Ta loss kloss ur pedal

underscore

Ny medlem
Ta loss kloss ur pedal
Har en liten kloss som sitter fint i en pedal och inte vill flytta på sig. Har testat att dra ur fjäderspänningen så långt det går och att vålda med en mejsel som passar fint i hålet men inte orkat dra runt skiten ens med utanpåliggande tång.

Vad jag vet så är pedal eller klossen inte skrot, bara skorna.

Så, nu är jag lite fundersam över hur jävla mycket laddning det sitter i den? Jag har en idé om att sätta metalljox i skruvstäd och sen vålda med hela pedalen. Men vad händer när den väl kommer ut? Exploderar den i ansiktet eller blir det bara obekvämt?

Ta loss kloss ur pedal
SPD:

Alt 1: Kör ner en tunn skruvmejsel i pedalen och bänd så den öppnar sig.
Alt 2: Ta en stor tång (polygrip, pelikan/rörtång) och vrid

Risken att nåt far iväg eller att man slår sig är störst med alt 1. Man får bända rätt ordentligt och ta inte en mejsel du är rädd om. Lägg pedalen på nåt stadigt (golvmattan i hallen i mitt fall) och håll med nåt emellan (gammal t-shirt).

Alt 2 har jag inte testat men det borde vara bra. Man kanske kan sätta fast pedalen i cykeln först.

Ta loss kloss ur pedal
Det är spd.. Om något vill jag återanvända pedalen (mest för att se om det är pedalernas fel). Man kan ju skruva av skiten också tror jag, men min högerhand är toksvag pga skada så jag lyckas fan inte gänga ur skruvarna (än). Antar dom är jobbigare att lossa nu pga att fjädern är spänd.

Ta loss kloss ur pedal
Är klossens skruvhål fria så skruvar du i ett par lagom långa skruvar och tar sen en lång skruvmejsel/lång stång och sätter mellan skruvarna och vrider till /låtsas att mejseln/stången är skon/.
Edit: Mitt förslag bygger på att pedalen sitter i veven /motsv/

Senast ändrad:
Ta loss kloss ur pedal
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Är klossens skruvhål fria så skruvar du i ett
> par lagom långa skruvar och tar sen en lång
> skruvmejsel/lång stång och sätter mellan
> skruvarna och vrider till /låtsas att
> mejseln/stången är skon/,

Skruvhålen är i princip fria. Men jag är osäker på om det går att sticka ner skruvar så långt så att det blir stabilt nog att bända mot. Pedalaxeln tar emot..

Hade med enkelhet om jag haft mojs hemma kunnat fixa en träkloss med två piggar på. Isf hade den ju kunnat bli en "sko".

Ta loss kloss ur pedal
Ser det ut såhär eller är skruvarna väck?

image.jpg

Ta loss kloss ur pedal
underscore skrev:
> GurraG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är klossens skruvhål fria så skruvar du i
> ett
> > par lagom långa skruvar och tar sen en lång
> > skruvmejsel/lång stång och sätter mellan
> > skruvarna och vrider till /låtsas att
> > mejseln/stången är skon/,
>
>
> Skruvhålen är i princip fria. Men jag är
> osäker på om det går att sticka ner skruvar så
> långt så att det blir stabilt nog att bända
> mot. Pedalaxeln tar emot..
>
> Hade med enkelhet om jag haft mojs hemma kunnat
> fixa en träkloss med två piggar på. Isf hade
> den ju kunnat bli en "sko".

Om du inte kan skruva i skruvar från "baksidan" utan att de tar i pedalaxeln måste ju originalskruvarna från "insidan" ha legat mot pedalaxeln?

Ta loss kloss ur pedal
Kristoffer R skrev:
> Ser det ut såhär eller är skruvarna väck?
>
>
Ser det ut så där så är det ett 3 sekunders-jobb.

Ta loss kloss ur pedal
Kristoffer R skrev:
> Ser det ut såhär eller är skruvarna väck?

Nej. En skruv finns kvar men hänger på sniskan.

Ta loss kloss ur pedal
GurraG skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > GurraG skrev:
> >
>
> > -----
> > > Är klossens skruvhål fria så skruvar du i
> > ett
> > > par lagom långa skruvar och tar sen en lång
> > > skruvmejsel/lång stång och sätter mellan
> > > skruvarna och vrider till /låtsas att
> > > mejseln/stången är skon/,
> >
> >
> > Skruvhålen är i princip fria. Men jag är
> > osäker på om det går att sticka ner skruvar
> så
> > långt så att det blir stabilt nog att bända
> > mot. Pedalaxeln tar emot..
> >
> > Hade med enkelhet om jag haft mojs hemma kunnat
> > fixa en träkloss med två piggar på. Isf hade
> > den ju kunnat bli en "sko".
>
> Om du inte kan skruva i skruvar från "baksidan"
> utan att de tar i pedalaxeln måste ju
> originalskruvarna från "insidan" ha legat mot
> pedalaxeln?

Är inte helt undra. Men kanske går att joxa lite mer på det. Får man i två metallbitar som sitter fast och "håller" pedalen kan man ju helt slippa flygande delar också.

Har bara våldat några minuter med tänger och sådär. Kan säkert få den att släppa om jag vet att det inte flyger delar ;)

Senast ändrad:
Ta loss kloss ur pedal
En smal huggmejsel eller ett stämjärn borde väl kunna gå att hålla nertryckt i klossen samtidigt som du vrider med en skiftnyckel. Om du har pedalen i veven iaf...

Ta loss kloss ur pedal
Skit i tänger. Det gäller att kunna vrida klossen i sidled sas = som om du vrider skon åt sidan.
Sätt i en skruv i det fria hålet, i med en mejsel mellan skruvarna och bänd åt sidan - inte uppåt.

Ta loss kloss ur pedal
Skruven har alltså fastnat, gissar att du drog i skon eller nåt så så att sen kom snett.

Jag skulle nog föreslå om inte tång finns till hands att sätta pedalen på veven och köra med klubba och stämjärn eller nåt och slå bort den.

Lägg en handduk eller tröja över så den inte flyger iväg. Jag tror inte det är nån stor risk att pedalen skjuter iväg klossen. Jag har haft loss sånadär reflexplattor flera gånger och risken är mer att man har handen framför sitt eget verktyg.

Ta loss kloss ur pedal
Är det inte bara att ta en tång (muttertång eller polygrip) och bända bak det fjädrande överfallet (bak) som håller klossen? Det ska ju liksom fjädra och gör det inte det är ju pedalen kass.

Ta loss kloss ur pedal
Precis, gjorde den manövern med tång och böjde tillbaks den fjäderbelastade delen när jag skulle montera sådana där fula plastgrejer som gör spd till plattform.

Tillbaka
Topp