KB · Besök: 67
  • image.jpg
    image.jpg
    222 KB · Besök: 54
  • image.jpg
    image.jpg
    235.5 KB · Besök: 61
Tillbaka
Topp